Byggahus.se

Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd

1. U
    Medlem · 3 840 inlägg

Efter fem år är överdödligheten till stor del kompenserad av underdödlighet.

Man vad ha det för betydelse? +10.000 personer har avlidit för tidigt pga Corona. I snitt kanske varje individ har förlorat 3-4 år.

2. U
    Medlem · 3 840 inlägg
    ""Trots vaccinuppmaningen – beslutet i Norrbotten dröjer

I Norrbotten hade man i fredags vaccinerat 1 175 personer och regionen har också sparat vaccin för att säkra en andra dos för fulltgott skydd. Det uppmanar statsepidemiolog Anders Tegnell regioner att sluta med eftersom leveranserna fungerar.

När Pfizers vaccin anledde till Sverige i slutet på 2020 hade det tidigare kommit rapporter från södra Europa att leveranserna var osäkra, och därför valde många regioner att spara doser för att säkra spruta nummer två som behövs för ett fullgott skydd.

FHM uppmanar
    Folkhälsomyndigheten uppmanar nu alla regioner att sluta spara och lita på att leveranserna kommer.

– Vi följer det här och vi kommer att göra det. När vi kommer att det här känns tryggt och bra så kommer vi att ta de beslutet, säger chefsläkare vid Region Norrbotten Pia Näsvall.

Alla kommuner igång
    I veckan ska alla kommuner i Norrbotten vara igång med vaccinering och chefsläkaren tror inte att strategin med att inte spara doser skulle leda till någon stor tidsvinst.

– Första dosen blir det fler som får just då men kan vi inte fullvaccinera så hjälper inte det. Jag tror inte att det går så mycket fortare, vi måste ändå få alla doser för att alla ska få fullgott skydd. Man vet inte vilket skydd man får efter en dos utan skyddet man tittat på är efter två doser. ""

Pia Näsvall är dåligt påläst vilket kommer att kosta människor i regionen livet.

3. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 059 inlägg

Fairlane

Medlem
    https://www.dn.se/sverige/atta-aldr...ovid-19-efter-att-de-fatt-forsta-vaccindosen/

"Åtta äldre i Göteborg har insjuknat med covid-19 efter att de fått första vaccindosen"

– Efter en dos har man dåligt skydd, säger Thomas Wahlberg, smittskyddsläkare i Västra Götalandsregionen.

Märkligt med alla dessa personer som inte vet att man har ett nästan fullständigt skydd efter en dos.
    Märkligt med att trots detta nästan fullständiga skydd går 8 personer som fått en första dos ändå och insjuknar.

Kanske läser de inte på Byggahus, utan på andra ställen så att de inte vet sanningen?

4. harry73
    Allvetare · Skåne · 12 110 inlägg

harry73

Allvetare
    Här är det såklart intressant om det är inom samma grupp eller om en grupp med liten risk för coronabiverkningar har en större risk för vaccinbiverkningar

5. U
    Medlem · 3 840 inlägg
    Du vet att det tar 10-dagar innan immunitet övht börjar uppstå. Det är helt vanligt vid vacciner. Så det är helt förväntat att man kan insjukna inom två veckor. I genomsnitt fick man 50% skydd mellan första och andra vaccinationen. Men det beror helt enkelt på att man inte tagit några tidshänsyn då.

Efter tre veckor är skyddet runt 90 %

Studier om det har jag postat vetenskapliga länkar om tidigare i tråden. Det är inte omstritt på något vis. Om du har missat dem och vill se dem igen så pinga mig
    !

Det är viktigt att människor förstår detta. Annras fattar de dåliga beslut som Pia Näsval

Redigerat 14 jan 12:42
  6. optimum
    Medlem · 4 830 inlägg
    Inget konstigt i det från AT.
    Han menar i början var det problem med testningen och alla som avled blev nog inte testade om det var covid-19

Ursprunget till artikeln jag länkade till var till en betalsida och inget värde att länka till men finns via artikeln jag hänvisade till.

Vad vi inte vet är om det finns de på äldreboenden som inte ens läkare besökte utan antogs ha covid och sedan fick vara utan IVA vård och aldrig testades och sedan inte rapporterats som orsak covid.

Det blir lite märkligt då när vi inte har riktigt ordning på sakerna i Sverige och då anklaga andra länder för att inte rapportera på rätt sätt. Här har vi alltså en bra förbättringspunkt att utveckla så slipper vi lägga energi i efterhand på att gissa hur det var.

7. optimum
    Medlem · 4 830 inlägg
    Svårt?

Man har inte något skydd direkt utan kommer efter minst 10 dagar efter första sprutan
    Alltså blir man dagarna närmast efter man fått sprutan smittad så blir man troligen sjuk.

Jätteenkelt
    Därför ska man fortsätta skydda sig som man vore icke vaccinerad tills man fått andra sprutan.
    Även därefter då vi inte vet hur man kan smitta ändå. (viktigt att tillägga för annars får jag massa påhopp)

8. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 059 inlägg

Fairlane

Medlem
    Jodå, jag har sett dina länkar och hur du drar slutsatser...
    Låt oss säga som så att jag inte håller med i alla slutsatser som du drar eftersom du så uppenbart väljer ut rapporter och forskare som stödjer dina teser och fullständigt ignorerar de rapporter och forskare som inte stödjer dina teser. Det senare även om det är de som forskat fram vaccinen.

9. U
    Medlem · 3 840 inlägg

Finns det någon forskningsrapport som hävdar något annat än att vaccinet är 90% effektivt efter 1 dos och tre veckor så posta gärna den!

Jag har postat min källa.

Det är för övrigt inga slutsatser jag drar. Det framgår i klartext i materialet. Det är inte ens kontroversiellt. Det är tämligen förväntat.

10. U
    Medlem · 3 840 inlägg
    Sverige har underrapporterat dödlighten i Covid 19 i våras.

"Troligen dog fler personer med covid-19 i våras än vad som framgår av Folkhälsomyndighetens statistik, säger Anders Tegnell till SvD. Underrapporteringen beror på den bristande testkapaciteten i Sverige." SvD idag.

• Laddar…
  11. B
    Medlem · Stockholms län · 17 879 inlägg

BirgitS

Medlem
    I Norge har nu 13 dödsfall inträffat i samband med vaccinationen av ung. 25 000 människor. Eftersom de har inträffat bland sköra och sjukliga människor på vårdhem har norska läkemedelsverket att nu ändrat sina riktlinjer så att läkare ska noggrannare överväga vilka som verkligen vaccineras och de som är i livets slutskede kan undantas.
    https://www.nrk.no/norge/legemiddel...sfall-til-bivirkninger-av-vaksinen-1.15327024
    via DN:s liveflöde

Tillägg:
    Dessa patienter har varit så skröpliga att vanliga biverkningar i form av t.ex. feber har blivit för mycket för dem och de har avlidit för tidigt, om jag förstår norskan rätt.

Redigerat 14 jan 14:19
  12. blackarrow
    Elektroniktokig · 2 873 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Det står inget i artikeln om hur lång tid det var mellan vaccinering och insjuknande, eller var uppgiften om 40% immunitet efter en dos kommer ifrån.

Immuniteten är 0% de första dagarna.
    Efter 12 dagar har man 52% effektivitet enl Pfizer.
    Klart man kan bli sjuk...

”Samtidigt anser Edberg att uppgiften om de åtta insjuknade efter att de fått den första vaccindosen inte ska överdramatiseras.
    – Att de blivit sjuka ska inte vara kopplat till själva vaccinet, och vi får komma ihåg att man bedöms ha ett 40-procentigt skydd efter första dosen. Det är klart att man kan få covid-19 då. Jag ser det här mer som en slump och ingen av de åtta uppges vara särskilt sjuk, det är lindriga symtom.”

Det hade varit väldigt märkligt om de fått covid-19 av ett vaccin som inte innehåller viruset. Inte ens i försvagad form förekommer viruset i vaccinet.

Artikeln ska väl tolkas som man måste fortsätta vara försiktig och inte tro att man är fullständigt immun så fort man fått sprutan. Det kanske är en nyhet för någon?

13. D
    Medlem · M · 1 665 inlägg

djac

Medlem
    Jo, så kan man ju uttrycka sig om man vill polarisera debatten, man låtsas att man inte känner till hur det ligger till, så använder man folks oförmåga att acceptera döden och piskar upp känslor runt detta.

Många som har avlidit på hemmen har haft alzheimer, det lever man inte länge med och med tanke på den väntetid som finns för att få en plats på dessa, så har redan mycket av den tiden förflutit, sorgligt men sant. Som jag nämnde så hade vi dessutom ändå en överdödlighet att vänta, eftersom vi kom från en period med underdödlighet. Sen vill jag såklart inte snacka bort att även friskare människor än så har drabbats, både av plågsamma sjukdomsförlopp och en del har även avlidit, men man bör nog nyansera bilden för att hamna lite närmare den egentliga sanningen.

Ovanpå detta kommer såklart de sekundära skadorna på individer, samhälle, sjukvård, ekonomi, osv, som normaliserat förmodligen vida överstiger de direkta Coronaskadorna, som vi lyckats begränsa ganska väl.

14. U
    Medlem · 3 840 inlägg

Detta är inte kopplat till någon ålder.

Data från hela gruppen som vaccinerades visar på 90% skydd efter en dos och tre veckor med hög sannolikhet.

I ålder upp till 75 år är skyddseffekten hela 94% efter 4 veckor efter första dosen och en vecka efter andra dosen.

Strunta i vad jag säger då men Pfizer hävdar med dessa data att skyddseffekten är god för alla åldrar. Jag har ännu inte läst någon som ifrågasätter det.

15. D
    Medlem · M · 1 665 inlägg

djac

Medlem
    Man kan såklart ha vilka funderingar man vill som individ men när man går ut och "säljer" till folk på budskapet att avstå vaccin tar man på sig ett enormt ansvar, som att man övertygar någon att köra utan säkerhetsbälte, dessutom med nerisad framruta så att man riskerar ha ihjäl någon annan.

Att det har gått så snabbt denna gången överraskade de sakkuniga som är vana vid längre ledtider, men detta finns förklarat, en stor dos av tur kombinerat med att man säkrat opproportionella resurser för detta gjorde att man kunnat jobba parallelt och därför kunnat korta tiden utan att för den sakens skull tumma på säkerheten.

Biverkningarna hittils har väl varit av arten obehag i stort sett men du kan kanske hitta någon läkare med rätt kompetens som kan bedöma dig, verkar inte vara så många som inte kan ta alls, så du kan säkert ha gott hopp.

Tar alla andra så blir ju även du skyddad :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.