Nissens Nissens skrev:
Snarare beror det på att ovaccinerade inte isolerar sig som de borde när de valt att inte vaccinerat sig.

Så din vilda gissning är synnerligen vild och inte verklighetsbaserad alls.

Det är alltså tvärtom mot vad du tror; det är osannolikt att ovaccinerade skyddar sig…
Om det hade gått att svara på ditt inlägg hade jag gjort det.

Fairlane
M mickef skrev:
Det enda jag säger är att det är rimligt och sannolikt att ovaccinerade är mer försiktiga än vaccinerade.
Rimligt ja, men om det är sannolikt eller inte är ju en total spekulation. Det är det vi försökt förklara 10 ggr eller så nu.

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Rimligt ja, men om det är sannolikt eller inte är ju en total spekulation. Det är det vi försökt förklara 10 ggr eller så nu.
Har ni försökt förklara att det är rimligt men inte sannolikt? Hur lyder motiveringarna i s f?

Fairlane
M mickef skrev:
Har ni försökt förklara att det är rimligt men inte sannolikt? Hur lyder motiveringarna i s f?
Så skrev jag iofs inte..
Det är rimligt att en ovaccinerade är försiktigare just eftersom de har ett sämre skydd.
Om det sen är sannolikt att de faktiskt är det vet vi inte. Dvs, vi säger inte att det ena eller andra i den frågan utan helt enkelt "man kan inte veta det utan att genomföra en undersökning".

Jämför med en cyklist utan hjälm. Denne borde vara försiktigare än en med hjälm. Att hen borde det innebär inte automatiskt att det är så.

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Vilken ovinklad mediekanal tänker du på? Nya tider eller dylikt? Kanske vakttornet?
Främst olika poddar och youtubekanaler. Finns många bra transparenta och onyanserade källor.

Fairlane Fairlane skrev:
Så skrev jag iofs inte..
Det är rimligt att en ovaccinerade är försiktigare just eftersom de har ett sämre skydd.
Om det sen är sannolikt att de faktiskt är det vet vi inte. Dvs, vi säger inte att det ena eller andra i den frågan utan helt enkelt "man kan inte veta det utan att genomföra en undersökning".

Jämför med en cyklist utan hjälm. Denne borde vara försiktigare än en med hjälm. Att hen borde det innebär inte automatiskt att det är så.
Det är väl ok att spekulera?
Typ: Jag tror att cyklister bär hjälm för att de tror att det är lag på det eller för att skydda sig eller kanske tom för att inte bli en börda för vården om olyckan är framme .

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Om det hade gått att svara på ditt inlägg hade jag gjort det.
Nä, det är väl bara att konstatera att det inte verkar finnas någon verklighetsförankring i din gissning.

Nissens
M mickef skrev:
Det är väl ok att spekulera?
Typ: Jag tror att cyklister bär hjälm för att de tror att det är lag på det eller för att skydda sig eller kanske tom för att inte bli en börda för vården om olyckan är framme .
Vården är dimensionerad för olyckor och annat som normalt finns i samhället. Till skillnad mot extrema fenomen som en pandemi…

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Det enda jag säger är att det är rimligt och sannolikt att ovaccinerade är mer försiktiga än vaccinerade. Att det finns de som skiter i allt, skiter jag i och kommenterar inte.
Rimligt är det förstås, men som sagt inte alls sannolikt eftersom de är kraftigt överrepresenterade på sjukhusen.
Du måste ju ändå acceptera hur verkligheten ser ut…

• Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Rimligt är det förstås, men som sagt inte alls sannolikt eftersom de är kraftigt överrepresenterade på sjukhusen.
Du måste ju ändå acceptera hur verkligheten ser ut…
Det kan ju bero på att vaccinerade är skyddade mot sjukdom som kräver vård.

Nissens Nissens skrev:
Vården är dimensionerad för olyckor och annat som normalt finns i samhället. Till skillnad mot extrema fenomen som en pandemi…
Det var bara exempel på spekulationer.

Nissens Nissens skrev:
Nä, det är väl bara att konstatera att det inte verkar finnas någon verklighetsförankring i din gissning.
Du briljerade som gissningskonstens häxmästare när du anklagar mig för gissningar. Var det svar nog?

Fairlane
M mickef skrev:
Ja att vaccin ger ett bra skydd mot svår sjukdom vet de flesta. Om sen vaccinerade och ovaccinerade lever olika generellt är däremot svårare att svara på och en annan fråga.

Det är inte bara de som förnekar Covid-19 som struntar i att skydda sig. Alla som kallar det en förkylning eller ser det som en förkylning skyddar sig troligen inte särskilt väl.

Spekulera på du, men det skadar ju inte att vara tydlig med att det är en personlig spekulation som helt saknar stödbevis. Att folk säger emot får man räkna med när man spekulerar. Om jag spekulerar i att det är 50% sannolikhet i att nästa veckas lottorad är 1,2,3,4,5,6,7 så tror jag folk kommer säga emot, även om det säkert finns någon som tar det för en sanning också.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Du briljerade som gissningskonstens häxmästare när du anklagar mig för gissningar. Var det svar nog?
Nä, jag gissar ju inte. Sjukhusens siffror kommer inte från mig… tro det eller ej…

Nissens
M mickef skrev:
Det är riktigt, men också på att de som är ovaccinerade inte har vett på att vara försiktiga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.