1 016 680 läst ·
19 546 svar
1017k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Vad påstår jag?G gaidin skrev:Det är ju du som gör ett påstående, bevisbördan ligger på dig.
Att göra ett påstående för att sedan förvänta sig att andra skall motbevisa det är inte rätt.
Jag kan ju påstå att det finns en potatisplanta som kretsar kring jorden, denna växer kopiöst p g a den extra strålningen där uppe i rymden och om ca 10 år är den så stor att potatisen kommer att ramla ner på jorden och orsaka total utrotning av allt liv.
Om du nu inte kan motbevisa mitt påstående så måste du tro på det?
Du kommer med påståenden om att vissa covidrelaterade beteenden är sannolika baserade på dina egna resonemang (gissningar). När andra tror annorlunda än vad du tror och resonerar emot ditt resonemang blir det problem. Varför är dina gissningar sannolika medan andras gissningar osannolika?M mickef skrev:
Alla har ju rätt att tro och skrivs vad de vill på ett forum (innom vissa gränser förstås).
Ovaccinerade som tror att viruset inte existerar är garanterat inte försiktiga.
Vad är det som är vilt i mina gissningar?Nissens skrev:
Det är ju du som gissar vilt.
Sätt ett munskydd på en ovaccinerad, så tror hen att hen är skyddad och kan röra sig fritt. Det har man sett otaliga exempel på under pandemin.
Dessutom tror de sig ofta tillhöra en lycklig grupp med extremt bra immunförsvar… suck..
Munskyddens skyddande effekt är omstridd bland forskarna, så INGEN kan säga att de gör någon skillnad…
Det sista stycket är det din egen verklighet?
Det är ju mina gissningar som ifrågasätts.blackarrow skrev:
Du kommer med påståenden om att vissa covidrelaterade beteenden är sannolika baserade på dina egna resonemang (gissningar). När andra tror annorlunda än vad du tror och resonerar emot ditt resonemang blir det problem. Varför är dina gissningar sannolika medan andras gissningar osannolika?
Alla har ju rätt att tro och skrivs vad de vill på ett forum (innom vissa gränser förstås).
Ovaccinerade som tror att viruset inte existerar är garanterat inte försiktiga.
Vem bryr sig om dem som inte tror att viruset existerar?
Det du kalkar för ”sannolikt” är en vild gissning, jag förklarade att det inte alls är så självklart som du verkar tro.M mickef skrev:
Eftersom ovaccinerade är kraftigt överrepresenterade på sjukhusen så motsäger det helt din vilda gissning.
Det är väl möjligtvis en förhoppning men att det är självklart osannolikt får du underbygga med ett resonemang. Att ovaccinerade är överrepresenterade i vården kan väl bero på att man har underskattat spridningen och trott att normal försiktighet har hjälpt.Nissens skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Så här skrev du igår (du har skrivit på andra sätt tidigare):M mickef skrev:
Där finns inget om att det är en förhoppning eller om att det är sannolikare utan bara att du antar att saken är på ett visst sätt.M mickef skrev:
Det är helt klart från t.ex. vaccintråden att det finns en massa ovaccinerade som inte är försiktigare utan ignorerar att det är en pandemi. Så varför framhärdar du i ditt antagande när det uppenbarligen inte stämmer att alla ovaccinerade är försiktigare än vaccinerade?
Jag har aldrig sagt att alla ovaccinerade är försiktigare än vaccinerade bara att det vore rimligare. Om ni har en annan bedömning får ni ge uttryckning för det och jag lovar att inte kommentera det #blackarrow.BirgitS skrev:
Så här skrev du igår (du har skrivit på andra sätt tidigare):
Där finns inget om att det är en förhoppning eller om att det är sannolikare utan bara att du antar att saken är på ett visst sätt.
Det är helt klart från t.ex. vaccintråden att det finns en massa ovaccinerade som inte är försiktigare utan ignorerar att det är en pandemi. Så varför framhärdar du i ditt antagande när det uppenbarligen inte stämmer att alla ovaccinerade är försiktigare än vaccinerade?
Medlem
· Västerbotten
· 376 inlägg
En kompis ville inte vaccinera sig. Var istället oerhört försiktig. Anekdotisk erfarenhet.M mickef skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Det finns inget i din mening som jag citerade som inskränker ditt påstående till bara vissa ovaccinerade, och det finns inte heller något om att det handlar om vad som är rimligt.M mickef skrev:
Ingen hade opponerat sig mot en mening som hade lytt:
"Jag antar att det är rimligt att en del ovaccinerade är, och måste vara, försiktigare än vaccinerade."
Men det var inte så du skrev oavsett vad du nu försöker få det till.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Snarare beror det på att ovaccinerade inte isolerar sig som de borde när de valt att inte vaccinerat sig.M mickef skrev:
Så din vilda gissning är synnerligen vild och inte verklighetsbaserad alls.
Det är alltså tvärtom mot vad du tror; det är osannolikt att ovaccinerade skyddar sig…
Du brukar ju ha kommentarer på vad jag får och inte får skriva. Det enda jag säger är att det är rimligt och sannolikt att ovaccinerade är mer försiktiga än vaccinerade. Att det finns de som skiter i allt, skiter jag i och kommenterar inte.BirgitS skrev:
Det finns inget i din mening som jag citerade som inskränker ditt påstående till bara vissa ovaccinerade, och det finns inte heller något om att det handlar om vad som är rimligt.
Ingen hade opponerat sig mot en mening som hade lytt:
"Jag antar att det är rimligt att en del ovaccinerade är, och måste vara, försiktigare än vaccinerade."
Men det var inte så du skrev oavsett vad du nu försöker få det till.