BirgitS
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Svärje:) Var det någon som tyckte det lät vettigt att varje region skulle ta hand om sina egna rutiner på äldreboendena. Var det Lena som sa att regeringen inte la sig i det för de hade så bra koll själva. Uppenbart dåligt men men
Regeringen får inte lägga sig i, det kallas för ministerstyre och det är förbjudet i lag. Varje verksamhet (offentlig eller privat) är ansvarig för sin verksamhet såväl under normala omständigheter som i en krissituation.

Sen tycker jag det låter vansinnigt att regeringen ska sitta och bestämma när olika skydd ska användas för de har verkligen ingen som helst kunskap om det. Samma sak gäller Fohm.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Regeringen får inte lägga sig i, det kallas för ministerstyre och det är förbjudet i lag. Varje verksamhet (offentlig eller privat) är ansvarig för sin verksamhet såväl under normala omständigheter som i en krissituation.

Sen tycker jag det låter vansinnigt att regeringen ska sitta och bestämma när olika skydd ska användas för de har verkligen ingen som helst kunskap om det. Samma sak gäller Fohm.
Det är ju gemensamt för all de länder med högre överdödlighet så det verkar inte vara en bra idé.
 
D djac skrev:
Det är ju gemensamt för all de länder med högre överdödlighet så det verkar inte vara en bra idé.
Men så förstår du inte heller hur överdödlighet skall tolkas i perioder. Många med dig så det är inget att skämmas för. Men likväl låter du dig luras av statistik.

Ett tips. Om du saknar egen förmåga att analysera ett komplicerat innehåll så fråga dig vem annars har störst trovärdighet?

Är det dina vänner på "Swiss policy reasch" eller är det kanske Coronakomissionen?
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Men så förstår du inte heller hur överdödlighet skall tolkas i perioder. Många med dig så det är inget att skämmas för. Men likväl låter du dig luras av statistik.

Ett tips. Om du saknar egen förmåga att analysera ett komplicerat innehåll så fråga dig vem annars har störst trovärdighet?

Är det dina vänner på "Swiss policy reasch" eller är det kanske Coronakomissionen?
Det är snarare så att du inte accepterar den låga överdödligheten Sverige klarat sig igenom pandemin med.

Att du vill ägna dig åt att titta på någon enstaka kortare period istället för att se över hela perioden är ju bara dumheter.

Så borde du ju göra med andra länder också i så fall… vilket inte skulle leda till något vettigt ändå.

Vad du än säger så visar alla officiella siffror att Sverige klarat sig igenom pandemin relativt bra, och ytterst få länder har haft en lägre överdödlighet än Sverige.

Påstår du något annat så är det hittepå.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Men så förstår du inte heller hur överdödlighet skall tolkas i perioder. Många med dig så det är inget att skämmas för. Men likväl låter du dig luras av statistik.

Ett tips. Om du saknar egen förmåga att analysera ett komplicerat innehåll så fråga dig vem annars har störst trovärdighet?

Är det dina vänner på "Swiss policy reasch" eller är det kanske Coronakomissionen?
Ja det är absolut inte Coronakommissionen, det är ju en fars från början till slut, "En jurists funderingar kring pandemier", när kommer "Väg och vatteningenjörens utredning av rättssystemet"? Hört många intervjuer med honom och antingen gör han sig dum eller så är det illa ställt.

Bra artikel i dagens SDS, på tal om den på samma gång gubbiga och infantila Coronakommissionen: https://www.sydsvenskan.se/2022-02-...en-verkligen-se-fler-politiker-famla-i-blindo
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Det är snarare så att du inte accepterar den låga överdödligheten Sverige klarat sig igenom pandemin med.

Att du vill ägna dig åt att titta på någon enstaka kortare period istället för att se över hela perioden är ju bara dumheter.

Så borde du ju göra med andra länder också i så fall… vilket inte skulle leda till något vettigt ändå.

Vad du än säger så visar alla officiella siffror att Sverige klarat sig igenom pandemin relativt bra, och ytterst få länder har haft en lägre överdödlighet än Sverige.

Påstår du något annat så är det hittepå.
Det är bara den okunniga populasens röst som talar, en generationsfråga och ett vurmande för starka ledare, en större fara än Coronan någonsin varit för oss.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att du vill ägna dig åt att titta på någon enstaka kortare period istället för att se över hela perioden är ju bara dumheter.
Du syftar på de vågor av smittspridning och sjukdom som varit?

Vi är mitt i en omställning nu. Lite förvirrat informationsflöde liksom.

Det är tur att vi har nya medier som Facebook så att medicinsk information faktagranskas.
De hade ju granskat BMJ.
BMJ, British Medical Journal, som publicerar granskade medicinska artiklar och funnits sen 1840(?).
(Ironi)…

Anekdotiskt…
För egen del så testade jag negativt och frun testade positivt för covid nyligen.
Fruns chef överlämnade ett PCR-kit till henne.
Hon gick hemma i 5 dagar och väntade på svaret. Vi började fundera på när man nu anses frisk efter ha haft lite ont i halsen. Ringde först 1177 men hamnade på 11313. FoHM informatören lät närmast irriterad över att arbetsgivaren höll någon hemma som inte längre hade symptom. Och att hon över huvud taget testats.

Jag testade mig med ett självtest av bättre kvalité från apoteket.
Jag fick tydligen ingen infektion. Vill ju ha lite koll så jag inte smittar andra.

En bekant fick hem en smittspårningsblankett 4 veckor efter infektionen.
Lite sent kan man tycka.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Du syftar på de vågor av smittspridning och sjukdom som varit?

Vi är mitt i en omställning nu. Lite förvirrat informationsflöde liksom.

Det är tur att vi har nya medier som Facebook så att medicinsk information faktagranskas.
De hade ju granskat BMJ.
BMJ, British Medical Journal, som publicerar granskade medicinska artiklar och funnits sen 1840(?).
(Ironi)…

Anekdotiskt…
För egen del så testade jag negativt och frun testade positivt för covid nyligen.
Fruns chef överlämnade ett PCR-kit till henne.
Hon gick hemma i 5 dagar och väntade på svaret. Vi började fundera på när man nu anses frisk efter ha haft lite ont i halsen. Ringde först 1177 men hamnade på 11313. FoHM informatören lät närmast irriterad över att arbetsgivaren höll någon hemma som inte längre hade symptom. Och att hon över huvud taget testats.

Jag testade mig med ett självtest av bättre kvalité från apoteket.
Jag fick tydligen ingen infektion. Vill ju ha lite koll så jag inte smittar andra.

En bekant fick hem en smittspårningsblankett 4 veckor efter infektionen.
Lite sent kan man tycka.
Ja, herr Ulltand har en förkärlek till att enbart fokusera på de sämre perioderna och tror sedan att dels är det bara Sverige som haft sådana, dels är de sämsta veckorna mer representativa än siffrorna som täcker hela pandemin.
Problemet är att det är bara Sverige han plockar fram de värsta veckorna för, aldrig resten av EU tex.

Det här med smittspridning just nu.. instruktionen är väl att man skall hålla sig hemma om man känner sig krasslig? Känner man sig frisk så är det väl bara att röra sig som vanligt? Åtminstone om man är vaccinerad.

Min sambo hade nyligen samma problem, men hon jobbar på en skola, så de har lite annan uppföljning där.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men så förstår du inte heller hur överdödlighet skall tolkas i perioder. Många med dig så det är inget att skämmas för. Men likväl låter du dig luras av statistik.

Ett tips. Om du saknar egen förmåga att analysera ett komplicerat innehåll så fråga dig vem annars har störst trovärdighet?

Är det dina vänner på "Swiss policy reasch" eller är det kanske Coronakomissionen?
Just Coronakommisionen säger ju:
- Sverige hade periodvis bland de högsta dödstalen i Europa våren 2020 men sett till hela pandemin är Sverige ett av de länder som har haft lägst överdödlighet, säger Mats Melin.
#17093
I positivt ordalag så de verkar ju inte hålla med dig.

Eller från rapporten:
I det stora hela, ser Sverige ändå ut att klara coronapandemin rela-
tivt väl jämfört med andra länder. Det gäller särskilt ekonomin (se
kapitel 2) där Sverige under 2021 återhämtat sig betydligt snabbare
än de allra flesta länder.
Men det gäller även hälsan under pandemin, i alla fall om vi sam-
manfattar den med ett mått på överdödlighet. Figur 7.2 visar över-
dödligheten i många jämförbara länder fram t.o.m. slutet av 2021.
Sverige (markerat i rött) hade en överdödlighet på 966 personer per
miljon invånare, vilket är strax under halva genomsnittet (som är på
2051) bland de 41 länder som ingår i databasen Human Mortality
Database och är illustrerade i figuren
https://coronakommissionen.com/wp-c...nder-pandemin-volym-2_webb-slutbetankande.pdf s. 224
Man ser i figuren att Sverige är på plats 15 av 41.

På sidan 227 och framåt skriver de om varför man inte ska jämföra Sverige med de nordiska grannländerna. T.ex. på s. 229
Kommissionen använder därför inte grannländernas
mer gynnsamma utfall som argument för att Sveriges åtgärder borde
varit mer långtgående eller mer tvingande.
Sidan 231:
För att sammanfatta finns det alltså goda skäl att avstå från skarpa
slutsatser om effekten av olika länders åtgärder som bygger på skill-
nader i antal smittade och döda, även om länderna liknar varandra.
Så tänker du nu ta in Coronakommisionens åsikter eller har de plötsligt förvandlats till idioter för att de inte håller med dig?

Ett annat tänkvärt citat från rapporten s. 226:
Vi menar att den mest
rimliga hållningen är en ödmjuk kunskapssyn, en måttfullhet inför
ett osäkert kunskapsläge.
Tycker du att det är vad du uppvisar i tråden?
 
  • Gilla
  • Älska
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Ja det är absolut inte Coronakommissionen, det är ju en fars från början till slut, "En jurists funderingar kring pandemier", när kommer "Väg och vatteningenjörens utredning av rättssystemet"? Hört många intervjuer med honom och antingen gör han sig dum eller så är det illa ställt.
Nåja, nu är det ju inte så att kommissionen har jobbat isolerat utan de har ju haft tre expertgrupper t.ex.:
Smittskyddsfrågor
Jan Albert, professor i smittskydd, speciellt klinisk virologi
Anders Ekbom, professor i epidemiologi
Tove Fall, professor i molekylär epidemiologi
Eva Melander, smittskyddsläkare
Björn Olsen, professor i infektionsmedicin
Ingmar Skoog, professor i psykiatri och föreståndare för Centrum
för äldre och hälsa vid Göteborgs universitet
https://coronakommissionen.com/wp-c...nder-pandemin-volym-2_webb-slutbetankande.pdf bilaga 4
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, nu är det ju inte så att kommissionen har jobbat isolerat utan de har ju haft tre expertgrupper t.ex.:
[länk] bilaga 4
Det har jag förstått men jag ser ändå fram emot att se fler roligheter som detta, där vitt skilda yrkesgrupper utreder varandra och kommer med häpnadsväckande uttalanden, alla sprungna ur "gubbigt bondförnuft", allra helst i frågor som professionen famlar efter svar på.

Mer tvärsäkra snabbutbildade experter till folket, låt utbildningsföraktet explodera i fyrfärg, som Eurovision! Mer svar som -det vet väl alla, helst på de allra mest komplexa frågor.
 
P
D djac skrev:
Det har jag förstått men jag ser ändå fram emot att se fler roligheter som detta, där vitt skilda yrkesgrupper utreder varandra och kommer med häpnadsväckande uttalanden, alla sprungna ur "gubbigt bondförnuft", allra helst i frågor som professionen famlar efter svar på.
Det där måste du har drömt.
För min del ser jag inte fram emot att se sånt.
 
Pandemin är ju över nu, åtminstone i Sverige och för den här gången. FHM har dock planerat in en stor vaccinationskampanj den 14 mars ( hur puckat som helst) och tutar nu ut att pandemin inte är över.

Att vaccinationen sannolikt blir ett fiasko inser nu även FHM och passar på att skylla den på kriget i Ukraina.

""Antalet covidsmittade som vårdas i intensivvården fortsätter att minska. Samtidigt minskar även antalet smittade, men pandemin är inte över ännu, varnar Folkhälsomyndigheten."

https://www.dn.se/sverige/fhm-minskad-smitta-men-pandemin-inte-over/
 
Ulltand Ulltand skrev:
Pandemin är ju över nu, åtminstone i Sverige och för den här gången. FHM har dock planerat in en stor vaccinationskampanj den 14 mars ( hur puckat som helst) och tutar nu ut att pandemin inte är över.

Att vaccinationen sannolikt blir ett fiasko inser nu även FHM och passar på att skylla den på kriget i Ukraina.

""Antalet covidsmittade som vårdas i intensivvården fortsätter att minska. Samtidigt minskar även antalet smittade, men pandemin är inte över ännu, varnar Folkhälsomyndigheten."

[länk]
Nja, pandemin är bara över för de vaccinerade och de som redan fått covid och har antikroppar. Många dör fortfarande av (inte bara med) covid varje dag, främst ovaccinerade.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Många dör fortfarande av (inte bara med) covid varje dag, främst ovaccinerade.
De flesta som avlider är vaccinerade, däremot är risken större för ovaccinerade.
Histogram som visar antal avlidna bekräftade covid-19 fall per vecka uppdelat på ovaccinerade och vaccinerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...9/2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka-7.pdf

Ulltand Ulltand skrev:
Pandemin är ju över nu
Det är WHO som bestämmer när en pandemi börjar och slutar. Enligt dem pågår pandemin. Det har inte att göra med hur det ser ut i ett enskilt land.

Det är fortfarande mycket större smittspridning nu under avtrappningen av fjärde vågen i Sverige än det har varit som mest under någon av de tidigare vågorna.

Ulltand Ulltand skrev:
FHM har dock planerat in en stor vaccinationskampanj den 14 mars ( hur puckat som helst) och tutar nu ut att pandemin inte är över.
Det är just för att få upp skyddet till nästa variant som det är så viktigt att vaccinera fler. Det hjälper inte mycket att ha haft omikron när nästa variant inte är särskilt lik omikron för då kan det vara mycket bättre att ha antikroppar mot Wuhan-varianten också.

Ulltand Ulltand skrev:
Att vaccinationen sannolikt blir ett fiasko inser nu även FHM och passar på att skylla den på kriget i Ukraina.
Nej, de skyller inte på Ukraina-kriget, det är bara ditt påhitt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.