BirgitS
A arn bygg skrev:
Håller med dig men det var inte grejen, grejen var huruvida man skall vaccinera sig INNAN något kommer hit till Sverige, exempelvis Japansk encefalit som främst finns i Sydostasien och angränsande länder.
Vi kan ju börja massvaccinera mot den för den kan ju kanske komma hit i framtiden, vem vet, bäst att vara på den säkra sidan..... eller?
Vaccineringen mot de s.k. barnsjukdomarna är ju just för att skydda människor utifall att det skulle komma någon smittad till Sverige. Det pågår inte en konstant spridning av de sjukdomarna i landet och det går flera år mellan t.ex. mässlingsutbrotten i gruppen mot låg vaccinationsgrad.

BirgitS
A arn bygg skrev:
Andra har kanske bestämt vad som är "fake news" och förbjudit just den "fake news"en som de har definierat som felaktig/farlig för andra att läsa eller se, ett bättre sätt är att låta folk uttrycka sig och sen bekämpa det med information.
Det går inte att få en övertygad vaccinmotståndare att ändra sig med information för den personen är så hjärntvättad med att alla som tycker annorlunda bara sprider lögner. Så oavsett vad du säger så kommer det bara att filtreras bort som lögn.

• Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
A arn bygg skrev:
Nu kommer du att säga att jag har fel om de 2 sista påståendena, men att naturlig immunitet var bättre än vaccinering är nu bevisat, så det viktiga här är att man får inte ta sådana krafttag dom du beskriver på så dålig information som man gjorde.
Det är visat sen länge när det gäller alfa och delta. Du slår in öppna dörrar för även pmd har vetat om det länge. Med länge så menar jag mer än ett halvår.

Men det var även då dumt att bli sjuk för att få ett skydd mot att bli sjuk. Då har man redan utsatt sig för risken att bli allvarligt sjuk, dö och postcovid, vilket man ju vill undvika just genom vaccination eftersom sjukdom medför kostnader och lidande.

Hur det har fungerat när det gäller omikron är det ingen som vet än.

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
"Experterna" förklarade redan i maj 2020 att vi förmodligen inte skulle uppnå flockimmunitet vilket senare bekräftades. Numera kan vi tydligen uppnå "flockimmunitet" även om du bevisar motsatsen.
Jag känner inte till om någon smittspårning har skett överhuvudtaget och om, vad har det isf lett till? Senast jag hörde om kstnd för testerna var 20 miljarder.
I maj 2020 sa man att man förmodligen inte skulle uppnå flockimmunitet bara genom sjukdom. Däremot att det skulle gå att få det genom vaccination.

Ja, det har förekommit smittspårning och det vet jag t.ex. därför att jag själv har varit med om det. Smittspårning har t.ex. lett till att man har fått folk att testa sig och isolera sig innan de började bli smittsamma i stället för efteråt. Det stoppar därmed smittkedjor.

Man har fortfarande en mycket aktiv testning och smittspårning inom vården och äldreomsorgen eftersom man vet att det förhindrar att sköra människor blir smittade. Mycket väl använda pengar, både nu och tidigare.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
I mitt antagande ingår inte all testning utan onödig "gratis" testning och vården skulle ha gynnats på ett eller annat sätt av några av dessa förslösade miljarder, min gissning.
Vården har gynnats av alla dessa tester genom att det har fått stopp på smittkedjor och därmed gjort att färre har blivit allvarligt sjuka och behövt sjukhusvård.

Sen har ju statens pengar till tester överstigit många regioners kostnad för testning och överskottet har gått till de ökade kostnaderna för sjukvården pga. alla covidpatienter. Så en del av kostnaderna för testning har gynnat sjukvården.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Det var ju inte svar på frågan.
Jag tror inte att en smittspårning hade funkat i ett sent skede i den här typen av epidemi, vad Ann tror vet vi inte.
Frågan var om testningen följdes upp av smittspårning och om det stoppade epidemin.
Jag skrev ju att det passade i sammanhanget och att det därmed inte var ett svar på frågan. Jag hade ju redan skrivit ett annat inlägg som var ett svar.

Jo, det är ju faktiskt så att vi vet vad Ann Söderström anser eftersom det framgår av intervjun.

Smittspårning har inte som mål att stoppa vare sig en pandemi eller stor epidemi utan att få ner smittspridningen och därmed platta till kurvan (över sjukvårdsbelastningen).

• Gilla
pmd
  • Laddar…
M mickef skrev:
Jag har hört talat om smittspårning men har ingen information om att det har skett, isf i vilken skala och om det har varit meningsfullt. Ingen jag känner till som har testats positivt har smittspårats.
Smittspårning i Sverige har skett i varierande form under pandemin. Jag har kollegor som var med i det där första sportlovsgänget från Alperna 2020. Där gjordes smittspårning så att alla som åkt med samma flyg som någon som sedan visade sig insjukna, blev kontaktade och tillsagda att stanna hemma i karantän i ca en vecka. Däremot tror jag inte att alla Arlandas taxichaufförer som kanske råkat köra någon av de sjuka, blev kontaktade.

Senare i pandemin uppmanade man folk att smittspåra själva, dvs om du blir sjuk, kontakta alla du varit nära under de senaste dagarna.

Och nånstans där insåg man väl omöjligheten i det hela; hur i hela friden ska jag själv eller en myndighet kunna kontakta alla som råkade sitta på samma tunnelbana eller buss vid en ungefärlig tidpunkt för ett par dagar sedan???
Sedan rann väl hela idén ut i sanden, och behövdes inte heller när väl vaccinet kom och räddade upp situationen.

Sen pratades det om vissa länder som hade någon slags smittspårningsapp i mobilerna, så att folk blev upplysta om att de tillbringat en tid i närheten av någon smittad, och att de ombads testa sig.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag blev överraskad över att man övergivit användning av avdödat virus i vaccin, undrar fortfarande om det är riktigt.
Man har inte övergett det men det har än så länge inte varit aktuellt i Europa med den typen av vaccin eftersom de tar längre tid att utveckla och ofta inte är särskilt effektiva. För det senare kan man t.ex. jämföra med influensavaccin som tas fram på det sättet och har ett skydd mot sjukdom på ungefär 50 % under några månader, jämfört med mRNA-vaccinerna mot covid som kom upp till ungefär 95 % skydd mot sjukdom under några månader.

Kineserna har tagit fram covidvaccin med avdödat virus och de fick just en skyddsnivå kring 50 %.

BirgitS
B b8q skrev:
Sedan rann väl hela idén ut i sanden, och behövdes inte heller när väl vaccinet kom och räddade upp situationen.
Det testas och smittspåras fortfarande inom sjukvård och äldreomsorg.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
A arn bygg skrev:
Vi vet att aproximativt 2,5 promille av befolkningen har dött
Det tror jag inte alls att vi vet.
A arn bygg skrev:
Detta är i ett område av världen som har sämre sjukvård än vad vi har, så hypotesen att färre räddas och att fler alltså dör blir trovärdig. skall även tilläggas att det är troligt att att förebyggande information om hur man skyddar sig mot viruset inte når ut i så stor skala i dessa länder.
Jo, sån information sprids mycket bra även i Afrika. Helt normalt att även avlägsna byar har en TV och viss internetuppkoppling.
A arn bygg skrev:
1,5/2,5 ger en 60% lägre dödlighet i populationen. Beaktat sjukvård och informationskultur inberäknat så är siffran liten vad jag kan se. Det är alltså bara ca en av 2 som hade räddats av en hög vaccinationsgrad, inte så mycket i mina ögon.
Du kan ju verkligen inte jämföra befolkningen i ett europeiskt land med befolkningen i Afrika rakt av. Som det står i GP-artikeln:
Enligt WHO beror det mildare utfallet på att kontinenten har en väsentligt mindre andel personer med underliggande riskfaktorer som högt blodtryck, diabetes och hjärtsjukdom. "Afrikas unga befolkning är också en skyddande faktor", konstaterar WHO.
I Sydafrika där typ 30 % är vaccinerade så har man lyckats väldigt bra att vaccinera just de äldsta och de med riskfaktorer. Avsevärt mindre andel av fallen dog under vinterns våg jämfört med tidigare vågor.
https://ourworldindata.org/explorer...e&Color+by+test+positivity=false&country=~ZAF

• Gilla
Tommynorskens och 2 till
  • Laddar…
D
A arn bygg skrev:
Du missar poängen, vi diskuterar vilket och vad som är bra att vaccinera sig för, specifikt vilket och vad som är bra att vaccinera sig för innan det är här i Sverige. Om du inte förstår kopplingen med huruvida det är bra med massiv vaccination mot encefalit här inom sveriges gränser(i syftet att säkra upp sig för om det kommer hit) så säg till så kan jag förklara ytterligare.
Det positiva är att vi inte behöver vare sig diskutera eller fundera på det, vi avlönar de bästa för att göra just det åt oss, precis som inom så många andra områden. Nu har vi resten av dagen ledig :)

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
"En ny variant av omikron har upptäckts i Storbritannien."
"Den nya varianten av coronaviruset är en blandning av de två redan kända varianterna av omikron BA1 och BA2. Den har troligen uppstått genom att en individ har smittats av de båda varianterna samtidigt."
Den upptäcktes först i Storbritannien.
"Där har hittills omkring 600 fall konstaterats fram till den 29 mars, vilket motsvarar 1 procent av de analyserade proverna."
"Enligt WHO skulle den nya virusvarianten kunna vara 10 procent mer smittsamt än BA2, ..."
"Sen finns det en risk för tilltagande smittspridning i höst igen, det får vi nog räkna med, säger Niklas Arnberg."
TT t.ex. via https://www.gp.se/nyheter/sverige/ny-hybrid-av-omikron-upptäckt-1.69730062

D
A arn bygg skrev:
Det finns folk härinne som blivit anmälda för att ha länkat "Fake news", jag gillar inte heller fake news men väldigt viktigt att man informerar och resonerar emot felaktig information iställer för att försöka radera den.
Jag gillar inte när det händer men det betyder absolut ingenting vad som händer på platser som dessa, detta är privata och kommersiella platser och du skulle kunna själv kunna skapa ett likadant forum själv, med bara konspirationsteorier, det är tillåtet. Däremot kan du inte tvinga någon annan att publicera dina åsikter, vare sig det är tidningar, TV, eller interetsajter, det vore inte yttrandefrihet.

• Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Märkligt, i Danmark till exempel testade man mer och det brukar ju framhållas som något bra?!
Om testerna gjorde att många stannade hemma, personer som annars kanske gått runt och smittat folk, så lär det ju hindrat ett antal från att hamna på IVA och det hade såklart varit värre för personalen där.

Om vi trots allt antar att vi tagit pengarna för all testning och lagt det på IVA och vi gör ett antagande att det inte påverkat hur många som hamnade på IVA (jag är övertygad om att det påverkat). På vilket sätt skulle det underlättat? Skulle man anställt fler IVA-sköterskor som, skulle delat på lasten? Isåfall, var skulle man hämta alla dessa arbetslösa IVA-sköterskor som man skulle anställa?

Eller tänkte du på något helt annat? Eller gissade du nu igen?
Nja, just Danmark var väl ett dåligt exempel, de testade för det mesta helt i onödan och svaren användes inte, dels hade de inte kapacitet att ta hand om de och dels var det så ostrukturerat och osäker kvalitet. Allt enligt deras smittskydds presskonferenser. Däremot gav det nog politiken en skjuts uppåt och kanske, som du är inne på, skrämde man befolkningen med det och kunde därigenom hålla dem i schack.

Det är inte min åsikt att man inte ska testa i vissa faser och situationer men den spray and pray-metoden som bla Danmark använde är till för något helt annat.

BirgitS BirgitS skrev:
Man har inte övergett det men det har än så länge inte varit aktuellt i Europa med den typen av vaccin eftersom de tar längre tid att utveckla och ofta inte är särskilt effektiva. För det senare kan man t.ex. jämföra med influensavaccin som tas fram på det sättet och har ett skydd mot sjukdom på ungefär 50 % under några månader, jämfört med mRNA-vaccinerna mot covid som kom upp till ungefär 95 % skydd mot sjukdom under några månader.

Kineserna har tagit fram covidvaccin med avdödat virus och de fick just en skyddsnivå kring 50 %.
Jag vet inte om du gav mig rätt, men har mina tvivel.

• Gilla
arn bygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.