Finns det någon ny bedömning av dödsratio? Senast jag såg något vara 0,6 %. Stämmer det fortfarande?
 
BirgitS
Någon som har sett något om en brasiliansk mutation/variant som ska vara farligare?
SVT skriver att Boris Johnson oroar sig för den.
 
harry73 harry73 skrev:
Det är lite vanskligt att ta med Ryssland i statistiken eftersom Ryssland medger att de har mer än 3 ggr så många coviddöda än statistiken visar. Det tillsammans med Rysslands storlek (145 miljon invånare) gör att hela statistiken blir väldigt missvisande.

För övrigt är de första utkast till Sveriges överdödlighet under 2020 färdiga.
[länk]
Dryga 6 000 extra dödsfall jämfört med medelvärdet för 2015-2019.
[bild]
Det blir 612 döda per miljon invånare, och då skulle vi hamna på plats 41 enligt worldometers.info

Jag tycker att de ska ge Anders Tegnell och regeringen en medalj för att de fick oss så bra genom pandemin.

Heja Anders!

Högst troligen har andra länders coviddölighet samma mönster och då är vi tillbaka på topp 20 igen.

Värt att notera att 612 inte speglar hela 2020. Siffran kommer att bli lite högre.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Finns det någon ny bedömning av dödsratio? Senast jag såg något vara 0,6 %. Stämmer det fortfarande?

Man har lyckats halvera dödligheten på sjukhus med bättre behandlingsmetoder så det har nog sjunkit något.

Annars är jag vän av totaldödlighet.

Av alla som smittas av rabies är dödligheten 100 % men det är ju inget problem i Sverige.
 
harry73 harry73 skrev:
Det har flera gånger tagits upp i tråden att många andra länder har en underrapportering av dödsfall om man jämför med överdödligheten.
Norge, Finland, Danmark, Island?
 
Vad säger man? Tänker vänta med en livräddande behandling på grund av en försäkringfråga. Suck :(

"Regionerna Dalarna och Västra Götaland har sagt att de tänker vänta med att vaccinera med Modernas vaccin, tills de får besked att staten kommer täcka kostnader för eventuella biverkningar.

På onsdagens pressträff var socialministern Lena Hallengren tydlig:

– Oavsett när beslutet fattas kommer regeringen att täcka eventuella kostnader."
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Vad säger man? Tänker vänta med en livräddande behandling på grund av en försäkringfråga. Suck :(

"Regionerna Dalarna och Västra Götaland har sagt att de tänker vänta med att vaccinera med Modernas vaccin, tills de får besked att staten kommer täcka kostnader för eventuella biverkningar.

På onsdagens pressträff var socialministern Lena Hallengren tydlig:

– Oavsett när beslutet fattas kommer regeringen att täcka eventuella kostnader."
Ja, de kunde istället frågat de som de vaccinerar om de vill ha vaccinet trots att de får betala alla kostnader själva om de får biverkningar. Får de samtycke av patienten att den tar eventuella kostnader är det bara att köra på och vaccinera, vill inte patienten så vaccinerar man inte och går vidare till nästa patient.

Sen kan man fundera på vad som kostar mest, en IVA-behandling eller kostnaderna för att ta hand om biverkningarna och vem som betalar vad. Låter som ekonomerna och juristerna fått för mycket att säga till om.

Men nu blev det klart att staten tar kostnaderna så det löste sig.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tusenett skrev:
Ja, de kunde istället frågat de som de vaccinerar om de vill ha vaccinet trots att de får betala alla kostnader själva om de får biverkningar. Får de samtycke av patienten att den tar eventuella kostnader är det bara att köra på och vaccinera, vill inte patienten så vaccinerar man inte och går vidare till nästa patient.
Nej detta är inte på individnivå.

Regionerna är ansvariga för sina medborgares hälsa/sjukvård.

Så då kunde de med andra ord ha skaffat fram vaccinet själva och om tillverkaren inte ger garantier så skulle de låta bli att vaccinera sin medborgare. Det vore nog inte så populärt om det var en grupp som kunde säga ifrån till skillnad mot nu.

Varför skall staten helt plötsligt ta över ansvaret? För att man hjälpt regionerna med att få fram vaccin?

Och helt oaktat vem som bär kostnaden så prioriterar man liv och hälsa först.

Det man nu säger är att "ok då får några dö" för vi tänker inte ta någon ekonomis risk.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Nej detta är inte på individnivå.

Regionerna är ansvariga för sina medborgares hälsa/sjukvård.

Så då kunde de med andra ord ha skaffat fram vaccinet själva och om tillverkaren inte ger garantier så skulle de låta bli att vaccinera sin medborgare. Det vore nog inte så populärt om det var en grupp som kunde säga ifrån till skillnad mot nu.

Varför skall staten helt plötsligt ta över ansvaret? För att man hjälpt regionerna med att få fram vaccin?

Och helt oaktat vem som bär kostnaden så prioriterar man liv och hälsa först.

Det man nu säger är att "ok då får några dö" för vi tänker inte ta någon ekonomis risk.
Vaccinet från Moderna (som väl detta gäller) har inte börjat levereras så det är ingen som behövt vänta på att bli vaccinerad så jag gissar att man ansåg sig ha tid att diskutera frågan från dessa regioner.

Som jag förstått det så om inte läkemedelstillverkaren är med i läkemedelsförsäljningen så blir det patienten själv som får betala kostnaden för vården om det blir biverkningar.

Staten har lovat att ta kostnaden då Moderna inte vill betala för försäkringen. Regeringen har tydligen haft månader på sig att lösa problemet om hur det ska gå till och blir nu utpressade av regionerna för att något ska hända.

Det låter mest som ett sandlådetjafs mellan dessa regioner och regeringen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Modernas vaccin skulle väl kommit i går tisdag enl plan. 11000 doser.
Det ska bara behöva -20˚C frysförvaring och klara 12h i kylen. (y)

Läste på Sky News (från 4/1): ...The agency concluded that the Oxford vaccine was up to 80% effective when the second dose was delayed by three months.
I övrigt inget nytt
 
E
blackarrow blackarrow skrev:
Modernas vaccin skulle väl kommit i går tisdag enl plan. 11000 doser.
Det ska bara behöva -20˚C frysförvaring och klara 12h i kylen. (y)

Läste på Sky News (från 4/1): ...The agency concluded that the Oxford vaccine was up to 80% effective when the second dose was delayed by three months.
I övrigt inget nytt
Detta som jag inte får ihop är hur effektiviteten efter 2 doser blir 62% enligt första studien, i din artikel står det 70% efter en dos?

Men nu är det 80% med 3 månaders fördröjning men Oxfords tester sa 90% om man tog det första som en halv dos.

Min känsla är att det behövs forskas lite mer på detta men kan man komma upp runt 90% är väldigt mycket vunnet med tanke på förvaring och pris.
 
optimum
Nyheter om att antalet som rapporterads avlidna av covid-19 är troligen för lågt enligt Anders Tegnell.
Då verkar det osmart att kritisera andra länder för brister i sin rapportering. Bäst att städa framför egen dörr.

Snart 10.000 avlidna i denna pandemi och den är inte slut ännu samt hur många är det i verkligheten?
Vi har inte ordning på vaccinationer och register.
Vi har inte ordning på testverksamhet.
Vi har inte ordning på ledningen som reser och far.
Vi har inte ordning på hur många som avlidit i pandemin.

Ändå påstår man att vi lyckats fantastiskt bra.
När man inom industrin hittar brister ses det som en möjlighet att bli bättre.
När man ser hur vi hanterar en pandemi är förbättringspotentialen enormt stor.
Allt han bli mycket bättre. Fantastisk nyhet för många här.

"Troligen dog fler med covid-19 i våras än vad som hittills varit känt. Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell till SvD.

Tidningen har jämfört Folkhälsomyndighetens statistik med överdödligheten i Sverige. I april 2020 dog 2882 fler personer än genomsnittet de senaste åren. Enligt myndighetens statstik skedde 2 544 coronarelaterade dödsfall samma månad.

I en rapport bekräftar Folkhälsomyndigheten att vårens dödstal verkar ha underskattats. En förklaring tycks vara att Sverige inte kom i gång med testningen i början av pandemin.

– Så kan det nog vara. Vi ser att skillnaden mellan överdödligheten och antalet dödsfall i vår statistik var större under framför allt den tidiga våren, säger Anders Tegnell till SvD.

Han säger också att dödstalsstatistiken troligen kommer att revideras i efterhand."



Aftonbladet nyheter om covid-19
 
optimum optimum skrev:
Nyheter om att antalet som rapporterads avlidna av covid-19 är troligen för lågt enligt Anders Tegnell.
Då verkar det osmart att kritisera andra länder för brister i sin rapportering. Bäst att städa framför egen dörr.

Snart 10.000 avlidna i denna pandemi och den är inte slut ännu samt hur många är det i verkligheten?
Vi har inte ordning på vaccinationer och register.
Vi har inte ordning på testverksamhet.
Vi har inte ordning på ledningen som reser och far.
Vi har inte ordning på hur många som avlidit i pandemin.

Ändå påstår man att vi lyckats fantastiskt bra.
När man inom industrin hittar brister ses det som en möjlighet att bli bättre.
När man ser hur vi hanterar en pandemi är förbättringspotentialen enormt stor.
Allt han bli mycket bättre. Fantastisk nyhet för många här.

"Troligen dog fler med covid-19 i våras än vad som hittills varit känt. Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell till SvD.

Tidningen har jämfört Folkhälsomyndighetens statistik med överdödligheten i Sverige. I april 2020 dog 2882 fler personer än genomsnittet de senaste åren. Enligt myndighetens statstik skedde 2 544 coronarelaterade dödsfall samma månad.

I en rapport bekräftar Folkhälsomyndigheten att vårens dödstal verkar ha underskattats. En förklaring tycks vara att Sverige inte kom i gång med testningen i början av pandemin.

– Så kan det nog vara. Vi ser att skillnaden mellan överdödligheten och antalet dödsfall i vår statistik var större under framför allt den tidiga våren, säger Anders Tegnell till SvD.

Han säger också att dödstalsstatistiken troligen kommer att revideras i efterhand."



Aftonbladet nyheter om covid-19
Först; jag försöker inte skydda svensk sjukvård, som jag tycker länge varit väldigt eftersatt.
MEN att jämföra med industrin blir fel. Ett industriföretag med brister riskerar att bli utkonkurrerat av andra företag, så de har ett stort egenintresse av att förbättra sig, annars går de under.
Ett lands sjukvårdsapparat blir inte utkonkurrerat; vad ska ”kunderna” göra? Flytta till ett annat land?
Visst finns det privata vårdgivare i Sverige, men du kan som sjuk knappast välja vilken IVA du vill hamna på. Man kan ju inte ens välja vilken förlossningsklinik man hamnar på, många får skickas till grannlän.
(Jodå, det finns några privata såna kliniker också; men de tar endast emot enkla fall där man inte tror sig se några komplikationer, för man har inga akutvårdsresurser. Ungefär som friskolor, som kan välja vilka mönsterelever man vill ta emot). De svåra och dyra fallen vill inte det privata näringslivet ansvara för.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Först; jag försöker inte skydda svensk sjukvård, som jag tycker länge varit väldigt eftersatt.
MEN att jämföra med industrin blir fel. Ett industriföretag med brister riskerar att bli utkonkurrerat av andra företag, så de har ett stort egenintresse av att förbättra sig, annars går de under.
Ett lands sjukvårdsapparat blir inte utkonkurrerat; vad ska ”kunderna” göra? Flytta till ett annat land?
Visst finns det privata vårdgivare i Sverige, men du kan som sjuk knappast välja vilken IVA du vill hamna på. Man kan ju inte ens välja vilken förlossningsklinik man hamnar på, många får skickas till grannlän.
(Jodå, det finns några privata såna kliniker också; men de tar endast emot enkla fall där man inte tror sig se några komplikationer, för man har inga akutvårdsresurser. Ungefär som friskolor, som kan välja vilka mönsterelever man vill ta emot). De svåra och dyra fallen vill inte det privata näringslivet ansvara för.
Precis. Man bör nog inte privatisera mer av den orsaken men inse förbättringspotentialen. Alltså få ordning på allt som inte fungerar speciellt bra och skapa en sjukvård som är bättre för både patient och personal.
Vi har ju inte ens nationella IT-system utan olika i olika regioner. Samma med administrationen. Det finns så mycket att förbättra och då ska man inte kopiera rakt av från industrin som vissa stollar försökt med. Jo man har kört med black-belt kurser, flyttar olikfärgade magneter på tavlor och är hämtat från industrin av karriärister som inte ser till helheten.
I kriser som denna avslöjas bristerna, de blir nakna. Jag har haft uppe det tidigare så det är ingen nyhet men uppdraget FHM har är för stort och spretigt vilket vi ser i tomtelandet med att man skyller på jämlikhet.
Det har varit uppe både när det gäller jobba hemma (distans) och senast munskydd.
Vår pandemiberedskap var kass och det vet vi nu varför när MSB chefen fokuserar mer på egna saker än just vad han borde gjort. o.s.v.
Jag tycker soppan är jättebra att skiten kommer upp till ytan att vi har stor förbättringspotential. Så mycket kan bli bättre och billigare om vi hanterar saker på rätt sätt och rationellt.
Jo jag är formad av industrins spelregler och där finns man inte kvar om man inte kan hantera saker på rationellt sätt och i rätt tid. Den vaccinationsplan man nu försöker få till är vardagsmat för folk inom industrin och försvaret. Man vet hur logistik fungerar och hur man växlar upp i takt gång efter gång.

Nej nu måste jag logga av för nu är jag "in stämplad" på jobbet. Distans idag.:cool:
 
D
Ulltand Ulltand skrev:
Vad säger man? Tänker vänta med en livräddande behandling på grund av en försäkringfråga. Suck :(

"Regionerna Dalarna och Västra Götaland har sagt att de tänker vänta med att vaccinera med Modernas vaccin, tills de får besked att staten kommer täcka kostnader för eventuella biverkningar.

På onsdagens pressträff var socialministern Lena Hallengren tydlig:

– Oavsett när beslutet fattas kommer regeringen att täcka eventuella kostnader."
Om en skola sköts dåligt kan denna bli tvångsförvaltad, jag tror inte denna mekanism finns för regioner, det tycker jag är synd.

Om inte politikerna i en sådan region straffas oerhört hårt av sina väljare blir jag besviken, att prioritera ett politiskt "spiele" före att bromsa denna pandemi hade nog i en del länder fått ett abrupt slut på torget. Vet inte ens vilken politisk färg dessa regioner har och det intresserar mig inte heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.