1 014 363 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Vi borde redan planera för nedstängning efter semestern.
Ja, vi skulle aldrig ha börjat testa alls. Tänk vad få konstaterat smittade vi hade haft!optimum skrev:
Igår rapporterades 137 nya dödstal i Covid-19 i Sverige. Ett av de högsta antalen per dygn sedan pandemin började. (Jag vill minnas att någon här i tråden sa att vi skulle vara nere på en handfull fall om dagen - det har vi långt kvar till, verkar det som).
Men vad kan man vänta sig när alla agerar som om pandemin är slut?
Men vad kan man vänta sig när alla agerar som om pandemin är slut?
Av eller med Covid? Jag tänker att det är naturligt att dom äldre äldre som är risiga rent statistiskt skulle ha covid f.n med tanke på omikrons spridning, det betyder inte att dom avlider pga omikron.B b8q skrev:Igår rapporterades 137 nya dödstal i Covid-19 i Sverige. Ett av de högsta antalen per dygn sedan pandemin började. (Jag vill minnas att någon här i tråden sa att vi skulle vara nere på en handfull fall om dagen - det har vi långt kvar till, verkar det som).
Men vad kan man vänta sig när alla agerar som om pandemin är slut?
Med, men där man bedömer att det åtminstone är en bidragande orsak:Jonatan79 skrev:
"Folkhälsomyndigheten har konstaterat att dödstalen är höga och kopplar det till den höga smittspridningen.
Dock påpekar man att myndighetens rapportering gäller alla som avlidit inom 30 dagar efter att personen fått en coviddiagnos, och att det inte i samtliga fall måste innebära att covid-19 är dödsorsaken, utan exempelvis att sjukdomen bidragit till förloppet.
Dödsorsaken får man reda på senare, eftersom läkare har tre veckor på sig att skicka in dödsorsaksintyg"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
De 137 lär vara med covid och är utspridda på flera dagar.
Socialstyrelsen utgår från dödsfallsintygen som gäller i covid. Det är några veckors eftersläpning på dem men i slutet av januari pendlar antalet mellan 16 och 26, under början av februari går det redan upp till 29 under två dagar och det kan då fyllas på framöver.
https://www.socialstyrelsen.se/glob...webb/statistik/statistik-covid19-avlidna.xlsx
som finns på sidan https://www.socialstyrelsen.se/stat...d-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Under slutet av januari är det i stället en pendling mellan 28 och 48 för avlidna med covid samt går upp till 52 någon dag en bit in i februari.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/
Så det är skillnad men inte jättestor.
Eftersom antalet bekräftade fall under vecka 5 (förförra veckan) bland människor med hemtjänst eller på äldreboenden var högre än veckan innan så är det rimligt att antalet avlidna fortfarande är på uppgång.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...9/2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka-5.pdf
Socialstyrelsen utgår från dödsfallsintygen som gäller i covid. Det är några veckors eftersläpning på dem men i slutet av januari pendlar antalet mellan 16 och 26, under början av februari går det redan upp till 29 under två dagar och det kan då fyllas på framöver.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.socialstyrelsen.se/glob...webb/statistik/statistik-covid19-avlidna.xlsx
som finns på sidan https://www.socialstyrelsen.se/stat...d-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Under slutet av januari är det i stället en pendling mellan 28 och 48 för avlidna med covid samt går upp till 52 någon dag en bit in i februari.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/
Så det är skillnad men inte jättestor.
Eftersom antalet bekräftade fall under vecka 5 (förförra veckan) bland människor med hemtjänst eller på äldreboenden var högre än veckan innan så är det rimligt att antalet avlidna fortfarande är på uppgång.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...9/2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka-5.pdf
Precis.B b8q skrev:
Det man inte ser har man inte ont av.
Och folk har nog egentligen dött av tristess.
Hade vi låtit bli att rapportera alla avlidna kunde vi varit bäst på det också.
Påminner en del om lite udda länder som inte redovisar verkligheten.
Se här, vi är snart bättre än Botswana när det gäller smittade och hade vi myglat med antalet avlidna kunde vi haft lägre än vad de har. En del vill ju förklara bort allt med överdödlighet så...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du redogöra för hur säker Botswanas rapportering är? Eftersom du litar på den så borde du ha koll. Eller så har du inte det.optimum skrev:
Precis.
Det man inte ser har man inte ont av.
Och folk har nog egentligen dött av tristess.
Hade vi låtit bli att rapportera alla avlidna kunde vi varit bäst på det också.
Påminner en del om lite udda länder som inte redovisar verkligheten.
Se här, vi är snart bättre än Botswana när det gäller smittade och hade vi myglat med antalet avlidna kunde vi haft lägre än vad de har. En del vill ju förklara bort allt med överdödlighet så...
[bild]
[bild]
Glädjande att se att smittan störtdyker i Sverige. Samtidigt spelar det som de flesta vet inte så stor roll längre.
Det diskuteras sällan dödsration numera. Innan omikron var det ca 0,6 % eller 6 promille. Har inte sett något för just omikron, men nog ser det ut som att talet är en femte del lägre, dvs 0,1%. Kanske någon har en färsk siffra?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Nu vänder det nedåt. Och toppen kom inte i slutet av januari som FHM gissade utan lite senare vilket jag skrivit om tidigare. Hade jag rätt eller hade jag rätt? 
"Britta Björkholm:
– Smittan är fortsatt hög i hela landet, vården är fortsatt belastad och Omikron står för 100 procent av alla fall, säger hon.
Hon säger också att Folkhälsomyndigheten nu tror att toppen av smittade i Sverige har nåtts, även om statistiken är mer svåravläst nu eftersom att testrekommendationerna har förändrats så. Även antalet inlagda på Iva i hela landet, viker neråt.
– Det är också ett tecken på att smittan går ner något. ""
"Britta Björkholm:
– Smittan är fortsatt hög i hela landet, vården är fortsatt belastad och Omikron står för 100 procent av alla fall, säger hon.
Hon säger också att Folkhälsomyndigheten nu tror att toppen av smittade i Sverige har nåtts, även om statistiken är mer svåravläst nu eftersom att testrekommendationerna har förändrats så. Även antalet inlagda på Iva i hela landet, viker neråt.
– Det är också ett tecken på att smittan går ner något. ""

