V växelventil skrev:
inom sjukvården ser dom ingen större ökning snarare tvärtom att flera som insjuknar i corona behöver inte uppsöka sjukvården.
Tacka vaccinationen för det, annars hade nog många som insjuknat drabbats värre och behövt sjukhusvård.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Underbemanning i kortare perioder kan all verksamhet hantera.
Ett år eller två?
För övrigt förstår jag inte hur man kan påstå att det bara är personal som saknas när man vet att det saknats utrustning, exempelvis respiratorer. Eller när folk får ligga i korridorer eller man trycker in fler patienter i ett rum än det är gjort för etc, något som hänt många gånger före pandemin. Det beror väl inte på personalbrist?

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Heij83
Nissens Nissens skrev:
Och framförallt var de ovaccinerade ett stort problem. Hade de tagit sin del av ansvaret så hade risken för personalbrist minskat.

Man kan ju inte trolla fram ny personal hur som helst, men vaccin har funnits länge…
Sluta skylla allt på ovaccinerade.
Jag känner fullvaccinerade som blivit rejält sjuka.

Jag har inte tagit en enda spruta, har haft Corona 3ggr och inte en enda minut har jag belastat vården (förutom testerna)
Första två gångerna smittade jag inte en enda person.
Sist omgången med omricon smittade jag min fru och ett av våra barn.

• Gilla
Uwe H och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ett år eller två?
För övrigt förstår jag inte hur man kan påstå att det bara är personal som saknas när man vet att det saknats utrustning, exempelvis respiratorer. Eller när folk får ligga i korridorer eller man trycker in fler patienter i ett rum än det är gjort för etc, något som hänt många gånger före pandemin. Det beror väl inte på personalbrist?
Kineserna bygger sjukhus på en vecka Sverige borde kunna fixa lokaler på ett par år, utrustning finns säkert på Amazon. Det kanske inte var så bra att lägga ner sjukhus och sparka personal.

BirgitS
M mickef skrev:
Som sagt det är inte platserna som saknas nu, under och innan pandemin utan personalen.
På IVA har man normalt 20 % lediga sängar och med en ledig säng menar man en säng som det finns personal och utrustning till. 20 % vill man ha utifall att det sker en större olycka men det räcker ju inte till när pandemin kommer och det behövs 100 % fler platser.

BirgitS
M mickef skrev:
Att skriva brev till sina politiska företrädare är synnerligen civiliserat, att parkera sina feta arbetslösa arslen på huvudvägar i rusningstid är det inte.
Vad bra att vi är överens då. Jag har inte föreslagit att arbetslösa ska sitta på huvudvägarna i rusningstid.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum
V växelventil skrev:
Så är det nog men jag mer flera som redan haft corona flera gånger blir inte mer sjuka än en vanlig förkylning och som öveläkaren sa på radion igår så får vi leva med detta i flera år och inom sjukvården ser dom ingen större ökning snarare tvärtom att flera som insjuknar i corona behöver inte uppsöka sjukvården.
Nja, tveksam till det du skriver när man ser sådant här. Dessutom ligger vi som tidigare efter UK

Linjediagram som visar veckovisa nya sjukhusinläggningar för COVID-19 per miljon i Storbritannien fram till juli 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Samtidigt blir man förundran när det inte ligger några inlagda på sjukhusen runt omkring där jag bor med corona så pga personalbrist stänger man ner sjukvårdsplatser ändå som man gjorde redan innan coronan.
Du har fe för i Region Örebro finns det 9 patienter med covid, samtliga har covid som huvuddiagnos.

I Region Stockholm fanns det i tisdags 174 patienter med covid på sjukhusen.
Denna vecka finns det 2 268 disponibla vårdplatser.
Alltså var 12:e plats upptas av en person med covid.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Man kan ju undra med vilken kunskap om virus FHM hade då de utlovade lösningen på pandemin skulle vara flockimmunitet.
Fohm har aldrig lovat något.
Ingen kan förstås veta något om ett nytt virus.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Heij83 Heij83 skrev:
Sluta skylla allt på ovaccinerade.
Jag känner fullvaccinerade som blivit rejält sjuka.

Jag har inte tagit en enda spruta, har haft Corona 3ggr och inte en enda minut har jag belastat vården (förutom testerna)
Första två gångerna smittade jag inte en enda person.
Sist omgången med omricon smittade jag min fru och ett av våra barn.
Ända sen vaccinerna kom har ovaccinerade varit överrepresenterade inom vården och bland de avlidna.

Hur det har gått för just dig år ointressant i sammanhanget eftersom det gäller hela Sverige och alla som bor här så man får kolla på vad som händer i genomsnitt.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Kineserna bygger sjukhus på en vecka Sverige borde kunna fixa lokaler på ett par år, utrustning finns säkert på Amazon. Det kanske inte var så bra att lägga ner sjukhus och sparka personal.
Kineserna flyger in personal och utrustning från andra delar av landet där det inte pågår något utbrott. Älvsjömässan kunde ha gjorts om till sjukhus på en vecka eller så om det hade behövts. Under första vågen flyttades vårdpersonal till Stockholm från de delar av landet där få var covidsjuka.

Så vad är skillnaden?

Nej, det finns inte väl fungerande ventilatorer, övervakningsutrustning etc. på Amazon i tillräckligt antal för en pandemi. Trams

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
En vecka? Det undrar jag om det verkligen stämmer. Gjuta betong, dra el, installera hissar, installera all sjukvårdsutrustning. Kanske köper de allt på Aliexpress?
Tycker du verkligen att Sverige ska köpa säg respiratorer, CPAPer och annan utrustning för IVA-vård på Amazon?
Jag hittar för övrigt inga respiratorer på Amazon.

Vilka nedlagda sjukhus tänker du på då och vem la ner dem?

Jag tycker argument som att "<valfritt politiskt parti> är dåliga som gör X" är rätt usla om det är så att samtliga partier gör exakt samma sak

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
En vecka? Det undrar jag om det verkligen stämmer. Gjuta betong, dra el, installera hissar, installera all sjukvårdsutrustning. Kanske köper de allt på Aliexpress?
Det var väl något sånt där tillfälligt militärsjukhus med tält som smälldes upp på någon parkeringsplats eller liknande. Ungefär som det sattes upp sjukvårdstält utanför Östra sjukhuset i Göteborg under första vågen.

BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra att vi är överens då. Jag har inte föreslagit att arbetslösa ska sitta på huvudvägarna i rusningstid.
Ibland händer det.

BirgitS BirgitS skrev:
Det var väl något sånt där tillfälligt militärsjukhus med tält som smälldes upp på någon parkeringsplats eller liknande. Ungefär som det sattes upp sjukvårdstält utanför Östra sjukhuset i Göteborg under första vågen.
Och Älvsjömässan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.