BirgitS
B b8q skrev:
Med tanke på alla rapporter från OS i Wuhan, där folk som testat negativt innan de reste dit, befinns positiva när de testas i Kina eftersom gränsvärdena för vad som anses vara ett positivt test i Kina är lägre än i Sverige, så börjar man ju fundera på om det egentligen går att jämföra antal smittade i olika länder - när man kör med olika definitioner, liksom.
För att inte tala om varierande testkapacitet, alla olika regler som finns för vilka som ska testas och om andelen som struntar i testreglerna varierar mellan länderna.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Med tanke på alla rapporter från OS i Wuhan, där folk som testat negativt innan de reste dit, befinns positiva när de testas i Kina eftersom gränsvärdena för vad som anses vara ett positivt test i Kina är lägre än i Sverige, så börjar man ju fundera på om det egentligen går att jämföra antal smittade i olika länder - när man kör med olika definitioner, liksom.
Läst om liknande för de som åkt till Thailand nu i vinter.
Flera med negativt PCR test före avresan och sedan positivt när de kommit fram. En del helt utan symptom och velat få nytt test men man vägrar och anger att det är myndigheternas regel.
10 dagar isolerade på covid hotell. Finns en klar anledning varför så få åkt dit nu.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Läst om liknande för de som åkt till Thailand nu i vinter.
Flera med negativt PCR test före avresan och sedan positivt när de kommit fram. En del helt utan symptom och velat få nytt test men man vägrar och anger att det är myndigheternas regel.
10 dagar isolerade på covid hotell. Finns en klar anledning varför så få åkt dit nu.
Jag var i Thailand i December, och skall snart dit igen. Det går geschwint.

Dock har de infört ett andra karantändygn efter 5 dagar, så det blir en snabbvisit nästa gång.
 
optimum optimum skrev:
Nu blev det kallsvettigt värre. Fy katten vilka hemska nyheter FHM kommer med.

Jo först hade vi den från Wuhan, sedan Alfa och sedan Delta och nu Omikron

Nu ska det troligen kommer en ny som heter den Hypotetiska.

Undrar om vaccinet fungerar bra mot den också?
Men det är väl för att de vill införa restriktionerna igen och att de saknar alla pressträffar.

[bild]
Jo man undrar ju det är dåligt skämt eller så :)

Kanske är det för att man planerar en stor vaccintionskampanj i mars. Svårt att få den att lyckas om det inte finns något hot.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jo man undrar ju det är dåligt skämt eller så :)

Kanske är det för att man planerar en stor vaccintionskampanj i mars. Svårt att få den att lyckas om det inte finns något hot.
Nej, det är en click-bait-rubrik i sedvanlig kvällstidningsstil. Såna ska ignoreras.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vaccinet Nuvaxovid, från Novavax har nu kommit med på listan från Fohm med rekommenderade vaccin.
"Det är ett proteinbaserat vaccin som kan förvaras i kyltemperatur. Det är framtaget i en för vacciner mer traditionell tillverkningsprocess än de båda sedan ett år tillbaka väl etablerade mRNA-vaccinerna."
"Folkhälsomyndigheten rekommenderar regionerna att ge personer som ännu inte vaccinerats möjligheten att välja Nuvaxovid."
"Nuvaxovid har ännu inte levererats till Sverige, men väntas komma inom den närmaste månaden."
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-vaccinet-nuvaxovid-rekommenderas-fran-18-ar/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vaccinet Nuvaxovid
har ju lite anknytning till sverige så det är säkert ett bra vaccin och kanske bättre en de andra sorterna
 
Person får COVID-19-vaccinering, närbild på händer som håller en spruta nära överarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en mikroskopisk närbild av coronaviruset, dess gula och orange spikproteiner syns tydligt mot svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en artikel om vaccination och MIS-C bland barn med en gul svart reklambanner för FOREX Bank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dök upp i ”mitt flöde” nu men det kanske redan varit uppe(hittar dock inget).
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
L lob skrev:
[bild] [bild] [bild]

Dök upp i ”mitt flöde” nu men det kanske redan varit uppe(hittar dock inget).
Ja synd att FHM var så långsamma med att börja vaccinera barn.
 
Utåt var allt bra mellan myndigheterna men MSB var starkt kritisk till mycket av det FHM sa och gjorde. Intressant läsning om FHMs felbedömningar och att det faktiskt fanns en myndighet som tänkte mer rätt.

Till och med regeringen litade föga på FHM utan gjorde egna scenarier för smittspridningen.

https://www.svd.se/sprickan-mellan-fhm-och-msb-de-sag-inte-krisen
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Ja synd att FHM var så långsamma med att börja vaccinera barn.
FHM har väl aldrig vaccinerat någon!!!
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Utåt var allt bra mellan myndigheterna men MSB var starkt kritisk till mycket av det FHM sa och gjorde. Intressant läsning om FHMs felbedömningar och att det faktiskt fanns en myndighet som tänkte mer rätt.

Till och med regeringen litade föga på FHM utan gjorde egna scenarier för smittspridningen.

[länk]
Låst artikel så du får citera några väl valda bitar eller skriva ett referat om det ska bli meningsfullt.
 
D
Uppdaterade siffror
Stapeldiagram som visar överdödlighet i olika europeiska länder 2020-2021 med Sverige markerat vid 3,7%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.