P
optimum optimum skrev:
Men vaccinet funkar rätt dåligt mot Omikron.
Folk som är fullvaccinerade och även med 3 doser blir ju sjuka nu. Har du inte märkt det?
Innan Omikron så hade vi Delta och då funkade vaccinet.
Hypotesen är att de som smittas av omikron blir lindrigare sjuka om de har fått den tredje vaccindosen. Det stöds av studier som har refererats till i tråden. (Av BirgitS, tror jag).

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
WHO: Omikronpeaken ännu framför oss
Världhälsoorganisationen uppmanar nu världens länder att vara varsamma när de häver covidrestriktioner.
- Det är inte läge att ta bort alla restriktioner på en gång, säger Maria Van Kerkhove, epidemiolog knuten till WHO.
- Det är förtidigt för något land att ge upp eller att ropa att faran är över, säger Tedros Adhanom Ghebreyesus.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur tror du skolor fungerar där hälften av lärarna är frånvarande pga. covid?
Det har redan hänt.

Hur skulle samhället fungera om det smittades dubbelt så många per vecka?
Det skulle innebära att vissa sjukhusavdelningar, brand- och polisstationer helt slutar att fungera.
Var går gränsen för vad som är farligt för samhället för dig?
Folk jobbar med lite snuva.

Intressant, tog moderna igår på eftermiddagen nu känner jag mig inte helt hundra, feberkänsla fast jag inte ha någon feber.

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Folk jobbar med lite snuva.
Fast du vet ju om att covid inte är samma sak som snuva, eller hur?
Många gånger fler av de som får covid behöver sjukhusvård än de som får en förkylning.

För ett företag så är det ju inte smart om en anställd med covidsymtom kommer in och jobbar när det leder till att fem stycken är sjuka veckan därpå varav två är så sjuka att de inte kan jobba. Eller hur?

Det är fortfarande så i Danmark att de som har symtom ska testa sig, isolera sig och meddela de som de har varit i kontakt med så att de börjar isolera sig. Det är inte en återgång till något "gammalt normalt" i Danmark. Så att ta bort att en sjukdom är samhällsfarlig innebär inte att alla råd och rekommendationer för sjukdomen försvinner.

Naturligtvis kan man inte heller låta bli att isolera de med covid på sjukhusen, lika lite som man låter bli att isolera influensasjuka på sjukhusen oavsett anledningen till att de behöver sjukhusvård. De kommer att utgöra en stor belastning på vården oavsett hur covid klassificeras.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Intressant, tog moderna igår på eftermiddagen nu känner jag mig inte helt hundra, feberkänsla fast jag inte ha någon feber.
Tråkigt men en rätt vanlig biverkan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du bygger nog massvis med bra antikroppar just nu...;)ont i armen är oxå bra för då vet man att vaccinet har börjat verka. Sen hamnar de flesta på högre antikroppsnivåer än med Pfizer/Biontech. ;)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Min teori är att inte Danmark följde samma utveckling som UK är att UK haft mer BA.1 variant och Danmark BA.2
Troligen har Sverige stor andel av BA.2 vilket gör att vi har en liknande kraftig smittspridning som Danmark har.
Analys av avloppsvatten borde säga mer än tester mm nu.

Såg statiskt om Stockholm och de verkar redan nått topp och är på väg ned. Troligen motsvarande som London som låg ett stycke tidigare än resterande UK.

Jag hoppas verkligen skiten tar slut snart så vi kan få en underbar vår utan massa snack om covid mm.

Förhoppningsvis blir det mer trådar om bygg och trädgårdprojekt för mig till våren.
Danmark fick mer än 50 % BA2 runt 20 januari. Vi ligger en bit efter vad jag kan se. Infektion av BA1 ger dåligt skydd mot BA2 så jag förväntar mig att BA2 tar över även här driver på smittspridningen en tid framöver.

Danmark hade också en svacka mellan BA1 och BA2. Jag tror det är den vi ser här och nu och att det vänder uppåt igen inom kort.

BirgitS BirgitS skrev:
Fast du vet ju om att covid inte är samma sak som snuva, eller hur?
Många gånger fler av de som får covid behöver sjukhusvård än de som får en förkylning.

För ett företag så är det ju inte smart om en anställd med covidsymtom kommer in och jobbar när det leder till att fem stycken är sjuka veckan därpå varav två är så sjuka att de inte kan jobba. Eller hur?

Det är fortfarande så i Danmark att de som har symtom ska testa sig, isolera sig och meddela de som de har varit i kontakt med så att de börjar isolera sig. Det är inte en återgång till något "gammalt normalt" i Danmark. Så att ta bort att en sjukdom är samhällsfarlig innebär inte att alla råd och rekommendationer för sjukdomen försvinner.

Naturligtvis kan man inte heller låta bli att isolera de med covid på sjukhusen, lika lite som man låter bli att isolera influensasjuka på sjukhusen oavsett anledningen till att de behöver sjukhusvård. De kommer att utgöra en stor belastning på vården oavsett hur covid klassificeras.
Aja vi kommer ingen vart i denna diskussion men du tycker alltså vi ska stänga ner samhället varje höst och vår nu Mao när det kommer ny variant. För det kommer det göra. De kommer antagligen vara ungefär lika harmlösa som omikron

P paralun skrev:
Du bygger nog massvis med bra antikroppar just nu...;)ont i armen är oxå bra för då vet man att vaccinet har börjat verka. Sen hamnar de flesta på högre antikroppsnivåer än med Pfizer/Biontech. ;)
Ont skulle jag inte säga, lite öm, ungefär som när man vaknar bakfull och har ramlat utan att ta emot sig på fyllan :)

Helt klart mer öm än efter Pfizer.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Noterbart att 106 dödsfall rapporterats in idag.

Ett veckosnitt på runt 30 avlidna per dag är inte riktigt detsamma som att pandemin är över. Men den närmar sig snabbt sitt slut eller iaf en paus.

Ulltand Ulltand skrev:
Noterbart att 106 dödsfall rapporterats in idag.

Ett veckosnitt på runt 30 avlidna per dag är inte riktigt detsamma som att pandemin är över. Men den närmar sig snabbt sitt slut eller iaf en paus.
Ja, jag är uppriktigt förvånad att vissa här, som i början tyckte att landet gjorde för lite för att hindra viruset och att det var skandal när vi hade kanske 20-30 avlidna om dagen - men nu, med ungefär samma siffror, så ropas det istället att pandemin är över och att det är dags att upphöra med restriktioner. :surprised:

• Gilla
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Aja vi kommer ingen vart i denna diskussion men du tycker alltså vi ska stänga ner samhället varje höst och vår nu Mao när det kommer ny variant. För det kommer det göra. De kommer antagligen vara ungefär lika harmlösa som omikron
Det beror ju förstås helt på vilken effekt en ny variant har på samhället.

För närvarande påverkar covid samhället inkl. sjukvården mycket mer än vad en svår influensasäsong gör. Före jul var det en ovanligt kraftig influensavåg och då hade man på Stockholms sjukhus ungefär lika många influensapatienter som covidpatienter. Nu har man 4-5 gånger fler covidpatienter. Det är en indikering på hur mycket värre covid (omikron) är just nu än när det är en svår influensasäsong.

Det lär vara 10 % av befolkningen som får influensa under ett vanligt vinterhalvår. Nu pratar man om att nästan alla får covid under två månader. Det är ju en jätteskillnad.

Omikron är verkligen inte harmlös med tanke på hur den belastar sjukvården.

• Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ont skulle jag inte säga, lite öm, ungefär som när man vaknar bakfull och har ramlat utan att ta emot sig på fyllan :)

Helt klart mer öm än efter Pfizer.
Oavsett tillverkare så verkar det som att många får mer biverkan efter tredje dosen än efter de andra två.

Min sambo fick nyligen omikron som visade sig mycket starkare än vanlig förkylning/influensa. Trots att hon haft covid 1.0 i maj 2020 och har tre vaccineringar...

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.