1 015 066 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Medellivslängden sjönk ju under 2020 med ett drygt halvår, vilket är mycket ovanligt. Nu när SCB-statistiken för 2021 börjar bli klar kan man se att den är återställd till nivån för 2019.
Till det kan man tillägga att utan pandemin så hade det rimligen varit så att medellivslängden 2020 hade varit högre än 2019 och för 2021 ändå högre. Så det är ju fortfarande en sämre situation än det skulle ha varit utan pandemin.
Statistiken visar också att de regionala skillnaderna är förhållandevis stora, vilket visar att pandemin drabbade landet olika hårt. Bland män minskade medellivslängden under år 2020 som mest i Kronobergs län (1,6 år), medan den största minskningen för kvinnor inträffade i Stockholms län (1,0 år). Det var endast i Västerbottens län som medellivslängden ökade för både kvinnor och män.
https://www.dn.se/vetenskap/medellivslangden-ater-som-fore-pandemin/
Till det kan man tillägga att utan pandemin så hade det rimligen varit så att medellivslängden 2020 hade varit högre än 2019 och för 2021 ändå högre. Så det är ju fortfarande en sämre situation än det skulle ha varit utan pandemin.
Försöker Folkhälsomydigheten (eller möjligen regeringen) göra sig av med Anders Tegnell lite för snabbt, eller är det bara en stor miss i kommunikationen?
https://lakartidningen.se/aktuellt/...ng-tegnells-nya-jobb-inget-kontrakt-paskrivetLäkartidningen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Ni fritänkare verkar ha haft fel.Ulltand skrev:
Det puckade är att lägga det till mitten av mars när smittan i stort är över. Det skulle ju ha hänt betydligt tidigare för att få någon effekt över huvud taget.
Misslyckande kommer som sagt att skylla på konflikten i Ukraina. Patetisk.
Men detta insåg ju vi fritänkare redan i januari när det lanserades.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-sig-under-den-nationella-vaccinationsveckan/
FHM om Tegnells påstådda WHO-jobb: Det var ett missförståndP pmd skrev:
Härom veckan meddelade Folkhälsomyndigheten att Anders Tegnell lämnar uppdraget som statsepidemiolog för att i stället arbeta med vaccinfrågor åt Världshälsoorganisationen (WHO). Nu backar myndigheten.
– Vi trodde att det var klart men det var det inte, säger presschefen Christer Janson till Expressen.
UPPDATERAD IDAG 08:42 PUBLICERAD IGÅR 23:55
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fhm-det-var-ett-missforstand
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Det var Ulltand i inlägget jag citerade som kallade sig för fritänkare. Så vitt jag vet anser Ulltand att det är självklart att vaccinera sig.C Chrillechrill skrev:
Tråkigt för Tegnell som i intervjuer berättade hur kul han tyckte att det skulle bli.blackarrow skrev:
FHM om Tegnells påstådda WHO-jobb: Det var ett missförstånd
Härom veckan meddelade Folkhälsomyndigheten att Anders Tegnell lämnar uppdraget som statsepidemiolog för att i stället arbeta med vaccinfrågor åt Världshälsoorganisationen (WHO). Nu backar myndigheten.
– Vi trodde att det var klart men det var det inte, säger presschefen Christer Janson till Expressen.
UPPDATERAD IDAG 08:42 PUBLICERAD IGÅR 23:55
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
I Storbritannien har man utfört en studie för att se om D-vitamintillskott minskar risken att bli sjuk i covid och andra luftvägsinfektioner.
Nästan alla deltagare hade underskott på D-vitamin.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 05:13
som hämtat det från den låsta artikeln https://www.svd.se/a/V93Lq3/d-vitamin-ger-inget-skydd-mot-covid-19-enligt-ny-studie
Slutsatsen är att D-vitamintillskott inte är förebyggande.
Nästan alla deltagare hade underskott på D-vitamin.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 05:13
som hämtat det från den låsta artikeln https://www.svd.se/a/V93Lq3/d-vitamin-ger-inget-skydd-mot-covid-19-enligt-ny-studie
Jag lutar åt att det är nån på Folkhälsomyndigheten som har klantat sig. Det finns knappast anledning att göra politik av Tegnell.D djac skrev:
Folkhälsomyndigheten har nyligen bytt chef. Sådant kan ställa till oreda i organisationen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Underskott var alltså när studien påbörjades. I sammanfattningen står det inget om något blodprov efter de sex månaderna.P pmd skrev:
Misstänker att detta kan vara känsligt för WHO, en organisation som är ständigt underfinansierad och som måste fjäska för och bekräfta många politiker, de måste vara oerhört försiktiga och Tegnell har nog en no-nonsens-profil som kan stöta sig med en del.P pmd skrev:
Jo visst är det nog så och Tegnell kommer ju från verkligheten han kan sina saker.D djac skrev:
Mycket kompetent och har lyckats balansera det med alla naiva politiker som det vimlar av nuförtiden.
Om någon trodde att pandemin var över nu så var det helt fel. Nya rekordtal rapporteras in från flera länder.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...19-i-europa-igen-framforallt-i-storbritannien
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...19-i-europa-igen-framforallt-i-storbritannien
