BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Nu förenklar du väl det hela lite väl mycket. Man har till exempel hittat mRNA i bröstmjölken efter vaccinering. Så att all mRNA alltid stannar vid injektionsstället är inte sant.

[länk]
Ja, jag kunde ha skrivit i huvudsak men det viktiga var ju att det inte är någon ansamling av mRNA-strängar i äggstockarna, vilket du verkade tro. Din länk visar ju just det.

Noterar att det inte är en forskningsrapport utan ett forskningsbrev och att inget mRNA har upptäckts efter 48 timmar (med tanke på att det finns de som tror att kroppen kommer att fortsätta tillverka spikprotein under flera månader) och bara i ungefär hälften av mödrarna samt att det inte har kontrollerats om det är hela mRNA-strängar, dvs. kan ha effekt, eller om det är delar av strängarna.

C
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, jag kunde ha skrivit i huvudsak men det viktiga var ju att det inte är någon ansamling av mRNA-strängar i äggstockarna, vilket du verkade tro. Din länk visar ju just det.

Noterar att det inte är en forskningsrapport utan ett forskningsbrev och att inget mRNA har upptäckts efter 48 timmar (med tanke på att det finns de som tror att kroppen kommer att fortsätta tillverka spikprotein under flera månader) och bara i ungefär hälften av mödrarna samt att det inte har kontrollerats om det är hela mRNA-strängar, dvs. kan ha effekt, eller om det är delar av strängarna.
Nej, i detta sammanhanget är det viktiga att det inte skall påverka fertiliteten.

Det är bra att man inte hittat mRNA efter 48h, men det är inte samma sak som att inte hitta spikprotein. Det behöver inte heller vara bättre att det bara är delar av strängen, men det är en helt annan diskussion.

BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Det är bra att man inte hittat mRNA efter 48h, men det är inte samma sak som att inte hitta spikprotein. Det behöver inte heller vara bättre att det bara är delar av strängen, men det är en helt annan diskussion.
Spikprotein efter vaccination finns endast på en del cellers yta, dvs. de celler som har släppt in mRNA-strängen och använt den för proteintillverkning. Immunsystemet kommer att bilda antikroppar mot dessa celler och se till att döda dem.

Spikproteiner runt om i kroppen har man ju däremot vid en infektion med ett coronavirus. Så om du anser att det är viktigt att inte ha spikproteiner i äggstockarna så blir det ju synnerligen viktigt att undvika att få covid och coronaförkylningar så långt det bara går.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det handlar inte om genetiskt svaga människor, det är helt fel uttryckssätt. Det är väl människor som lätt får hjärt- och kärlsjukdomar som är genetiskt svaga eftersom det är mycket större risk att dö av det (ung. en fjärdedel gör väl det) än av covid.
Jo det kan nog diskuteras, att vi har en större mängd människor med genetiska defekter som är grunden till allvarlig sjukdom är nog alla ense om. Sen att vissa vaccin förefaller påverka hjärtat beror också troligen på någon defekt. Sen är det då svårdiskuterat eftersom man hamnar i en diskussion att det kan förefalla "orättvist" att vissa människor är genetiskt starka men andra är det inte. Hursomhelst med Covid förefaller det vara övertydligt att genetiskt svaga människor riskerar en allvarlig sjukdom och det börjar då i lungorna som sedan slår ut resten av kroppen.

BirgitS
P paralun skrev:
Jo det kan nog diskuteras, att vi har en större mängd människor med genetiska defekter som är grunden till allvarlig sjukdom är nog alla ense om.
I vilken kategori placerar du människor som lättare får hjärt- och kärlsjukdomar men har mindre risk att bli allvarligt sjuka av covid?
Eller för den delen, får sicklecellanemi med dess bekymmer men klarar av malaria bra?
Eller är kreativa (har ju varit nödvändigt för mänsklighetens utveckling) men har en ökad risk för schizofreni?
P paralun skrev:
Hursomhelst med Covid förefaller det vara övertydligt att genetiskt svaga människor riskerar en allvarlig sjukdom och det börjar då i lungorna som sedan slår ut resten av kroppen.
Nej, de är ju inte genetisk svaga om de löper mindre risk för hjärt- och kärlsjukdomar utan det är ju snarare tvärtom. De människor som klarar av covid bra för att de har få ACE2-receptorer har ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar vilket är mycket värre.

BirgitS BirgitS skrev:
I vilken kategori placerar du människor som lättare får hjärt- och kärlsjukdomar men har mindre risk att bli allvarligt sjuka av covid?
Eller för den delen, får sicklecellanemi med dess bekymmer men klarar av malaria bra?
Eller är kreativa (har ju varit nödvändigt för mänsklighetens utveckling) men har en ökad risk för schizofreni?

Nej, de är ju inte genetisk svaga om de löper mindre risk för hjärt- och kärlsjukdomar utan det är ju snarare tvärtom. De människor som klarar av covid bra för att de har få ACE2-receptorer har ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar vilket är mycket värre.
Jo nu vet jag inte varför du fokuserar på hjärt/kärl sjukdomar?
En Covidinfektion sätter sig på lungorna och sedan så beroende på komplikationer så sprider sig infektionen till andra organ.
Jag kan tänka mig att vaccin kan "trigga" igång vissa hjärt/kärl komplikationer men det har då inget med vad Covidviruset huvudsakligen gör och det är då att angripa lungorna.
Slutligen om jag visste att jag är genetiskt svag så skulle jag inte ens fundera över att ta vaccin!

BirgitS
P paralun skrev:
Jo nu vet jag inte varför du fokuserar på hjärt/kärl sjukdomar?
En Covidinfektion sätter sig på lungorna och sedan så beroende på komplikationer så sprider sig infektionen till andra organ.
Jag kan tänka mig att vaccin kan "trigga" igång vissa hjärt/kärl komplikationer men det har då inget med vad Covidviruset huvudsakligen gör och det är då att angripa lungorna.
Slutligen om jag visste att jag är genetiskt svag så skulle jag inte ens fundera över att ta vaccin!
Jag vänder mig mot din indelning av människor i genetiskt svaga resp. starka.

Så svara nu:
I vilken grupp placerar du människor som lättare får hjärt- och kärlsjukdomar men har mindre risk att bli allvarligt sjuka av covid?

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vänder mig mot din indelning av människor i genetiskt svaga resp. starka.

Så svara nu:
I vilken grupp placerar du människor som lättare får hjärt- och kärlsjukdomar men har mindre risk att bli allvarligt sjuka av covid?
Jo men att de starka överlever är ju något vi vetat i årtusenden.

Översättningen av survival of the fittest är inte att de starka överlever utan de som är mest lämpade - för vilka omständigheter det nu kan vara.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men att de starka överlever är ju något vi vetat i årtusenden.
Nej, det är de mest anpassade som får föra sina gener vidare och åtminstone när det gäller människor så har det lett till en stor variation eftersom vissa gener visserligen har en nackdel men samtidigt har en fördel. Vad som är bäst har dessutom varierat under tiden och mellan olika miljöer.

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är de mest anpassade som får föra sina gener vidare och åtminstone när det gäller människor så har det lett till en stor variation eftersom vissa gener visserligen har en nackdel men samtidigt har en fördel. Vad som är bäst har dessutom varierat under tiden och mellan olika miljöer.
Jo men "summa summarum" så vet ju de flesta att de eventuellt har svaga gener utifrån sina föräldrar och vad jag vill komma till så är det ju bara att masa sig iväg till vaccinationen. (annars är man ju korkad)

BirgitS
P paralun skrev:
Jo men "summa summarum" så vet ju de flesta att de eventuellt har svaga gener utifrån sina föräldrar och vad jag vill komma till så är det ju bara att masa sig iväg till vaccinationen. (annars är man ju korkad)
Alla har gener som ibland är till fördel och ibland till nackdel. Ska jag tolka det som att du tycker att alla ska vaccinera sig?

BirgitS BirgitS skrev:
Alla har gener som ibland är till fördel och ibland till nackdel. Ska jag tolka det som att du tycker att alla ska vaccinera sig?
Ja givetvist! Vet man med sig att man är genetiskt sämre så desto viktigare att få hjälp av ett vaccin. Enkelt!

1 16386 skrev:
Översättningen av survival of the fittest är inte att de starka överlever utan de som är mest lämpade - för vilka omständigheter det nu kan vara.
Det kan diskuteras men poängen måste vara att de genetiskt svaga får hjälp av ett vaccin.

BirgitS
P paralun skrev:
Det kan diskuteras men poängen måste vara att de genetiskt svaga får hjälp av ett vaccin.
Bra att du är för vaccin. Men man är inte genetisk svag för att man har många ACE2-receptorer eftersom man då har lägre risk att få en hjärt- och kärlsjukdom någon gång i livet (alltså inte i samband med covid).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.