1 016 677 läst ·
19 546 svar
1017k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Och då har det "lånats" sängar och personal från övrig underbemannad verksamhet?BirgitS skrev:
Måste vara storstadsproblem i så fall för närke/dalarna/värmland har inga covid avdelningar kvar utan dom har sadlad om tillbaka till rena medecinavdelningar.sedan vet jag inte om jag håller med om man tittar på folkhälsomyndigheterna vad dom säget så forsätter ökningen v27 men mindre än tidigare veckor och det är mest på äldre boende och inom hemtjänsten som det ökar.optimum skrev:
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Så talet om att Kina bygger ett sjukhus på en vecka har alltså ingenting att göra med hur vården normalt i Sverige skall ordnas... Vilken överraskning att det bara svingas hit och dit utan hänsyn till fakta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Som sagt Region Örebro har 9 patienter med covid som huvuddiagnos och de ligger väl troligen isolerade. Sen vad man kallar avdelningen är väl inte så intressant.V växelventil skrev:
I Dalarna har man just skärpt covidrekommendationerna inom vården pga. den ökande smittspridningen: https://www.regiondalarna.se/press/...ndationer-inom-dalarnas-halso--och-sjukvard-/
Värmland har en patient med covid på IVA.
Som optimum skrev så ligger Sverige några veckor efter Storbritannien när det gäller BA-4 och BA.5.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Må så vara.BirgitS skrev:
Men jag är trött på att allt är ovaccinerades fel.
De flesta som hamnar på IVA har underliggande sjukdom eller vet inte om att de har det.
Det fins vaccinerade som blivit rejält sjuka trotts vaccin.
Känner 60+ som inte är vaccinerade och bara fått lite feber.
Så min uppmaning är att sluta skylla på varandra!
Vaccineringen är frivillig och ska förbli så.
Fast som läget är nu så är det mest inom äldrevården och hemtjänsten som behöver sjukhusvård enligt FHM och som programmet på radion igår så menade läkaren att vi får nog vänja oss att dom flesta av oss kommer bli drabbade och får mer en sjukdom som påmminer om förkylning.B b8q skrev:
Ovaccinerade stod för en stor del av belastningen på vården. Det blev särskilt tydligt när en stor andel av befiolkningen var vaccinerade, trots att de ovaccinerade var en mindre minoritet så stode de för en hård belastning på vården.Heij83 skrev:
Sluta skylla allt på ovaccinerade.
Jag känner fullvaccinerade som blivit rejält sjuka.
Jag har inte tagit en enda spruta, har haft Corona 3ggr och inte en enda minut har jag belastat vården (förutom testerna)
Första två gångerna smittade jag inte en enda person.
Sist omgången med omricon smittade jag min fru och ett av våra barn.
Detta är fakta.
Du verkar ha helt egna källor än de vi andra ser…V växelventil skrev:Så är det nog men jag mer flera som redan haft corona flera gånger blir inte mer sjuka än en vanlig förkylning och som öveläkaren sa på radion igår så får vi leva med detta i flera år och inom sjukvården ser dom ingen större ökning snarare tvärtom att flera som insjuknar i corona behöver inte uppsöka sjukvården.
Lyssna på detta:
https://sverigesradio.se/play/artikel/8089935
Och åter igen ser man att trots att 85% av alla över 12 är vaccinerade så är det de ovaccinerade som belastar vården hårdast.
Helt i onödan…
- Anders Johansson, docent i infektionssjukdomar och hygienöverläkare, säger att vaccinet ändå skyddar bra: ”Nu är 85 procent av alla svenskar över tolv år vaccinerade med två doser och ändå är majoriteten av de på iva ovaccinerade”.
Fyra av tio med covid-19 på iva är fullvaccinerade - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Ja. Om 15% är ovaccinerade men 60% av de som hamnar på IVA är det, så är de ju fyra gånger så många som de ”borde” vara ifall sjukdomen slog lika.T tergo skrev:
- Anders Johansson, docent i infektionssjukdomar och hygienöverläkare, säger att vaccinet ändå skyddar bra: ”Nu är 85 procent av alla svenskar över tolv år vaccinerade med två doser och ändå är majoriteten av de på iva ovaccinerade”.
Fyra av tio med covid-19 på iva är fullvaccinerade - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Men dom flesta som behöver sjukhusvård kommer från äldreboenden och hemtjänsten enligt FHM och dom borde väl vara vaccinerade eller hur.Nissens skrev: