BirgitS BirgitS skrev:
Men siffran om 94 % gäller inte skröpliga och sjukliga människor mellan 80 och 90 år eftersom de inte var med i studien.

Vi vet inte det men eftersom data ser bra ut även för yngre äldre så talar det för att det fungerar bra även för 90 åringar. Det är en slutsats Pfizer själva drar och Dagens medicin inte drar sig för att publicera. Med ett skydd på 94% för 75-åringar skulle det vara en sensation om skyddet var dåligt för tex 85-åringar. Men det kanske "bara" är 90% värsta fall.

Frågan är vad Tegnell har för grund för sitt påstående att det fungerar sämre/dåligt för äldre. Här tror jag som Optimum, han killgissar, dessvärre.
 
Redigerat:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
D djac skrev:
Alltså, jag tycker du nedvärderar personalen på regionerna lite, jag är helt övertygad att de har läkare som kan tolka medicinsk info .
Det är inte meningen att läkarna på regionen på egen hand skall föjla de senaste rören om vaccin. De har nog fullt upp med att bedriva vård.

Men att FHM inte har bättre koll på detta tycker jag är uppseendeväckande.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är inte meningen att läkarna på regionen på egen hand skall föjla de senaste rören om vaccin. De har nog fullt upp med att bedriva vård.
Du vet väl om att det finns smittskyddsläkare och andra som är anställda centralt på regionerna och som inte jobbar ute på sjukhusen.
 
optimum
Nu är det ok att åka till Jula och handla. Om det är lite folk.
Vidimerat av Anders Tegnell.

Nu skiter jag också i alla råd och gör som fina herrarna och sätter ihop mina egna råd.
Behöver jag inte bry mig om att betala extra frakt och vänta på saker längre. Jula, Biltema, Clas Ohlson, jag är tillbaka hos er.

Deras trovärdighet sjönk nu helt ned till botten.
Trodde faktiskt det fanns lite moral i AT att hålla sig till råden men icke.
Vilka jäkla dårar. De undergräver allt de står och pratar om.

Skärmdump av nyhetsrubrik: "Statsepidemiolog Anders Tegnell besökte varuhus".

I lördags handlade statsepidemiolog Anders Tegnell på Jula.
Av bilder att döma höll han avstånd.
– Jag behövde sågkedjeolja till min vedhantering, säger han.

Skärmdump av nyhetsartikel där Anders Tegnell diskuterar sitt besök på Jula för att köpa sågkedjeolja.
Person som handlar i en butik, håller avstånd med tydliga markeringar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAkOAj/har-handlar-tegnell-pa-jula-behovde-sagkedjeolja
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du vet väl om att det finns smittskyddsläkare och andra som är anställda centralt på regionerna och som inte jobbar ute på sjukhusen.
Jag tror och hoppas på att de sysslar med smittspårning istället för att läsa de senaste vaccinationsrönen och uppfinna hjulet själva

Har har FHM en roll att spela genom att förse med korrekt information och råd.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nu är det ok att åka till Jula och handla. Om det är lite folk.
Vidimerat av Anders Tegnell.

Nu skiter jag också i alla råd och gör som fina herrarna och sätter ihop mina egna råd.
Behöver jag inte bry mig om att betala extra frakt och vänta på saker längre. Jula, Biltema, Clas Ohlson, jag är tillbaka hos er.

Deras trovärdighet sjönk nu helt ned till botten.
Trodde faktiskt det fanns lite moral i AT att hålla sig till råden men icke.
Vilka jäkla dårar. De undergräver allt de står och pratar om.

[bild]

I lördags handlade statsepidemiolog Anders Tegnell på Jula.
Av bilder att döma höll han avstånd.
– Jag behövde sågkedjeolja till min vedhantering, säger han.

[bild]
[bild]


[länk]
Det har aldrig varit förbjudet att gå och handla. Butiker har inte stängts utan de ansvariga där ska se till att de inte har fler kunder än 1 per 10 kvm fri golvyta. Man kan ju tro att du inte läser om vad det står i de råd, föreskrifter etc. som kommer ut utan bara gissar utifrån lösryckta citat.
 
  • Gilla
  • Haha
crappyusrname och 7 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Det är inte meningen att läkarna på regionen på egen hand skall föjla de senaste rören om vaccin. De har nog fullt upp med att bedriva vård.

Men att FHM inte har bättre koll på detta tycker jag är uppseendeväckande.
Det tror jag inte på, det ingår i alla läkares uppgifter att hålla sig uppdaterade inom sina områden, speciellt om du är överläkare. Tror fortfarande inte att dessa tv-sändningar är riktade till ledning och sakkunniga i regionerna. Jag vet inte vad det står i den relevanta kommunikationen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Nu är det ok att åka till Jula och handla. Om det är lite folk.
Vidimerat av Anders Tegnell.

Nu skiter jag också i alla råd och gör som fina herrarna och sätter ihop mina egna råd.
Behöver jag inte bry mig om att betala extra frakt och vänta på saker längre. Jula, Biltema, Clas Ohlson, jag är tillbaka hos er.

Deras trovärdighet sjönk nu helt ned till botten.
Trodde faktiskt det fanns lite moral i AT att hålla sig till råden men icke.
Vilka jäkla dårar. De undergräver allt de står och pratar om.

[bild]

I lördags handlade statsepidemiolog Anders Tegnell på Jula.
Av bilder att döma höll han avstånd.
– Jag behövde sågkedjeolja till min vedhantering, säger han.

[bild]
[bild]


[länk]
Det har varit din egen, ganska unika tolkning av rekommendationerna, i verkligheten har det handlat om trängsel och avstånd.

Du kan ägna dig åt alla aktiviter du känner för, så länge du kan göra det med avstånd och du är fortfarande inom rekommendationerna.

Edit: det är heller inte förbjudet att tolka det som du gjort, så detta är också inom gränserna
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror och hoppas på att de sysslar med smittspårning istället för att läsa de senaste vaccinationsrönen och uppfinna hjulet själva
Nej, de ska de inte göra.
I Sverige planerar, organiserar och leder en smittskyddsläkare smittskyddet i sin region.[1] Bland annat följer smittskyddsläkaren smittskyddsläget i regionen, och lämnar allmänheten råd och upplysningar[2] i smittskyddsfrågor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Smittskyddsläkare

Men smittskyddsläkare var bara ett exempel att det finns många läkare som inte ska bedriva vård och alltså inte har fullt upp med just det.
 
tusenett skrev:
Det är tydligen just mRNA och avdödat man vill testa, och hoppas på ännu bättre skydd.

”The Pfizer vaccine uses a small amount of genetic code from the pandemic virus to teach the body how to fight off an infection, while the Oxford one is a genetically modified virus that has been altered so it won't cause infection but does carry information on how to beat Covid.

The idea is to give people a shot of the Pfizer vaccine followed by a dose of the Oxford one a few weeks later or vice versa, rather than two doses of the same vaccine.

The hope is that it will make the immune system produce two responses strongly - antibodies and T-cells - to combat Covid.”

[länk]
Det är en bra idé i teorin att försöka få en kraftigare och bredare immunitet med fler varianter av antikroppar mot spike-proteinet. Skulle ett vaccin ge mycket antikroppar men dåligt med T-cells-aktivitet kanske det är lämpligt att kombinera med ett annat vaccin som är bättre på just det.

Både mRNA vaccinerna och AstraZ/Oxford vaccinen är dock designade för att använda spike-proteinet som antigen för att trigga immunförsvaret. Det är mycket möjligt att AstaZ vaccinet använder en större av spikeproteinet, men det det finns inga andra delar av sars-cov-2 viruset. Det är främst Kina som utvecklar vacciner utgående från avdödade eller försvagade riktiga coronavirus.

AstraZ/Oxf vaccinet kan tjäna på att boostas med ett annat vaccin för att undvika risken att andra dosen inte blir effektiv pga immunitet mot det ursprungliga men modifierade viruset (vektorviruset).

Det lär dock dröja innan något vaccintillverkare rekommendera detta. Det behöver ju studeras först och det är planerat.

Principen studeras för andra virus.
Prime-boost vaccine strategy against viral infections: Mechanisms and benefits, [PubMed]

Nu är ju läget lite speciellt i UK. Så här säger en medicinprofessor på en trovärdig site. :D

Delaying the second COVID vaccine dose – a medical expert answers key questions, [TheConversation
January 7, 2021]
...
How long will Britons have to wait for a second dose?
...
The current advice in the UK is that in future people should have their second dose 12 weeks after their first, for both the Pfizer and Oxford/AstraZeneca vaccines.
...
Will delaying the second dose make the vaccine less effective overall?
Almost certainly not. During the Oxford/AstraZeneca trials there were logistical problems that meant some people had to wait longer for their second shots than expected. The efficacy of the vaccine was actually a bit better in those people who had to wait longer for their second dose, though these results were not statistically significant.

...
Do the two doses need to be from the same manufacturer?
Ideally yes, .... However, if a second dose of the same vaccine is not available because of supply issues, or in the unlikely event that the record of the manufacturer of a person’s first dose is lost, then someone should be given whatever vaccine is available.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Det har varit din egen, ganska unika tolkning av rekommendationerna, i verkligheten har det handlat om trängsel och avstånd.

Du kan ägna dig åt alla aktiviter du känner för, så länge du kan göra det med avstånd och du är fortfarande inom rekommendationerna.

Edit: det är heller inte förbjudet att tolka det som du gjort, så detta är också inom gränserna
Jag har varit rätt så sträng med min tolkning så jag ansett det mer vara ett SKA än att jag gör det som passar mig.
Men de som ska vara ett bra föredöme borde haft en ännu tuffare hantering av råden.

Men nu har stort sett hela gänget som är betydelsefulla hittat på sina egna tolkningar.
Stefan Löfven, rakt in och rakt ut.

Svagt.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Men nu har stort sett hela gänget som är betydelsefulla hittat på sina egna tolkningar.
Stefan Löfven, rakt in och rakt ut.
Snarare har de väl just följt råden medan du har valt att minska risken ytterligare.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Jag har varit rätt så sträng med min tolkning så jag ansett det mer vara ett SKA än att jag gör det som passar mig.
Men de som ska vara ett bra föredöme borde haft en ännu tuffare hantering av råden.

Men nu har stort sett hela gänget som är betydelsefulla hittat på sina egna tolkningar.
Stefan Löfven, rakt in och rakt ut.

Svagt.
Ingen fara, det är ok att köra 30 på 70-väg, även en solig sommardag, att sitta och göra fula tecken till de som kör i 70 är däremot inte ok.
 
  • Gilla
crappyusrname och 5 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Jag har varit rätt så sträng med min tolkning så jag ansett det mer vara ett SKA än att jag gör det som passar mig.
Men de som ska vara ett bra föredöme borde haft en ännu tuffare hantering av råden.

Men nu har stort sett hela gänget som är betydelsefulla hittat på sina egna tolkningar.
Stefan Löfven, rakt in och rakt ut.

Svagt.
De borde följa råden, hantera råden tuffare skulle kunna skicka signalen att de anser råden är för slappa anser jag.

Jag anser också det är skillnad nu också när julhelgen och mellandagsrean är över, då är vi tillbaka till mer ”coronanormalt”. Jag tycker det verkar vara korrekt följande av råden av AT.

Jag uppfattar din kommentar mer som att du hittar på dina egna regler som du sen blir arg när andra (som inte ens känner till dina påhittade regler) inte följer.
 
  • Gilla
  • Älska
gaidin och 5 till
  • Laddar…
optimum
Så här var det framfört i talet av Stefan Löfven den 8:e december


"Undvik nya kontakter, träffa så få människor du kan, träffa dem så sällan det går, undvik att gå i butiker, säger vidare statsministern. Träffa de personer du firar med under kort tid, håll avstånd och träffa dem helst utomhus. Undvik att resa med tåg eller bussar och undvik att gå i butiker. Gör det här för att inte bli smittad och inte smitta andra och gör det också för vård- och omsorgspersonal som sliter."


Undvik att gå i butiker. Ja hur då? Jo man går inte till dema alls.
Det är väl för katten inte samma att "det var lite folk" eller "rakt in och rakt ut"

Det står så igen "Undvik att resa med tåg eller bussar och undvik att gå i butiker."

Moralens väktare tolkar själva.
Glöm inte tomten Dan Eliasson.

Ofattbart att vissa ändå försvara de som bryter mot vad statsministern själv sade.
Ja nu gjorde han ju också det.

Uppenbarligen tillhör de en elit som får göra som de vill.


https://sverigesradio.se/artikel/7619499
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.