1 015 730 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det står också:optimum skrev:
Så här var det framfört i talet av Stefan Löfven den 8:e december
"Undvik nya kontakter, träffa så få människor du kan, träffa dem så sällan det går, undvik att gå i butiker, säger vidare statsministern. Träffa de personer du firar med under kort tid, håll avstånd och träffa dem helst utomhus. Undvik att resa med tåg eller bussar och undvik att gå i butiker. Gör det här för att inte bli smittad och inte smitta andra och gör det också för vård- och omsorgspersonal som sliter."
Undvik att gå i butiker. Ja hur då? Jo man går inte till dema alls.
Det är väl för katten inte samma att "det var lite folk" eller "rakt in och rakt ut"
Det står så igen "Undvik att resa med tåg eller bussar och undvik att gå i butiker."
Moralens väktare tolkar själva.
Glöm inte tomten Dan Eliasson.
Ofattbart att vissa ändå försvara de som bryter mot vad statsministern själv sade.
Ja nu gjorde han ju också det.
Uppenbarligen tillhör de en elit som får göra som de vill.
[länk]
”De nationella råden ska vara vägledande för hur vi firar jul och nyår.”
Julen är över.
Redigerat av moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Undvik är inte samma sak som förbjudet. När många undviker, dvs. låter bli att springa på Classe m.fl. var och varannan dag bara för att titta om det finns något nytt och intressant då blir betydligt färre där och det går att handla med mycket liten risk.optimum skrev:
Så här var det framfört i talet av Stefan Löfven den 8:e december
"Undvik nya kontakter, träffa så få människor du kan, träffa dem så sällan det går, undvik att gå i butiker, säger vidare statsministern. Träffa de personer du firar med under kort tid, håll avstånd och träffa dem helst utomhus. Undvik att resa med tåg eller bussar och undvik att gå i butiker. Gör det här för att inte bli smittad och inte smitta andra och gör det också för vård- och omsorgspersonal som sliter."
Undvik att gå i butiker. Ja hur då? Jo man går inte till dema alls.
Det är väl för katten inte samma att "det var lite folk" eller "rakt in och rakt ut"
Det står så igen "Undvik att resa med tåg eller bussar och undvik att gå i butiker."
Moralens väktare tolkar själva.
Glöm inte tomten Dan Eliasson.
Ofattbart att vissa ändå försvara de som bryter mot vad statsministern själv sade.
Ja nu gjorde han ju också det.
Uppenbarligen tillhör de en elit som får göra som de vill.
[länk]
Man vill ju inte att alltför många affärer blir utslagna eller att allt för många avskedas för det slår mot ekonomin framöver och därmed mot vår framtida sjukvård och äldreomsorg.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Med hur de flesta sköter sig i butiker med undvikande av trängseltider, avstånd och plexiglasskivor så är det troligen liten smittspridning där men den stora amerikanska studien om rörelsemönster och antal sjuka såg ett samband mellan små och trånga affärer som utsatta grupper måste besöka ofta och att dessa grupper blir mer sjuka.D djac skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Går väl inte att göra det sämre ån Sverige har gjort? Ett litet glesbefolkat land långt uppe i norr. Att man måste jämföra med Mexico City säger en del om på vilken nivå man levererat. Sen har ni ju er arrogante skitstövel Tegnell som förstört det nordiska samarbetet för tiotals år framöver.Nissens skrev:
Jag försvarar inte dem med näbbar och klor, men jag har bl.a arbetat som chef och drivit företag i många år vilket gett mig erfarenhet av hur det är att leda och fatta beslut i svåra situationer. Och det finns alltid besserwissrar som tycker att mycket kan göras annorlunda, oftast med facit i hand och att de inte haft tillgång till allt beslutsunderlag vid den aktuella tidpunkten.
Så är det här också, vissa tror sig själva om väldigt mycket, men om de hade varit ansvariga så hade de agerat betydligt sämre än vad de de kritiserar har gjort.
Det tjatas i det oändliga om att Sverige gjort såå många fel, men i ett internationellt perspektiv är det inte så illa. Och pandemin är inte över. Jag har tex många vänner i Mexico, just nu är hela Mexico City i emergency läge. Det är en 22 miljonersstad... Inte heller i Europa sticker Sverige ut som ett land som det gått så illa för.
Och man envisas med att inte titta på över/under dödligheten, detta för att siffrorna inte blir så dramatiska då.
Det stora problemet är inte att många dör av Covid-19, ett större problem är att covid-19 kräver så mycket sjukvårdsresurser, vilket får annan vård att bli lidande. Förutom många andra samhälleliga problem förstås. Hörde just att ”Missing people” fått 50% mer att göra under 2020 pga att många mår dåligt psykiskt.
Såå, det handlar om att förstå FHM och regeringen. Jag tycker att de gjort ett bra jobb med de förutsättningar de haft.
Ja, men då det är mindre trängsel efter jul och mellandagshandeln så är det större sannolikhet att man på ett säkert sätt kan gå in och handla sågkedjeolja på Jula om man behöver det anser jag.BirgitS skrev:
Redigerat av moderator:
Här kommer en nyhet som inte finns på nyhetsredaktionerna- vad jag sett! Satte ihop diagram på dödligheten per 100 000 inv för några områden, ackumulerat. Hela Europa inklusive Ryssland, EU med UK, forna öststater och Norge, Danmark, Finland o Island ihop slaget. Data plockad från Finacial Times.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jo jag har bekanta som flyger och de besöker fortfarande USA, det är tydligen trång och dålig diciplin i affärerna där.BirgitS skrev:
Med hur de flesta sköter sig i butiker med undvikande av trängseltider, avstånd och plexiglasskivor så är det troligen liten smittspridning där men den stora amerikanska studien om rörelsemönster och antal sjuka såg ett samband mellan små och trånga affärer som utsatta grupper måste besöka ofta och att dessa grupper blir mer sjuka.
Men även i UK verkar butikspersonal bli mer sjuka, antar att det har med munskydden att göra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Ryssland två gånger?trähandtag skrev:
Här kommer en nyhet som inte finns på nyhetsredaktionerna- vad jag sett! Satte ihop diagram på dödligheten per 100 000 inv för några områden, ackumulerat. Hela Europa inklusive Ryssland, EU med UK, forna öststater och Norge, Danmark, Finland o Island ihop slaget. Data plockad från Finacial Times.
[bild]
Sen vet du väl om att det har väl typ dött 3 gånger fler med Covid i Ryssland än vad deras statistik säger, detta då enligt statistiken för överdödlighet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 885 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 885 inlägg
Nyhet: om det kommer en ny pandeni så kommer Sverige vara bäst rustat av alla länder om de bara lyssnar på oraklet som vet allt om allt. Om forskare säger att de inte vet, så kan vi strunta i det och fråga oraklet som med ofelbar precision och 100% säkerhet kan berätta hur det ligger till. Det spelar ingen roll vad ämnet är, om det är smittspridning, hur man ska vaccinera, hur bra vaccinet fungerar, hur man ska dosera, om man får blanda eller inte blanda doser. Till och med när ett bolag doserar fel av misstag vid tester så vet oraklet i Sverige att det inte var ett misstag utan en del av ett test eftersom man misstänkte att en halv dos kunde vara mer effektiv än en hel. Jag tycker det känns hoppfullt för Sveriges framtida problem med denna enorma kunskapsbank, som utan att tveka det minsta kan säga att läkemedelsbolaget har fel.
Bara för att vara tydlig, skrev jag att inkluderar hela ryssland. Testade med att räkna ryssland ggr 3 och då vart forna öst i nivå med eu, sverige. Norge, finland, dk o iceland avviker rätt kraftigt inom Europa. Det finns något land till som är lågt också. Har inte excelfilen framför mig.BirgitS skrev:
Haha, Mexico City är en stad, inte ett land.F Finndjävel skrev:
Är din värld inte större än Norge, Sverige Finland och Danmark så har du mycket kvar att uppleva.
Ja, många länder har råkat mycket värre ut än Sverige. I EU ligger vi i mittfältet ungefär. Om du tar reda på fakta så ser du. Finland är väl redan ett av de mest glesbygda udda länderna som finns på planeten. Och att vara isolerade är väl inget nytt där heller....
Har du verkligen så dålig koll att du tror att Sverige ligger så illa till?
Tegnell har väl knappast med något nordiskt samarbete att göra? Han är en tjänsteman på en myndighet i Sverige, inget annat. Det nordiska samarbetet spräckte väl Norge när de köpte F-35 istället för Gripen. Finland-Sverige kan nog få till något utan Norge möjligtvis.
Nedan får du en bild av lite olika länder i västvärlden och hur deras siffror ser ut. Sverige utmärker sig varken uppåt eller nedåt...
Redigerat:
Är pandemin också över?tusenett skrev:
Då kan vi leva som förr nu då eftersom de ledningen gör sina egna tolkningar.
Julsakerna är bortplockade och idag åker el-ljusstaken som stått i fönstret bort och munskydd och handsprit packar vi in i skåpet till nästa gång.
Tack för ditt svar det var väldigt upplysande.
