BirgitS
Snigla Snigla skrev:
[bild]

[länk]
Ja, det är trist att antalet covidsjuka på sjukhusen ökar när personalen behöver semester. Nu 17 på IVA jämfört med 7 för fyra veckor sen.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

I mitten av maj var det kring 115 st på andra avdelningar än IVA i Stockholm och i tisdags var det 174 st.

Förra veckan fick Socialstyrelsen order om att återuppta statistiken om antal på sjukhusen igen pga. att det ökar och man behöver ha koll på det.

optimum
Snigla Snigla skrev:
[bild]

[länk]
Ja där sprack idén om att det ska vara kallt och fuktigt för att viruset ska sprida sig.
Även teorier om att det är när vi är mer inomhus om vintern.

Men om det är så och vi ändå har en kraftig ökning så är denna variant rejält smittsam.

Nissens
optimum optimum skrev:
Ja där sprack idén om att det ska vara kallt och fuktigt för att viruset ska sprida sig.

Men om det är så och vi ändå har en kraftig ökning så är denna variant rejält smittsam.
Du får väl dra på dig ditt munskydd igen. :crysmile:

optimum optimum skrev:

Inget som säger att gamla teorier är satta ur spel.

Jag antar att det fortsatt är en stor överrepresentation av ovaccinerade som hamnar på sjukhusen och bårhusen?

Det är ju bara att tänka på vilken smittspridning vi skulle ha om det var smällkalla vintern, där alla är inne i 20-30% fuktighet. Ökning i smittspridningen i många länder visar med all tydlighet hur giftigt detta virus är, där immuniteten måste vara mycket låg.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Jag antar att det fortsatt är en stor överrepresentation av ovaccinerade som hamnar på sjukhusen och bårhusen?
Fohm har inte presenterat några uppgifter om fördelningen mellan vaccinerade och ovaccinerade på IVA och bland avlidna sen antalet per vecka blev lågt, all statistik blir missvisande när det gäller färre än 10 nya på IVA per vecka (det finns veckor där alla är vaccinerade och det finns veckor där det är hälften.
Excel-filen på https://www.folkhalsomyndigheten.se...vid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

• Gilla
Uwe H
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:

Covid har alltid spridit sig under sommaren också. Det handlar bara om hur lätt det är för viruset att sprida sig och i år är det inga restriktioner eller uppmaningar till folk om att begränsa sig eller bara träffas utomhus.

Dock avtog ökningstakten förra veckan vilket kan bero på att i genomsnitt så träffar en person färre andra under semestertider (man är inte nära 10 andra i kollektivtrafiken två gånger om dagen, 30 andra i klassrummet osv.).
Stapeldiagram som visar antal bekräftade fall av covid-19 per vecka under tio veckor under 2022 med eftersläpande fall markerade i ljusare nyans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...vid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

BA.5 och BA.4 är rejält smittsamma och en viktig anledning till det är att skyddet av vaccinering och tidigare sjukdom är lågt efter några månader. Gissningsvis blir det väldigt många sjuka när skolor och jobb kommer igång om ung. en månad.

För egen del har jag klarat mig (tror jag), men utsatte mig, då vi var på Almedalsveckan. Inget direkt mingel, men ändå många människor som man är i närheten av. Sedan vart det begravning i helgen med ca 100 pers, med många kramar. Detta hade ju inte hänt 2020 eller 2021, så vi är många som utsätter oss för större risker. Idag känner jag mig lite låg, men hoppas att jag inte åkt dit.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
Önsketänkande?

M mickef skrev:
Önsketänkande?
Nej, killgissning.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Önsketänkande?
Det var ju så under januari och februari. Önskar du att det har ändrat sig sen dess?

Fairlane
Så sent som idag hörde jag på radio att de ovaccinerade var överrepresenterade av de inlagda, igen.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var ju så under januari och februari. Önskar du att det har ändrat sig sen dess?
Jag önskar att ingen hamnar i vård pga Coronan och är glad att det finns för dem som behöver det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.