BirgitS BirgitS skrev:
Bra att du är för vaccin. Men man är inte genetisk svag för att man har många ACE2-receptorer eftersom man då har lägre risk att få en hjärt- och kärlsjukdom någon gång i livet (alltså inte i samband med covid).
Jo men en brist på ACE-2 receptorer förefaller ju även det vara en genetisk brist.

BirgitS
P paralun skrev:
Jo men en brist på ACE-2 receptorer förefaller ju även det vara en genetisk brist.
Både få och många sådana receptorer är till nackdel ibland och till fördel ibland. Det är ju sånt som gör att det inte går att tala om genetiskt svaga personer.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Både få och många sådana receptorer är till nackdel ibland och till fördel ibland. Det är ju sånt som gör att det inte går att tala om genetiskt svaga personer.
Jo vem vet?
"Summa summarum" så kommer det säkert flera Covid-mutationer under vintern och för mig är det fortfarande en gåta att vissa inte vaccinerar sig för att förhindra svår sjukdom? Vet man med sig att man är genetiskt stark så spelar det nog sedan mindre roll.

optimum
P paralun skrev:
Jo vem vet?
"Summa summarum" så kommer det säkert flera Covid-mutationer under vintern och för mig är det fortfarande en gåta att vissa inte vaccinerar sig för att förhindra svår sjukdom? Vet man med sig att man är genetiskt stark så spelar det nog sedan mindre roll.
Du har helt rätt.
Vi har dem redan här och smittspridningen ökar rejält.
På sjukhuset där jag bor har de återinfört munskydd för personalen igen.
Deras rapportering pekar på kraftig ökning av positiva fall.

BQ.1 och BQ.1.1 och XBB är rätt så nya varianter av omikron.
Än är inte skiten över.
Till detta den vanliga influensan. Givetvis vaccinerad mot den och även en uppgraderad variant av covid vaccin fick jag i måndags.

Stapeldiagram visar SARS-CoV-2 sekvensandelar per variant, olika länder, 5 december 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...E~DNK~NOR~FIN~DEU~BEL~ISL~NLD&Metric=Variants

BirgitS
optimum optimum skrev:
Du har helt rätt.
Vi har dem redan här och smittspridningen ökar rejält.
På sjukhuset där jag bor har de återinfört munskydd för personalen igen.
Deras rapportering pekar på kraftig ökning av positiva fall.

BQ.1 och BQ.1.1 och XBB är rätt så nya varianter av omikron.
Än är inte skiten över.
Till detta den vanliga influensan. Givetvis vaccinerad mot den och även en uppgraderad variant av covid vaccin fick jag i måndags.

[bild]

[länk]
Det verkar vara gammal information när det gäller Sverige och några till länder, så här såg det ut för oss vecka 44-46:
Tabell över genetiska grupper av COVID-19 som utgör minst 1% resultat, vecka 44–46 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bland undersökta virus ökar andelen virus med mutationer som är under övervakning. Av undersökta virus under vecka 46 hade 58 procent mutationer i position 346, 42 procent i position 444, 50 procent i position 460 och 9 procent i position 490.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...22/covid-19-veckorapport-2022-vecka-46-47.pdf

De nämnda mutationerna är sådana som gör att viruset kan infektera även de som har haft covid, inkl. omikron, tidigare och/eller är vaccinerade.

Mikael_L
Nu har jag inte brytt mig det minsta i lite olika corona-trådar på rätt bra länge.
Men nu råkade jag höra lite om Kina när det var Kina-podden på radion när jag åkte hem i bilen igår.
Och det var en del om Corona. De har ju lite plötsligt släppt en hel del på sina stenhårda restriktioner.
(Och spridningen har tydligt skenat (men det tror jag beror på lite fler parametrar))
Men deras officiella siffror och uttalanden är minst sagt spännande. Nu rapporterades det 7 döda i Covid i hela Kina under de senaste veckorna, men krematorierna hinner samtidigt inte med.
Eller rapporterade som insjuknade i olika provinser, i en provins där den officiella siffran på sjuka var två så var det ett par som kommenterade med att det tydligen var just de två.
Eller i andra provinser där folk skriver på sociala medier att de har fler vänner på sina sidor som har covid än den officiella siffran.

Men hursomhelst, jag kommer ihåg att det var en samling folk som drev hårt linjen över hur oduglig regeringen var och hur slappt vi hanterade covid i Sverige, att vi minsann skulle köra stenhårt, och Kina med nästan noll i covid var ett av de goda exemplen.
Undrar om dessa personer fortfarande hyser samma åsikt?

Nu när facit visar allt som "vi andra" sade och varnade för, att man aldrig "kommer förbi" pandemin om man inte tar det tråkiga men helst plattar ut kurvan, så toppen inte blir alltför jäklig.
Att det blir oro och riskerar att skapa upplopp och annat i samhället.

JAG tycker inte att Kina valde rätt väg, inte det minsta. De sitter kvar i skiten bra länge till.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Ett problem som jag tror är under uppseglande är att det finns en del som är skitskraja för Covid och förpestar arbetsplatserna. Vad jag säger är att vi inte ska vara försiktiga, utan en rädsla som gör det omöjligt att ha ett fysiskt möte. Vi har medarbetare som i princip vägrar gå till arbetet, utan vill bara ha digitala möten.

Tja, Kina kanske räknar bort alla som har någon annan (bakomliggande) sjukdom eller som är gamla och ändå snart riskerade gå bort etc?

Jo, det finns forfarande skribenter på BH som tycker vi skulle satsat på mer sjukvård, munskydd och stanna hemma när du är sjuk och att strategin vi hade var kass, ungefär så.

Gravitas LIVE | Wuhan Virus Tsunami: China stares at 3 waves in 3 months | Latest World News | WION
Indien håller lite koll och rapporterar om sin granne. Möjligen överdriver de lite. De småkrigar ju lite uppe i norr där Kina vill ha lite mer land.

Det berättas om 3 kommande vågor, dåligt vaccin, och att Kina lurade värden med sina dåliga vaccin.
Befolkningen har vaccinerats och vaccinationsgraden ligger på över 90% (minns ej exakt) men med ett vaccin som inte var effektivt ens mot utsprungsviruset och som nu tappat effekt.
Sen har de sina traditioner. De ska fira nyår, resa inom och utom landet och hämta hem nya virusvarianter som de saknar immunitet mot.

De har lixom förlorat flera år på sin noll-covid strategi och är tillbaka på ruta noll, släpper nu lös smittspridningen med låg immunitet hos befolkningen.

För Pfizer är väl strategin bra. Försäljningen av Paxkovid i Kina har startat De har dessutom tecknat ett 5 årigt avtal om att tillverka Paxlovid i Kina.

blackarrow blackarrow skrev:
För Pfizer är väl strategin bra. Försäljningen av Paxkovid i Kina har startat De har dessutom tecknat ett 5 årigt avtal om att tillverka Paxlovid i Kina.
Skitjobbigt för alla konspirationsteoretiker om det visar sig i slutänden att Pfizer tjänar mer pengar på att folk blir sjuka än att de vaccinerar sig.

Guzzi Guzzi skrev:
Skitjobbigt för alla konspirationsteoretiker om det visar sig i slutänden att Pfizer tjänar mer pengar på att folk blir sjuka än att de vaccinerar sig.
Nuvarande strategi verkar vara att tjäna pengar på både och.

BirgitS
M mickef skrev:
Nuvarande strategi verkar vara att tjäna pengar på både och.
Fast ju fler som är vaccinerade desto mindre medicin behövs för allvarligt sjuka, och tvärtom. Så frågan är vid vilken vaccinationsgrad de tjänar mest.

• Gilla
mickef
  • Laddar…
C Chrillechrill skrev:
Enligt en artikel i Wall street journal så kan massvaccineringen vara orsaken till ökningen av nya smittsamma mutationer.

[länk]
Alla covidvirus smittar gamla som nya och nya mutationer kommer, det skriver även FHM och även att vaccin kommer att behöva vidareutvecklas. Det viktiga är att hålla nere konsekvensen av att bli smittad.
Så visst har vaccination en påverkan då den inte till 100% förhindrar smitta eller ger motsvarande immunitet, men det säger inget om vilka konsekvenserna är av att inte vaccinera sig.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Enligt en artikel i Wall street journal så kan massvaccineringen vara orsaken till ökningen av nya smittsamma mutationer.

[länk]
Och hur förklarar du att det hela tiden kommer nya varianter av influensa och förkylningsvirus?
Det sker ju ingen massvaccinering i de fallen.
Felaktig slutsats alltså som jag ser det.

Det är snarare hög smittspridning som leder till nya varianter eftersom det i varje person sker mutationer och därmed ju fler personer som insjuknar desto större risk för att en av dessa mutationer är på ett sånt sätt att den kan infektera någon som redan är immun mot den tidigare varianten, oavsett om immuniteten beror på vaccinering eller tidigare sjukdom.

• Gilla
hapazard och 7 till
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur förklarar du att det hela tiden kommer nya varianter av influensa och förkylningsvirus?
Det sker ju ingen massvaccinering i de fallen.
Felaktig slutsats alltså som jag ser det.

Det är snarare hög smittspridning som leder till nya varianter eftersom det i varje person sker mutationer och därmed ju fler personer som insjuknar desto större risk för att en av dessa mutationer är på ett sånt sätt att den kan infektera någon som redan är immun mot den tidigare varianten, oavsett om immuniteten beror på vaccinering eller tidigare sjukdom.
Att det kommer nya influensa- och förkylningsvarianter och det artikeln beskriver är inte motsatsförhållanden.

Att massvaccinering med ett läckande vaccin inte skulle påverka vilka mutationer som sprids, är som att påstå att överanvändning av antibiotika inte har något att göra med hur multiresistenta bakterier blir vanligare och vanligare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.