Ulltand Ulltand skrev:
Borde vi vaccinera fler barn?

[bild]
Intressant graf, betyder det att barn och unga knappt blev drabbade alls av de tidigare varianterna, men Omikron får dem att hamna på sjukhus?
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Borde vi vaccinera fler barn?

[bild]
Skulle vara intressant att veta hur stor andel av dem som var på sjukhus pga covid. Är det en liten andel, så speglar det ju bara smittspridningen.
 
Nissens Nissens skrev:
Skulle vara intressant att veta hur stor andel av dem som var på sjukhus pga covid. Är det en liten andel, så speglar det ju bara smittspridningen.
Ungefär hälften.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Ungefär hälften.
Ja, tidigare har det varit så, men eftersom unga klarar infektionen bättre så kanske andelen inlagda för annat än covid är större än för andra grupper…
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, tidigare har det varit så, men eftersom unga klarar infektionen bättre så kanske andelen inlagda för annat än covid är större än för andra grupper…
Ungefär hälften av de som ligger inne nu.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nu vänder det nedåt. Och toppen kom inte i slutet av januari som FHM gissade utan lite senare vilket jag skrivit om tidigare. Hade jag rätt eller hade jag rätt? :)


"Britta Björkholm:
– Smittan är fortsatt hög i hela landet, vården är fortsatt belastad och Omikron står för 100 procent av alla fall, säger hon.
Hon säger också att Folkhälsomyndigheten nu tror att toppen av smittade i Sverige har nåtts, även om statistiken är mer svåravläst nu eftersom att testrekommendationerna har förändrats så. Även antalet inlagda på Iva i hela landet, viker neråt.
– Det är också ett tecken på att smittan går ner något. ""
Med tanke på att toppen i antalet på sjukhus och antal nyinskrivna på IVA var den 9 februari, båda delarna lär ju ske över en vecka efter att flest människor smittades så inträffade nog toppen i slutet av januari, vilket ju stämmer bra med vad Fohm räknande med i januari..
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Borde vi vaccinera fler barn?
Enligt vad regionerna tidigare har sagt är barn under 1 år mycket överrepresenterade eftersom de läggs in för observation eftersom de fort kan bli mycket sämre, men de allra flesta av dem blir ju inte det. Vaccin för bebisar är inte aktuellt. Däremot bör ju gravida vara vaccinerade så att de skyddar barnet från att få covid.

Med tanke på att smittspridningen dessutom är många gånger större än under tidigare vågor kan man nog anta att det är likartad andel barn som skrivs in på sjukhusen pga. covid (inte bara med covid). Vilket ju står i DN-artikeln (låst) du har hämtat bilden från.
 
BirgitS
B b8q skrev:
Intressant graf, betyder det att barn och unga knappt blev drabbade alls av de tidigare varianterna, men Omikron får dem att hamna på sjukhus?
Eftersom smittspridningen är så många gånger högre nu i januari än under de tidigare vågorna så blir ju fler smittade i alla åldersgrupper. Under de tre tidigare vågorna har ungefär 10 % av befolkningen blivit smittade per våg men nu pratar man ju om nästan alla på 2 månader.

Under våg 2 och 3 var antalet bekräftade fall under 10 000/dag och nu har det varit uppe kring 40 000.

Men annars så verkar det ju som att med alfa, delta och omikron så har barnen fått allt mer symtom. Kanske hänger ihop med att viruset har gått från att sätta sig i lungorna till att sätta sig i de övre luftvägarna framför allt.
 
T tank77 skrev:
Österrike skrotar restriktioner – eventuellt också vaccintvånget

[länk]

Troligtvis har den Österrikiska regeringen fått kalla fötter efter att ha få se vad som sker i Kanada!
Eller mer troligt så inser de att Omicron är ganska snäll och nu kommer vår och sommar.

Det är helt enkelt läge att slappna av och hoppas på att det inte kommer något nytt till hösten.
 
P
Omikron är ganska snäll om de flesta i samhället är vaccinerade. Annars inte direkt jättesnäll.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Nu blev det kallsvettigt värre. Fy katten vilka hemska nyheter FHM kommer med.

Jo först hade vi den från Wuhan, sedan Alfa och sedan Delta och nu Omikron

Nu ska det troligen kommer en ny som heter den Hypotetiska.

Undrar om vaccinet fungerar bra mot den också?
Men det är väl för att de vill införa restriktionerna igen och att de saknar alla pressträffar.

Nyhetskälla notifierar om en potentiell ny coronavirusvariant vid namn Hypotetisk som kan dyka upp i mars.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Nu blev det kallsvettigt värre. Få katten vilka hemska nyheter FHM kommer med.

Jo först hade vi den från Wuhan, sedan Alfa och sedan Delta och nu Omikron

Nu ska det troligen kommer en ny som heter den Hypotetiska.

Undrar om vaccinet fungerar bra mot den också?
Men det är väl för att de vill införa restriktionerna igen och att de saknar alla pressträffar.

[bild]
Du o dina kvällspressrubriker… hur kan du fortfarande hetsa upp dig över dem?
 
BirgitS
Fohm har tagit fram två scenarier som speglar två möjliga utvecklingar under de närmaste 3 månaderna. De poängterar att det är större osäkerhet än vanligt.

Scenario 0 innebär en fortsatt spridning av omikron men avtagande till en mycket låg nivå. Detta anses vara troligast.

Scenario 1 innebär att en ny variant av särskild betydelse börjar uppstår och börjar spridas, i detta fall då en variant som är lika smittsam som omikron samt kommer förbi skyddseffekten pga. genomgången sjukdom och vaccination efter 3 månader. Detta innebär att sjukvården etc. måste ha hög beredskap för en ny våg.

Beräkningen ger att toppen under den nya vågen skulle bli lite drygt hälften så hög som den nu pågående vågen både när det gäller antal fall och antal allvarliga fall.

Linjediagram som visar förväntade sjukhusinläggningar i Sverige för två COVID-19 scenarier fram till maj 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det däremot en variant som förutom förmågan att kringgå skyddet från vaccination och tidigare infektion också orsakar allvarlig sjukdom hos fler kan tillkommande smittskyddsåtgärder bli nödvändiga.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...arier-pekar-pa-minskad-spridning-av-covid-19/
https://www.folkhalsomyndigheten.se...rier-fortsatt-spridning-delrapportering-8.pdf
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Med tanke på alla rapporter från OS i Wuhan, där folk som testat negativt innan de reste dit, befinns positiva när de testas i Kina eftersom gränsvärdena för vad som anses vara ett positivt test i Kina är lägre än i Sverige, så börjar man ju fundera på om det egentligen går att jämföra antal smittade i olika länder - när man kör med olika definitioner, liksom.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.