P
Videon (intervju med Matti Sällberg), är minst en vecka gammal, men texten är ny.

TRJBerg
P paralun skrev:
Jo visst är det nog så och Tegnell kommer ju från verkligheten han kan sina saker.
Mycket kompetent och har lyckats balansera det med alla naiva politiker som det vimlar av nuförtiden.
Mycket kompetent...

Jag tror inte det är över nej, jag tror bara folk fick nog och politikerna tappade modet.

Min gammelmoster fick covid annars nyligen 97 år gammal. Som tur är var hon vaccinerad och klarade sig utan några men, hennes tvillingsyster bor i Sverige, vet itne hur det går för henne dock.

BirgitS
A
Härliga nyheter idag på Svt, nu är det dags att fira stort:
"Covid-19 klassas inte längre som samhällsfarlig sjukdom"
Hoppas det är OK att glädjas och fira att vi inte längre har en samhällsfarlig sjukdom i samhället?

Den långa vägen ner…. IFR - Infection Fatality Rate under pandemin baserad på dödsfallsstatistik från Englands ”SCB” [COVID mer dödlig än influensa? Dr Moran, YouTube ]
Notera att skalan inte är linjär och den blå linjen för säsongsinfluensa som referens på dödligheten.

Linjediagram som visar Covid-19:s IFR i förhållande till influensa över tid i England med textannotationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Den långa vägen ner…. IFR - Infection Fatality Rate under pandemin baserad på dödsfallsstatistik från Englands ”SCB” [COVID mer dödlig än influensa? Dr Moran, YouTube ]
Notera att skalan inte är linjär och den blå linjen för säsongsinfluensa som referens på dödligheten.

[bild]
Fast det verkar ju lite konstigt att covid skulle ha varit mindre dödlig september 2020 än senare. Eller är det samma effekt som Socialstyrelsen noterade att när antalet fall på sjukhus ökade under hösten och vintern 2020-21 så steg dödligheten, för folk fick sämre vård när sjukvården blev mer belastad?

BirgitS BirgitS skrev:
Fast det verkar ju lite konstigt att covid skulle ha varit mindre dödlig september 2020 än senare. Eller är det samma effekt som Socialstyrelsen noterade att när antalet fall på sjukhus ökade under hösten och vintern 2020-21 så steg dödligheten, för folk fick sämre vård när sjukvården blev mer belastad?
Dödligheten är ju inte bara beroende på virusets egenskaper och inte heller bara beroende på antalet vårdplatser eller sjukhuspersonal som visa uttryckt (mer pengar till vården löser allt). Hur viruset sprids till olika riskgrupper har nog stor betydelse och det är nog mycket svårt att förhindra vid hög smittspridning i samhället.

Men lite förenklat kan man nog säga att när antalet smittade och sjukhusinlagda är högt, så blir dödligheten hög.
Med lägre belastning på vården blir vården bättre.
I januari toppade UKs sjukhuslinäggningar på över 400 per miljon medan siffran för september låg på drygt 10 per miljon.

Kurvan avviker mot CFR på Our World in Data men det kan väl väl bero på att den är normerad mot säsongsinfluensan som då blev ett rakt streck (faktorn 1).

Sjukhusinläggningar, dödsfall mm
https://ourworldindata.org/explorer...e&Color+by+test+positivity=false&country=~GBR

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Kurvan avviker mot CFR på Our World in Data men det kan väl väl bero på att den är normerad mot säsongsinfluensan som då blev ett rakt streck (faktorn 1).
CFR och IFR är ju inte heller samma sak.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ännu ett bra skäl till varför vaccination är bättre än ”naturlig immunitet”; studier visar på 40% ökad risk att få diabetes för de som drabbats av Covid:
[länk]
Hur kommer du fram till den slutsatsen?

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Hur kommer du fram till den slutsatsen?
Det är inte jag, det är ju forskarna som säger att framförallt de som fått allvarlig Covid löper betydligt högre risk. De som vaccinerat sig kan visserligen också få Covid, men sällan särskilt allvarlig.

Men om du har uppgifter på att vaccinerade som regel får allvarligare Covid än icke-vaccinerade, så visa gärna det.

Redigerat:
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är inte jag, det är ju forskarna som säger att framförallt de som fått allvarlig Covid löper betydligt högre risk. De som vaccinerat sig kan visserligen också få Covid, men sällan särskilt allvarlig.

Men om du har uppgifter på att vaccinerade som regel får allvarligare Covid än icke-vaccinerade, så visa gärna det.
Det förstod jag också men det var slutsatsen i förra inlägget jag undrade över.

M mickef skrev:
Det förstod jag också men det var slutsatsen i förra inlägget jag undrade över.
Då hoppas jag att du förstod nu då.

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
B b8q skrev:
Då hoppas jag att du förstod nu då.
Jag förstår hur du tänker men tycker att slutsatsen haltar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.