BirgitS
M mickef skrev:
Jag önskar att ingen hamnar i vård pga Coronan och är glad att det finns för dem som behöver det.
Det var inte ett svar på frågan. Vi vet ju att det är många som behöver sjukhusvård så frågan är bara hur du vill att förhållandet vaccinerade-ovaccinerade ska vara.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var inte ett svar på frågan. Vi vet ju att det är många som behöver sjukhusvård så frågan är bara hur du vill att förhållandet vaccinerade-ovaccinerade ska vara.
Jag förstår inte frågeställningen, förhållandet är vad det är och jag har inga särskilda önskemål.

BirgitS
M mickef skrev:
Jag förstår inte frågeställningen, förhållandet är vad det är och jag har inga särskilda önskemål.
Du frågade om någon annan önskade något visst förhållande men tydligen får man inte fråga dig samma sak.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du frågade om någon annan önskade något visst förhållande men tydligen får man inte fråga dig samma sak.
Jag förstår att ni hoppas att förhållandet står sig och att motsatsen skulle vara förödande för er kampanj men det är pinsamt hur ni ältar fördelarna med vaccinet.
Jag svarade att jag inte har några särskilda önskemål i förhållandet mellan vaxade och ovaxade i vården, varför skulle jag?

Fairlane
M mickef skrev:
Jag förstår att ni hoppas att förhållandet står sig och att motsatsen skulle vara förödande för er kampanj men det är pinsamt hur ni ältar fördelarna med vaccinet.
Jag svarade att jag inte har några särskilda önskemål i förhållandet mellan vaxade och ovaxade i vården, varför skulle jag?
Jag önskar mig ingendera, men faktum är att även nu så är ovaccinerade överrepresenterade bland de som behöver sjukhusvård. Jag vet, de rör i get bevis för att vaccinet skyddar, det kan ju vara en märklig slump att det upprepar sig konstant, över hela världen... :thinking:

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag önskar mig ingendera, men faktum är att även nu så är ovaccinerade överrepresenterade bland de som behöver sjukhusvård. Jag vet, de rör i get bevis för att vaccinet skyddar, det kan ju vara en märklig slump att det upprepar sig konstant, över hela världen... :thinking:
Är det nån som tvivlar på att vaccinet skyddar mot svår sjukdom?

M mickef skrev:
Är det nån som tvivlar på att vaccin hjälper sjukvårdspersonalen och ja, hela samhället att fungera bättre?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
M mickef skrev:
Nej men vaccinet har avtagande effekt så det behöver fyllas på igen och troligen inte så många som är intresserade av mer vaccin som är framtaget för ursprungliga varianten och inte hjälper speciellt bra mot att bli sjuk av viruset med variant Omikron BA5. Så mer "gammalt" vaccin är det nog endast äldre oh svaga som man kan få att ta en dos till.

• Haha
Nissens
  • Laddar…
B b8q skrev:
Är det nån som tvivlar på att vaccin hjälper sjukvårdspersonalen och ja, hela samhället att fungera bättre?
Troligen inte men det är inte alla som vill "offra" sig för att rädda sossarnas tillkortakommanden.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Uwe H och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Om man frågar om det fortfarande är ovaccinerade som är överrepresenterade bland de som behövs sjukvård så är det väl någon form av tvivel på vaccinets effekt?

• Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Troligen inte men det är inte alla som vill "offra" sig för att rädda sossarnas tillkortakommanden.
Ingen politiker har någonsin föreslagit att det ska finnas en stor grupp sjukvårdspersonal som bara sitter och rullar tummarna i väntan på att det ska bli en stor epidemi så det är ju bara tramsigt att skylla på sossarna. Det är problem inom vården över hela världen oavsett vilken politik som har förts i länderna.

Vaccinera dig och få fler att vaccinera sig för att underlätta för alla de stackare som jobbar i vården och för att andra människor ska få den vård de behöver.

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen politiker har någonsin föreslagit att det ska finnas en stor grupp sjukvårdspersonal som bara sitter och rullar tummarna i väntan på att det ska bli en stor epidemi så det är ju bara tramsigt att skylla på sossarna. Det är problem inom vården över hela världen oavsett vilken politik som har förts i länderna.

Vaccinera dig och få fler att vaccinera sig för att underlätta för alla de stackare som jobbar i vården och för att andra människor ska få den vård de behöver.
Den här diskussionen hade vi för snart ett år sedan. Det är inte frågan om en överbemannad sjukvård utan om en fullbemannad. Den klarar en lindrig epidemi med en viss extratjänstgöring. Det är möjligt att delar av bemanningen kan behöva en viss ökad kompetens och fortbildas i det men ingen behöver nog rulla tummar.

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Den här diskussionen hade vi för snart ett år sedan. Det är inte frågan om en överbemannad sjukvård utan om en fullbemannad. Den klarar en lindrig epidemi med en viss extratjänstgöring. Det är möjligt att delar av bemanningen kan behöva en viss ökad kompetens och fortbildas i det men ingen behöver nog rulla tummar.
Nu är det inte en lindrig epidemi, vad det nu skulle vara. Som sagt problem överallt i världen, man har skjutit upp vård för andra, personalen har jobbat mycket övertid osv.

I Sverige är och har varit olika politiska partier som haft makten i regionerna och just ingen skillnad ändå. Möjligen sämre i högerstyrda regioner som Stockholm. Äldreomsorgen har inte klarat sig bättre i kommuner med SD vid makten än andra kommuner.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum
Någon som sett någon riktig fakta på att vaccinet ger någon funktion mot Omikron BA.5 ?
Folk som är fullvaccinerade verkar ändå bli sjuka av BA.5 men finns det någon effekt mot allvarlig sjukdom ?

BirgitS
optimum optimum skrev:
Någon som sett någon riktig fakta på att vaccinet ger någon funktion mot Omikron BA.5 ?
Folk som är fullvaccinerade verkar ändå bli sjuka av BA.5 men finns det någon effekt mot allvarlig sjukdom ?
Ja på båda frågorna. Från Storbritannien t.ex. enligt senaste veckorapporten (v.27) här: https://www.gov.uk/government/publications/covid-19-vaccine-weekly-surveillance-reports
The vaccination status of BA.4 and BA.5 cases did not differ significantly from that of BA.2
cases; ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.