BirgitS
M mickef skrev:
Trodde hon att det hade gått att stoppa för drygt tre dagar sen?
Förstår inte vad du menar. Vad syftar ordet "det" på?
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det är visat sen länge när det gäller alfa och delta. Du slår in öppna dörrar för även pmd har vetat om det länge. Med länge så menar jag mer än ett halvår.

Men det var även då dumt att bli sjuk för att få ett skydd mot att bli sjuk. Då har man redan utsatt sig för risken att bli allvarligt sjuk, dö och postcovid, vilket man ju vill undvika just genom vaccination eftersom sjukdom medför kostnader och lidande.

Hur det har fungerat när det gäller omikron är det ingen som vet än.
Jo vi vet att omikron liknar en vanlig säsongsinfluensa, alltså att det inte spelar lika stor roll med den.
 
BirgitS
A arn bygg skrev:
Visar du nu vad du verkligen tycker om de som inte tycker som du? eller tycker du JAG hoppar på dig nu eftersom jag enligt dig inte har några argument?
Det är inte fråga om vad jag tycker utan vad forskningen har visat när det gäller folk som är mer eller mindre hjärntvättade genom att bara få information från webbplatser med extremistinnehåll, konspirationsteorier osv. Det gäller oavsett om det handlar om terrorism, antivaxx eller annat. Det har funnits sådana i vaccintråden, extrema åsikter, vanföreställningar om verkligheten och helt inställd på att alla med annan åsikt ljuger.

Forskningen har kommit fram till att för att nå dem måste man bygga upp ett förtroende vilket tar mycket lång tid och måste göras på särskilt sätt. Det är inget som går att göra i ett forum.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
A arn bygg skrev:
Jo vi vet att omikron liknar en vanlig säsongsinfluensa, alltså att det inte spelar lika stor roll med den.
Sjukvården har varit mycket mer belastad under januari och februari än under en svår influensa.

Att den inte har varit ändå mer belastad trots den mycket höga smittspridningen (högre än normalt med influensa) är ju tack vare framför allt vaccineringen. Visst genomgången sjukdom har bidragit men vid årsskiftet var det ju mycket vanligare att ha vaccinerat sig än att ha varit sjuk.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Förstår inte vad du menar. Vad syftar ordet "det" på?
Smittspridningen, trodde ivf jag att vi pratade om.
 
A arn bygg skrev:
Jo vi vet att omikron liknar en vanlig säsongsinfluensa, alltså att det inte spelar lika stor roll med den.
Du tror det, men de som faktiskt vet, vet att det inte är att jämföra med en säsongsinfluensa.

Enda anledningen till att det är färre som blir svårt sjuka nu är att folk vaccinerar sig. De som inte vaccinerat sig blir ju lika sjuka som i den ursprungliga varianten. En annan anledning till att det inte dött fler personer än det gjort är att vi har en bra sjukvård. Utan den sjukvården hade det dött betydligt fler människor. Covid är en väldigt vårdkrävande sjukdom jämfört med influensa. Den som inte sett det har nog levt synnerligen isolerat de senaste åren, eller haft svårt att ta in fakta och dra vettiga slutsatser.

Att man "tycker" annorlunda spelar ju ingen roll när det gäller fakta. Åsikter och fakta är inte samma sak. Att man "tror" något är inte samma sak som att man "tycker" något. Om någon tycker att tre plus två blir sex betyder ju inte det att det är rätt för den personen, det betyder bara att hen har missuppfattat matematik, inget annat, hen tror helt enkelt fel. Samma sak med de som "tycker" att det är bättre att skydda sig mot sjukdom genom att skaffa sig sjukdomen än att ta en spruta för att slippa bli allvarligt sjuk, inte har rätt. De TROR däremot att det är bättre, för de vet inte och saknar den grundläggande förståelsen för hur saker och ting fungerar i verkligheten, den verkligheten som finns utanför diverse skumma webbsidor och youtubevideor.

Visst har ni rätt till att tro på konstiga saker, men alla andra har också rätt att uttrycka sig och säga emot de felaktigheter som presenteras. Det är det som är yttrandefrihet, den går åt båda hållen. Att rätta felaktigheter är inte att tysta någon.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
A
G gaidin skrev:
Du tror det, men de som faktiskt vet, vet att det inte är att jämföra med en säsongsinfluensa.

Enda anledningen till att det är färre som blir svårt sjuka nu är att folk vaccinerar sig. De som inte vaccinerat sig blir ju lika sjuka som i den ursprungliga varianten. En annan anledning till att det inte dött fler personer än det gjort är att vi har en bra sjukvård. Utan den sjukvården hade det dött betydligt fler människor. Covid är en väldigt vårdkrävande sjukdom jämfört med influensa. Den som inte sett det har nog levt synnerligen isolerat de senaste åren, eller haft svårt att ta in fakta och dra vettiga slutsatser.

Att man "tycker" annorlunda spelar ju ingen roll när det gäller fakta. Åsikter och fakta är inte samma sak. Att man "tror" något är inte samma sak som att man "tycker" något. Om någon tycker att tre plus två blir sex betyder ju inte det att det är rätt för den personen, det betyder bara att hen har missuppfattat matematik, inget annat, hen tror helt enkelt fel. Samma sak med de som "tycker" att det är bättre att skydda sig mot sjukdom genom att skaffa sig sjukdomen än att ta en spruta för att slippa bli allvarligt sjuk, inte har rätt. De TROR däremot att det är bättre, för de vet inte och saknar den grundläggande förståelsen för hur saker och ting fungerar i verkligheten, den verkligheten som finns utanför diverse skumma webbsidor och youtubevideor.

Visst har ni rätt till att tro på konstiga saker, men alla andra har också rätt att uttrycka sig och säga emot de felaktigheter som presenteras. Det är det som är yttrandefrihet, den går åt båda hållen. Att rätta felaktigheter är inte att tysta någon.
Du lyssnar inte, jag tycker att du och andra skall få säga vad de vill, men jag tycker inte om orättvisor skenhelighet eller inkonsekvens.
Vi pratar inte om att rätta felaktigheter, vi pratar om att folk blir tystade, och hos vissa här så går det inte åt båda hållen, exempelvis har folk berättat saker som hänt dem härinne gällandes tystade och nej de är inte alla foliehattar. Vad vissa inte förstår gällandes yttrandefrihet, diskriminering eller jämställdhet är att bara för att maninte märker av den när man är en vit heterosexuell man så kan man inte fastställa att andra inte blir utsatta för den.

Gällandes pandemin i detta läget så kan man ju följa mainstream: eller så kan man försöka förstå att allt inte är självklart och att vi inte vet allt ännu och att det kan löna sig för allas kunskap att ifrågasätta och vara nyfiken på andra synvinklar än vart fårskocken går.
Hur många känner du till som har velat skaffa sig sjukdommen, Vem har du hört säga att det är bättre att göra så?
Vad som diskuterats angående immunitet härinne är något annat, kolla tidigare inlägg.
 
Nissens
A arn bygg skrev:
Du lyssnar inte, jag tycker att du och andra skall få säga vad de vill, men jag tycker inte om orättvisor skenhelighet eller inkonsekvens.
Vi pratar inte om att rätta felaktigheter, vi pratar om att folk blir tystade, och hos vissa här så går det inte åt båda hållen, exempelvis har folk berättat saker som hänt dem härinne gällandes tystade och nej de är inte alla foliehattar. Vad vissa inte förstår gällandes yttrandefrihet, diskriminering eller jämställdhet är att bara för att maninte märker av den när man är en vit heterosexuell man så kan man inte fastställa att andra inte blir utsatta för den.

Gällandes pandemin i detta läget så kan man ju följa mainstream: eller så kan man försöka förstå att allt inte är självklart och att vi inte vet allt ännu och att det kan löna sig för allas kunskap att ifrågasätta och vara nyfiken på andra synvinklar än vart fårskocken går.
Hur många känner du till som har velat skaffa sig sjukdommen, Vem har du hört säga att det är bättre att göra så?
Vad som diskuterats angående immunitet härinne är något annat, kolla tidigare inlägg.
Trams, ingen annan än moderatorn kan ”tysta” någon här…
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
D
A arn bygg skrev:
Håller med dig förutom att du är otrevlig och insinuerar att "du (jag) .....med bara konspirationsteorier" jag tolkar detta som att du klassar mig som en konspirationsteoretiker.
Dock tror jag att vi (de flesta) vill hålla högt i tag och tillåta även dem med andra åsikter än oss själva, jag tvingar inte på någon något, jag argumenterar för min sak och hoppas att jag får lov att bli hörd härinne liksom du hoppas på detsamma gissar jag.
Vi alla arbetar för ett bättre sverige/samhälle tror jag, och allas röster behövs för att det skall ske.
Nja, det var nog din tolkning, jag är inte intresserad av desinformation/konspirationsteorier personligen men jag vill heller inte brottsbelägga läsandet av dessa. Dvs i grund och botten tycker jag att det är ok om någon på sin privata site inte vill sprida dessa, samtidigt som jag tycker det måste vara ok om någon känner tvärtom. Jag ser mao inga problem i det som vissa kallar "censur", jag tycker det hade varit värre om man tvingades sprida denna information mot sin vilja.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Smittspridningen, trodde ivf jag att vi pratade om.
Som vanligt är det ju väldigt svårt att veta vad du pratar om i och med dina kryptiska meningar.

Man får stopp på smittkedjor genom testning och smittspårning, det är allmän och välkänd kunskap över hela världen sen årtionden och det är därför som det under hela pandemin har poängterats som väldigt viktigt av WHO. Så naturligtvis anser en hälso- och sjukvårdsdirektör det också.
 
BirgitS
A arn bygg skrev:
Hur många känner du till som har velat skaffa sig sjukdommen, Vem har du hört säga att det är bättre att göra så?
Det har förekommit sådana i vaccintråden.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det har förekommit sådana i vaccintråden.
Vilket inlägg? Eller har de blivit anmälda?
Det har förekommit att folk dör av vaccinet. Satte jag den informationen i rätt perspektiv nu?
 
BirgitS
A arn bygg skrev:
Vilket inlägg? Eller har de blivit anmälda?
Det har förekommit att folk dör av vaccinet. Satte jag den informationen i rätt perspektiv nu?
Ingen aning
Ingen aning
Jag tänker inte sitta och leta i 15000 inlägg efter något som bara kanske finns kvar. Jag glömde ju alla knäppa inlägg i gamla coronatråden som fick stängas för att den urartade helt.
Det är fullkomligt frivilligt att tro mig eller inte.

Jag vet det, dock mycket färre än det antal som har dött av covid.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen aning
Ingen aning
Jag tänker inte sitta och leta i 15000 inlägg efter något som bara kanske finns kvar. Jag glömde ju alla knäppa inlägg i gamla coronatråden som fick stängas för att den urartade helt.
Det är fullkomligt frivilligt att tro mig eller inte.

Jag vet det, dock mycket färre än det antal som har dött av covid.
Jag tänker inte sitta här och leta i 15000 vetenskapliga artiklar för att utbilda och informera dig.
Det är fullkomligt frivilligt att tro på Russel Brand också.
Det är tillomed fullkomligt frivilligt att tro på fake news.
 
D
A arn bygg skrev:
Jag tänker inte sitta här och leta i 15000 vetenskapliga artiklar för att utbilda och informera dig.
Det är fullkomligt frivilligt att tro på Russel Brand också.
Det är tillomed fullkomligt frivilligt att tro på fake news.
Är det något du vill föra fram, inte helt tydligt vad det är du vill berätta för oss?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.