B b8q skrev:
Smittspårning i Sverige har skett i varierande form under pandemin. Jag har kollegor som var med i det där första sportlovsgänget från Alperna 2020. Där gjordes smittspårning så att alla som åkt med samma flyg som någon som sedan visade sig insjukna, blev kontaktade och tillsagda att stanna hemma i karantän i ca en vecka. Däremot tror jag inte att alla Arlandas taxichaufförer som kanske råkat köra någon av de sjuka, blev kontaktade.

Senare i pandemin uppmanade man folk att smittspåra själva, dvs om du blir sjuk, kontakta alla du varit nära under de senaste dagarna.

Och nånstans där insåg man väl omöjligheten i det hela; hur i hela friden ska jag själv eller en myndighet kunna kontakta alla som råkade sitta på samma tunnelbana eller buss vid en ungefärlig tidpunkt för ett par dagar sedan???
Sedan rann väl hela idén ut i sanden, och behövdes inte heller när väl vaccinet kom och räddade upp situationen.

Sen pratades det om vissa länder som hade någon slags smittspårningsapp i mobilerna, så att folk blev upplysta om att de tillbringat en tid i närheten av någon smittad, och att de ombads testa sig.
Det är ungefär min uppfattning också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skrev ju att det passade i sammanhanget och att det därmed inte var ett svar på frågan. Jag hade ju redan skrivit ett annat inlägg som var ett svar.

Jo, det är ju faktiskt så att vi vet vad Ann Söderström anser eftersom det framgår av intervjun.

Smittspårning har inte som mål att stoppa vare sig en pandemi eller stor epidemi utan att få ner smittspridningen och därmed platta till kurvan (över sjukvårdsbelastningen).
Ann trodde att det hade gått att begränsa spridningen om de hade haft resurser att testa. Det var en gissning som ni annars inte accepterar i diskussionen.
Jag kan förstå vitsen med smittspårning om den görs omedelbart vid utbrott och 100%-igt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vården har gynnats av alla dessa tester genom att det har fått stopp på smittkedjor och därmed gjort att färre har blivit allvarligt sjuka och behövt sjukhusvård.

Sen har ju statens pengar till tester överstigit många regioners kostnad för testning och överskottet har gått till de ökade kostnaderna för sjukvården pga. alla covidpatienter. Så en del av kostnaderna för testning har gynnat sjukvården.
Jag skulle kunna ha ställt ett antal följdfrågor till varje mening i ditt inlägg men överlåter den debattekniken till er.
 
  • Gilla
arn bygg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I maj 2020 sa man att man förmodligen inte skulle uppnå flockimmunitet bara genom sjukdom. Däremot att det skulle gå att få det genom vaccination.

Ja, det har förekommit smittspårning och det vet jag t.ex. därför att jag själv har varit med om det. Smittspårning har t.ex. lett till att man har fått folk att testa sig och isolera sig innan de började bli smittsamma i stället för efteråt. Det stoppar därmed smittkedjor.

Man har fortfarande en mycket aktiv testning och smittspårning inom vården och äldreomsorgen eftersom man vet att det förhindrar att sköra människor blir smittade. Mycket väl använda pengar, både nu och tidigare.
Sen meddelade man att det inte skulle gå att få flockimmunitet ens med vaccinet, inte enl. ursprunglig betydelse åtminstone.
Du vet att spårning har förekommit för att du tydligen har varit med om det. Vi, ett ganska stort antal, i kretsen jag känner till har inte blivit spårade får väl lita på dig att det kan hända. Är du i vårdsvängen?
Att det testas hos vårdgivande personal hoppas jag och det är inte förslösande resurser. Hur spårningen ser ut skulle vara intressant att veta.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Ann trodde att det hade gått att begränsa spridningen om de hade haft resurser att testa.
Alltså vet vi vad Ann trodde men du skrev ju förut:
M mickef skrev:
vad Ann tror vet vi inte.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Alltså vet vi vad Ann trodde men du skrev ju förut:
Ann trodde att spridningen hade kunnat begränsats om de hade haft resurserna. Det hade de inte. Om hon tror att det går att stoppa spridning genom testning nu vet vi inte, inte jag i varje fall.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Sen meddelade man att det inte skulle gå att få flockimmunitet ens med vaccinet, inte enl. ursprunglig betydelse åtminstone.
Smittsamheten ökade så mycket med nya varianter så att det skulle kräva att så många var vaccinerade att man ansåg det som ett orealistiskt alternativ när ingen under 12 år är vaccinerad och vaccinationstäckningen är låg bland 12-17 år. Jag kommer inte ihåg exakt längre men har för mig att deltavarianten krävde att typ 85 % av hela befolkningen var immun (då var ung. 30 % immuna pga. sjukdom och 85 % av vuxna i huvudsak pga. vaccinering). Omikron är ju ändå smittsammare och har jämförts med mässling som kräver 95 % immunitet.

M mickef skrev:
Du vet att spårning har förekommit för att du tydligen har varit med om det. Vi, ett ganska stort antal, i kretsen jag känner till har inte blivit spårade får väl lita på dig att det kan hända. Är du i vårdsvängen?
Att det testas hos vårdgivande personal hoppas jag och det är inte förslösande resurser. Hur spårningen ser ut skulle vara intressant att veta.
Nej, jag är inte i vårdsvängen.
Jag blev uppringd och fick redogöra för vad jag hade gjort ung. 5 dagar innan jag fick symtom och vilka jag hade träffat 1-2 dygn innan jag fick symtom. Sambon beordrades att testa sig och hålla sig hemma för att inte smitta någon annan (han var den enda jag hade träffat under de 2 dygnen innan).

Under perioder då många har varit sjuka så har inte smittspårningen kunnat hinna med alla utan de har fått prioritera.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Ann trodde att spridningen hade kunnat begränsats om de hade haft resurserna. Det hade de inte. Om hon tror att det går att stoppa spridning genom testning nu vet vi inte, inte jag i varje fall.
Intervjun är 3 dagar gammal.
 
Nu kommer BA 1,5

""En ny variant av omikron har upptäckts i Storbritannien. Mycket är ovisst om nykomlingen men enligt experterna kommer vaccinerna fortsatt att vara det bästa vapnet.

Den nya varianten av coronaviruset är en blandning av de två redan kända varianterna av omikron BA1 och BA2. Den har troligen uppstått genom att en individ har smittats av de båda varianterna samtidigt. Sedan har virusen hamnat i samma cell och delar av arvsmassor från de båda varianterna bildar en ny variant.

– Än så länge vet vi inte så mycket om den nya varianten men den skulle kunna vara mer smittsam än de varianter som dominerar i dag, säger Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet.""
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nu kommer BA 1,5

""En ny variant av omikron har upptäckts i Storbritannien. Mycket är ovisst om nykomlingen men enligt experterna kommer vaccinerna fortsatt att vara det bästa vapnet.

Den nya varianten av coronaviruset är en blandning av de två redan kända varianterna av omikron BA1 och BA2. Den har troligen uppstått genom att en individ har smittats av de båda varianterna samtidigt. Sedan har virusen hamnat i samma cell och delar av arvsmassor från de båda varianterna bildar en ny variant.

– Än så länge vet vi inte så mycket om den nya varianten men den skulle kunna vara mer smittsam än de varianter som dominerar i dag, säger Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet.""
Se #17293 som även innehåller en länk för ytterligare läsning. Tydligen kallas varianten för XE av vissa för närvarande.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Intervjun är 3 dagar gammal.
Trodde hon att det hade gått att stoppa för drygt tre dagar sen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Smittsamheten ökade så mycket med nya varianter så att det skulle kräva att så många var vaccinerade att man ansåg det som ett orealistiskt alternativ när ingen under 12 år är vaccinerad och vaccinationstäckningen är låg bland 12-17 år. Jag kommer inte ihåg exakt längre men har för mig att deltavarianten krävde att typ 85 % av hela befolkningen var immun (då var ung. 30 % immuna pga. sjukdom och 85 % av vuxna i huvudsak pga. vaccinering). Omikron är ju ändå smittsammare och har jämförts med mässling som kräver 95 % immunitet.


Nej, jag är inte i vårdsvängen.
Jag blev uppringd och fick redogöra för vad jag hade gjort ung. 5 dagar innan jag fick symtom och vilka jag hade träffat 1-2 dygn innan jag fick symtom. Sambon beordrades att testa sig och hålla sig hemma för att inte smitta någon annan (han var den enda jag hade träffat under de 2 dygnen innan).

Under perioder då många har varit sjuka så har inte smittspårningen kunnat hinna med alla utan de har fått prioritera.
Det verkar som om vi är överens ang. folkimmuniteten?
Du verkar prioriterad, vars jobbar du?
 
A
D djac skrev:
Jag gillar inte när det händer men det betyder absolut ingenting vad som händer på platser som dessa, detta är privata och kommersiella platser och du skulle kunna själv kunna skapa ett likadant forum själv, med bara konspirationsteorier, det är tillåtet. Däremot kan du inte tvinga någon annan att publicera dina åsikter, vare sig det är tidningar, TV, eller interetsajter, det vore inte yttrandefrihet.
Håller med dig förutom att du är otrevlig och insinuerar att "du (jag) .....med bara konspirationsteorier" jag tolkar detta som att du klassar mig som en konspirationsteoretiker.
Dock tror jag att vi (de flesta) vill hålla högt i tag och tillåta även dem med andra åsikter än oss själva, jag tvingar inte på någon något, jag argumenterar för min sak och hoppas att jag får lov att bli hörd härinne liksom du hoppas på detsamma gissar jag.
Vi alla arbetar för ett bättre sverige/samhälle tror jag, och allas röster behövs för att det skall ske.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Det verkar som om vi är överens ang. folkimmuniteten?
Du verkar prioriterad, vars jobbar du?
Det är fortfarande möjligt att uppnå flockimmunitet med en kombination av vaccin och genomgången sjukdom.

Jag var inte prioriterad men jag råkade bli smittad när det var låg smittspridning i samhället.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det går inte att få en övertygad vaccinmotståndare att ändra sig med information för den personen är så hjärntvättad med att alla som tycker annorlunda bara sprider lögner. Så oavsett vad du säger så kommer det bara att filtreras bort som lögn.
Visar du nu vad du verkligen tycker om de som inte tycker som du? och/eller tycker du JAG hoppar på dig nu eftersom jag enligt dig inte har några argument?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.