BirgitS
En nyhet som omväxling.

Det är 155 personer som har fått ersättning från Läkemedelsförsäkringen för skada pga. covidvaccin i Sverige. För att få ersättning ska man varit sjuk i minst 30 dagar och det ska vara minst 51 % sannolikhet att skadan är orsakad av vaccinet. Det är inga serieskador utan enskilda skador. Ingen vaccinsort är överrepresenterad. Andelen som fått en skada är inte högre än för andra vaccin.
https://sverigesradio.se/artikel/15...nskada-inga-tydliga-monster-hos-de-som-anmalt
https://www.lff.se/om-du-skadas-av-ett-lakemedel/covid-19-vaccinationer/

Mycket få jämfört med alla som har fått långvariga skador efter att ha haft covid.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Trams och personangrepp

Det är det nog ingen som gör, vare sig tror att hypoteserna grundar sig på fakta eller har hög tilltro till dig. Vill du ha hög tilltro så sker det väl just om du grundar dina hypoteser på fakta. Men tydligen är du inte intresserad av det.
Vad är det som är trams och personangrepp? Du svarade på min fråga till Fairlane på ett sätt som om det vore ett svar från honom.
Hur ska jag hitta bevis för att mitt antagande att ovaccinerade rimligtvis är och måste vara försiktigare än vaccinerade? Räcker inte vanligt förnuft eller måste man finna bevis för det? Och isf hur ser motbevisen ut?
Det är f ö du som personangriper mig.

Fairlane
M mickef skrev:
Vad är det som är trams och personangrepp? Du svarade på min fråga till Fairlane på ett sätt som om det vore ett svar från honom.
OK, för att vara tydlig, så nej, vi är inte samma personer. Jag har ingen aning om vem BirgitS är i verkligheten.
M mickef skrev:
Hur ska jag hitta bevis för att mitt antagande att ovaccinerade rimligtvis är och måste vara försiktigare än vaccinerade? Räcker inte vanligt förnuft eller måste man finna bevis för det? Och isf hur ser motbevisen ut?
De vaccinmotståndare som demonstrerade och sa att allt var en bluff, är ju rätt tydliga exempel på personer som inte är/var försiktiga, det måste du väl hålla med om?
De som vaccinerade sig och sen fortsatte hålla avstånd, vara hemma, handla på nätet etc måste du väl hålla med om att de var försiktiga?
Sen finns det givetvis folk på båda sidor som levde tvärtom, eller någonstans mittemellan, så nej vanligt sunt förnuft räcker inte för att bevisa något.

Felet du gör är att du utgår från dig och tror att alla andra tänker och agerar enligt samma premisser som dig, trots att det är uppenbart att så inte är fallet. Det ser vi ju även i utpekandet av vilka som är extremister och vilka som inte är det. Du tillhör ena sidan och då är de andra extremister. En person som tillhör den andra sidan tycker troligen inte att de är extremister, utan att din grupp är det.

Man kan försöka vara lite objektiv. Det är svårt ibland, totalt omöjligt för vissa.

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Man får ju skilja på att de ovaccinerade skulle BEHÖVA vara försiktigare (vilket är sant), och på att de verkligen ÄR det (vilket inte mycket tyder på).

Eftersom de flesta ovaccinerade uppvisar alla tecken på att dels inte begripa sig på riskbedömning, dels inte verkar tänka längre än till sig själva (att vaccinera sig för att minska risken för andra eller för att minska belastningen på sjukvården verkar hamna lågt på deras lista), och dessutom finns det en inte oväsentlig del av de ovaccinerade som inte ens tycker att Covid är ett problem (!), så blir ju det rimligaste att anta att dessa personer inte ÄR särskilt försiktiga av sig, även om de borde.

Men som BirgitS säger, vi har inga bevis för vare sig det ena eller det andra, förrän någon gör en vetenskaplig undersökning.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Nej du är vilse. Se bortom SVT och SR efter information så ska du se.
Vilken ovinklad mediekanal tänker du på? Nya tider eller dylikt? Kanske vakttornet?

B b8q skrev:
Man får ju skilja på att de ovaccinerade skulle BEHÖVA vara försiktigare (vilket är sant), och på att de verkligen ÄR det (vilket inte mycket tyder på).

Eftersom de flesta ovaccinerade uppvisar alla tecken på att dels inte begripa sig på riskbedömning, dels inte verkar tänka längre än till sig själva (att vaccinera sig för att minska risken för andra eller för att minska belastningen på sjukvården verkar hamna lågt på deras lista), och dessutom finns det en inte oväsentlig del av de ovaccinerade som inte ens tycker att Covid är ett problem (!), så blir ju det rimligaste att anta att dessa personer inte ÄR särskilt försiktiga av sig, även om de borde.

Men som BirgitS säger, vi har inga bevis för vare sig det ena eller det andra, förrän någon gör en vetenskaplig undersökning.
Du verkar sitta inne med bevis, eller gissar du bara?

Fairlane
M mickef skrev:
Du verkar sitta inne med bevis, eller gissar du bara?
Läs sista meningen i det du just citerade så behöver du inte fråga.

• Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
OK, för att vara tydlig, så nej, vi är inte samma personer. Jag har ingen aning om vem BirgitS är i verkligheten.

De vaccinmotståndare som demonstrerade och sa att allt var en bluff, är ju rätt tydliga exempel på personer som inte är/var försiktiga, det måste du väl hålla med om?
De som vaccinerade sig och sen fortsatte hålla avstånd, vara hemma, handla på nätet etc måste du väl hålla med om att de var försiktiga?
Sen finns det givetvis folk på båda sidor som levde tvärtom, eller någonstans mittemellan, så nej vanligt sunt förnuft räcker inte för att bevisa något.

Felet du gör är att du utgår från dig och tror att alla andra tänker och agerar enligt samma premisser som dig, trots att det är uppenbart att så inte är fallet. Det ser vi ju även i utpekandet av vilka som är extremister och vilka som inte är det. Du tillhör ena sidan och då är de andra extremister. En person som tillhör den andra sidan tycker troligen inte att de är extremister, utan att din grupp är det.

Man kan försöka vara lite objektiv. Det är svårt ibland, totalt omöjligt för vissa.
Ingen som demonstrerade, varken vaccinmotståndare eller vaccinerade som tyckte att vaccinpassen var orättvisa på ett eller annat sätt var försiktiga, oförsiktiga finns i alla läger men min poäng var att sannolikt är ovaccinerade mer försiktiga. Det är inget som behöver bevisas men om du vill motbevisa det så gärna men kom inte med en gissning igen.
Felet ni gör är att ni utgår från att ovaccinerade i hög grad är

Fairlane Fairlane skrev:
Läs sista meningen i det du just citerade så behöver du inte fråga.
Nu ger allvetaren några konkreta exempel som han borde kunna leda i bevis. Att i slutet på kommentaren lägga en Brasklapp håller inte.

M mickef skrev:
Nu ger allvetaren några konkreta exempel som han borde kunna leda i bevis. Att i slutet på kommentaren lägga en Brasklapp håller inte.
Det är ju du som gör ett påstående, bevisbördan ligger på dig.

Att göra ett påstående för att sedan förvänta sig att andra skall motbevisa det är inte rätt.
Jag kan ju påstå att det finns en potatisplanta som kretsar kring jorden, denna växer kopiöst p g a den extra strålningen där uppe i rymden och om ca 10 år är den så stor att potatisen kommer att ramla ner på jorden och orsaka total utrotning av allt liv.
Om du nu inte kan motbevisa mitt påstående så måste du tro på det?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Historien upprepar sig. 2,5 år av pandemi och allt för många vet forfarande inte vad som är sant…Tvivlet mot vetenskap och vaccinindustrin är stort inom en liten skara…. Det kommer vetenskapliga studier med lite varierande resultat, men de flesta är tämligen överens om vaccinets effekt för att bromsa pandemin, skydda mot svår sjukdom och minska belastningen på samhället och vården.

En liten summering av vaccineffekten.
  • Vaccinen ger (efter 2 doser) ett bra skydd mot svår sjukdom, ca 70-80% även efter lång tid och mot nya varianter.
  • En boosterdos höjer skyddet till >90% igen, för en tid.
  • Vaccinen ger bara 15% skydd mot ”lång covid” *
  • Ovaccinerade som haft covidinfektion och som åter blir infekterade har ett skydd mot svår sjukdom på 97,3%. Skyddet försvinner ej på samma sätt som skyddet från mRNA-vaccinet. Det bör dock inte tolkas som att det är onödigt att vaccinera sig.
Mindre trevliga sidor av viruset
  • De som blir återinfekterade riskerar att bli mer sjuka andra och tredje gången.
  • Det finns många rapporter om att spikproteintet ställer till med saker i kroppen långt efter viruset borde vara borta. (Bla lång covid).
Vi får nog vänja oss vid att covid-vaccinen inte skyddar mot mild infektion och smittspridning. Här har väl både immunologer och vaccinindustrin varit för optimistiska och ”lovat” för mycket. Många tycks ha svårt att förstå varför man ska vaccinera sig om det ändå inte skyddar mot att bli sjuk i covid?

En annan otrevlig sida med (mRNA) vaccinen är att det finns risk ökad risk för (mild) infektion med ca 17,8% efter en tid >7 månader, dvs nu med omikron varianterna. ** Det tyder på att de B-celler som finns kvar inte tillverkar några bra antikroppar (immuniserande) längre, men T-cellernas immunitet är fortfarande bra.

* Väljer begreppet ”lång covid” för det tycks forfarande vara lite oklart med hur vanligt det är, vilket jag tror beror på definitionen. Från USA har det rapporterats 30%, men sista siffran låg på 7% (vilket jag tror kom från tillförlitlig källa med stort antal deltagare). Andra studier kan ha begränsat urval, tex patienter som sökt sjukhusvård.
** Kan bero på att antikroppsnivåerna minskar fortare för mRNA-vaccinerna, men främst tror jag det beror på att nivåerna av antikroppar som passar viruset minskar när viruset ändrar sig i olika varianter.

De som vill ta vaccinet för att inte bli sjuka måste, som det ser ut nu, ta boosterdoser flera gånger per år, eller så nöjer man sig med ett gott skydd under några vintermånader. :oops:

[På begäran kan jag leta upp lite länkar]

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Snailman
BirgitS BirgitS skrev:
Du får bestämma dig. Gör invandring av personer som vill jobba på äldreboenden, inom hemtjänsten och som vårdbiträden/undersköterskor på sjukhusen underbemanningen värre eller bättre?
Jag har då mycket svårt att se att det skulle göra situationen värre. Så vilka var det nu som du ansåg bar ansvaret för den stora invandringen som alltså ser till att det finns personer som vill jobba inom yrken som behövs?
Det här resonemanget skulle ju hänga ihop om det inte även kom hit invandrare som redan är gamla, och de som kommer hit och är yngre, blir ju också gamla med tiden.

Invandrarna som kommer hit blir ju också sjuka och behöver sjukvård som alla andra.

Nissens
P pennybridge skrev:
Nej du är vilse. Se bortom SVT och SR efter information så ska du se.
Fånigt inlägg. Jag har koll, men har jag missat något så kan du ju ta upp något någon annan partiledare ställt till med som är i klass med vad Åkesson gjort.

• Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
min poäng var att sannolikt är ovaccinerade mer försiktiga. Det är inget som behöver bevisas men om du vill motbevisa det så gärna extremen kom inte med en gissning igen.
Det är ju du som gissar vilt.

Sätt ett munskydd på en ovaccinerad, så tror hen att hen är skyddad och kan röra sig fritt. Det har man sett otaliga exempel på under pandemin.

Dessutom tror de sig ofta tillhöra en lycklig grupp med extremt bra immunförsvar… suck..

Munskyddens skyddande effekt är omstridd bland forskarna, så INGEN kan säga att de gör någon skillnad…

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
WHO rapporterar att antalet covidfall har blivit 3 gånger fler under de senaste sex veckorna.
Antalet patienter med covid har fördubblats under samma tidsperiod.

WHO tror att det kommer att bli värre under hösten och orsaka "en enorm utmaning för vårdpersonalen i land efter land, som redan är under enorm press i hanteringen av ihållande kriser sedan 2020." De uppmuntrar till förebyggande åtgärder som t.ex. ökad vaccintäckning och ytterligare påfyllnadsdos till riskgrupper.

https://www.svd.se/a/8Qe6KG/who-antalet-covidfall-har-trefaldigats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.