1 015 636 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Allt mer pekar på att pandemin i verkligheten var de populistiska åtgärderna och att dessa kommer visa sig långt skadligare än viruset, för tidigt för att låta sig utvärderas men alla tecken är där: https://www.theguardian.com/society...al-skills-of-young-children-says-ofsted-chief
Bra för samhället att kunskapen växer fram, nu blir det mer tydligt att enda orsaken för att ta vaccin är för att skydda dig själv:D djac skrev:
Ny studie: Var femte som fått dos tre blir smittad inom två månader
Mer än var femte person testade positivt för omikron inom två månader efter den tredje dosen. Trots att merparten hade milda symptom hade de så höga virushalter att de kunde vara smittsamma i upp till nio dagar. Det visar en ny svensk studie som presenterades för WHO idag.
https://www.svt.se/nyheter/antikroppsnivaerna-hade-ingen-betydelse-for-risken-att-bli-infekterad
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nej, det är viktigt för samhället att så få som möjligt blir allvarligt sjuka. Extra hög belastning på sjukvården leder till sämre vård, högre dödlighet och ökat lidande för många (gäller alltså inte bara de som blir allvarligt sjuka av covid utan även andra som behöver vård av andra anledningar).A arn bygg skrev:Bra för samhället att kunskapen växer fram, nu blir det mer tydligt att enda orsaken för att ta vaccin är för att skydda dig själv:
Ny studie: Var femte som fått dos tre blir smittad inom två månader
Mer än var femte person testade positivt för omikron inom två månader efter den tredje dosen. Trots att merparten hade milda symptom hade de så höga virushalter att de kunde vara smittsamma i upp till nio dagar. Det visar en ny svensk studie som presenterades för WHO idag.
[länk]
Kom ihåg att denna sjukdom inte längre är samhällsfarlig enligt våra ledare.
Det gäller här att ha förståelser för vad siffrorna 20% av de vaccinerade innebär, det är nu visat att det inte finns några bevis för att någon behöver vaccinera sig idag för att skydda andra. Det är alltså nu bara anledningen kvar att ni vill skydda er själva.
Jo det är klart, man kan alltid vaccinera sig utifall Ebola kommer hit, eller någon annan möjlig hemsk framtida farsot, om ni tycker det är rätt väg att gå så är det bra att vaccinera sig för något som kanske kan komma att utveckla sig i framtiden, alltså något som inte finns idag, men det kan komma imorgon... eller om 50 år, ingen vet.
Det viktiga här är att ni tar in informationen som nu finns och gör ett eget val.
Jo givetvis kommer vi ha ett gäng som vill sänka sjukvårdspersonalens löner och i nästa andetag kraftfullt meddela er att ni behöver vaccinera er för att skydda mot den stora överbelastning i sjukvården som skapats av de sänkta lönerna. Jo där kan man gå in och välja vilket ansvar man vill ta, och de som kör med det hypnotiska mantrat "överbelastning i vården" gör detta tillsammans med de som vill forcera folk att sluta röka som jobbar ihop med gruppen " Gruppen mot svenskar som lever ett ohälsosamt liv" den sista gruppen håller på att söka efter ett sätt att införa motboken igen.
Det gäller här att ha förståelser för vad siffrorna 20% av de vaccinerade innebär, det är nu visat att det inte finns några bevis för att någon behöver vaccinera sig idag för att skydda andra. Det är alltså nu bara anledningen kvar att ni vill skydda er själva.
Jo det är klart, man kan alltid vaccinera sig utifall Ebola kommer hit, eller någon annan möjlig hemsk framtida farsot, om ni tycker det är rätt väg att gå så är det bra att vaccinera sig för något som kanske kan komma att utveckla sig i framtiden, alltså något som inte finns idag, men det kan komma imorgon... eller om 50 år, ingen vet.
Det viktiga här är att ni tar in informationen som nu finns och gör ett eget val.
Jo givetvis kommer vi ha ett gäng som vill sänka sjukvårdspersonalens löner och i nästa andetag kraftfullt meddela er att ni behöver vaccinera er för att skydda mot den stora överbelastning i sjukvården som skapats av de sänkta lönerna. Jo där kan man gå in och välja vilket ansvar man vill ta, och de som kör med det hypnotiska mantrat "överbelastning i vården" gör detta tillsammans med de som vill forcera folk att sluta röka som jobbar ihop med gruppen " Gruppen mot svenskar som lever ett ohälsosamt liv" den sista gruppen håller på att söka efter ett sätt att införa motboken igen.
Redigerat:
En nyhet som omväxling: Protection by a Fourth Dose of BNT162b2 against Omicron in Israel.
CONCLUSIONS
CONCLUSIONS
https://www.nejm.org/doi/pdf/10.1056/NEJMoa2201570?articleTools=true
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Sveriges hantering av pandemin får svidande kritik av en forskargrupp på Karolinska Institutet.
Experten analysieren Maßnahmen: Vernichtendes Urteil über Schwedens Corona-Sonderweg - n-tv.de
De skriver bl a att "den svenska speciella hanteringen var kännetecknad av en moraliskt, etiskt och vetenskapligt betänklig Laissez-faire-tanke".
Forskarna anser att Sverige prioriterade sitt rykte som liberalt land högre än en evidensbaserad strategi eller räddandet av mänskligt liv.
Hel artikeln finns här:
Evaluation of science advice during the COVID-19 pandemic in Sweden | Humanities and Social Sciences Communications (nature.com)
Jag undrade här tidigare om Tegnell kommer att sluta vid 15.000 eller 16.000 döda, då var vi tror jag vid 10.000. Jag hade ju ganska rätt. Trist bara att han inte fick sitt avsked på grått papper.
Experten analysieren Maßnahmen: Vernichtendes Urteil über Schwedens Corona-Sonderweg - n-tv.de
De skriver bl a att "den svenska speciella hanteringen var kännetecknad av en moraliskt, etiskt och vetenskapligt betänklig Laissez-faire-tanke".
Forskarna anser att Sverige prioriterade sitt rykte som liberalt land högre än en evidensbaserad strategi eller räddandet av mänskligt liv.
Hel artikeln finns här:
Evaluation of science advice during the COVID-19 pandemic in Sweden | Humanities and Social Sciences Communications (nature.com)
Jag undrade här tidigare om Tegnell kommer att sluta vid 15.000 eller 16.000 döda, då var vi tror jag vid 10.000. Jag hade ju ganska rätt. Trist bara att han inte fick sitt avsked på grått papper.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det kan jag inte se i rapporten, det verkar i huvudsak vara folk från från Vetenskapsforum Covid-19. De är ju välkända för att vara partiska och komma fram till andra slutsatser än Coronakommissionen. De brukar tycka att det skulle ha gått ut påbud om munskydd fast munskydden inte ens räckte till sjukvården och äldreomsorgen.T Thomas_Blekinge skrev:
Det där var en galen och orelaterad fortsättning, vaccin som lösning på flockimunitet är beprövad vetenskap, så där är du ute och cyklar. Att det är bra för samhället att färre behöver kostsam vård är också helt okontroversiellt.A arn bygg skrev:Bra för samhället att kunskapen växer fram, nu blir det mer tydligt att enda orsaken för att ta vaccin är för att skydda dig själv:
Ny studie: Var femte som fått dos tre blir smittad inom två månader
Mer än var femte person testade positivt för omikron inom två månader efter den tredje dosen. Trots att merparten hade milda symptom hade de så höga virushalter att de kunde vara smittsamma i upp till nio dagar. Det visar en ny svensk studie som presenterades för WHO idag.
[länk]
Det som det däremot handlade om är att åtgärder med mycket stora negativa konsekvenser, utan positiv effekt på spridningen eller utvecklingen av pandemin, men däremot som balsam för politikernas popularitet i vissa samhällslager, är mycket dåliga sådana. Listan är längre en skolstängningar men det kommer nog visa sig vara det mest fatala misstaget.
Det var ju tur att det inte var de i den forskargruppen som hade Tegnells jobb. Eftersom resultatet av Tegnells insatser internationellt sett varit riktigt bra, så är sannolikheten stor för att dessa snubbarna hade gjort ett betydligt sämtre jobb.T Thomas_Blekinge skrev:Sveriges hantering av pandemin får svidande kritik av en forskargrupp på Karolinska Institutet.
Experten analysieren Maßnahmen: Vernichtendes Urteil über Schwedens Corona-Sonderweg - n-tv.de
De skriver bl a att "den svenska speciella hanteringen var kännetecknad av en moraliskt, etiskt och vetenskapligt betänklig Laissez-faire-tanke".
Forskarna anser att Sverige prioriterade sitt rykte som liberalt land högre än en evidensbaserad strategi eller räddandet av mänskligt liv.
Hel artikeln finns här:
Evaluation of science advice during the COVID-19 pandemic in Sweden | Humanities and Social Sciences Communications (nature.com)
Jag undrade här tidigare om Tegnell kommer att sluta vid 15.000 eller 16.000 döda, då var vi tror jag vid 10.000. Jag hade ju ganska rätt. Trist bara att han inte fick sitt avsked på grått papper.
Den största tankevurpan du gör är att de siffrorna du betraktar som döda pga Covid innehåller många som sannolikt hade gått bort under perioden ändå, eller ganska snart.
Japp, here we go again, propagandan biter sig fast i vissa kretsar.Nissens skrev:
Det var ju tur att det inte var de i den forskargruppen som hade Tegnells jobb. Eftersom resultatet av Tegnells insatser internationellt sett varit riktigt bra, så är sannolikheten stor för att dessa snubbarna hade gjort ett betydligt sämtre jobb.
Den största tankevurpan du gör är att de siffrorna du betraktar som döda pga Covid innehåller många som sannolikt hade gått bort under perioden ändå, eller ganska snart.
Det är väl lite si och så med flockimmuniteten när det gäller Coronan och vad skulle 600 miljarder inte kunnat gjort för sjukvården?D djac skrev:Det där var en galen och orelaterad fortsättning, vaccin som lösning på flockimunitet är beprövad vetenskap, så där är du ute och cyklar. Att det är bra för samhället att färre behöver kostsam vård är också helt okontroversiellt.
Det som det däremot handlade om är att åtgärder med mycket stora negativa konsekvenser, utan positiv effekt på spridningen eller utvecklingen av pandemin, men däremot som balsam för politikernas popularitet i vissa samhällslager, är mycket dåliga sådana. Listan är längre en skolstängningar men det kommer nog visa sig vara det mest fatala misstaget.
Ursäkta, men ser att jag gjort ett misstag här, mitt inlägg var inte menat som en reply på ditt inlägg. Brukar (kanske felaktigt) klicka på svara i det sista inlägget och radera Quote, men missade uppenbarligen att radera den gången.D djac skrev:Det där var en galen och orelaterad fortsättning, vaccin som lösning på flockimunitet är beprövad vetenskap, så där är du ute och cyklar. Att det är bra för samhället att färre behöver kostsam vård är också helt okontroversiellt.
Det som det däremot handlade om är att åtgärder med mycket stora negativa konsekvenser, utan positiv effekt på spridningen eller utvecklingen av pandemin, men däremot som balsam för politikernas popularitet i vissa samhällslager, är mycket dåliga sådana. Listan är längre en skolstängningar men det kommer nog visa sig vara det mest fatala misstaget.
Tycker ditt inlägg om barnen är bra, skolstängningar är skandal, dock tror jag att maskerna som använts mer i övriga världen också har påverkat negativt.
Håller med om att vaccin skall användas, alla vuxna som vill ta den borde göra så, dock så diskuterar jag ofta härinne att det inte får ske via de påtryckningar som skett i vårt samhälle, Det skall bara gå via att informera folk, och när man går den informationsvägen måste man skydda yttrandefriheten. Yttrandefrihet, och att bestämma över din egen kropp är grundläggande, och att få samma rörelsefrihet som andra i samhället oavsett om man är vaccinerad. Ang kostnaderna för sjukvården så håller jag med i grund men som mickef skriver så måste man titta på alla kostnader och ha en mer övergripande syn, det blir även kostnader eller uppstår skador där vi inte alltid kunde förutse att den skall komma, din länk pekar ut ett sådant område.
Redigerat:
