1 016 677 läst ·
19 546 svar
1017k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Helt rätt frågan var uppe för ett år sen. Jag minns inte riktigt vilka som ville betala för fler sjukhus och en ökning av personalstyrkan med säg 25-30%? Gratis blir det ju inte så en höjning av skatten med några kronor i regionerna kanske? Kan du påminna mig vilka partier som föreslagit detta för det har jag uppenbarligen glömt?M mickef skrev:Den här diskussionen hade vi för snart ett år sedan. Det är inte frågan om en överbemannad sjukvård utan om en fullbemannad. Den klarar en lindrig epidemi med en viss extratjänstgöring. Det är möjligt att delar av bemanningen kan behöva en viss ökad kompetens och fortbildas i det men ingen behöver nog rulla tummar.
Minns jag fel, tillhör du inte region Stockholm? Där är det inte sossarna som styr och gjorde det inte förra mandatperioden heller. Efter valet 2018 är det vänsterstyre i en region i landet, Västerbotten...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
En lindrig epidemi är när inte en stor del av befolkningen stryker med. Inget parti med makt slinker skulden. Betr. en endemi så är det en statlig skyldighet att planera för.BirgitS skrev:
Nu är det inte en lindrig epidemi, vad det nu skulle vara. Som sagt problem överallt i världen, man har skjutit upp vård för andra, personalen har jobbat mycket övertid osv.
I Sverige är och har varit olika politiska partier som haft makten i regionerna och just ingen skillnad ändå. Möjligen sämre i högerstyrda regioner som Stockholm. Äldreomsorgen har inte klarat sig bättre i kommuner med SD vid makten än andra kommuner.
Om det saknas 25-30% vårdpersonal borde det väl finnas en plan för att rätta till det? Borde inte regeringen ha presenterar en sån för länge sedan?Fairlane skrev:
Helt rätt frågan var uppe för ett år sen. Jag minns inte riktigt vilka som ville betala för fler sjukhus och en ökning av personalstyrkan med säg 25-30%? Gratis blir det ju inte så en höjning av skatten med några kronor i regionerna kanske? Kan du påminna mig vilka partier som föreslagit detta för det har jag uppenbarligen glömt?
Minns jag fel, tillhör du inte region Stockholm? Där är det inte sossarna som styr och gjorde det inte förra mandatperioden heller. Efter valet 2018 är det vänsterstyre i en region i landet, Västerbotten...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Nej, samma myndighet etc. som är ansvarig för något i normalfallet är ansvarig för detta något även i en krissituation. Det kan man ju se t.ex. på att det var regionernas ansvar att ha pandemiplaner, beredskapslager etc. Sen att en del regioner hade slarvat med det är en annan sak.M mickef skrev:
Det saknas inte så mycket vårdpersonal generellt.M mickef skrev:
Nej, det är regionerna som har ansvar för att se till att de kan bemanna sina sjukhus etc.
Och om de inte klarar av det, hur tycker du att det ska lösas?BirgitS skrev:
Nej, samma myndighet etc. som är ansvarig för något i normalfallet är ansvarig för detta något även i en krissituation. Det kan man ju se t.ex. på att det var regionernas ansvar att ha pandemiplaner, beredskapslager etc. Sen att en del regioner hade slarvat med det är en annan sak.
Det saknas inte så mycket vårdpersonal generellt.
Nej, det är regionerna som har ansvar för att se till att de kan bemanna sina sjukhus etc.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Regeringen?M mickef skrev:
Du är väl medveten om att det är regionerna som ansvarar för vården?
Men eftersom du klagade på sosseregeringen, så var det annorlunda under den borgerliga regeringen?
25-30% bygger för övrigt på den nivå du verkar vilja att vården ligger på, dvs att en pandemi inte ska påverka något.
Vilken tur att regeringen har något att skylla på.Fairlane skrev:
Nä men de hade en plan om jag inte missförstod. Det hade väl iofs Sossarna också men den verkar ha skitit sig.
Min nivå är full bemanning i vården i normalläge.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Så du anser att det är barbariskt att demonstrera. Något udda eftersom de flesta anser att det är en mänsklig rättighet, en del av yttrandefriheten. Det brukar bara vara diktaturer som vill kväsa yttrandefriheten som anser att folk inte ska få demonstrera.M mickef skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg