BirgitS
M mickef skrev:
Jag tror att det är sossarnas fel.
Du får bestämma dig. Gör invandring av personer som vill jobba på äldreboenden, inom hemtjänsten och som vårdbiträden/undersköterskor på sjukhusen underbemanningen värre eller bättre?
Jag har då mycket svårt att se att det skulle göra situationen värre. Så vilka var det nu som du ansåg bar ansvaret för den stora invandringen som alltså ser till att det finns personer som vill jobba inom yrken som behövs?

BirgitS
M mickef skrev:
Din inledning låter som en gissning.
Fakta om invandringen på 2000-talet är att den kostar mer än vad den ger. Om den hade skötts seriöst hade Sverige fortfarande varit ett välfärdsland med gott rykte i omvärlden. Att det blir lite bättre längre fram är sossarnas gissning, vad tror du om den?
Nej, det behövs förstås en regering för att fatta regeringsbeslut, se regeringsformen.

Nej, det är inte fakta utan en snedvriden bild som sprids av populister på högerkanten.
Gör invandring av personer som vill jobba på äldreboenden, inom hemtjänsten och som vårdbiträden/undersköterskor på sjukhusen underbemanningen värre eller bättre?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får bestämma dig. Gör invandring av personer som vill jobba på äldreboenden, inom hemtjänsten och som vårdbiträden/undersköterskor på sjukhusen underbemanningen värre eller bättre?
Jag har då mycket svårt att se att det skulle göra situationen värre. Så vilka var det nu som du ansåg bar ansvaret för den stora invandringen som alltså ser till att det finns personer som vill jobba inom yrken som behövs?
Jag har bestämt mig för länge sedan vilket du redan vet även om du insinuerar nåt annat.
Importen av yngre medelålders män, eller vad det heter på Lövenska, och räknas som barn i migration Sverige tillför inget annat än elände. Deras anhöriga som kommer som ett brev på posten, har ofta ett stort vårdbehov och tar upp platser i välfärdenen, en stor del av "dina" IVA-platser visade det sig. Och min gissning är att det blir inte bättre lite längre fram.
Om, du mot förmodan, tvivlar på att jag är positiv till folk som jobbar så släpp det. Den ev. arbetskraft som hittills "importerats" och vill jobba borde få det men hindras av facket och generösa bidrag.

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det behövs förstås en regering för att fatta regeringsbeslut, se regeringsformen.

Nej, det är inte fakta utan en snedvriden bild som sprids av populister på högerkanten.
Gör invandring av personer som vill jobba på äldreboenden, inom hemtjänsten och som vårdbiträden/undersköterskor på sjukhusen underbemanningen värre eller bättre?
Jag är nog inte ensam om att anse att det hade gått bättre för Sverige utan regeringsbeslut de senaste 40 åren, tom många Riksdagsbeslut.
Vad är meningen med din fråga?

Fairlane
M mickef skrev:
"Den andra sidan" hade en plan att korta vårdköerna men kunde inte genomföra den eftersom Reinfeldt gav bort makten till sosseriet.
Du menar att han inte vann valet? Du gissar väldigt mycket och saknar väldigt mycket kunskap, det är tydligt, men att du inte visste att vi hade val i Sverige var en överraskning för mig. Han gav inte bort makten, svenska folket gav makten någon annanstans. Egentligen borde jag inte vara överraskad eftersom du verkar tro att det är regeringen som styr sjukvården i landet. Det är regionerna och går vi in på riksplanet så är faktiskt riksdagen de som bestämmer.
Reinfeldt ledde Sveriges regering under 8 år. En plan som inte kan exekveras på den tiden är inte värd ett dugg mer än ingen plan alls.

M mickef skrev:
Importen av yngre medelålders män, eller vad det heter på Lövenska, och räknas som barn i migration Sverige tillför inget annat än elände. Deras anhöriga som kommer som ett brev på posten, har ofta ett stort vårdbehov och tar upp platser i välfärdenen, en stor del av "dina" IVA-platser visade det sig
Ja, man kan såklart ogilla att personer som kanske inte är barn, klassas som barn, men resten av meningen är väl en vild gissning igen, helt utan substans? Eller har du några siffror som visar på den stora mängd vårdkrävande anhöriga som kommer till Sverige efter att barnet fått uppehållstillstånd?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är mycket politik i nyhetstråden! Jag förstår att mickef vill prata politik, men syftet med tråden är ju inte detta. jag tycker att ni får starta en tråd hur fel det är på allt- tror dock inte den blir så lång då vi har att förhålla oss till att inte prata politik. Bara i all välmening!

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du menar att han inte vann valet? Du gissar väldigt mycket och saknar väldigt mycket kunskap, det är tydligt, men att du inte visste att vi hade val i Sverige var en överraskning för mig. Han gav inte bort makten, svenska folket gav makten någon annanstans. Egentligen borde jag inte vara överraskad eftersom du verkar tro att det är regeringen som styr sjukvården i landet. Det är regionerna och går vi in på riksplanet så är faktiskt riksdagen de som bestämmer.
Reinfeldt ledde Sveriges regering under 8 år. En plan som inte kan exekveras på den tiden är inte värd ett dugg mer än ingen plan alls.

Ja, man kan såklart ogilla att personer som kanske inte är barn, klassas som barn, men resten av meningen är väl en vild gissning igen, helt utan substans? Eller har du några siffror som visar på den stora mängd vårdkrävande anhöriga som kommer till Sverige efter att barnet fått uppehållstillstånd?
Du får svara i en politiktråd vem du anser vann valet 2014. Jag tror inte att regeringen styr nånting överhuvudtaget, det gör kommunisterna, marxisterna och Annie. Vilda gissningar utan substans kan du säkert motbevisa med lite siffror, men gör även det i en politiktråd covidtrådar är lite känsliga för politik.

Fairlane
M mickef skrev:
Du får svara i en politiktråd vem du anser vann valet 2014.
Ingen... Partierna fick de röster de fick och sen fick man försöka pussla ihop en regering efter det. Det kallas demokrati.

M mickef skrev:
Jag tror inte att regeringen styr nånting överhuvudtaget, det gör kommunisterna, marxisterna och Annie.
Tja, eller kanske riksdagen. Vilka partier är det som sitter där? Marxisterna, kommunisterna och Annie-partiet är tre. Sen sitter väl sossejävlarna, kristtokarna, vuxenpartiet och nynazisterna, samt ett litet parti till... Eller ska vi vara lite mognare?
M mickef skrev:
Vilda gissningar utan substans kan du säkert motbevisa med lite siffror, men gör även det i en politiktråd covidtrådar är lite känsliga för politik.
Kul att du erkänner att det är ännu en av dina vilda gissningar. Du har haft rätt många sådana i trådarna om Covid-19 och blir du överbevisad så kommer ytterligare en vild gissning. Dock sällan framförda som vilda gissningar...

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ingen... Partierna fick de röster de fick och sen fick man försöka pussla ihop en regering efter det. Det kallas demokrati.

Tja, eller kanske riksdagen. Vilka partier är det som sitter där? Marxisterna, kommunisterna och Annie-partiet är tre. Sen sitter väl sossejävlarna, kristtokarna, vuxenpartiet och nynazisterna, samt ett litet parti till... Eller ska vi vara lite mognare?

Kul att du erkänner att det är ännu en av dina vilda gissningar. Du har haft rätt många sådana i trådarna om Covid-19 och blir du överbevisad så kommer ytterligare en vild gissning. Dock sällan framförda som vilda gissningar...
j
Vi verkar ha lite olika uppfattningar om vad som är demokrati.
Reinfeldt och Löven deklarerade att folket har talat och att sossarna och deras kompisar ska styra fortsatt. Kommer du ihåg vad folket sa med sina röster 2014.
Vad har jag blivit överbevisad om? Vilka gissningar är vilda och orimliga?

Fairlane
M mickef skrev:
j
Vi verkar ha lite olika uppfattningar om vad som är demokrati.
Det är möjligt. Jag vet inte riktigt hur din syn är.
M mickef skrev:
Reinfeldt och Löven deklarerade att folket har talat och att sossarna och deras kompisar ska styra fortsatt. Kommer du ihåg vad folket sa med sina röster 2014.
Javisst. se här om du glömt: länk

M mickef skrev:
Vad har jag blivit överbevisad om? Vilka gissningar är vilda och orimliga?
Ett exempel var väl när du gissade att ovaccinerade var försiktigare än vaccinerade, helt utan någon annan fakta än att du var ovaccinerade och försiktig.
Sen har du haft en massa konstiga tankar om viruset också, gissningar har du ju själv erkänt.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är möjligt. Jag vet inte riktigt hur din syn är.

Javisst. se här om du glömt: länk

Ett exempel var väl när du gissade att ovaccinerade var försiktigare än vaccinerade, helt utan någon annan fakta än att du var ovaccinerade och försiktig.
Sen har du haft en massa konstiga tankar om viruset också, gissningar har du ju själv erkänt.
Min syn om demokrati är att folket bestämmer, inte pusslet för att få eller behålla makten.
Din länk visar att folket ville ha mer SD-politik, det ville inte Reinfeldt utan lämnade över makten till vänstern redan på valnatten.
Jag antar fortfarande att ovaccinerade är, och måste vara, försiktigare än vaccinerade, vad tror du?
Konstiga tankar om viruset?
Är det fel att delge sina hypoteser i det här forumet?

• Gilla
tank77
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag antar fortfarande att ovaccinerade är, och måste vara, försiktigare än vaccinerade, vad tror du?
Det anser jag inte alls, vilket vi ju har diskuterat flera gånger tidigare så du känner ju till de fakta som ligger bakom min åsikt.
M mickef skrev:
Du kan ju presentera dina hypoteser som just hypoteser i stället för att framställa dem som fakta.

Fairlane
M mickef skrev:
Min syn om demokrati är att folket bestämmer, inte pusslet för att få eller behålla makten.
Din länk visar att folket ville ha mer SD-politik, det ville inte Reinfeldt utan lämnade över makten till vänstern redan på valnatten.
Min länk visade på att 12,86% röstade på SD. M, L och KD ville inte regera med SD dåoch hade uttalat det innan valet, så då hade väl SD fått vilda regering själva, med risk för att det skulle bli svårt att få majoritet i riksdagen....
M mickef skrev:
Jag tror inte man kan dra några som helst sådana slutsatser utan undersökning. Det finns vaccinerade som fortfarande är försiktiga och det finns ovaccinerade som aldrig varit det. Man kan helt enkelt inte veta utan att göra en studie.
M mickef skrev:
Konstiga tankar om viruset?
Tja, jag har en hypotes om att jorden är platt. Den ska jag än hårt för att sprida...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Min länk visade på att 12,86% röstade på SD. M, L och KD ville inte regera med SD dåoch hade uttalat det innan valet, så då hade väl SD fått vilda regering själva, med risk för att det skulle bli svårt att få majoritet i riksdagen....

Jag tror inte man kan dra några som helst sådana slutsatser utan undersökning. Det finns vaccinerade som fortfarande är försiktiga och det finns ovaccinerade som aldrig varit det. Man kan helt enkelt inte veta utan att göra en studie.

Tja, jag har en hypotes om att jorden är platt. Den ska jag än hårt för att sprida...
Alliansen hade kunnat regera med stöd av SD men Reinfeldt föredrog att Löven skulle regera med stöd av kommunisterna. Om folket hade sagt sitt i det här valet så är det att det ville ha mer SD-politik än vad de tyckte i valet 2010, inget annat.
Vissa hypoteser ska man nog inte torgföra.

Nissens
M mickef skrev:
Alliansen hade kunnat regera med stöd av SD men Reinfeldt föredrog att Löven skulle regera med stöd av kommunisterna. Om folket hade sagt sitt i det här valet så är det att det ville ha mer SD-politik än vad de tyckte i valet 2010, inget annat.
Vissa hypoteser ska man nog inte torgföra.
Det vore bra om extremistpartier som kommunister, Miljöpartister och Sverigedemokrater inte får för mycket inflytande.
Och det gäller politiska vildar oxå förresten…

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.