1 016 172 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
För att inte tala om varierande testkapacitet, alla olika regler som finns för vilka som ska testas och om andelen som struntar i testreglerna varierar mellan länderna.B b8q skrev:Med tanke på alla rapporter från OS i Wuhan, där folk som testat negativt innan de reste dit, befinns positiva när de testas i Kina eftersom gränsvärdena för vad som anses vara ett positivt test i Kina är lägre än i Sverige, så börjar man ju fundera på om det egentligen går att jämföra antal smittade i olika länder - när man kör med olika definitioner, liksom.
Läst om liknande för de som åkt till Thailand nu i vinter.B b8q skrev:Med tanke på alla rapporter från OS i Wuhan, där folk som testat negativt innan de reste dit, befinns positiva när de testas i Kina eftersom gränsvärdena för vad som anses vara ett positivt test i Kina är lägre än i Sverige, så börjar man ju fundera på om det egentligen går att jämföra antal smittade i olika länder - när man kör med olika definitioner, liksom.
Flera med negativt PCR test före avresan och sedan positivt när de kommit fram. En del helt utan symptom och velat få nytt test men man vägrar och anger att det är myndigheternas regel.
10 dagar isolerade på covid hotell. Finns en klar anledning varför så få åkt dit nu.
Jag var i Thailand i December, och skall snart dit igen. Det går geschwint.optimum skrev:
Läst om liknande för de som åkt till Thailand nu i vinter.
Flera med negativt PCR test före avresan och sedan positivt när de kommit fram. En del helt utan symptom och velat få nytt test men man vägrar och anger att det är myndigheternas regel.
10 dagar isolerade på covid hotell. Finns en klar anledning varför så få åkt dit nu.
Dock har de infört ett andra karantändygn efter 5 dagar, så det blir en snabbvisit nästa gång.
Jo man undrar ju det är dåligt skämt eller såoptimum skrev:
Nu blev det kallsvettigt värre. Fy katten vilka hemska nyheter FHM kommer med.
Jo först hade vi den från Wuhan, sedan Alfa och sedan Delta och nu Omikron
Nu ska det troligen kommer en ny som heter den Hypotetiska.
Undrar om vaccinet fungerar bra mot den också?
Men det är väl för att de vill införa restriktionerna igen och att de saknar alla pressträffar.
[bild]
Kanske är det för att man planerar en stor vaccintionskampanj i mars. Svårt att få den att lyckas om det inte finns något hot.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Vaccinet Nuvaxovid, från Novavax har nu kommit med på listan från Fohm med rekommenderade vaccin.
"Det är ett proteinbaserat vaccin som kan förvaras i kyltemperatur. Det är framtaget i en för vacciner mer traditionell tillverkningsprocess än de båda sedan ett år tillbaka väl etablerade mRNA-vaccinerna."
"Folkhälsomyndigheten rekommenderar regionerna att ge personer som ännu inte vaccinerats möjligheten att välja Nuvaxovid."
"Nuvaxovid har ännu inte levererats till Sverige, men väntas komma inom den närmaste månaden."
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-vaccinet-nuvaxovid-rekommenderas-fran-18-ar/
"Det är ett proteinbaserat vaccin som kan förvaras i kyltemperatur. Det är framtaget i en för vacciner mer traditionell tillverkningsprocess än de båda sedan ett år tillbaka väl etablerade mRNA-vaccinerna."
"Folkhälsomyndigheten rekommenderar regionerna att ge personer som ännu inte vaccinerats möjligheten att välja Nuvaxovid."
"Nuvaxovid har ännu inte levererats till Sverige, men väntas komma inom den närmaste månaden."
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-vaccinet-nuvaxovid-rekommenderas-fran-18-ar/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dök upp i ”mitt flöde” nu men det kanske redan varit uppe(hittar dock inget).
Utåt var allt bra mellan myndigheterna men MSB var starkt kritisk till mycket av det FHM sa och gjorde. Intressant läsning om FHMs felbedömningar och att det faktiskt fanns en myndighet som tänkte mer rätt.
Till och med regeringen litade föga på FHM utan gjorde egna scenarier för smittspridningen.
https://www.svd.se/sprickan-mellan-fhm-och-msb-de-sag-inte-krisen
Till och med regeringen litade föga på FHM utan gjorde egna scenarier för smittspridningen.
https://www.svd.se/sprickan-mellan-fhm-och-msb-de-sag-inte-krisen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Låst artikel så du får citera några väl valda bitar eller skriva ett referat om det ska bli meningsfullt.Ulltand skrev:
Utåt var allt bra mellan myndigheterna men MSB var starkt kritisk till mycket av det FHM sa och gjorde. Intressant läsning om FHMs felbedömningar och att det faktiskt fanns en myndighet som tänkte mer rätt.
Till och med regeringen litade föga på FHM utan gjorde egna scenarier för smittspridningen.
[länk]
Folkhälsomyndigheten rekommenderar en fjärde dos till gamla gummor och gubbar.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ation-for-dig-om-vaccinationen/pafyllnadsdos/
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ation-for-dig-om-vaccinationen/pafyllnadsdos/
Coronakommissionens slutrapport finns nu att läsa.
https://coronakommissionen.com/publikationer/slutbetankande-sou-2022-10/
Det är två volymer och man kan hoppa till kapitel 16 för en sammanfattning.
Sen i kapitel 7 behandlas även "överdödlighet" som diskuterats här i tråden vid ett flertal tillfällen.
https://coronakommissionen.com/publikationer/slutbetankande-sou-2022-10/
Det är två volymer och man kan hoppa till kapitel 16 för en sammanfattning.
Sen i kapitel 7 behandlas även "överdödlighet" som diskuterats här i tråden vid ett flertal tillfällen.

