1 016 677 läst ·
19 546 svar
1017k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Ett år eller två?M mickef skrev:
För övrigt förstår jag inte hur man kan påstå att det bara är personal som saknas när man vet att det saknats utrustning, exempelvis respiratorer. Eller när folk får ligga i korridorer eller man trycker in fler patienter i ett rum än det är gjort för etc, något som hänt många gånger före pandemin. Det beror väl inte på personalbrist?
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Sluta skylla allt på ovaccinerade.Nissens skrev:
Jag känner fullvaccinerade som blivit rejält sjuka.
Jag har inte tagit en enda spruta, har haft Corona 3ggr och inte en enda minut har jag belastat vården (förutom testerna)
Första två gångerna smittade jag inte en enda person.
Sist omgången med omricon smittade jag min fru och ett av våra barn.
Kineserna bygger sjukhus på en vecka Sverige borde kunna fixa lokaler på ett par år, utrustning finns säkert på Amazon. Det kanske inte var så bra att lägga ner sjukhus och sparka personal.Fairlane skrev:
Ett år eller två?
För övrigt förstår jag inte hur man kan påstå att det bara är personal som saknas när man vet att det saknats utrustning, exempelvis respiratorer. Eller när folk får ligga i korridorer eller man trycker in fler patienter i ett rum än det är gjort för etc, något som hänt många gånger före pandemin. Det beror väl inte på personalbrist?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
På IVA har man normalt 20 % lediga sängar och med en ledig säng menar man en säng som det finns personal och utrustning till. 20 % vill man ha utifall att det sker en större olycka men det räcker ju inte till när pandemin kommer och det behövs 100 % fler platser.M mickef skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Nja, tveksam till det du skriver när man ser sådant här. Dessutom ligger vi som tidigare efter UKV växelventil skrev:Så är det nog men jag mer flera som redan haft corona flera gånger blir inte mer sjuka än en vanlig förkylning och som öveläkaren sa på radion igår så får vi leva med detta i flera år och inom sjukvården ser dom ingen större ökning snarare tvärtom att flera som insjuknar i corona behöver inte uppsöka sjukvården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Du har fe för i Region Örebro finns det 9 patienter med covid, samtliga har covid som huvuddiagnos.V växelventil skrev:
I Region Stockholm fanns det i tisdags 174 patienter med covid på sjukhusen.
Denna vecka finns det 2 268 disponibla vårdplatser.
Alltså var 12:e plats upptas av en person med covid.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Ända sen vaccinerna kom har ovaccinerade varit överrepresenterade inom vården och bland de avlidna.Heij83 skrev:
Sluta skylla allt på ovaccinerade.
Jag känner fullvaccinerade som blivit rejält sjuka.
Jag har inte tagit en enda spruta, har haft Corona 3ggr och inte en enda minut har jag belastat vården (förutom testerna)
Första två gångerna smittade jag inte en enda person.
Sist omgången med omricon smittade jag min fru och ett av våra barn.
Hur det har gått för just dig år ointressant i sammanhanget eftersom det gäller hela Sverige och alla som bor här så man får kolla på vad som händer i genomsnitt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Kineserna flyger in personal och utrustning från andra delar av landet där det inte pågår något utbrott. Älvsjömässan kunde ha gjorts om till sjukhus på en vecka eller så om det hade behövts. Under första vågen flyttades vårdpersonal till Stockholm från de delar av landet där få var covidsjuka.M mickef skrev:
Så vad är skillnaden?
Nej, det finns inte väl fungerande ventilatorer, övervakningsutrustning etc. på Amazon i tillräckligt antal för en pandemi. Trams
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
En vecka? Det undrar jag om det verkligen stämmer. Gjuta betong, dra el, installera hissar, installera all sjukvårdsutrustning. Kanske köper de allt på Aliexpress?M mickef skrev:
Tycker du verkligen att Sverige ska köpa säg respiratorer, CPAPer och annan utrustning för IVA-vård på Amazon?
Jag hittar för övrigt inga respiratorer på Amazon.
Vilka nedlagda sjukhus tänker du på då och vem la ner dem?
Jag tycker argument som att "<valfritt politiskt parti> är dåliga som gör X" är rätt usla om det är så att samtliga partier gör exakt samma sak
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Det var väl något sånt där tillfälligt militärsjukhus med tält som smälldes upp på någon parkeringsplats eller liknande. Ungefär som det sattes upp sjukvårdstält utanför Östra sjukhuset i Göteborg under första vågen.Fairlane skrev: