Fairlane
M mickef skrev:
Den här diskussionen hade vi för snart ett år sedan. Det är inte frågan om en överbemannad sjukvård utan om en fullbemannad. Den klarar en lindrig epidemi med en viss extratjänstgöring. Det är möjligt att delar av bemanningen kan behöva en viss ökad kompetens och fortbildas i det men ingen behöver nog rulla tummar.
Helt rätt frågan var uppe för ett år sen. Jag minns inte riktigt vilka som ville betala för fler sjukhus och en ökning av personalstyrkan med säg 25-30%? Gratis blir det ju inte så en höjning av skatten med några kronor i regionerna kanske? Kan du påminna mig vilka partier som föreslagit detta för det har jag uppenbarligen glömt?

Minns jag fel, tillhör du inte region Stockholm? Där är det inte sossarna som styr och gjorde det inte förra mandatperioden heller. Efter valet 2018 är det vänsterstyre i en region i landet, Västerbotten...

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Efter valet 2018 är det vänsterstyre i en region i landet, Västerbotten..
Västerbotten har ju klarat sig väldigt bra under pandemin, relativt få insjuknade och liten om ens någon överdödlighet.

Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Västerbotten har ju klarat sig väldigt bra under pandemin, relativt få insjuknade och liten om ens någon överdödlighet.
Nej så kan det väl inte vara? Då faller ju teorin med de dumma sossarna.... ;)

• Haha
  • Gilla
L A Axelsson och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det inte en lindrig epidemi, vad det nu skulle vara. Som sagt problem överallt i världen, man har skjutit upp vård för andra, personalen har jobbat mycket övertid osv.

I Sverige är och har varit olika politiska partier som haft makten i regionerna och just ingen skillnad ändå. Möjligen sämre i högerstyrda regioner som Stockholm. Äldreomsorgen har inte klarat sig bättre i kommuner med SD vid makten än andra kommuner.
En lindrig epidemi är när inte en stor del av befolkningen stryker med. Inget parti med makt slinker skulden. Betr. en endemi så är det en statlig skyldighet att planera för.

Fairlane Fairlane skrev:
Helt rätt frågan var uppe för ett år sen. Jag minns inte riktigt vilka som ville betala för fler sjukhus och en ökning av personalstyrkan med säg 25-30%? Gratis blir det ju inte så en höjning av skatten med några kronor i regionerna kanske? Kan du påminna mig vilka partier som föreslagit detta för det har jag uppenbarligen glömt?

Minns jag fel, tillhör du inte region Stockholm? Där är det inte sossarna som styr och gjorde det inte förra mandatperioden heller. Efter valet 2018 är det vänsterstyre i en region i landet, Västerbotten...
Om det saknas 25-30% vårdpersonal borde det väl finnas en plan för att rätta till det? Borde inte regeringen ha presenterar en sån för länge sedan?

BirgitS
M mickef skrev:
En lindrig epidemi är när inte en stor del av befolkningen stryker med. Inget parti med makt slinker skulden. Betr. en endemi så är det en statlig skyldighet att planera för.
Nej, samma myndighet etc. som är ansvarig för något i normalfallet är ansvarig för detta något även i en krissituation. Det kan man ju se t.ex. på att det var regionernas ansvar att ha pandemiplaner, beredskapslager etc. Sen att en del regioner hade slarvat med det är en annan sak.
M mickef skrev:
Om det saknas 25-30% vårdpersonal borde det väl finnas en plan för att rätta till det? Borde inte regeringen ha presenterar en sån för länge sedan?
Det saknas inte så mycket vårdpersonal generellt.
Nej, det är regionerna som har ansvar för att se till att de kan bemanna sina sjukhus etc.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, samma myndighet etc. som är ansvarig för något i normalfallet är ansvarig för detta något även i en krissituation. Det kan man ju se t.ex. på att det var regionernas ansvar att ha pandemiplaner, beredskapslager etc. Sen att en del regioner hade slarvat med det är en annan sak.

Det saknas inte så mycket vårdpersonal generellt.
Nej, det är regionerna som har ansvar för att se till att de kan bemanna sina sjukhus etc.
Och om de inte klarar av det, hur tycker du att det ska lösas?

BirgitS
M mickef skrev:
Och om de inte klarar av det, hur tycker du att det ska lösas?
Genom att folk protesterar, demonstrerar, klagar osv. alltså så som det brukar vara i en demokrati. Inte genom ministerstyre i alla fall.

BirgitS BirgitS skrev:
Genom att folk protesterar, demonstrerar, klagar osv. alltså så som det brukar vara i en demokrati. Inte genom ministerstyre i alla fall.
Det finns nog civiliserade metoder också.

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Det finns nog civiliserade metoder också.
Vad då "också"?
Det jag räknade upp är civiliserade metoder, de är inte barbariska, vilda etc.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Regeringen?
Du är väl medveten om att det är regionerna som ansvarar för vården?

Men eftersom du klagade på sosseregeringen, så var det annorlunda under den borgerliga regeringen?

25-30% bygger för övrigt på den nivå du verkar vilja att vården ligger på, dvs att en pandemi inte ska påverka något.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad då "också"?
Det jag räknade upp är civiliserade metoder, de är inte barbariska, vilda etc.
Vi har kanske lite olika uppfattningar därvidlag.

Fairlane Fairlane skrev:
Regeringen?
Du är väl medveten om att det är regionerna som ansvarar för vården?

Men eftersom du klagade på sosseregeringen, så var det annorlunda under den borgerliga regeringen?

25-30% bygger för övrigt på den nivå du verkar vilja att vården ligger på, dvs att en pandemi inte ska påverka något.
Vilken tur att regeringen har något att skylla på.
Nä men de hade en plan om jag inte missförstod. Det hade väl iofs Sossarna också men den verkar ha skitit sig.
Min nivå är full bemanning i vården i normalläge.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Vi har kanske lite olika uppfattningar därvidlag.
Så du anser att det är barbariskt att demonstrera. Något udda eftersom de flesta anser att det är en mänsklig rättighet, en del av yttrandefriheten. Det brukar bara vara diktaturer som vill kväsa yttrandefriheten som anser att folk inte ska få demonstrera.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Min nivå är full bemanning i vården i normalläge.
Då klarar vården inte en pandemi utan att personalen jobbar en massa övertid och många människor inte får den vård de behöver.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.