1 015 173 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Du har säkert fullständigt ärliga avsikter, men jag skulle ändå starkt avråda från att nappa på den här typen av förslag. I synnerhet som världsläget är just nu.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Nej, det gör det inte. Det är du som hittar på att det är de skyller på något. Du tolkar in saker i ett lösryckt citat som inte fanns där under presskonferensen.Ulltand skrev:
Ska jag tolka det som ett av dina vanliga personangrepp?Ulltand skrev:
Med tanke på hur du brukar nedvärdera vissa myndigheter etc. så är det väl annars något som är mer för dig än för mig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Jag känner igen dig i din beskrivning.Ulltand skrev:
Vissa här tänker själva och samlar information från vederhäftiga källor och landar i nyanserade beslut.
Andra har låst sina åsikter i en politiks kontext och förlorar förmågan till fritt och kritiskt tänkande,
Tragiskt och en väg som jag hade hoppats slippa se här när jag började skriva i tråden. Nu vet jag iaf lite bättre.
Det viktiga är inte hur Sverige hanterat pandemin (och vad vi kunna lära) utan att försvara dem som hanterat dem, oavsett utfall.
Ping alla som känner igen sig
Du har ju tom. ihärdigt hävdat sånt som Coronakommissionen säger är fel.
Nej, det är vare sig vederhäftigt eller nyanserat att påstå att pandemin är över som du gjorde igår.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Jag kan läsa den utan att vara inloggad. Sen har DN i och med Ukraina-kriget öppnat för alla men det krävs nog registrering.B b8q skrev:
Sen det som Ulltand syftar på är ett lösryckt citat som är svar på en fråga från media, så det är inte ens särskilt meningsfullt att citera artikeln utan ska man förstå får man lyssna på gårdagens presskonferens.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Region Stockholm börjar vaccinera med Nuvaxovid på tisdag och jag gissar att det är likartat i andra regioner, men det är en begränsad mängd vaccin som finns till att börja med.BirgitS skrev:
Vaccinet Nuvaxovid, från Novavax har nu kommit med på listan från Fohm med rekommenderade vaccin.
"Det är ett proteinbaserat vaccin som kan förvaras i kyltemperatur. Det är framtaget i en för vacciner mer traditionell tillverkningsprocess än de båda sedan ett år tillbaka väl etablerade mRNA-vaccinerna."
"Folkhälsomyndigheten rekommenderar regionerna att ge personer som ännu inte vaccinerats möjligheten att välja Nuvaxovid."
"Nuvaxovid har ännu inte levererats till Sverige, men väntas komma inom den närmaste månaden."
[länk]
https://vardgivarguiden.se/nyheter/2022/mars/covid-19-vaccinet-nuvaxovid-tillgangligt-fran-8-mars/
Novavax har också på gång en omikron-specifik variant av vaccinet.
https://www.varldenidag.se/nyheter/...angre-an-trott/repvcb!sQDFQDJa3QlSCQW9dOH@6w/
Tycker du att det är konstigt att undra varför du verkar vilja samla in personuppgifter just nu? Vore man riktigt paranoid skulle man kunna misstänka att du har kopplingar till Ryssland, men som jag skrev tror jag inte att du har oärliga avsikter.Ulltand skrev:
Se för övrigt $4.6, jag tror de flesta redan har gjort sitt val i den frågan.
Är du helt sjuk i huvudet?T tanaris skrev:Tycker du att det är konstigt att undra varför du verkar vilja samla in personuppgifter just nu? Vore man riktigt paranoid skulle man kunna misstänka att du har kopplingar till Ryssland, men som jag skrev tror jag inte att du har oärliga avsikter.
Se för övrigt $4.6, jag tror de flesta redan har gjort sitt val i den frågan.
Jag efterfrågade en presentation av oss som "krigat" här om om Corona i vänskaplig anda. Efter två år med pseudonymer kunde vara läge att krypa fram ur garderoben och säga hej.
Va fan har det med Ryssland att göra? Var det förresten du som antydde att jag kunde vara en utländsk agent för att jag kritiserade en del av Sverige som fejlat?
Till skillnad mot dig ,tydligen, kan jag sätta mitt namn under vilken lista som helst som vill avskaffa Putin. Och är inte det minsta rädd för det heller.
Redigerat:
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 345 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 345 inlägg
Oj hade missat ett svar från en av forumbroiler! Det jag kritiserar är just att det sköttes så idiotiskt och att det är typiskt Sverige att lagstifta in sig i konstiga hörn. Klart som f*n att uppgiften löstes dåligt. Det är min poäng även om flera med spektrumdiagnoser såklart endast klarar av att djupdyka i det som exakt skrivs och aldrig, aldrig någonsin kunna läsa mellan raderna om vad som presenteras. All respekt för att rätt ska vara rätt annats går det inte att diskutera. Men i detta fall handlade om att beskriva min syn på hur Sverige i olika sammanhang har låst fast sig eller reglerat något som gör till och med en krissituation sjukt tungrodd att lösa. Det stod ju tidigt klart att det var noll koll runt om i landet på äldreboendena. Det saknades skyddsmaterial osv. Klart att halvkrassliga låginkomsttagare gick till sitt vårdjobb oavsett vad som sades. Det kallar inte jag en bra lösning. Sry om jag explicit nämnde regeringen. Min poäng är att jag gärna har ett upplägg där undantagstillstånd kan införas snabbt och därmed också styra upp tex situationen på äldreboendena snarast möjligt istället för att få höra ”det är varje region som ansvarar och de är jätte jätte duktiga på sitt jobb”. Nej, jag vet inte exakt hur något sådant skulle läggas upp. Jag vet inte det Birgit. Men jag är säker på att det går. Det går även att rusta upp försvaret och till och med kan det gå att gå med i Nato nu när alla inser att det kan regna ner lite missiler bla här i Stockholm. Oavsett partitillhörighet så blir svensken något oroad och förstår att jobbiga saker händer. Avslutar med immigrationen som blev tokig. Jag har själv i olika projekt mött och hjälpt invandrare, ensamkommande mfl att integreras framförallt via motion och sport som jag brinner för. Hur var Sveriges upplägg där. Nog måste systemet ha inrymt luckor grundade på både naivitet och viljan att hjälpa. Högst mänskligt men mänskligt är dåligt när man vill styra upp saker. Nu säger vi direkt att det är hela Europas sak att hjälpa till i denna kris. Och inte behöver någon svensk skämmas för det. Tvärtom, alka vet att situationen är förjävlig och svår att lösa, men svenne behöver inte må dåligt gör det. Hela EU hjälps åt. TADA, inte svårare än såBirgitS skrev:
Regeringen får inte lägga sig i, det kallas för ministerstyre och det är förbjudet i lag. Varje verksamhet (offentlig eller privat) är ansvarig för sin verksamhet såväl under normala omständigheter som i en krissituation.
Sen tycker jag det låter vansinnigt att regeringen ska sitta och bestämma när olika skydd ska användas för de har verkligen ingen som helst kunskap om det. Samma sak gäller Fohm.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Om du vill diskutera det så är strategitråden bättre än nyhetstråden. Där finns det redan många inlägg kring det.heisiandiishe skrev:
Oj hade missat ett svar från en av forumbroiler! Det jag kritiserar är just att det sköttes så idiotiskt och att det är typiskt Sverige att lagstifta in sig i konstiga hörn. Klart som f*n att uppgiften löstes dåligt. Det är min poäng även om flera med spektrumdiagnoser såklart endast klarar av att djupdyka i det som exakt skrivs och aldrig, aldrig någonsin kunna läsa mellan raderna om vad som presenteras. All respekt för att rätt ska vara rätt annats går det inte att diskutera. Men i detta fall handlade om att beskriva min syn på hur Sverige i olika sammanhang har låst fast sig eller reglerat något som gör till och med en krissituation sjukt tungrodd att lösa. Det stod ju tidigt klart att det var noll koll runt om i landet på äldreboendena. Det saknades skyddsmaterial osv. Klart att halvkrassliga låginkomsttagare gick till sitt vårdjobb oavsett vad som sades. Det kallar inte jag en bra lösning. Sry om jag explicit nämnde regeringen. Min poäng är att jag gärna har ett upplägg där undantagstillstånd kan införas snabbt och därmed också styra upp tex situationen på äldreboendena snarast möjligt istället för att få höra ”det är varje region som ansvarar och de är jätte jätte duktiga på sitt jobb”. Nej, jag vet inte exakt hur något sådant skulle läggas upp. Jag vet inte det Birgit. Men jag är säker på att det går. Det går även att rusta upp försvaret och till och med kan det gå att gå med i Nato nu när alla inser att det kan regna ner lite missiler bla här i Stockholm. Oavsett partitillhörighet så blir svensken något oroad och förstår att jobbiga saker händer. Avslutar med immigrationen som blev tokig. Jag har själv i olika projekt mött och hjälpt invandrare, ensamkommande mfl att integreras framförallt via motion och sport som jag brinner för. Hur var Sveriges upplägg där. Nog måste systemet ha inrymt luckor grundade på både naivitet och viljan att hjälpa. Högst mänskligt men mänskligt är dåligt när man vill styra upp saker. Nu säger vi direkt att det är hela Europas sak att hjälpa till i denna kris. Och inte behöver någon svensk skämmas för det. Tvärtom, alka vet att situationen är förjävlig och svår att lösa, men svenne behöver inte må dåligt gör det. Hela EU hjälps åt. TADA, inte svårare än så
https://www.byggahus.se/forum/threa...9-sars-cov-2-strategi-diskussionstrad.399024/
Du är bara för komisk i dina "tillrättavisningar"BirgitS skrev:
Annars är det ju ett upplägg som skulle passa fint i ryssland. Ingen kritik får falla på de styrande.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Det var ett tips.Ulltand skrev:
Varför tror du att det finns flera trådar med olika ämnen?
För att allt ändå ska diskuteras i samma tråd, eller?
När det gäller ditt tjat om Ryssland så är det dels tramsigt och låter väldigt desperat av dig samt dels har ju Coronakommissionen skrivit att du hade fel i mycket av din kritik.
Redigerat: