BirgitS
@pmd
Apropå alla frågor som optimum har ställt till dig nyss, där de flesta redan är besvarade några gånger i tråden, så ignorerar optimum mig och åtminstone någon till så han har inte sett informationen han efterfrågar.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kan ha otur och en hösnuva sätter sig fel.
Kanske inte så här års. Jag har inte märkt av så mycket hö och pollen de senaste veckorna.

• Haha
BirgitS
  • Laddar…
Jag tror viruset måste gå runt jorden några varv till innan vi kan ropa hej! Ser fram emot 2025.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kanske inte så här års. Jag har inte märkt av så mycket hö och pollen de senaste veckorna.
Haha, vanlig jävla förkylning då. Alltså det dör folk hela tiden av influensa tex. Omikron är INTE en samhällsfara

• Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Du har uppenbarligen aldrig haft hästintresserade ungdomar.
Vi har haft flera hästar också och som förälder fick man lära sig ta hand om en hel del.
Även om det var dotterns hästar så ingår det att man hjälper till.
Jo vi har köpt hö i balar och kört i gallerkärror många gånger. Lastat på och av även under vintern.

Så ditt så kallade skämt var inget lustigt alls.

(har bott hela livet i stan så det var en hel del nytt att lära)

P
optimum optimum skrev:
Alla seriösa gissar inte utan förklarar tydligt att det de tänker säga är antaganden och fel kan finns.
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara den vetenskapliga metoden bättre än jag gjorde i inlägg #16589.
Kanske bättre att du läser den här boken av Karl Popper:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Logic_of_Scientific_Discovery
(Den finns på tyska också, vilket var Poppers modersmål, om du är mer i slängd i det språket än i engelska).

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Då ljuger man eller rättare sagt döljer något.
Tidigare sade man att skyddet är bra 5-6 månader.
Innan omikron dök var det antagligen en rimlig bedömning. Läget har nu ändrats.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Du, jobbar inte du? (snäll fråga)
Nej, det har jag inte tid med, men nu måste jag skynda mig att ta mig igenom den här tråden. Jag har minst 35 trådar till att gå igenom idag.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
optimum
trähandtag trähandtag skrev:
Jag tror viruset måste gå runt jorden några varv till innan vi kan ropa hej! Ser fram emot 2025.
Jag ser fram emot 2022. Ständigt optimist.:cool:

Fortfarande frisk, tror jag, och har jag varit sjuk med covid så var det max en nysning.
Jo jag var lite snuvig någon dag i höstas och kände mig lite varm i pannan men PCR testen var negativ.
För säkerhets skull häll jag mig hemma helt i 7 dagar.

Som läget är nu ser jag en större samhällsfara i att behålla nedstängningen mer. Vi har 100% Omikron nu och den verkar mild.

För egen del har jag medicinerat mot pollen i 1 och halv månad- hasselpollen. Idag fick jag ta booster dos pga huvudvärk o rinnande ögon.

• Ledsen
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Haha, vanlig jävla förkylning då. Alltså det dör folk hela tiden av influensa tex. Omikron är INTE en samhällsfara
Hur tror du skolor fungerar där hälften av lärarna är frånvarande pga. covid?
Det har redan hänt.

Hur skulle samhället fungera om det smittades dubbelt så många per vecka?
Det skulle innebära att vissa sjukhusavdelningar, brand- och polisstationer helt slutar att fungera.
Var går gränsen för vad som är farligt för samhället för dig?

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Innan omikron dök var det antagligen en rimlig bedömning. Läget har nu ändrats.
Men vaccinet funkar rätt dåligt mot Omikron.
Folk som är fullvaccinerade och även med 3 doser blir ju sjuka nu. Har du inte märkt det?
Innan Omikron så hade vi Delta och då funkade vaccinet.

Har du sett någon fakta redovisad vilket skydd man ska få av 3 doser vaccin mot Omikron?

Skydd mott allvarlig sjukdom har man redan efter 2 doser.
Dessutom är Omikron mildare och sätter sig i de övre luftvägarna och ger inte samma problem med lungorna som tidigare mutationer.
Detta borde du ha läst om.

P
optimum optimum skrev:
Finns ingen pandemi kvar om de flesta länderna kommer igenom den smittspridning vi nu har.
Idag, den 1:a februari, har 62.7 % av världens befolkning fått minst en spruta mot covid-19.
https://www.nytimes.com/interactive/2021/world/covid-vaccinations-tracker.html
Den webbsidan visar också hur många som är ovaccinerade samt hur många som har fått två respektive tre sprutor, men inte med så värst exakta siffror. Kartan är dock illustrativ.
Det kommer nog att ta ett tag till innan pandemin är över.

D
BirgitS BirgitS skrev:
Hur tror du skolor fungerar där hälften av lärarna är frånvarande pga. covid?
Det har redan hänt.

Hur skulle samhället fungera om det smittades dubbelt så många per vecka?
Det skulle innebära att vissa sjukhusavdelningar, brand- och polisstationer helt slutar att fungera.
Var går gränsen för vad som är farligt för samhället för dig?
Skolan har 100 problem och Covid är inte ett av dessa, släpp oron för det!

BirgitS
D djac skrev:
Skolan har 100 problem och Covid är inte ett av dessa, släpp oron för det!
Jag är inte orolig, jag har inga barn i skolan längre. Men det är klart att en skola där hälften av lärarna inte jobbar fungerar mycket sämre än vanligt. Precis som när det gäller sjukhusavdelningar, brand- och polisstationer. För att inte tala om drift och underhåll av infrastruktur som de flesta bara förutsätter fungerar, typ el och vatten.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.