1 014 017 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Norges regering lättar på många coronarestriktioner.
Barer får hålla öppet igen och servera alkohol.
Kravet på avstånd mellan sittande gäster på bio, teater och kyrkor tas bort. Det innebär att alla sittplatser kan användas.
Man tar också bort maxantalet för personer på privata tillställningar och evenemang både inomhus och utomhus.
Lättnaderna ska träda i kraft i kväll klockan 23.00.
Samtidigt behålls vissa åtgärder, som att hålla en meters avstånd och munskyddskrav när det är trängsel.
Regeringen siktar på att de sista restriktionerna ska tas bort den 17 februari.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Barer får hålla öppet igen och servera alkohol.
Kravet på avstånd mellan sittande gäster på bio, teater och kyrkor tas bort. Det innebär att alla sittplatser kan användas.
Man tar också bort maxantalet för personer på privata tillställningar och evenemang både inomhus och utomhus.
Lättnaderna ska träda i kraft i kväll klockan 23.00.
Samtidigt behålls vissa åtgärder, som att hålla en meters avstånd och munskyddskrav när det är trängsel.
Regeringen siktar på att de sista restriktionerna ska tas bort den 17 februari.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Genetiska skillnader. Men även om man är mår jävligt dåligt så klassas det väl som milt om man inte behöver sjukhusvård.Jonatan79 skrev:
Det är dock viss skillnad. Omicron är närmast ostoppbar så det handlar mest om att sjukvården skall klara kruvan denna gång.B b8q skrev:Ja, jag är uppriktigt förvånad att vissa här, som i början tyckte att landet gjorde för lite för att hindra viruset och att det var skandal när vi hade kanske 20-30 avlidna om dagen - men nu, med ungefär samma siffror, så ropas det istället att pandemin är över och att det är dags att upphöra med restriktioner.![]()
De som valt att inte vaccinera sig får stå sitt kasst.
En grupp som jag känner för är alla de som kunde ha fått en tredje dos men ännu inte har fått det pga trögheter hos såväl regioner som hos FHM. En okänd andel som som dör gör det pga det. För sent att gör så mycket åt nu dock.
Vad jag sett (mycket grovt) 20 % kan vara genetisk mycket känsliga för Covid och 20 % har ett bra genetisk skydd.Jonatan79 skrev:
Övriga blir väl måttligt sjuka.
Finns det problem med andningen så bör man nog rådgöra med sjukvården även om det är ett rätt vanligt symtom.
Ok, då slarvade jag när jag läste. Det betyder att det bara är när du ser på dödligheten som du räknar absoluttal?BirgitS skrev:
Som b8q redan har påpekats så har jag tagit hänsyn till befolkningsskillnaden. Studera graferna i #16622 noga en gång till och läs igen vad jag skrev.
Nej, så skrev jag inte. Du missade att det i ena fallet gällde patienter på sjukhus och i andra fallet på IVA.
Patienter på sjukhus, lite fler i Sverige än i Danmark i förhållande till befolkning, men betydligt brantare kurva i Sverige.
Patienter på IVA, dubbelt så många i Sverige som i Danmark i förhållande till befolkning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Men det är inte den gruppen som avlider. De vaccinerade som avlider är nästan jämnt över 65 år och det är väldigt länge sen de kunde få den tredje dosen. Under vecka 1 var det 125 som avled, 90 av dem var vaccinerade. Av de 90 hade 54 st hemtjänst eller bodde på äldreboende. Medelåldern för de vaccinerade var 80 år.Ulltand skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...9/2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka-3.pdf
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Men alltså… alla åren vi hade högre dödlighet än 2020 hade vi inga nerstängningar, inte ens vid de tuffare influensatiderna…BirgitS skrev:
Det beror ju förstås helt på vilken effekt en ny variant har på samhället.
För närvarande påverkar covid samhället inkl. sjukvården mycket mer än vad en svår influensasäsong gör. Före jul var det en ovanligt kraftig influensavåg och då hade man på Stockholms sjukhus ungefär lika många influensapatienter som covidpatienter. Nu har man 4-5 gånger fler covidpatienter. Det är en indikering på hur mycket värre covid (omikron) är just nu än när det är en svår influensasäsong.
Det lär vara 10 % av befolkningen som får influensa under ett vanligt vinterhalvår. Nu pratar man om att nästan alla får covid under två månader. Det är ju en jätteskillnad.
Omikron är verkligen inte harmlös med tanke på hur den belastar sjukvården.
Så det går nog bra framöver också.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Effekt på samhället handlar inte just om antal som avlider.Nissens skrev:
Men jag tror nog att om det blir barn som dör, även om det är färre än antalet äldre som avlider av influensa, så kommer nog väldigt många i föräldragenerationen tycka att det är helt rätt att införa restriktioner för att skydda barnen.
Nej, men de senaste 10 & 20 åren. De siffrorna passar ju inte dig riktigt tydligen.BirgitS skrev:
Från 2000 till och med 2012 (förutom 2011 som hade samma) hade vi högre dödlighet än 2020.
Ville du ha nedstängning då med?
Om inte, hur kommer det sig?
Om du jämför Sverige med sig självt så vill du använda absoluttal oavsett befolkningsmängd, men när du jämför med andra länder vill du använda relativa tal… vad är syftet med det?
Det var knappast så att det slog mot barnen alla åren vi haft högre dödlighet än 2020.BirgitS skrev:
Sanningen är att denna pandemin var en västanfläkt i jämförelse med tex Spanska sjukan. De går inte att jämföra helt enkelt. Då klarade sig gamla och barn bäst medan de allra mest arbetsföra strök med.
Eftersom du nu tog upp att det spelar roll vilka åldrsgrupper pandemin slår hårdast mot.
Covid 19 slog främst mot äldre, så då menar du att skadan är mindre än om den slår mot yngre låter det som.