P
D djac skrev:
Jag är inte så mycket ute efter tyckande eller gillande av åtgärder men däremot anser jag att vi ska vara oerhört försiktiga, rent av avhålla oss totalt från, med att bryta mot lagarna, även under en virusbelastning.

Absolut inte ute efter att "sätta dit" regeringen, som jag tycker har gjort bäst jobb av de jag kan komma på, trots säkert dagliga misstag, men om de skulle ha medverkat till att flytta gränserna för när man kan kränka medborgarnas fri och rättigheter så har det nog kostat mer än det smakade iaf.
Jag undrar fortfarande vilka mörka krafter vars påtryckningar om införandet av olagliga regleringar du menar att regeringen haft svårt att stå emot. [Ref. #16370].

optimum optimum skrev:
När deltan var aktuell så behövdes påfyllnad då antikroppar började försvinna.
Vaccinet funkar rätt bra mot deltan men knappast Omikron.
Det är bara att se på smittspridningen så förstår man hur dåligt skydd via har för symptomatisk sjukdom via vaccinet.

Varför i hela friden skulle det skydd som påståtts vara bra upp emot 5-6 månader nu behöva kortas ned till 3 månader. Låter inte klokt eller ren panikåtgärd när man ser att vaccinet inte funkar mot Omikron.
Har du någon vettig förklaring varför man nu ändrar tiden till 3 månader?
Min gissning är att förklaringen döljer sig i två anledningar.
1. Allt är nytt vad gäller vaccination och sars-cov-2 så det här är åtgärd baserad på nya studier och upptäckter. Gissningsvis har det varit lika vid införande av vaccination mot andra sjukdomar som äve de kräver påfyllningsdoser.
2. FOHM har inte så många andra åtgärder kvar att ta till för att rädda samhälle och sjukvården med nuvarande smittspridningsnivåer så då tar man till vad man har. Tillsammans med vad man lärt sig punkt 1 lär förhoppningen vara att lindra effekten av smitta så mycket som möjligt hos så många som möjligt.

Om det är panikåtgärd eller inte är upp till betraktaren att avgöra. Det är ett agerande iaf vilket du tidigare genom pandemin efterfrågat.

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Och ja jag tillhör dom som haft betydligt mer rätt
än FHM om munskydd, smitta och vaccin.
Om man singlar slant och gissar på utfallet så får man i genomsnitt rätt i hälften av gissningarna.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nu återgår flera länder till det normala läget, dags vi gör samma sak.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
P
Ja, skicka hem alla covid-simulanter som ligger på sjukhus!

• Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om man singlar slant och gissar på utfallet så får man i genomsnitt rätt i hälften av gissningarna.
Men varför skall man göra det när det finns vetenskapliga studier som pekar i en viss riktning.

Allt detta är avhandlat sedan länge i realtid i den första Coronatråden om du tvivlar.

Att FHM valde bort den kunskapen är det som är anmärkningsvärt.

D
P pmd skrev:
Jag undrar fortfarande vilka mörka krafter vars påtryckningar om införandet av olagliga regleringar du menar att regeringen haft svårt att stå emot. [Ref. #16370].
Det har väl varit ganska mycket propåer från oppositionen om "hårda tag", varav i stort sett alla inte gått att införa inom lagens ramar.

P
Ulltand Ulltand skrev:
Men varför skall man göra det när det finns vetenskapliga studier som pekar i en viss riktning.
Ja, det är precis det jag också undrar! Vilka vetenskapliga rön har du baserade du dina bedömningar på?
Varför använde inte FOHM några vetenskapliga studier och gissade istället?

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Saken är den att man inte behövt gissa alls för flera av exemplen. Det fanns mycket tidigt evidens för asymtomatisk smitta och ganska snart kom studier som visade på effekten av munskydd. Liksom att vaccin kunde komma redan år 2020

Jag skulle säga att merparten av expertisen såg detta men att FHM av någon anledning valde att bortse från denna kunskap.
Fast då är det ju inte längre mars 2020. Det är med andra ord efterklokhet.

I mars 2020 upprepade Fohm och motsv. myndighet i andra länder vad WHO sa, dvs. det sas samma sak överallt.

Ulltand Ulltand skrev:
Du kan ju tex titta på de 22 forskarnas kritik så är det lätt att inse att det fanns dom som haft betydligt mer rätt under hela resan.
Då är det inte längre mars 2020.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det har väl varit ganska mycket propåer från oppositionen om "hårda tag", varav i stort sett alla inte gått att införa inom lagens ramar.
Har det? Det är fullt möjligt, men mitt intryck är att oppositionen har varit mer åt hållet att restriktionerna är för stränga. Jag vet inte, vilket är varför jag bad dig förtydliga ditt påstående.

F.ö. så tycker jag att det är lite väl hårt att kalla oppositionen för "mörka krafter". Gör ens Magdalena Andersson det?

D
P pmd skrev:
Har det? Det är fullt möjligt, men mitt intryck är att oppositionen har varit mer åt hållet att restriktionerna är för stränga. Jag vet inte, vilket är varför jag bad dig förtydliga ditt påstående.
De har väl varit mest på slutet de har tryckt på åt det hållet, innan var det väl mest "berått mod" och "det är en massaker" etc men jag ska erkänna att jag inte byggt en tidslinje, ganska ointresserad av sånt trams och brus egentligen.

Såg att du la till en liten kommentar, nä det kan man nog inte kalla oppositionen men delar av den, och stora delar av dennas svans iaf, styrs ju ganska öppet av sådana krafter

BirgitS
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan det väl vara när det ser likadant ut på sjukhusen här som i Norge och Danmark.
Det gör det ju verkligen inte nu:
[bild]
[länk]
Danmark och Sverige är ju samma, sen är det ju den eviga frågan, -kan dessa siffror sättas i samma diagram, de brukar ha så olika ursprung att det blir helt knasigt?

BirgitS
D djac skrev:
Danmark och Sverige är ju samma, sen är det ju den eviga frågan, -kan dessa siffror sättas i samma diagram, de brukar ha så olika ursprung att det blir helt knasigt?
Det är skillnad på lutningen, vilket har betydelse för den framtida utvecklingen. Sen har Danmark mycket färre IVA-patienter än Sverige (ungefär hälften). Sen testar ju Danmark mycket mer så de antar nog att de kommer vara fortsatt bra på att hitta nya fall och det är ju fortfarande så att alla som har varit i kontakt med någon smittad ska hålla sig isolerad (enligt DN i morse). Det är inget "vi återgår till det gamla normala" i Danmark.

BirgitS BirgitS skrev:
Det kan det väl vara när det ser likadant ut på sjukhusen här som i Norge och Danmark.
Det gör det ju verkligen inte nu:
[bild]
[länk]
Sverige och Danmark är nära identisk ju. Dags att återgå nu. Alla jag känner ALLA har någon i familjen som haft det . I vissa fall har samtliga haft det. Inga symptom till lindrig förkylning.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.