D
A arn bygg skrev:
Jag är en vit heterosexuell svensk man, i vissa frågor riskerar jag att inte bli trovärdig eftersom jag inte upplevt "den andra sidan". Sen gäller det att förstå vad folk menar, säger jag aspirin så är det ok att ge mig magnecyl (vad jag vill ha är acetylsalicyd inte märket aspirin) när man säger censurerad så menar nog en hel del att deras frihet att utrycka sig har begränsats.
Andra har kanske bestämt vad som är "fake news" och förbjudit just den "fake news"en som de har definierat som felaktig/farlig för andra att läsa eller se, ett bättre sätt är att låta folk uttrycka sig och sen bekämpa det med information.
På vilket sätt har det förbjudits att uttrycka även felaktiga åsikter, jag tror inte att några lagar har ändrats på detta området på senare tid?
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det här kan ju passa bra i sammanhanget:
[länk]
Handlar om bristen på testmöjligheter under första vågen.
Så att testa mycket i kombination med smittspårning stoppar smittspridningen vilket i förlängningen räddar liv och håller nere belastningen på sjukvården.
Det var ju inte svar på frågan.
Jag tror inte att en smittspårning hade funkat i ett sent skede i den här typen av epidemi, vad Ann tror vet vi inte.
Frågan var om testningen följdes upp av smittspårning och om det stoppade epidemin.
 
Fairlane
M mickef skrev:
Ja, jag gissar liksom de flesta i det här forumet och en stor del av experterna, för att inte tala om politikerna.
Om alla hade följt myndigheternas rekommendationer och stannat hemma vid sjukdom hade många tester kunnat besparats. I mitt antagande ingår inte all testning utan onödig "gratis" testning och vården skulle ha gynnats på ett eller annat sätt av några av dessa förslösade miljarder, min gissning.
Nej, du gissar inte som de flesta andra. Du gissar hejvilt, utan någon koppling till den information som faktiskt finns. Bara för några dagar sen blev du överraskad av att det inte fanns virus i vaccinen och trodde de var tillverkade som traditionella vaccin. De flesta andra har vetat i över 1½ år att mRNA vaccin inte innehåller virus.
Nu vet du inte att det förekommit smittspårning överhuvudtaget, fast det förekommit, om än inte i stor skala överallt.

Sen skriver du inte tydligt att det är frågan om en vild gissning utan det får man först som svar när man frågar för 3:e gången, så nej nu är inte på samma nivå som många andra här, som experterna och som politikerna som faktiskt har satt sig in i det material som trots allt finns.
 
  • Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, du gissar inte som de flesta andra. Du gissar hejvilt, utan någon koppling till den information som faktiskt finns. Bara för några dagar sen blev du överraskad av att det inte fanns virus i vaccinen och trodde de var tillverkade som traditionella vaccin. De flesta andra har vetat i över 1½ år att mRNA vaccin inte innehåller virus.
Nu vet du inte att det förekommit smittspårning överhuvudtaget, fast det förekommit, om än inte i stor skala överallt.

Sen skriver du inte tydligt att det är frågan om en vild gissning utan det får man först som svar när man frågar för 3:e gången, så nej nu är inte på samma nivå som många andra här, som experterna och som politikerna som faktiskt har satt sig in i det material som trots allt finns.
Jag hoppas att man får ha uppfattningar om saker och ting i det här forumet, så länge det inte skadar någon och håller sig inom regelverket.
Jag tror inte att mRNA vaccinet innehåller virus, vad har du fått det ifrån, gissning? Jag blev överraskad över att man övergivit användning av avdödat virus i vaccin, undrar fortfarande om det är riktigt.
Jag vet att det har talats om smittspårning men inte märkt nån, tydligen i mindre skala och taffligt utförd. Den har hur som helst inte stoppat nån vidare spridning.
 
Fairlane
M mickef skrev:
Jag hoppas att man får ha uppfattningar om saker och ting i det här forumet, så länge det inte skadar någon och håller sig inom regelverket.
Du får givetvis ha vilka uppfattningar du vill, men vill du föra en diskussion så kan det ju vara bra att vara tydlig medvad som ärrena gissningar, helt utan koppling till data, och vad som trots allt bygger på någon känd information.
Det kan också vara vettigt att vara tydlig generellt, vilket du sällan är. Du har fortfarande inte förklarat hur du tänkt med 600 miljarder till vården. Kanske för att du inte tänkt igenom det hela utan bara slängde ur dig en siffra som du hört?
M mickef skrev:
Jag tror inte att mRNA vaccinet innehåller virus, vad har du fått det ifrån, gissning? Jag blev överraskad över att man övergivit användning av avdödat virus i vaccin, undrar fortfarande om det är riktigt.
I måndags skrev du "Jag trodde det var en skvätt virus man ympades med men tack för att du rättade mig igen, även om det inte bär resonemanget vidare."
Eftersom det är mRNA vaccin som till största del använts i Sverige så trodde jag det var den delen vi talade om, men ok, det finns Novovax sen ungefär en månad tillbaka...

M mickef skrev:
Jag vet att det har talats om smittspårning men inte märkt nån, tydligen i mindre skala och taffligt utförd. Den har hur som helst inte stoppat nån vidare spridning.
Hur hade du tänkt att du skulle märka det? Nu har du hört talas om smittspårning och nyss skrev du "Jag känner inte till om någon smittspårning har skett överhuvudtaget".

Du ville att vi skulle struntat i "den meningslösa testningen" och istället lagt pengarna på IVA så skulle syrrorna där fått det lugnare. Jag undrar fortfarande hur du menar. Skulle vi anställt ett 100-tal nya IVA-sköterskor som kunde avlasta befintliga och isåfall, var skulle vi hitta de?
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 3 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
FOHM rekommenderar vaccination mot japansk encefalit för den som ska vistas en hyfsat lång tid i Sydostasien (3 – 4 veckor om jag minns rätt). Jag litar på att FOHM har bra koll på det.
Du missar poängen, vi diskuterar vilket och vad som är bra att vaccinera sig för, specifikt vilket och vad som är bra att vaccinera sig för innan det är här i Sverige. Om du inte förstår kopplingen med huruvida det är bra med massiv vaccination mot encefalit här inom sveriges gränser(i syftet att säkra upp sig för om det kommer hit) så säg till så kan jag förklara ytterligare.
 
A arn bygg skrev:
Du missar poängen, vi diskuterar vilket och vad som är bra att vaccinera sig för, specifikt vilket och vad som är bra att vaccinera sig för innan det är här i Sverige. Om du inte förstår kopplingen med huruvida det är bra med massiv vaccination mot encefalit här inom sveriges gränser(i syftet att säkra upp sig för om det kommer hit) så säg till så kan jag förklara ytterligare.
Nu är det väl ett dåligt exempel med just japansk encefalit, eftersom det inte smittar via människor som coronavirus gör. Dvs, du kommer aldrig att få en stor smittspridning i Sverige så länge inte våra myggor börjar bära på viruset, och de som vaccinerar sig gör det bara för sitt eget skydds skull, inte för att hindra någon samhällsspridning.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
På vilket sätt har det förbjudits att uttrycka även felaktiga åsikter, jag tror inte att några lagar har ändrats på detta området på senare tid?
Det finns folk härinne som blivit anmälda för att ha länkat "Fake news", jag gillar inte heller fake news men väldigt viktigt att man informerar och resonerar emot felaktig information iställer för att försöka radera den.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Ganska olämplig kommentar och man undrar ju… Nu är det ju du som skriver osammanhängande, kastar ur dig lite siffror eller åsikter utan att kunna förklara vad du menar. När du sen får frågor om vad du menar så fyller du på med mer gåtor.

Ska du skriva på diskussionsforum så får du ställa frågor, inga frågor är för dumma. Och du får svara, men du måste driva tråden framåt.
Vet Magda vad du skriver om på ett forum?
Men vad handlar det om för pengar?
Håller med om att det inte var en ok kommentar men ordväxlingen innan manade fram till den. Det började med att Nissen undrade vilken sten jag krupit fram under. Det är tydligen ok om det kommer från "rätt" sida.
De som vill förstå vad jag skriver förstår, andra förvanskar och misstolkar. Jag är ingen pedagog som många andra här på forumet men hoppas att det finns plats för mig och mina likar ändå.
Frågan till Magda skulle ha varit var pengarna till Coronabudgeten kommer ifrån, skatt eller upplåning typ, inte vad mickef skriver om.
 
A
L Lilak skrev:
@mickef skriver: "...vad skulle 600 miljarder inte kunnat gjort för sjukvården?".
Det tolkar jag som att han tycker att det finns en specifik hög med 600 miljarder kronor, som har använts på fel sätt och hade gjort bättre nytta i sjukvården.

@Fairlane skriver: "600 miljarder hade man såklart kunnat få väldigt mycket för, men var kommer de pengarna ifrån?".
Det tolkar jag som att han också undrar var de 600 miljarderna, som skulle gått till sjukvården, har använts istället.

Blev det lättare att förstå vad vi undrar?
Jag hänvisar till min egen tolkning av mickef text, tyckte själv att mickef text var tydlig, min var övertydlig, men det är bra att ni är tydliga med att ni inte förstår, jag lägger gärna till lite förklaringar:

siffran (600) kommer från en poliktiker, (i detta fall var hänvisningen till namnet Damberg)
pengarna (alltså var de 600 ursprungligen kommer från) kommer från dig själv (här tolkar jag det som att det är skatt som du och andra betalar som sen betalar vaccinationerna)

Säg till om du inte förstår så förklarar jag ännu mer tydligt.

Kan vara att jag tolkar mickef fel men för mig ser det han skriver tydligt ut,
Kom ihåg det är skillnad på att inte förstå och att inte hålla med om vilka siffror det blir. Tror det är bra att vara tydlig med vilket av de två man har problem med.
 
Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, Eller blev dom överkörda av spårvagn. Jag tillmäter mig inte att tolka någon statistik, jag har sett så många som missbrukar det verktyget i sina syften.
Det är inte dödstalen som är anmärkningsvärda i rapporten utan slutsatserna om hur det politiska spelet har gått till. Man ville helt inte visa upp ett Sverige där folk tvångsvis går omkring med munskydd på öppen gata.
Just munskydden hjälper ju inget vidare ändå. Länder med munskyddstvång har ju inte klarat sig bättre än andra…
 
Fairlane Fairlane skrev:
Du får givetvis ha vilka uppfattningar du vill, men vill du föra en diskussion så kan det ju vara bra att vara tydlig medvad som ärrena gissningar, helt utan koppling till data, och vad som trots allt bygger på någon känd information.
Det kan också vara vettigt att vara tydlig generellt, vilket du sällan är. Du har fortfarande inte förklarat hur du tänkt med 600 miljarder till vården. Kanske för att du inte tänkt igenom det hela utan bara slängde ur dig en siffra som du hört?

I måndags skrev du "Jag trodde det var en skvätt virus man ympades med men tack för att du rättade mig igen, även om det inte bär resonemanget vidare."
Eftersom det är mRNA vaccin som till största del använts i Sverige så trodde jag det var den delen vi talade om, men ok, det finns Novovax sen ungefär en månad tillbaka...


Hur hade du tänkt att du skulle märka det? Nu har du hört talas om smittspårning och nyss skrev du "Jag känner inte till om någon smittspårning har skett överhuvudtaget".

Du ville att vi skulle struntat i "den meningslösa testningen" och istället lagt pengarna på IVA så skulle syrrorna där fått det lugnare. Jag undrar fortfarande hur du menar. Skulle vi anställt ett 100-tal nya IVA-sköterskor som kunde avlasta befintliga och isåfall, var skulle vi hitta de?
Jag undrade vad mer pengar från den kassan skulle kunna ha gjorts för vården. Hade inte tänkt att redogöra exakt hur mycket och till vad.
Du letade upp ett citat från i måndags och kopierade in det för att misskreditera mig trots att du vet att jag inte är så imbecill vilket framgår av ordväxlingen innan.
Jag har hört talat om smittspårning men har ingen information om att det har skett, isf i vilken skala och om det har varit meningsfullt. Ingen jag känner till som har testats positivt har smittspårats.
Om du inte anser att vi skulle ha hoppat den meningslösa testningen så får det stå för dig. Jag skulle ha satsat pengarna på sjukvården där det mest behövts.
 
A
Ny information i nyheterna idag: https://www.gp.se/nyheter/världen/två-av-tre-afrikaner-har-haft-covid-1.69724838
66% av alla afrikaner har haft covid.
Om vi tar resten av deras siffror så vet vi att vaccinationsgraden är låg:
https://www.ui.se/utrikesmagasinet/...-knappt-fem-procent-fullvaccinerade-i-afrika/
Vi vet att aproximativt 2,5 promille av befolkningen har dött
Detta är i ett område av världen som har sämre sjukvård än vad vi har, så hypotesen att färre räddas och att fler alltså dör blir trovärdig. skall även tilläggas att det är troligt att att förebyggande information om hur man skyddar sig mot viruset inte når ut i så stor skala i dessa länder.

Då jämför vi med Sverige
1,5 promille av populationen har dött. Vi har bättre sjukvård relativt sett, och vårt informationsflöde är förmodligen bättre.


Detta är en snabb upställning och säger givetvis inte hela sanningen men det ger en fingervisning, det kan också vara en bra bas för en diskussion över hur olika samhällsstrategier har verkat.
1,5/2,5 ger en 60% lägre dödlighet i populationen. Beaktat sjukvård och informationskultur inberäknat så är siffran liten vad jag kan se. Det är alltså bara ca en av 2 som hade räddats av en hög vaccinationsgrad, inte så mycket i mina ögon. En annan sak att poäntera är att jag tror inte att det går att göra mycket "sämre" sett ur övriga världens ögon och vad många anser att man borde göra. Alltså att om man gör riktigt fel enligt många (alltså vaccinerar väldigt lite) (jag anser själv att det är sämre för en population all vaccinera väldigt låg andel), så verkar det inte gå helt och hållet åt pipan, det verkar inte komma en domedag med jättestor andel döda även om ett samhälle gör helt fel.
Det sista är ju isåfall positiva nyheter inför framtiden för oss alla.
 
Redigerat:
A arn bygg skrev:
Jag hänvisar till min egen tolkning av mickef text, tyckte själv att mickef text var tydlig, min var övertydlig, men det är bra att ni är tydliga med att ni inte förstår, jag lägger gärna till lite förklaringar:

siffran (600) kommer från en poliktiker, (i detta fall var hänvisningen till namnet Damberg)
pengarna (alltså var de 600 ursprungligen kommer från) kommer från dig själv (här tolkar jag det som att det är skatt som du och andra betalar som sen betalar vaccinationerna)

Säg till om du inte förstår så förklarar jag ännu mer tydligt.

Kan vara att jag tolkar mickef fel men för mig ser det han skriver tydligt ut,
Kom ihåg det är skillnad på att inte förstå och att inte hålla med om vilka siffror det blir. Tror det är bra att vara tydlig med vilket av de två man har problem med.
Tycker du inte det vore intressant att veta vad de där 600 miljonerna som dök upp i diskussionen har använts till?
Varför är det intressant att diskutera att Damberg nämt 600 eller att Magda vet var skattepengar kommet ifrån.

Hur ska vi kunna veta om, eller hur mycket, som skulle kunna användas till vård om vi inte vet vad pengarna använts till?

Jag har sett siffror på 3 miljarder för vaccinering och 10 miljarder för testning.
Då är det 587 miljarder kvar vi inget vet om. Ja, det måste ju vara ett enormt slöseri… :rolleyes:
Nu var det väl inte heller skattepengar utan en samhällskostnaden.
Varför inte bidra med någon (nyhet eller fakta) isf en hypotetisk diskussion om något okänt?

Jag tror det ligger något annat bakom dessa konstiga diskussionerna i tråden. Tror man inte att covid-19 någonsin varit värre än en förkylning, att smittan inte sprids, att vaccinen inte gjort någon nytta och att ingen dött av covid-19, så är förstås all testning, vaccinering bortkastade pengar och fullständigt onödig.

Jag tycker det är tråkigt att mycket av det som skriv i tråden nu tyder på att kunskaperna om hur immunförsvaret fungerar, hur vaccin fungerar, hur viruset beter sig, hur det sprids, minskar. Nu vore det intressant att diskutera hur sars-cov-2 beter sig nu och hur det påverkar strategier för test, vaccinering och vård mm.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Tidigt 2020, efter att Coronan inte skulle drabba Sverige överhuvudtaget, förklarade Giesecke, Olsen, Tegnell, och nån matematiker m fl. att flockimmunitet skulle uppnås vid infektion och vaccinering av kring 75-80% av befolkningen. När de kommit till insikt att det förmodligen inte skulle inträffa ändrade tydligen betydelsen av immunitet till att innebära immunitet mot svår sjukdom och död eller möjligtvis IVA.
Nej, immunitet har inte ändrat betydelse på det sättet. Ett skydd mot allvarlig sjukdom och död är fortfarande inte samma sak som att vara immun.

Som sagt det rådde i stort sett flockimmunitet i den vuxna befolkningen mot delta under hösten och hade barnen fått fortsätta att infekteras i lugn takt under hösten så hade det varit full flockimmunitet efter det. Hade inte omikron kommit hade vården fått en lugn vinter.

Procentandelen som krävs för flockimmunitet beror på hur smittsamt viruset är. För Wuhan-varianten var det typ 70 % som gällde, sen allt eftersom det har kommit mer smittsamma varianter så har procenttalet gått upp.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.