BirgitS
Medellivslängden sjönk ju under 2020 med ett drygt halvår, vilket är mycket ovanligt. Nu när SCB-statistiken för 2021 börjar bli klar kan man se att den är återställd till nivån för 2019.
Medellivslängd är ett demografiskt begrepp som visar hur dödligheten varit under året i förhållande till befolkningens storlek och åldersstruktur.
Statistiken visar också att de regionala skillnaderna är förhållandevis stora, vilket visar att pandemin drabbade landet olika hårt. Bland män minskade medellivslängden under år 2020 som mest i Kronobergs län (1,6 år), medan den största minskningen för kvinnor inträffade i Stockholms län (1,0 år). Det var endast i Västerbottens län som medellivslängden ökade för både kvinnor och män.
Trenden de senaste decennierna har nämligen varit att medellivslängden ökat stadigt.
https://www.dn.se/vetenskap/medellivslangden-ater-som-fore-pandemin/

Till det kan man tillägga att utan pandemin så hade det rimligen varit så att medellivslängden 2020 hade varit högre än 2019 och för 2021 ändå högre. Så det är ju fortfarande en sämre situation än det skulle ha varit utan pandemin.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P
  • Wow
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det puckade är att lägga det till mitten av mars när smittan i stort är över. Det skulle ju ha hänt betydligt tidigare för att få någon effekt över huvud taget.

Misslyckande kommer som sagt att skylla på konflikten i Ukraina. Patetisk.

Men detta insåg ju vi fritänkare redan i januari när det lanserades.
Ni fritänkare verkar ha haft fel.
Fler valde att vaccinera sig under den nationella vaccinationsveckan
Folkhälsomyndighetens statistik visar att antalet vaccinationer i landet ökade med 23 procent, vilket innebär att det gavs 30 000 doser fler under förra veckan jämfört med veckan innan.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-sig-under-den-nationella-vaccinationsveckan/
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Försöker Folkhälsomydigheten (eller möjligen regeringen) göra sig av med Anders Tegnell lite för snabbt, eller är det bara en stor miss i kommunikationen?

[länk]
FHM om Tegnells påstådda WHO-jobb: Det var ett missförstånd
Härom veckan meddelade Folkhälsomyndigheten att Anders Tegnell lämnar uppdraget som statsepidemiolog för att i stället arbeta med vaccinfrågor åt Världshälsoorganisationen (WHO). Nu backar myndigheten.
– Vi trodde att det var klart men det var det inte, säger presschefen Christer Janson till Expressen
.

UPPDATERAD IDAG 08:42 PUBLICERAD IGÅR 23:55
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fhm-det-var-ett-missforstand
 
C
BirgitS BirgitS skrev:
Ni fritänkare verkar ha haft fel.
[länk]
Nu vet jag inte hur ni definierar fritänkare, men ökningen är mest bland redan bokstavstrogna och ej bland ovaccinerade. Så hur stor nyttan är kan väl fortfarande diskuteras.
 
  • Gilla
SvenE55
  • Laddar…
BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Nu vet jag inte hur ni definierar fritänkare, men ökningen är mest bland redan bokstavstrogna och ej bland ovaccinerade. Så hur stor nyttan är kan väl fortfarande diskuteras.
Det var Ulltand i inlägget jag citerade som kallade sig för fritänkare. Så vitt jag vet anser Ulltand att det är självklart att vaccinera sig.
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
FHM om Tegnells påstådda WHO-jobb: Det var ett missförstånd
Härom veckan meddelade Folkhälsomyndigheten att Anders Tegnell lämnar uppdraget som statsepidemiolog för att i stället arbeta med vaccinfrågor åt Världshälsoorganisationen (WHO). Nu backar myndigheten.
– Vi trodde att det var klart men det var det inte, säger presschefen Christer Janson till Expressen
.

UPPDATERAD IDAG 08:42 PUBLICERAD IGÅR 23:55
[länk]
Tråkigt för Tegnell som i intervjuer berättade hur kul han tyckte att det skulle bli.
 
D
P pmd skrev:
Tråkigt för Tegnell som i intervjuer berättade hur kul han tyckte att det skulle bli.
Misstänker att politiken runt detta är enorm och att det är det som utspelar sig i kulisserna.
 
BirgitS
I Storbritannien har man utfört en studie för att se om D-vitamintillskott minskar risken att bli sjuk i covid och andra luftvägsinfektioner.
Studien, som ännu inte publicerats i en vetenskaplig tidskrift, bygger på ett halvårslångt försök där nära 6 000 slumpvis utvalda britter deltog. Omkring 1 500 fick höga doser D-vitamin, lika många fick en lägre dos och drygt 3 000 fick inget tillskott alls.
men fann inga statistiskt signifikanta skillnader mellan de tre grupperna.
Slutsatsen är att D-vitamintillskott inte är förebyggande.

Nästan alla deltagare hade underskott på D-vitamin.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 05:13
som hämtat det från den låsta artikeln https://www.svd.se/a/V93Lq3/d-vitamin-ger-inget-skydd-mot-covid-19-enligt-ny-studie
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Misstänker att politiken runt detta är enorm och att det är det som utspelar sig i kulisserna.
Jag lutar åt att det är nån på Folkhälsomyndigheten som har klantat sig. Det finns knappast anledning att göra politik av Tegnell.

Folkhälsomyndigheten har nyligen bytt chef. Sådant kan ställa till oreda i organisationen.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Nästan alla deltagare hade underskott på D-vitamin.
Det gör slutsatsen lite tveksam. Doserna borde ha varit högre så att åtminstone gruppen som fick mest D-vitamin inte hade underskott.
 
BirgitS
P pmd skrev:
Det gör slutsatsen lite tveksam. Doserna borde ha varit högre så att åtminstone gruppen som fick mest D-vitamin inte hade underskott.
Underskott var alltså när studien påbörjades. I sammanfattningen står det inget om något blodprov efter de sex månaderna.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Jag lutar åt att det är nån på Folkhälsomyndigheten som har klantat sig. Det finns knappast anledning att göra politik av Tegnell.

Folkhälsomyndigheten har nyligen bytt chef. Sådant kan ställa till oreda i organisationen.
Misstänker att detta kan vara känsligt för WHO, en organisation som är ständigt underfinansierad och som måste fjäska för och bekräfta många politiker, de måste vara oerhört försiktiga och Tegnell har nog en no-nonsens-profil som kan stöta sig med en del.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
D djac skrev:
Misstänker att detta kan vara känsligt för WHO, en organisation som är ständigt underfinansierad och som måste fjäska för och bekräfta många politiker, de måste vara oerhört försiktiga och Tegnell har nog en no-nonsens-profil som kan stöta sig med en del.
Jo visst är det nog så och Tegnell kommer ju från verkligheten han kan sina saker.
Mycket kompetent och har lyckats balansera det med alla naiva politiker som det vimlar av nuförtiden.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.