P
optimum optimum skrev:
Idag blir det en sväng till Jula, Clas Ohlson, och Biltema för att se om de har något nytt.
Jo jag ska kolla först att det inte är för många där och sedan blir det rakt in genom dörren och rakt ut ur samma dörr när jag är klar. Samma teknik som Stefan Löfven och Anders Tegnell använder. Tackar för tipset.:cool:
Ja, men den nya pandemilagen ska butikerna se till att du har 10kvm att röra dig på så det borde inte vara några problem med trängsel. Du kan eventuellt behöva vänta utanför i kö en stund men då får du lite frisk luft på köpet.

Om butikerna inte sköter sig kan du alltid bli angivare, länsstyrelserna är beroende av tips https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/pandemilagen-lansstyrelser-beroende-av-tips
 
Redigerat av moderator:
  • Haha
djac
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Nu är det ok att åka till Jula och handla. Om det är lite folk.
Vidimerat av Anders Tegnell.

Nu skiter jag också i alla råd och gör som fina herrarna och sätter ihop mina egna råd.
Behöver jag inte bry mig om att betala extra frakt och vänta på saker längre. Jula, Biltema, Clas Ohlson, jag är tillbaka hos er.
Aha, samlades de över 8 st ...?
Eller vilka av sina egna råd/regler bröt han mot?
Svara gärna.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
harry73
trähandtag trähandtag skrev:
Här kommer en nyhet som inte finns på nyhetsredaktionerna- vad jag sett! Satte ihop diagram på dödligheten per 100 000 inv för några områden, ackumulerat. Hela Europa inklusive Ryssland, EU med UK, forna öststater och Norge, Danmark, Finland o Island ihop slaget. Data plockad från Finacial Times.


[bild]
Det är lite vanskligt att ta med Ryssland i statistiken eftersom Ryssland medger att de har mer än 3 ggr så många coviddöda än statistiken visar. Det tillsammans med Rysslands storlek (145 miljon invånare) gör att hela statistiken blir väldigt missvisande.

För övrigt är de första utkast till Sveriges överdödlighet under 2020 färdiga.
https://www.sydsvenskan.se/2021-01-13/coronans-verkliga-dodstal-borjar-bli-synligt
Dryga 6 000 extra dödsfall jämfört med medelvärdet för 2015-2019.
Graf över antal avlidna i Sverige per dag 2020 jämfört med medelvärdet för åren 2015-2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir 612 döda per miljon invånare, och då skulle vi hamna på plats 41 enligt worldometers.info

Jag tycker att de ska ge Anders Tegnell och regeringen en medalj för att de fick oss så bra genom pandemin.

Heja Anders!
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Det blir 612 döda per miljon invånare, och då skulle vi hamna på plats 41 enligt worldometers.info
Fast det är nog många länder som skulle få sjunkande antal om man i stället jämför överdödlighet för det är nog inte bara i Sverige som influensan och vinterkräksjukan slutade skörda offer i mitten av mars. För andra länder som har dålig koll på hur många som verkligen avlidit skulle det i stället bli mycket högre värden.
 
harry73
Det har flera gånger tagits upp i tråden att många andra länder har en underrapportering av dödsfall om man jämför med överdödligheten.
Det är såklart möjligt att det har ändrats under hösten, men annars skulle jag inte veta varför andra länder skulle få minskade dödstal om man utgår från överdödligheten.

Jo, Belgien skulle få minskade dödlighet, men det är inte troligt att de skulle hamna under Sverige.
 
Staffans2000
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker att de ska ge Anders Tegnell och regeringen en medalj för att de fick oss så bra genom pandemin.
Du menar "trots Anders Tegnell och regeringen" hoppas jag! För inget av det, de förutspådde inträffade.

Staffan
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du menar "trots Anders Tegnell och regeringen" hoppas jag! För inget av det, de förutspådde inträffade.

Staffan
Jag spelar ju inte baserat på deras uttalanden så just det spelar mindre roll (om det nu skulle vara så), det viktiga är att vi totalt sett minimerar skadan av denna händelse och det verkar de ju lyckas ganska bra med. Som konstaterat ligger vi väl i mitten när det gäller Coronan och i den absoluta toppen när det gäller andra Coronarelaterade skador (skola/psykiskt välbefinnande/ekonomi/osv).
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
i den absoluta toppen när det gäller andra Coronarelaterade skador (skola/psykiskt välbefinnande/ekonomi/osv).
Det var ju inte bra.
Det var en typ av information jag trodde du förnekade. Sent skola syndaren vakna!

Staffan
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var ju inte bra.
Det var en typ av information jag trodde du förnekade. Sent skola syndaren vakna!

Staffan
Toppen=bra, botten=dåligt
 
Staffans2000
D djac skrev:
Toppen=bra, botten=dåligt
Men så skrev du inte. Sanningen å säga, anade jag att det var ett syftningsfel och inte ett uppvaknande ur dödsskuggans dal.:D

Staffan
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men så skrev du inte. Sanningen å säga, anade jag att det var ett syftningsfel och inte ett uppvaknande ur dödsskuggans dal.:D

Staffan
Tar gärna såna påpekanden men jag skulle nog säga att det inte är ett syftningsfel, inget som "toppen" syftar på, mer en tolkningsfråga vill jag påstå, dvs menar jag att "ligga i toppen" när det gäller skador innebär att man har många, eller att man är där för att man undviker dessa, öppet för tolkning skulle jag säga? Men håller med om att det var tvetydigt skrivet!

Point taken
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Lika många döda 2020 som ett år med svår influensa, t.ex. 1993, skanderar Aftonbladet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...r-ett-ar-med-svar-influensa-som-under-coronan

Tänk att vi inte stängde ner världen lika hårt då? Var intensivvården lika högt belastad då som nu, någon som vet? En influensasäsong är väl dessutom normalt sett kortare (några få månader), så det måste ha dött väldigt många på kortare tid 1993?
 
B b8q skrev:
Lika många döda 2020 som ett år med svår influensa, t.ex. 1993, skanderar Aftonbladet:

[länk]

Tänk att vi inte stängde ner världen lika hårt då? Var intensivvården lika högt belastad då som nu, någon som vet? En influensasäsong är väl dessutom normalt sett kortare (några få månader), så det måste ha dött väldigt många på kortare tid 1993?
Hade vi varit helt utan åtgärder så hade vi nog haft betydligt högre dödstal med denna pandemin än den från 93.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Lika många döda 2020 som ett år med svår influensa, t.ex. 1993, skanderar Aftonbladet:

[länk]

Tänk att vi inte stängde ner världen lika hårt då? Var intensivvården lika högt belastad då som nu, någon som vet? En influensasäsong är väl dessutom normalt sett kortare (några få månader), så det måste ha dött väldigt många på kortare tid 1993?
Handlar nog inte om det utan tillbaks till början, vi ändrar våra vanor för att säkerställa att vården kan hantera de som insjuknar.

Hörde en sakkunig som berättade att detta virus har ett naturligt R-tal mellan 3-4, de mått och steg vi har vidtagit har gjort att det nu ligger runt 1, betänk den exponentiella tillväxten om vi låtit bli att göra detta.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.