1 016 280 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag slarvgooglade lite och under 2021 tycks det ha lagts cirka 12 miljarder kronor på smittspårningM mickef skrev:
Detta är en antydan, men inget direkt bevis:
https://www.regeringen.se/pressmedd...slår i en extra,och smittspårning av covid-19.
Hur meningsfull smittspårningen har varit orkade jag inte försöka luska ut. Någon annan kanske kan ta över stafettpinnen?
Det säger tyvärr ingenting.
Svårt att tolka en lösryckt text för mig och jag riskerar att misstolka Liteforce, men för mig är det skillnad på att tro på något och vilja bli sjuk,K Kurtivan skrev:
Bara för att du inte vill vaccinera dig och tror att naturlig immunitet är bättre så betyder det inte att du vill bli sjuk.
Men titta även på när det skrevs, vad jag kom ihåg så visste man hyfsat bra det vi vet idag, Omicron är betydligt mildare och många är inte så rädda för den (visst vi kan diskutera huruvida det stämmer eller inte men jag pratar om folks känsla och den påverkar vad de säger och vad de gör.
Jag är av avvikande uppfattning. Dels arbetar inte alla för ett bättre Sverige. Det finns rysstroll lite här och där, och populister som inte arbetar för Sveriges väl och ve.A arn bygg skrev:
Dels behövs inte allas röster för att det skall ske. De vars röster mest bara bidrar med brus behövs inte, men de måste icke desto mindre få höras. Vi måste dock inte låta dem stå oemotsagda.
Hur ska man tolka uttalandet?A arn bygg skrev:
1. Jag vill inte bli sjuk men blir det ändå i smyg eftersom immunitet pga sjukdom är den bästa immuniteten.
2. Jag vill inte bli sjuk och tänker inte heller bli det trots att immunitet pga sjukdom är den bästa immuniteten. Jag isolerar mig hellre helt så länge smittan härjar.
3. Jag vill inte bli sjuk, så jag vaccinerar mig istället trots att immunitet pga sjukdom är den bästa immuniteten.
4. Någon annat?
Trean tror jag inte riktigt att LiteForce skulle välja …‚
Du gör, som många andra, misstaget att anta att det är antalet döda som var/är det stora problemet med covid-19.A arn bygg skrev:Ny information i nyheterna idag: [länk]
66% av alla afrikaner har haft covid.
Om vi tar resten av deras siffror så vet vi att vaccinationsgraden är låg:
[länk]
Vi vet att aproximativt 2,5 promille av befolkningen har dött
Detta är i ett område av världen som har sämre sjukvård än vad vi har, så hypotesen att färre räddas och att fler alltså dör blir trovärdig. skall även tilläggas att det är troligt att att förebyggande information om hur man skyddar sig mot viruset inte når ut i så stor skala i dessa länder.
Då jämför vi med Sverige
1,5 promille av populationen har dött. Vi har bättre sjukvård relativt sett, och vårt informationsflöde är förmodligen bättre.
Detta är en snabb upställning och säger givetvis inte hela sanningen men det ger en fingervisning, det kan också vara en bra bas för en diskussion över hur olika samhällsstrategier har verkat.
1,5/2,5 ger en 60% lägre dödlighet i populationen. Beaktat sjukvård och informationskultur inberäknat så är siffran liten vad jag kan se. Det är alltså bara ca en av 2 som hade räddats av en hög vaccinationsgrad, inte så mycket i mina ögon. En annan sak att poäntera är att jag tror inte att det går att göra mycket "sämre" sett ur övriga världens ögon och vad många anser att man borde göra. Alltså att om man gör riktigt fel enligt många (alltså vaccinerar väldigt lite) (jag anser själv att det är sämre för en population all vaccinera väldigt låg andel), så verkar det inte gå helt och hållet åt pipan, det verkar inte komma en domedag med jättestor andel döda även om ett samhälle gör helt fel.
Det sista är ju isåfall positiva nyheter inför framtiden för oss alla.
Det är fortfarande ingen rättighet att använda någon annans plattform för sina yttranden. Om du inte gillar den plattform du har valt för att du inte får säga vilka tokigheter som helst där så finns det väl andra där du är välkommen?A arn bygg skrev:Vi pratar inte om att rätta felaktigheter, vi pratar om att folk blir tystade, och hos vissa här så går det inte åt båda hållen, exempelvis har folk berättat saker som hänt dem härinne gällandes tystade och nej de är inte alla foliehattar. Vad vissa inte förstår gällandes yttrandefrihet, diskriminering eller jämställdhet är att bara för att maninte märker av den när man är en vit heterosexuell man så kan man inte fastställa att andra inte blir utsatta för den.
Och det inte finns några sådana så kanske det säger något också …
Då kanske du måste starta en egen för att nå ut.
Yttrandefrihet är inte frihet att kräva att andra ska betala för att ens yttranden ska publiceras.
Det där är ju helt ovedersägligt, och ändå dyker det då och då upp folk som tycker att de kommer med en sensationell nyhet som de förväntar sig stort mothugg mot, när de påpekar att folk faktiskt har dött av vaccination.BirgitS skrev:
Jo det stämmer nog, men det kan eventuellt bli en indikation att följa, där vi har skillnad i åldersfördelning skulle ge indikation om var man behöver vaccinera och inte vaccinera, gissar att de har fler yngre som då inte behävs vaccineras och färre äldre som isåfall behöver vaccineras mer och/eller högre vaccinationsgrad.Snailman skrev:
Eftersom du nu lämnat kopplingen till massvaccination Covid(även i onödigt låga åldrar (förväntar mig nu ett inlägg från BirgitS om hur bra och nödvändig just den delen varP pmd skrev:
Redigerat:
Anser att de inte ingår i "vi"P pmd skrev:Jag är av avvikande uppfattning. Dels arbetar inte alla för ett bättre Sverige. Det finns rysstroll lite här och där, och populister som inte arbetar för Sveriges väl och ve.
Dels behövs inte allas röster för att det skall ske. De vars röster mest bara bidrar med brus behövs inte, men de måste icke desto mindre få höras. Vi måste dock inte låta dem stå oemotsagda.
Håller med annars, med en viss tvekan kring uttrycket "måste få höras" om du menar att man blir hörd i en statistik så håller jag med, alternativt definera ordet till: få chansen att bli hörda. Tror att du menar detta; men att bli hörd är ingen rättighet, dock är det en rättighet att inte bli censurerad.