1 014 030 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ja, det är min poäng. Birgit har av någon anledning börjat räkna absoluttal istället för att slå ut dem på befolkningsmängden. Det jag kommenterade var inte grafen, det var Birgits påstående att Danmark bara har hälften så många covid patienter som Sverige. Men det är ju naturligt..B b8q skrev:
Oftast vill hon att dödlighet mm skall se värre ut än det är genom att räkna absoluttal istället för relativa tal...
Oklart vad syftet är med det…
Nu lite nyheter som kanske ska läsas innan man säger att Omicron inte är farligt för barn och Sverige längre så det bara är att släppa på alla begränsningar.
https://www.dn.se/vetenskap/omikron-gav-barn-kramper/
Flera fall av komplicerade kramper bland covidsjuka barn har uppmärksammats vid Universitetssjukhuset i Örebro. Barnläkaren och professorn Jonas F. Ludvigsson misstänker att det kan röra sig om ett nytt symtom på omikronvarianten.
– Barn med covid drabbades nästan inte alls av kramper tidigare, och plötsligt ser vi flera fall, säger han.
https://www.dn.se/vetenskap/omikron-gav-barn-kramper/
Flera fall av komplicerade kramper bland covidsjuka barn har uppmärksammats vid Universitetssjukhuset i Örebro. Barnläkaren och professorn Jonas F. Ludvigsson misstänker att det kan röra sig om ett nytt symtom på omikronvarianten.
– Barn med covid drabbades nästan inte alls av kramper tidigare, och plötsligt ser vi flera fall, säger han.
När anser du det skyddet av en tredje dos kan ha verkan?Fairlane skrev:
Ja, skyddet av en tredje dos är inte optimalt mot Omikron, men det är bättre än 2 doser.
Anledningen till att man vill att folk tar den efter 3 månader nu är just för att vi har en stor smittspridning och man vill dämpa sjukdomsbilden så mycket det går. Det har man ju sagt.
Alla inser att det inte kommer ge någon drastiskt dropp i smittspridningen, men det kommer hjälpa och det hjälper även mot svår sjukdom, som man faktiskt kan få även med Omikron.
Alltså om de nu som kan få en tredje dos letar ställe för vaccinering.
Säg 1 veckas väntetid + 2 veckor innan full effekt. Då är med stor sannolikhet smittspridningen på väg ner här.
Och de har ju ett skydd som tidigare påstods var bra 5-6 månader.
Det känns panikartat detta och folk verkar ju inte bli speciellt sjuka och det verkar heller inte minska smittspridningen ens för de med 3 doser.
Har du sett någon fakta bakom hur skyddet ser ut efter 3 månader för de med 2 doser?
Och hur mycket förstärks det skyddet av en tredje dos?
Sedan hur länge räcker den? 1 månad?
Jag har läst en hel del men inget sett om detta. Hoppas du kan bringa lite klarhet.
Det är snart 3 månader sedan jag fick min 2:e dos. (12:e nov) Kan man anse att den är på väg att ta slut redan?
Dessutom är vaccinet konstruerat efter den ursprungliga varianten och verkar skit mot Omikron.
I stort sett alla jag känner på jobbet är vaccinerade och flera av dem är nu hemma med covid.
Idag var det rekordmånga som var hemma med covid.
Då ljuger man eller rättare sagt döljer något.P pmd skrev:
Tidigare sade man att skyddet är bra 5-6 månader.
En bluff alltså och nu kör man bluffen att vaccinet fungerar mot Omikron.
Alla seriösa gissar inte utan förklarar tydligt att det de tänker säga är antaganden och fel kan finns.P pmd skrev:Alla seriösa vetenskapsmän lägger kryphål i sina gissningar.
I vetenskapliga sammanhang (dvs i sammanhang där man försöker beskriva hur världen fungerar) finns inga absoluta sanningar. Det kommer nya rön hela tiden. De flesta nya rön skiljer sig inte jättemycket från de föregående rönen, men ibland kommer det vetenskapliga resultat som ställer det mesta man "visste" på ända.
AT drar en ramsa och i slutet lägger han in lite brasklappar så att han kan krypa ur det han sagt.
Du, jobbar inte du? (snäll fråga)
Du har skrivit ett gäng svar till mig.
Om du inte har jobba så är det ett bra tips att skaffa någon sysselsättning så mår man bättre av sådant.
När ny kunskap skaffats är inte den gamla kunskapen en bluff.
Förutsättningarna har ju förändrats, självklart gäller inte gamla sanningar då längre. Det är inte siare som jobbar på FoHM, det är vetenskapsmän som jobbar med antaganden utifrån verifierad fakta som är känd vid tillfället. Inte fakta som upptäcks ett par veckor efter. Hur svårt kan det vara att förstå, om man verkligen vill?
Förutsättningarna har ju förändrats, självklart gäller inte gamla sanningar då längre. Det är inte siare som jobbar på FoHM, det är vetenskapsmän som jobbar med antaganden utifrån verifierad fakta som är känd vid tillfället. Inte fakta som upptäcks ett par veckor efter. Hur svårt kan det vara att förstå, om man verkligen vill?
Danmark verkar nått sin topp nu och smittspridningen verkar vara på väg ned.
Verkar som de fattat rätt beslut att öppna upp nu.
Norge kanske också har nått sitt max.
Sverige troligen rätt snart, vi ligger 2-3 veckor efter Danmark
Verkar som de fattat rätt beslut att öppna upp nu.
Norge kanske också har nått sitt max.
Sverige troligen rätt snart, vi ligger 2-3 veckor efter Danmark
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Jag skrev ett inlägg om att folk blir allvarligt sjuka pga. omikron eftersom någon inte ville tro på att omikron kan ge mer symtom än en vanlig förkylning. Det har förstås inget att göra med om omikron är en samhällsfarlig sjukdom eller inte.Nissens skrev:
Sen kan det förstås variera mellan olika länder vad en samhällsfarlig sjukdom innebär. Man ska inte heller glömma att det var ett tag i höstas som Danmark ansåg att covid inte var en samhällsfarlig sjukdom, de trodde att deras vaccinationstäckning var så hög att covid inte skulle bli något större problem framöver. Men än gång så överraskade viruset människorna. Det kan göra det igen.
Det är inte så att Danmark idag tar bort alla råd och rekommendationer utan de har ju fortfarande åtgärder igång som ska hålla nere smittspridningen.
Har regeringen alltså haft svårt att stå emot påtryckningar från de "mörka krafterna" om att införa olagliga regleringar?D djac skrev:
1. Vilka regleringar?
2. Vilka mörka krafter?
Ja, det kan jag nog hålla med om i stora drag.
Ja det är nog lungt för Danmark att öppna upp nu. De ligger ju före med omicron 2 och har bättre teckning än vi med 3 doser.optimum skrev:
Testningen är dock numera så förändrad i Sverige så man får nog gå över till att se på sjukhusinläggningar eller IVA-vårdade.
Tror själv att det kommer ta februari ut innan det vänder för oss.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Som b8q redan har påpekats så har jag tagit hänsyn till befolkningsskillnaden. Studera graferna i #16622 noga en gång till och läs igen vad jag skrev.Nissens skrev:
Nej, så skrev jag inte. Du missade att det i ena fallet gällde patienter på sjukhus och i andra fallet på IVA.Nissens skrev:
Ja, det är min poäng. Birgit har av någon anledning börjat räkna absoluttal istället för att slå ut dem på befolkningsmängden. Det jag kommenterade var inte grafen, det var Birgits påstående att Danmark bara har hälften så många covid patienter som Sverige. Men det är ju naturligt..
Oftast vill hon att dödlighet mm skall se värre ut än det är genom att räkna absoluttal istället för relativa tal...
Oklart vad syftet är med det…
Patienter på sjukhus, lite fler i Sverige än i Danmark i förhållande till befolkning, men betydligt brantare kurva i Sverige.
Patienter på IVA, dubbelt så många i Sverige som i Danmark i förhållande till befolkning.
Min teori är att inte Danmark följde samma utveckling som UK är att UK haft mer BA.1 variant och Danmark BA.2Ulltand skrev:
Ja det är nog lungt för Danmark att öppna upp nu. Det ligger ju före och har bättre teckning än vi med 3 doser.
Testningen är dock numera så förändrad i Sverige så man får nog gå över till att se på sjukhusinläggningar eller IVA-vårdade.
Tror själv att det kommer ta februari ut innan det vänder för oss.
Troligen har Sverige stor andel av BA.2 vilket gör att vi har en liknande kraftig smittspridning som Danmark har.
Analys av avloppsvatten borde säga mer än tester mm nu.
Såg statiskt om Stockholm och de verkar redan nått topp och är på väg ned. Troligen motsvarande som London som låg ett stycke tidigare än resterande UK.
Jag hoppas verkligen skiten tar slut snart så vi kan få en underbar vår utan massa snack om covid mm.
Förhoppningsvis blir det mer trådar om bygg och trädgårdprojekt för mig till våren.