BirgitS BirgitS skrev:
På IVA har man normalt 20 % lediga sängar och med en ledig säng menar man en säng som det finns personal och utrustning till. 20 % vill man ha utifall att det sker en större olycka men det räcker ju inte till när pandemin kommer och det behövs 100 % fler platser.
Och då har det "lånats" sängar och personal från övrig underbemannad verksamhet?

BirgitS
M mickef skrev:
Och då har det "lånats" sängar och personal från övrig underbemannad verksamhet?
Pratar du om vad som gäller de 20 % lediga sängarna eller vad som behövs vid en pandemi?

optimum optimum skrev:
Nja, tveksam till det du skriver när man ser sådant här. Dessutom ligger vi som tidigare efter UK

[bild]
Måste vara storstadsproblem i så fall för närke/dalarna/värmland har inga covid avdelningar kvar utan dom har sadlad om tillbaka till rena medecinavdelningar.sedan vet jag inte om jag håller med om man tittar på folkhälsomyndigheterna vad dom säget så forsätter ökningen v27 men mindre än tidigare veckor och det är mest på äldre boende och inom hemtjänsten som det ökar.

Redigerat:
Fairlane
Så talet om att Kina bygger ett sjukhus på en vecka har alltså ingenting att göra med hur vården normalt i Sverige skall ordnas... Vilken överraskning att det bara svingas hit och dit utan hänsyn till fakta.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Måste vara storstadsproblem i så fall för närke/dalarna/värmland har inga covid avdelningar kvar utan dom har sadlad om tillbaka till rena medecinavdelningar.
Som sagt Region Örebro har 9 patienter med covid som huvuddiagnos och de ligger väl troligen isolerade. Sen vad man kallar avdelningen är väl inte så intressant.

I Dalarna har man just skärpt covidrekommendationerna inom vården pga. den ökande smittspridningen: https://www.regiondalarna.se/press/...ndationer-inom-dalarnas-halso--och-sjukvard-/

Värmland har en patient med covid på IVA.

Som optimum skrev så ligger Sverige några veckor efter Storbritannien när det gäller BA-4 och BA.5.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Heij83
BirgitS BirgitS skrev:
Ända sen vaccinerna kom har ovaccinerade varit överrepresenterade inom vården och bland de avlidna.

Hur det har gått för just dig år ointressant i sammanhanget eftersom det gäller hela Sverige och alla som bor här så man får kolla på vad som händer i genomsnitt.
Må så vara.
Men jag är trött på att allt är ovaccinerades fel.
De flesta som hamnar på IVA har underliggande sjukdom eller vet inte om att de har det.
Det fins vaccinerade som blivit rejält sjuka trotts vaccin.
Känner 60+ som inte är vaccinerade och bara fått lite feber.

Så min uppmaning är att sluta skylla på varandra!
Vaccineringen är frivillig och ska förbli så.

• Gilla
Uwe H och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Tacka vaccinationen för det, annars hade nog många som insjuknat drabbats värre och behövt sjukhusvård.
Fast som läget är nu så är det mest inom äldrevården och hemtjänsten som behöver sjukhusvård enligt FHM och som programmet på radion igår så menade läkaren att vi får nog vänja oss att dom flesta av oss kommer bli drabbade och får mer en sjukdom som påmminer om förkylning.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Heij83 Heij83 skrev:
Sluta skylla allt på ovaccinerade.
Jag känner fullvaccinerade som blivit rejält sjuka.

Jag har inte tagit en enda spruta, har haft Corona 3ggr och inte en enda minut har jag belastat vården (förutom testerna)
Första två gångerna smittade jag inte en enda person.
Sist omgången med omricon smittade jag min fru och ett av våra barn.
Ovaccinerade stod för en stor del av belastningen på vården. Det blev särskilt tydligt när en stor andel av befiolkningen var vaccinerade, trots att de ovaccinerade var en mindre minoritet så stode de för en hård belastning på vården.

Detta är fakta.

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Nissens
V växelventil skrev:
Så är det nog men jag mer flera som redan haft corona flera gånger blir inte mer sjuka än en vanlig förkylning och som öveläkaren sa på radion igår så får vi leva med detta i flera år och inom sjukvården ser dom ingen större ökning snarare tvärtom att flera som insjuknar i corona behöver inte uppsöka sjukvården.
Du verkar ha helt egna källor än de vi andra ser…

Lyssna på detta:
https://sverigesradio.se/play/artikel/8089935

Och åter igen ser man att trots att 85% av alla över 12 är vaccinerade så är det de ovaccinerade som belastar vården hårdast.

Helt i onödan…

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
  • Anders Johansson, docent i infektionssjukdomar och hygienöverläkare, säger att vaccinet ändå skyddar bra: ”Nu är 85 procent av alla svenskar över tolv år vaccinerade med två doser och ändå är majoriteten av de på iva ovaccinerade”.

Fyra av tio med covid-19 på iva är fullvaccinerade - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Ja. Om 15% är ovaccinerade men 60% av de som hamnar på IVA är det, så är de ju fyra gånger så många som de ”borde” vara ifall sjukdomen slog lika.

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du verkar ha helt egna källor än de vi andra ser…

Lyssna på detta:
[länk]

Och åter igen ser man att trots att 85% av alla över 12 är vaccinerade så är det de ovaccinerade som belastar vården hårdast.

Helt i onödan…
Men dom flesta som behöver sjukhusvård kommer från äldreboenden och hemtjänsten enligt FHM och dom borde väl vara vaccinerade eller hur.

Nissens
V växelventil skrev:
Men dom flesta som behöver sjukhusvård kommer från äldreboenden och hemtjänsten enligt FHM och dom borde väl vara vaccinerade eller hur.
Lyssnade du på länken jag skickade? Det finns knappast någon anledning att tro att de ljuger, tvärtom.

Nissens
B b8q skrev:
Ja. Om 15% är ovaccinerade men 60% av de som hamnar på IVA är det, så är de ju fyra gånger så många som de ”borde” vara ifall sjukdomen slog lika.
Ja, så ovaccinerade löper 400% större risk att hamna på IVA än vaccinerade.

Helt i onödan…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.