optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Fast, det har ju visat sig att en tredje dos ger ett utökat skydd. Inte ett fullständigt skydd, men ett bättre: Det finns ju folk som känner personer som fått Covid efter full vaccinering tidigare ocskå, så med det resonemanget så tror du inte på vaccin alls längre? Det var en kraftig svängning.

Det är inte sagt att man ska vaccineras var tredje månad. Det man sagt är att man minskat tiden mellan andra och tredje dosen. Nu låter du som en antivaxxare helt plötsligt!?

Tror du att vaccinet förstör immunförsvaret nu?
Har ditt konto blivit kapat?
När deltan var aktuell så behövdes påfyllnad då antikroppar började försvinna.
Vaccinet funkar rätt bra mot deltan men knappast Omikron.
Det är bara att se på smittspridningen så förstår man hur dåligt skydd via har för symptomatisk sjukdom via vaccinet.

Varför i hela friden skulle det skydd som påståtts vara bra upp emot 5-6 månader nu behöva kortas ned till 3 månader. Låter inte klokt eller ren panikåtgärd när man ser att vaccinet inte funkar mot Omikron.
Har du någon vettig förklaring varför man nu ändrar tiden till 3 månader?

P
optimum optimum skrev:
Ja men fatta då.
Försöker du vara otrevlig?
De flesta har nu två doser vaccin vilket ger bra skydd mot allvarlig sjukdom.
Tre doser verkar inte ge speciellt bättre skydd då jag har några jag känner som nu har covid och tre doser.
Omikron verkar gå förbi även tre doser så till vilken nytta?
Anekdotiska bevis är faktiskt inte mycket att komma med.
Men hur har du det själv?
Tack, bra!
Du verkar väldigt orolig för detta.
Inte så mycket för egen del, men mer för samhället. Sjukvården är ganska hårt belastad och sjukfrånvaron tycks allmänt vara ganska hög lite överallt. Min fru fick ställa in ett sjukhusbesök nu för att den hon skulle besöka hade blivit sjuk.
Pandemin är med stor sannolikhet över nu till våren.
Som sagt, så är inte viruset utrotat.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Som sagt ditt påstående stämmer inte med forskningsresultat från t.ex. Storbritannien.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Du antar, men FOHM gissar? Stämmer det?
Ett antagande brukar i allmänhet vara lite mer faktabaserat än en gissning, så ska vi tolka dig som att du har/hade mer fakta om pandemin tillgänglig än vad FOHM har/hade?
Japp, jag spår i inälvor till fisk också.
Sedan har jag kristallkula som har nya batterier.

Tomten AT gissar och lägger till kryphål i sina gissningar.

optimum
P pmd skrev:
Som sagt, så är inte viruset utrotat.
Det har jag aldrig påstått men pandemin kommer med stor sannolikhet snart vara över.
Hoppas du verkligen på att vi ska vara kvar i pandemin?

BirgitS
optimum optimum skrev:
Hoppas du verkligen på att vi ska vara kvar i pandemin?
Det är väl inte fråga om vad man hoppas utan vad som är realistiskt att tro händer till hösten.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Har du något bättre underlag än en debattartikel för påståendet om "troligen olagligt"?
Jag är nyfiken på om det kommer ett genmäle av någon annan jurist. Själv är jag inte kompetent att bedöma vederhäftigheten i skribentens argument.
Vi får väl utse Claes till att bevaka ärendet. ;)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
optimum optimum skrev:
När deltan var aktuell så behövdes påfyllnad då antikroppar började försvinna.
Det är bara att se på smittspridningen så förstår man hur dåligt skydd via har för symptomatisk sjukdom via vaccinet.

Varför i hela friden skulle det skydd som påståtts vara bra upp emot 5-6 månader nu behöva kortas ned till 3 månader. Låter inte klokt eller ren panikåtgärd när man ser att vaccinet inte funkar mot Omikron.
Ja, skyddet av en tredje dos är inte optimalt mot Omikron, men det är bättre än 2 doser.
Anledningen till att man vill att folk tar den efter 3 månader nu är just för att vi har en stor smittspridning och man vill dämpa sjukdomsbilden så mycket det går. Det har man ju sagt.
Alla inser att det inte kommer ge någon drastiskt dropp i smittspridningen, men det kommer hjälpa och det hjälper även mot svår sjukdom, som man faktiskt kan få även med Omikron.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Och det är det tyvärr.

-Asymtomatisk smitta

-Munskydd

-Flockimmunitet

-Andra vågen

-När kommer vaccin

-Tvätta händerna

Bara för att ta några av de viktigaste frågeställningarna med missbedömningar från FHM.
Och som vanligt undrar jag då hur dina bedömningar såg ut vid samma tillfällen.
N.B. att den som gissar ibland kan gissa rätt, så det intressanta i sådana här sammanhang är vad man har baserat sina bedömningar på.

D
P pmd skrev:
Det var 16 kap. 10 § socialtjänstlagen som regeringen hänvisade till i förordningen om besöksförbudet.
[länk]

Ja, lite knepigt är det förvisso när det gäller tolkningen av 9 §, men vilka mörka krafter skulle ha gjort påtryckningar på regeringen för att den skulle falla till föga och utfärda ovan nämnda förordning?
Jag tror nog att att en majoritet av anhöriga till boende på äldreboenden tyckte att det var en bra förordning.
Utan besöksförbudet tror jag att Sverige hade fått skämmas ännu mera våren 2020.
Jag är inte så mycket ute efter tyckande eller gillande av åtgärder men däremot anser jag att vi ska vara oerhört försiktiga, rent av avhålla oss totalt från, med att bryta mot lagarna, även under en virusbelastning.

Absolut inte ute efter att "sätta dit" regeringen, som jag tycker har gjort bäst jobb av de jag kan komma på, trots säkert dagliga misstag, men om de skulle ha medverkat till att flytta gränserna för när man kan kränka medborgarnas fri och rättigheter så har det nog kostat mer än det smakade iaf.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
det börjar likna klimatdebatten! bara för något sades för x antal år sedan, där man sedan konstaterat att de var fel, så ska detta påpekas som ett fatalt missgrepp (i detta fall myndigheterna). Förstår inte varför detta ältande!

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Skyddseffekten av vaccination avtar med tiden. Med låg smittspridning kan dock effekten på populationsnivå vara tillräcklig stor under en längre tid än med hög smittspridning.

Ovanstående är en gissning, nej förresten, eftersom det är baserat på vissa fakta så är det ett antagande.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Tomten AT gissar och lägger till kryphål i sina gissningar.
Alla seriösa vetenskapsmän lägger kryphål i sina gissningar.
I vetenskapliga sammanhang (dvs i sammanhang där man försöker beskriva hur världen fungerar) finns inga absoluta sanningar. Det kommer nya rön hela tiden. De flesta nya rön skiljer sig inte jättemycket från de föregående rönen, men ibland kommer det vetenskapliga resultat som ställer det mesta man "visste" på ända.

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Det har jag aldrig påstått men pandemin kommer med stor sannolikhet snart vara över.
Pandemin lär fortsätta även om viruset blir endemiskt i Sverige.

P pmd skrev:
Och som vanligt undrar jag då hur dina bedömningar såg ut vid samma tillfällen.
N.B. att den som gissar ibland kan gissa rätt, så det intressanta i sådana här sammanhang är vad man har baserat sina bedömningar på.
Saken är den att man inte behövt gissa alls för flera av exemplen. Det fanns mycket tidigt evidens för asymtomatisk smitta och ganska snart kom studier som visade på effekten av munskydd. Liksom att vaccin kunde komma redan år 2020

Jag skulle säga att merparten av expertisen såg detta men att FHM av någon anledning valde att bortse från denna kunskap.

Du kan ju tex titta på de 22 forskarnas kritik så är det lätt att inse att det fanns dom som haft betydligt mer rätt under hela resan.

Och ja jag tillhör dom som haft betydligt mer rätt
än FHM om munskydd, smitta och vaccin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.