1 015 793 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det känns som att det är typ så många vetenskapliga artiklar och rapporter som jag har läst under pandemin så jag tycker inte att jag har något behov av att du ska utbilda och informera mig.A arn bygg skrev:
Javisst, det är ju många vaccinmotståndare som gör det.A arn bygg skrev:
Vi kan väl hålla oss till myndigheternas och vårdens uppmaningar om smittspårning, hur den går till och varför.
Måste jag kontakta dem jag kan ha smittat?
Enligt smittskyddslagen måste invånare medverka i smittspårning vid samhällsfarliga sjukdomar. Covid-19 är en samhällsfarlig sjukdom.
Om du har fått ett besked om att du har covid-19 ska du själv så snart som möjligt informera personer som du har haft en nära kontakt med under din smittsamma period om att de kan ha smittats. Det är personer som befunnit sig inom 2 meters avstånd från dig under minst 15 minuter under din smittsamma period. De du bor ihop med räknas alltid som nära kontakter. Detta är det snabbaste sättet att bryta smittkedjor.
Smittspårning av covid-19 - Folkhälsomyndigheten
https://www.folkhalsomyndigheten.se › smittsparning
Smittspårning av covid-19 innebär att kartlägga smittkedjor mellan personer. Syftet är att begränsa smittspridningen genom att snabbt bryta ...
Enligt 1177.seM mickef skrev:Jag ska försöka sammanfatta så tant förstår:
Vi pratade om testning för att kunna smittspåra, få stopp på smittkedjor och på så sätt stoppa epidemin. Det sket sig redan på ett tidigt stadium bl a för en Ann som för ett par år sedan inte hade utrustningen för testning och många äldre på äldreboende strök med. Testningen kom sedermera igång i stor skala ungefär samtidigt som smittspårningen inte hängde med utan tydligen begränsades till en snäv sektion inom vårdsektorn. Mängder av tester genomfördes i onödan enligt min mening och resurserna för det hade kunnat prioriterats om.
Jag vet inte hur mycket det testas numera men hoppas att det bara sker bland utsatt personal i vissa samhällsbärande verksamheter.
Jag tror inte att du nöjer dig med den här sammanfattningen, men gör en egen så kan vi jämföra och se var det gick snett.
Måste jag kontakta dem jag kan ha smittat?
Enligt smittskyddslagen måste invånare medverka i smittspårning vid samhällsfarliga sjukdomar. Covid-19 är en samhällsfarlig sjukdom.
Om du har fått ett besked om att du har covid-19 ska du själv så snart som möjligt informera personer som du har haft en nära kontakt med under din smittsamma period om att de kan ha smittats. Det är personer som befunnit sig inom 2 meters avstånd från dig under minst 15 minuter under din smittsamma period. De du bor ihop med räknas alltid som nära kontakter. Detta är det snabbaste sättet att bryta smittkedjor.
Smittspårning av covid-19 - Folkhälsomyndigheten
https://www.folkhalsomyndigheten.se › smittsparning
Smittspårning av covid-19 innebär att kartlägga smittkedjor mellan personer. Syftet är att begränsa smittspridningen genom att snabbt bryta ...
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Gissar att Afrika har en helt annan åldersfördelning bland befolkningen, än vad vi harA arn bygg skrev:Ny information i nyheterna idag: [länk]
66% av alla afrikaner har haft covid.
Om vi tar resten av deras siffror så vet vi att vaccinationsgraden är låg:
[länk]
Vi vet att aproximativt 2,5 promille av befolkningen har dött
Detta är i ett område av världen som har sämre sjukvård än vad vi har, så hypotesen att färre räddas och att fler alltså dör blir trovärdig. skall även tilläggas att det är troligt att att förebyggande information om hur man skyddar sig mot viruset inte når ut i så stor skala i dessa länder.
Då jämför vi med Sverige
1,5 promille av populationen har dött. Vi har bättre sjukvård relativt sett, och vårt informationsflöde är förmodligen bättre.
Detta är en snabb upställning och säger givetvis inte hela sanningen men det ger en fingervisning, det kan också vara en bra bas för en diskussion över hur olika samhällsstrategier har verkat.
1,5/2,5 ger en 60% lägre dödlighet i populationen. Beaktat sjukvård och informationskultur inberäknat så är siffran liten vad jag kan se. Det är alltså bara ca en av 2 som hade räddats av en hög vaccinationsgrad, inte så mycket i mina ögon. En annan sak att poäntera är att jag tror inte att det går att göra mycket "sämre" sett ur övriga världens ögon och vad många anser att man borde göra. Alltså att om man gör riktigt fel enligt många (alltså vaccinerar väldigt lite) (jag anser själv att det är sämre för en population all vaccinera väldigt låg andel), så verkar det inte gå helt och hållet åt pipan, det verkar inte komma en domedag med jättestor andel döda även om ett samhälle gör helt fel.
Det sista är ju isåfall positiva nyheter inför framtiden för oss alla.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det där gäller ju inte längre om man inte jobbar i vården eller omsorgen. Enligt Riksdagen efter 1 April.blackarrow skrev:
Vi kan väl hålla oss till myndigheternas och vårdens uppmaningar om smittspårning, hur den går till och varför.
Enligt 1177.se
Måste jag kontakta dem jag kan ha smittat?
Enligt smittskyddslagen måste invånare medverka i smittspårning vid samhällsfarliga sjukdomar. Covid-19 är en samhällsfarlig sjukdom.
Om du har fått ett besked om att du har covid-19 ska du själv så snart som möjligt informera personer som du har haft en nära kontakt med under din smittsamma period om att de kan ha smittats. Det är personer som befunnit sig inom 2 meters avstånd från dig under minst 15 minuter under din smittsamma period. De du bor ihop med räknas alltid som nära kontakter. Detta är det snabbaste sättet att bryta smittkedjor.
Smittspårning av covid-19 - Folkhälsomyndigheten
[länk] › smittsparning
Smittspårning av covid-19 innebär att kartlägga smittkedjor mellan personer. Syftet är att begränsa smittspridningen genom att snabbt bryta ...
https://www.folkhalsomyndigheten.se...9-ska-fortsatt-smittsparas-i-vard-och-omsorg/
Lever den här tråden fortfarande?
Pandemin är väl över i Sverige för länge sedan och verkar vara några stackare här som inte fattat det.
Ni borde vara i Shanghai så ni får era lustar uppfyllda med lockdown. De har precis som ni inte fattat att det inte går att stoppa omikron.
Men har man tråkigt så.....
Skaffa er ett liv.
Pandemin är väl över i Sverige för länge sedan och verkar vara några stackare här som inte fattat det.
Ni borde vara i Shanghai så ni får era lustar uppfyllda med lockdown. De har precis som ni inte fattat att det inte går att stoppa omikron.
Men har man tråkigt så.....
Skaffa er ett liv.
Så du tror att pandemin är över i Sverige???optimum skrev:
Pandemin är kvar, men i Sverige är den inte klassad som samhällsfarlig längre.
Eller du kanske vet något som ingen annan vet, som vanligt?
Lustigt att du dom den mest konservative av alla i tråden nu vänt kappan igen… och du har inte koll… igen…
Hälften av mina kompisar/släkt har Corona just nu (eller ja, senaste veckan iaf.. några har hunnit blivit friska igen)
Men det verkar funka som planerat, ingen av dem (peppar peppar) har blivit sämre än lite feber och förkylningssymtom (snuva/lite hosta). Ingen på sjukhus, ingen akutvård.
Flera har dessutom redan haft Corona innan.
(De flesta ”fullvaccinerade”)
Men det verkar funka som planerat, ingen av dem (peppar peppar) har blivit sämre än lite feber och förkylningssymtom (snuva/lite hosta). Ingen på sjukhus, ingen akutvård.
Flera har dessutom redan haft Corona innan.
(De flesta ”fullvaccinerade”)
"jag tycker inte att jag har något behov av att du ska utbilda och informera mig"BirgitS skrev:
Javisst, det är ju många vaccinmotståndare som tänker så.
Vi vet inte om vi kan uppnå flockimmunitet innan vi har uppnått den. Vi kan göra mer eller mindre välgrundade gissningar. Själv har jag lite för dålig koll på smittläget just nu för att ens gissa ogrundat.M mickef skrev:
Ja, vad tycker du själv?A arn bygg skrev:Du missar poängen, vi diskuterar vilket och vad som är bra att vaccinera sig för, specifikt vilket och vad som är bra att vaccinera sig för innan det är här i Sverige. Om du inte förstår kopplingen med huruvida det är bra med massiv vaccination mot encefalit här inom sveriges gränser(i syftet att säkra upp sig för om det kommer hit) så säg till så kan jag förklara ytterligare.
Jag tror för min del att det inte är meningsfullt att massvaccinera mot japansk encefalit i Sverige. Jag bygger det på vad Folkhälsomyndigheten skriver om vaccination mot den sjukdomen.

