När man tittar på de siffror om döda och infekterade i Sverige och Danmark så tycks det som om Omikron var dubbelt så dödlig i Sverige jämfört med Danmark. …eller är detta en effekt av inte lika omfattande testning i Sverige. …eller finns det andra orsaker?
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Jag efterfrågade en presentation av oss som "krigat" här om om Corona i vänskaplig anda. Efter två år med pseudonymer kunde vara läge att krypa fram ur garderoben och säga hej.
Det finns inget tvång på att vara anonym i detta forum. Alla som vill kan skriva under eget namn här.
Det behövs ingen särskild tråd för det
 
trähandtag trähandtag skrev:
När man tittar på de siffror om döda och infekterade i Sverige och Danmark så tycks det som om Omikron var dubbelt så dödlig i Sverige jämfört med Danmark. …eller är detta en effekt av inte lika omfattande testning i Sverige. …eller finns det andra orsaker?
Troligen testningen - Danmark har väl varit världsledande när det gäller testkapacitet.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
När man tittar på de siffror om döda och infekterade i Sverige och Danmark så tycks det som om Omikron var dubbelt så dödlig i Sverige jämfört med Danmark. …eller är detta en effekt av inte lika omfattande testning i Sverige. …eller finns det andra orsaker?
Det är väl troligt eftersom både antal avlidna och antal på sjukhus verkar lika i Danmark och Sverige.
https://ourworldindata.org/explorer...olor+by+test+positivity=false&country=SWE~DNK
 
trähandtag trähandtag skrev:
När man tittar på de siffror om döda och infekterade i Sverige och Danmark så tycks det som om Omikron var dubbelt så dödlig i Sverige jämfört med Danmark. …eller är detta en effekt av inte lika omfattande testning i Sverige. …eller finns det andra orsaker?

Har inte kollat det själv men eftersom danskarna hade hunnit vaccinera betydligt fler då kan det i så vara en förklaring.

Vaccinet ger ju ett bra skydd mot att dö men ett klart lägre skydd mot att smittas.
 
Nissens
Är WHO också kass nu när de befordrade Anders Tegnell @Ulltand ?

Det är snart bara du kvar som tycker att han gjort något annat än ett grymt bra jobb. :rofl:
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
En ny studie i Lancet http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02796-3/fulltext
där man har studerat överdödligheten i 74 länder för att kunna uppskatta hur många som har avlidit av covid under 2020 och 2021.

"Pandemin uppskattas ha skördat 18,2 miljoner liv världen över. Det är mer än tre gånger mer än vad tidigare data visat, enligt en studie i The Lancet."
"Tittar man på större geografiska områden är det Latinamerika, Öst – och Centraleuropa, norra och södra Afrika och Mellanöstern som haft den högsta överdödligheten."
"Några få länder hade ingen överdödlighet eller en dödlighet som var lägre än normalt. Dit hör Island, Australien, Singapore och Norge."
"– Mycket tack vare vårt ambitiösa vaccinationsprogram har vi gått från att efter första vågen vara ett avskräckande exempel avseende överdödlighet till ett sammantaget ganska bra resultat, säger Joakim Dillner."

TT via t.ex. https://www.nyteknik.se/samhalle/studie-pandemin-skordade-18-miljoner-liv-7030114
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
T tergo skrev:
Ny variant av corona upptäckt: Deltakron (aftonbladet.se)
Enligt The Guardian finns det flera varianter som är en blandning av delta och omikron. Tydligen verkar den blandningen som har hittats i England och USA inte särskilt lik den blandning som har hittats i Frankrike, Nederländerna och Danmark.

Där står det också att det har inträffat förut i övergångsskedet mellan två corona-varianter.

Första gången varianten sågs vid helgenomsekvensiering var i Frankrike i januari. Sen har man upptäckt ytterligare 32 i Frankrike, 8 i Danmark, 1 i Tyskland och 1 i Nederländerna. Spikdelen kommer från omikron och det bör göra att de som är immuna mot omikron även är det mot denna blandning.
https://www.nytimes.com/2022/03/11/science/deltacron-coronavirus-variant.html
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
T
Österrike upphäver sin mycket omdiskuterade lag som gjorde det obligatoriskt för alla vuxna att vaccinera sig mot covid-19.

Lagen trädde i kraft så sent som i februari och innebar att en vuxen som inte vaccinerades kunde dömas till böter på upp till motsvarande över 36 000 kronor.

Landets EU-minister Karoline Edtstadler säger att inskränkningarna i de grundläggande rättigheterna som lagen innebär ”inte längre kan försvaras med de faror som pandemin utgör”.

– Vi ser inget behov av att fortsätta med den obligatoriska vaccinationen tack vare den variant (omikron) som nu är dominerande, sade Edtstadler.

Österrike var ett av de första länderna i världen att införa vaccintvång. Landet, med cirka nio miljoner invånare, har över 15 000 döda med covid-19.


https://www.expressen.se/nyheter/corona-osterrike-slopar-lagen-om-vaccintvang/

Vad bra att dom ändrade sig och sansade sig. Då kanske man kan besöka det landet igen, Kanada och Australien ligger fortfarande på svarta listan över länder som inte ska besökas.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
"Studier: Pandemin startade troligen inte med labbläcka"

Tre studier har kommit ut med rapporter efter att ha undersökt de tidigaste fallen.

"Studierna har lite olika utgångspunkter, men alla tre pekar på Huanan-marknaden i Wuhan som en viktig plats tidigt i utbrottet.

Med genetiska analyser av prover tagna från marknaden och från människor som smittades tidigt i utbrottet och data över den geografiska spridningen över de första fallen menar två av studierna att det var på marknaden som viruset först hoppade över från något djur till människor, någon gång i november. Troligen skedde det vid två olika tillfällen nära i tid, eftersom det fanns två olika virusstammar närvarande på marknaden mycket tidigt i utbrottet. "

Det har tidigare föreslagits att marknaden var en superspridarhändelse.
"En av studierna, från Kina, argumenterar för att så kan vara fallet. De två andra studierna tycker sig kunna avfärda detta på grund av de två olika virusstammarna och att det finns specifika delar av marknaden där vilda djur såldes och där man hittat virusrester i miljöprover."

"Ingen av studierna kan helt avfärda teorin om en labbläcka, även om den får sig en rejäl törn då förekomsten av de två olika virusstammarna skulle innebära att två virus läckte från labbet ungefär vid samma tillfälle."
https://www.expressen.se/nyheter/kr...andemin-startade-troligen-inte-med-labblacka/
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
"De stora vaccintillverkarna Moderna och Pfizer-BioNTech jobbar just nu på att uppdatera sina covidvaccin så att de ska kunna skydda bättre mot omikron och nya okända varianter."

"Antingen satsar de på att få fram ett nytt så kallat monovalent vaccin, som baserar sig på endast en virusvariant till exempel omikron. Eller så satsar bolagen på ett multivalent vaccin som baserar sig på två eller fler virusvarianter."

Pfizer verkar välja det förstnämnda medan
"Moderna har också testat ett omikronspecifikt vaccin, men har nu valt att slå in på den andra vägen. I augusti hoppas de ha ett godkänt vaccin som innehåller ritningarna till både omikron- och Wuhanvarianterna."

"– Experterna verkar vara ganska eniga om att du får ett bredare skydd just för att du exponerar kroppen för någonting den redan har sett förut, samtidigt som man slänger in omikron för att ge det skyddet också, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vaccintillverkarna-uppdaterar-covidvaccin-valjer-olika-vagar
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
@BirgitS Varför skriver du så mycket i tråden för de som inte vaccinerat sig? Du är väl vaccinerad? Notera jag skriver här pga att jag har vaccinerat mig
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
@BirgitS Varför skriver du så mycket i tråden för de som inte vaccinerat sig? Du är väl vaccinerad? Notera jag skriver här pga att jag har vaccinerat mig
För jag tycker att desinformation och andra felaktigheter inte ska få stå kvar oemotsagda. Någon kan tro på det.

I nyhetstråden får vem som helst skriva.
 
  • Gilla
linneac och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.