1 016 172 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Bara följer den tillgängliga datan i detta fall, har du siffror på på något mer kring detta?P pmd skrev:
Det var menat som en grund till vidare diskussion och fler hypoteser kring det datat eller ytterligare data.
Grejen är ju att jag bara säger faktasanningarP pmd skrev:Det är fortfarande ingen rättighet att använda någon annans plattform för sina yttranden. Om du inte gillar den plattform du har valt för att du inte får säga vilka tokigheter som helst där så finns det väl andra där du är välkommen?
Och det inte finns några sådana så kanske det säger något också …
Då kanske du måste starta en egen för att nå ut.
Yttrandefrihet är inte frihet att kräva att andra ska betala för att ens yttranden ska publiceras.
Jag gillar plattformen, jag tror att plattformen vill ha mig här trots att alla åsikter inte stämmer överens, jag har sett antivaxxare diskutera mot antivaxxare, jag har sett provaxxare diskutera mot provaxxare, jag som står för anti vaxxa ungdommar och ej påtvinga vaxxination har diskuterat mot folk som har liknande åsikter som mig. På ett sätt så använder alla i ett forum dess plattform för att yttra sig. Jag är övertygad om att de vill behandla alla lika oavsett åsikt, annars kan de ju inte påverka de med fel åsikt. Det som någon skriver om att det inte går att ändra på vissa tror jag står för hen själv inte för andra och verkligen inte för plattformen.
Sen kommer några rader som alla kan se att du på ett "fint sätt". De raderna säger mer om dig
Förstår inte det där om att betala, jag kräver inte att någon skall betala, tror du att du behöver betala? ;-)
Hade jag tillåtits att gissa utan påhoppning hade jag misstänkt att en större delen av "smittspårningen" var pengar i sjön.P pmd skrev:Jag slarvgooglade lite och under 2021 tycks det ha lagts cirka 12 miljarder kronor på smittspårning
Detta är en antydan, men inget direkt bevis:
[länk] föreslår i en extra,och smittspårning av covid-19.
Hur meningsfull smittspårningen har varit orkade jag inte försöka luska ut. Någon annan kanske kan ta över stafettpinnen?
Det säger tyvärr ingenting.
Det säger inte dig eller kanske nån annan någonting men mig en hel del.
Nej, vi gör ju inte det utan får lyssna på vetenskapen/forskarna så slipper vi gissa.P pmd skrev:
Problemet med att låta folk sprida misinformation hejvilt på sociala medier är att visst du kan bemöta det med fakta och bevisa att det är fel men tyvärr så är det så många som aldrig läser svaren på vissa tweets, eller läser svaren på en youtubevideo och får ta del av "debunkningen" av misinformationen.A arn bygg skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
A arn bygg skrev:Jo det stämmer nog, men det kan eventuellt bli en indikation att följa, där vi har skillnad i åldersfördelning skulle ge indikation om var man behöver vaccinera och inte vaccinera, gissar att de har fler yngre som då inte behävs vaccineras och färre äldre som isåfall behöver vaccineras mer och/eller högre vaccinationsgrad.
- Det är viktigt att unga och unga vuxna vaccinerar sig för att skydda de medelålders och äldre som har fått dåligt skydd av vaccinet.
- Det är viktigt att unga och unga vuxna vaccinerar sig för att skydda de unga och unga vuxna som blir allvarligt sjuka fast de inte tillhör någon känd riskgrupp.
- Det är viktigt att unga och unga vuxna vaccinerar sig för att hålla nere smittspridningen för att skydda alla samhällskritiska verksamheter.
Vi kräver/anser det som självklart av de styrande, tjänstemän, företagare ska göra väl informerade och kloka beslut! På samma sätt anser jag att vi som medborgare ska vara väl insatta och förstå besluten. Vi kanske inte gillar slutsatserna eller prioriteringarna mm- detta gränsar till politik och blir mer tankar kring vad som är bäst, hur olika mekanismer i samhället knyts samman, hur vi reagerar på åtgärder/beslut.
När kommer till ett forum som detta och ett mindre specialområde, har vi olika möjligheter att kunna förstå, vi har olika utbildningsbakgrund, intresse i ämnet. Några kommer att ha stor insikt i sakfrågorna andra inte. Har vi som forummedlemmar åsikter som strider mot beprövad vetenskap eller vad som är den samlade kunskapen vid givet ögonblick, får "vi" räkna med mothugg. Att dela med sig av en sådan avvikande åsikt här på forumet är det inte konstigt att "vi" blir ifrågasatta.
Det går att tänka att den som blir starkt ifrågasatt känner sig censurerad, då dennes åsikt inte har någon bäring på den samlade kunskapen. Några här har också uttryckt att alla måste få komma till tals, vilket jag tycker är skitsnack. Har jag ingen kunskap i en fråga, så har jag förstånd att hålla tyst. Istället lyssna och lära, om det finns intresse!
När kommer till ett forum som detta och ett mindre specialområde, har vi olika möjligheter att kunna förstå, vi har olika utbildningsbakgrund, intresse i ämnet. Några kommer att ha stor insikt i sakfrågorna andra inte. Har vi som forummedlemmar åsikter som strider mot beprövad vetenskap eller vad som är den samlade kunskapen vid givet ögonblick, får "vi" räkna med mothugg. Att dela med sig av en sådan avvikande åsikt här på forumet är det inte konstigt att "vi" blir ifrågasatta.
Det går att tänka att den som blir starkt ifrågasatt känner sig censurerad, då dennes åsikt inte har någon bäring på den samlade kunskapen. Några här har också uttryckt att alla måste få komma till tals, vilket jag tycker är skitsnack. Har jag ingen kunskap i en fråga, så har jag förstånd att hålla tyst. Istället lyssna och lära, om det finns intresse!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
WHO undersöker om två nya undervarianter av omikron, kallade BA.4 och BA.5, är mer smittsamma eller farligare. BA.4 har hittats i södra Afrika samt i några europeiska länder medan BA.5 bara har hittats i södra Afrika.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 15:08
https://www.standard.co.uk/news/wor...racked-world-health-organisation-b993762.html
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 15:08
https://www.standard.co.uk/news/wor...racked-world-health-organisation-b993762.html
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
En brittisk studie publicerad i Lancet har kommit fram till:
Trippelvaccinerade som fick omikron hade symtom kring 4,4 dagar i snitt.
Dubbelvaccinerade som fick omikron hade symtom 8,3 dagar i snitt.
Dubbelvaccinerade som fick delta hade symtom 9,6 dagar i snitt.
Förkylningar gav symtom i 7-10 dagar.
17 % av omikronfallen tappade luktsinnet.
53 % av deltafallen tappade luktsinnet.
Omikronfallen hade oftare ont i halsen och var hesa, men hade mer sällan hjärndimma och huvudvärk.
En som hade fått omikron hade 25 % mindre risk att behöva sjukhusvård jämfört med delta. Det var 1 på 50 omikronfall jämfört med 1 på 38 deltafall.
Hämtat från https://www.standard.co.uk/news/uk/...-twice-quickly-common-cold-study-b993681.html
Trippelvaccinerade som fick omikron hade symtom kring 4,4 dagar i snitt.
Dubbelvaccinerade som fick omikron hade symtom 8,3 dagar i snitt.
Dubbelvaccinerade som fick delta hade symtom 9,6 dagar i snitt.
Förkylningar gav symtom i 7-10 dagar.
17 % av omikronfallen tappade luktsinnet.
53 % av deltafallen tappade luktsinnet.
Omikronfallen hade oftare ont i halsen och var hesa, men hade mer sällan hjärndimma och huvudvärk.
En som hade fått omikron hade 25 % mindre risk att behöva sjukhusvård jämfört med delta. Det var 1 på 50 omikronfall jämfört med 1 på 38 deltafall.
Hämtat från https://www.standard.co.uk/news/uk/...-twice-quickly-common-cold-study-b993681.html
Bättre om du baserar dina hypoteser på någon data, då kan vi diskutera de olika argumenten för och emot.BirgitS skrev:
- Det är viktigt att unga och unga vuxna vaccinerar sig för att skydda de medelålders och äldre som har fått dåligt skydd av vaccinet.
- Det är viktigt att unga och unga vuxna vaccinerar sig för att skydda de unga och unga vuxna som blir allvarligt sjuka fast de inte tillhör någon känd riskgrupp.
- Det är viktigt att unga och unga vuxna vaccinerar sig för att hålla nere smittspridningen för att skydda alla samhällskritiska verksamheter.
Lätt att det annars låter som lösryckt tyckande.
Bra publikationer i etablerade journaler skulle också kunna fungera.
En del inlägg på forumet skulle kunna vara direkt tagna ur vaccinproducenternas broschyrer.A arn bygg skrev:
Är åsikter ens tillåtna i den här tråden?trähandtag skrev:
Vi kräver/anser det som självklart av de styrande, tjänstemän, företagare ska göra väl informerade och kloka beslut! På samma sätt anser jag att vi som medborgare ska vara väl insatta och förstå besluten. Vi kanske inte gillar slutsatserna eller prioriteringarna mm- detta gränsar till politik och blir mer tankar kring vad som är bäst, hur olika mekanismer i samhället knyts samman, hur vi reagerar på åtgärder/beslut.
När kommer till ett forum som detta och ett mindre specialområde, har vi olika möjligheter att kunna förstå, vi har olika utbildningsbakgrund, intresse i ämnet. Några kommer att ha stor insikt i sakfrågorna andra inte. Har vi som forummedlemmar åsikter som strider mot beprövad vetenskap eller vad som är den samlade kunskapen vid givet ögonblick, får "vi" räkna med mothugg. Att dela med sig av en sådan avvikande åsikt här på forumet är det inte konstigt att "vi" blir ifrågasatta.
Det går att tänka att den som blir starkt ifrågasatt känner sig censurerad, då dennes åsikt inte har någon bäring på den samlade kunskapen. Några här har också uttryckt att alla måste få komma till tals, vilket jag tycker är skitsnack. Har jag ingen kunskap i en fråga, så har jag förstånd att hålla tyst. Istället lyssna och lära, om det finns intresse!