M mickef skrev:
Jag förstår hur du tänker men tycker att slutsatsen haltar.
Varför då? (För jag förstår inte hur DU tänker).
 
P
M mickef skrev:
Jag förstår hur du tänker men tycker att slutsatsen haltar.
För att få "naturlig immunitet" måste man bli sjuk. Ovaccinerade löper större risk att få covid-19 än vaccinerade. Alltså är vaccinering mot covid-19 bättre för att undvika följdsjukdomen diabetes jämfört med "naturlig immunitet".

Det är ett specialfall av att vaccination är bättre för att skydda sig mot att bli sjuk i covid-19 än att bli sjuk i covid-19 för att skydda sig mot att bli sjuk i covid-19.
 
Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
För att få "naturlig immunitet" måste man bli sjuk. Ovaccinerade löper större risk att få covid-19 än vaccinerade. Alltså är vaccinering mot covid-19 bättre för att undvika följdsjukdomen diabetes jämfört med "naturlig immunitet".

Det är ett specialfall av att vaccination är bättre för att skydda sig mot att bli sjuk i covid-19 än att bli sjuk i covid-19 för att skydda sig mot att bli sjuk i covid-19.
Ja, jag förstod att det var nån form av vaccination mot diabetes också.
 
B b8q skrev:
Varför då? (För jag förstår inte hur DU tänker).
Jag förstår inte riktigt själv hur jag tänker, men ur mycket minskar risken att få diabetes om jag tar sprutan? Jag har redan "naturlig immunitet" för vad det nu är värt.
 
M mickef skrev:
Jag förstår inte riktigt själv hur jag tänker, men ur mycket minskar risken att få diabetes om jag tar sprutan? Jag har redan "naturlig immunitet" för vad det nu är värt.
Troligen minskar inte risken alls i sådana fall. Risken är ju att om man nu redan HAFT Covid så har man redan fått denna ökade risk för diabetes, det går knappast att vända den processen med en vaccinspruta i efterhand.

Däremot kan det ju vara så att den Covid du redan haft var av en viss virusstam (låt oss säga "delta"), så om man tar en vaccinspruta får man också lite bättre skydd mot andra varianter, vilka i sin tur kanske annars skulle öka risken för diabetes om du skulle bli sjuk i dem.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Troligen minskar inte risken alls i sådana fall. Risken är ju att om man nu redan HAFT Covid så har man redan fått denna ökade risk för diabetes, det går knappast att vända den processen med en vaccinspruta i efterhand.

Däremot kan det ju vara så att den Covid du redan haft var av en viss virusstam (låt oss säga "delta"), så om man tar en vaccinspruta får man också lite bättre skydd mot andra varianter, vilka i sin tur kanske annars skulle öka risken för diabetes om du skulle bli sjuk i dem.
Ok, jag chansar ett tag till. Jag lever i tron att en naturlig infektion leder till ett bredare skydd.
 
Granskning: De har klarat iva-kaoset bäst – har lägst dödlighet i landet
”Risken att dö som covidpatient inom intensivvården påverkas av vilken region du bor i. I Region Jönköpings län har en av nio inlagda patienter dött – i Skåne nästan var tredje. Det visar Uppdrag gransknings och SVT lokala nyheters genomgång av de två första pandemiåren.”

Det kan skilja från 11% till 34% mellan olika regioner och kan inte förklaras med storleken på avancerad intermediärvård som ges i steget före IVA enligt Uppdrag Granskning.

Klippet i nyhetsartikeln är sevärt.
Kanske denna behandlingsmanual är något att ta efter. Den fungerade bra i Jönköping
Hand håller i en behandlingsmanual med titeln "Behandlingsriktlinjer för patienter med Covid-19" från Region Jönköpings län.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anders Rehn, verksamhetschef intensiv och perioperativ vård vid Skånes universitetssjukhus, menar att statistiken påverkas av att man på vissa intensivvårdsavdelningar i Skåne tagit in bara de allra sjukaste.

– De andra har vi haft på en form av avancerad intermediärvård som är vårdsteget före intensivvård. Så jag menar att det inte är jämförbara grupper när vi jämför våra olika intensivvårdsavdelningar, säger han.

Men SVT:s genomgång visar inget tydligt samband mellan storleken på intermediärvården och dödligheten på iva i regionerna. Västernorrland till exempel, har ingen intermediärvård alls men samma höga dödlighet som Skåne.
https://www.svt.se/nyheter/granskni...-iva-kaoset-bast-har-lagst-dodlighet-i-landet
 
J
blackarrow blackarrow skrev:
Granskning: De har klarat iva-kaoset bäst – har lägst dödlighet i landet
”Risken att dö som covidpatient inom intensivvården påverkas av vilken region du bor i. I Region Jönköpings län har en av nio inlagda patienter dött – i Skåne nästan var tredje. Det visar Uppdrag gransknings och SVT lokala nyheters genomgång av de två första pandemiåren.”

Det kan skilja från 11% till 34% mellan olika regioner och kan inte förklaras med storleken på avancerad intermediärvård som ges i steget före IVA enligt Uppdrag Granskning.

Klippet i nyhetsartikeln är sevärt.
Kanske denna behandlingsmanual är något att ta efter. Den fungerade bra i Jönköping
[bild]

[länk]
Sådana siffror säger rätt lite - eller noll - utan medföljande analys om vilka patienter som vårdats på resp utanför iva på respektive sjukhus/landsting. Jönköping har säkert ett jättebra koncept men det förklarar knappast 20 procentenheters skillnad i dödlighet.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Sådana siffror säger rätt lite - eller noll - utan medföljande analys om vilka patienter som vårdats på resp utanför iva på respektive sjukhus/landsting. Jönköping har säkert ett jättebra koncept men det förklarar knappast 20 procentenheters skillnad i dödlighet.
Ja, det är ju bara att neka att ta in riktigt sjuka patienter som har låg chans att överleva, så får man finare tillfriskningssiffror. Bara som exempel.
 
J
B b8q skrev:
Ja, det är ju bara att neka att ta in riktigt sjuka patienter som har låg chans att överleva, så får man finare tillfriskningssiffror. Bara som exempel.
Inte riktigt så jag menade.
På vissa orter har man i princip bara vårdat patienter i respirator på iva, de med non-invasiv ventilation har då vårdats utanför iva. Ibland har det kallats intermediärvård, ibland inte. På andra orter har de patienterna vårdats på IVA vilket nog snyggat till överlevnadssiffrorna.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Ok, jag chansar ett tag till. Jag lever i tron att en naturlig infektion leder till ett bredare skydd.
Bara du undviker övernaturlig infektion!
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 2 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Det kan skilja från 11% till 34% mellan olika regioner och kan inte förklaras med storleken på avancerad intermediärvård som ges i steget före IVA enligt Uppdrag Granskning.
Däremot kanske det kan förklaras av att sampelstorleken är rätt liten.
 
D
J Jonobe skrev:
Sådana siffror säger rätt lite - eller noll - utan medföljande analys om vilka patienter som vårdats på resp utanför iva på respektive sjukhus/landsting. Jönköping har säkert ett jättebra koncept men det förklarar knappast 20 procentenheters skillnad i dödlighet.
Jag har sett många reaktioner i samma linje från läkare på twitter, de är skeptiska til skillnaden men nedvärderar inte jobbet de gjorde i Jönköping.
 
P pmd skrev:
Bara du undviker övernaturlig infektion!
Gör vad jag kan.
 
Snailman
P pmd skrev:
För att få "naturlig immunitet" måste man bli sjuk. Ovaccinerade löper större risk att få covid-19 än vaccinerade. Alltså är vaccinering mot covid-19 bättre för att undvika följdsjukdomen diabetes jämfört med "naturlig immunitet".

Det är ett specialfall av att vaccination är bättre för att skydda sig mot att bli sjuk i covid-19 än att bli sjuk i covid-19 för att skydda sig mot att bli sjuk i covid-19.
Okej, men om man redan har diabetes så kan man strunta i de argumenten rimligtvis.:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.