Fairlane Fairlane skrev:
Även om det inte finns tillgängligt?
Det var ju det frågan rörde, Sverige hade inte fått någon leverans?
Eller blandar jag ihop det med något annat läkemedel?
Nej men vi har ju redan en bra "cocktail" i Sverige.
 
  • Ledsen
Jonobe
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju bara ditt konstiga sätt att räkna överdödlighet. Det har inte stöd hos SCB och andra forskare.
[bild]
[länk]
Ser du överdödlighetstopparna?
Långt mer än topparna under åren med svår influensa. Uppvägs inte på långa vägar av att lite färre dog av influensa mm. 2019.

Men jag vet att du tar det med en klackspark.
Vad menar du?
Vad jag vet har jag aldrig nämnt överdödlighet.

Jag pratar om andelen döda oavsett orsak. Väldigt lätt att räkna eftersom SCB sammanställt alla siffrorna.

Dödligheten har varit lägre i Sverige 2020 än 13 av de föregående 20 åren.

Det är fakta.
 
J
P paralun skrev:
Nej men vi har ju redan en bra "cocktail" i Sverige.
Och så är vi där igen. Det finns inget bra alternativ i Sverige!!! Jag kan lova dig att Gisslén håller med.

Om du nu säger emot igen får du berätta för mig vilket läkemedel jag missat och bör använda istället.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Och så är vi där igen. Det finns inget bra alternativ i Sverige!!! Jag kan lova dig att Gisslén håller med.

Om du nu säger emot igen får du berätta för mig vilket läkemedel jag missat och bör använda istället.[/QUO
J Jonobe skrev:
Och så är vi där igen. Det finns inget bra alternativ i Sverige!!! Jag kan lova dig att Gisslén håller med.

Om du nu säger emot igen får du berätta för mig vilket läkemedel jag missat och bör använda istället.
Alternativ till vad? Magnus Gisslen verkar mycket trygg i sin yrkesroll men du verkar ju klart velig!
Vad vill du egemtligen?
 
J
P paralun skrev:
Alternativ till vad? Magnus Gisslen verkar mycket trygg i sin yrkesroll men du verkar ju klart velig!
Vad vill du egemtligen?
Ja! Men du kommer ju med påståendet att det nya läkemedlet inte behövs. Då får du backa upp det antingen med att visa att det är för dåligt för att använda eller att ett eller flera bättre alternativ finns.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Ja! Men du kommer ju med påståendet att det nya läkemedlet inte behövs. Då får du backa upp det antingen med att visa att det är för dåligt för att använda eller att ett eller flera bättre alternativ finns.
Jo det överlåter jag till Magnus Gisslen mfl att avgöra om det förbättrar "cocktailen" för det låga antalet som eventuellt behöver mer kvalificerad vård.
 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo det överlåter jag till Magnus Gisslen mfl att avgöra om det förbättrar "cocktailen" för det låga antalet som evnetuellt behöver mer kvalificerad vård.
Och om han säger att det vore bra, backar du då från dina påståenden om att det inte behövs?
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Vad menar du?
Vad jag vet har jag aldrig nämnt överdödlighet.

Jag pratar om andelen döda oavsett orsak. Väldigt lätt att räkna eftersom SCB sammanställt alla siffrorna.

Dödligheten har varit lägre i Sverige 2020 än 13 av de föregående 20 åren.

Det är fakta.
Visst, men rätt ointressant när överdödligheten var större i alla fall. Den graf du brukar klistra in tar inte hänsyn till befolkningsstrukturen (ålderssammansättning) t.ex.
Överdödligheten i Sverige 2020 – den högsta sedan spanska sjukan
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/
 
J
P paralun skrev:
Jo det överlåter jag till Magnus Gisslen mfl att avgöra om det förbättrar "cocktailen" för det låga antalet som eventuellt behöver mer kvalificerad vård.
Men det är ju du som säger att det inte behövs. Gisslén har inte sagt det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och om han säger att det vore bra, backar du då från dina påståenden om att det inte behövs?
Jag har ingen som helst medicinsk kompetens man jag litar då helt på Gisslens trygga påståenden och kompetens.
Sen har då Gisslen medhåll från två andra klart sakkunniga professorer dvs Bjorkman/Ludvigson( även de i gurus)
Thats it!
 
sysmali
Magnus Gisslen verkar enligt denna artikel (20211004) se fram mot antivirala piller

– Vi har sett fram emot att få tillgång till effektiv antiviral terapi mot covid-19 som kan ges oralt. Baserat på de positiva resultaten från Movee-out-studien är min bedömning att molnupiravir sannolikt kommer att bli ett viktigt behandlingsalternativ för vissa patienter med covid-19 både i Sverige och globalt, säger Magnus Gisslén, huvudprövare i den svenska delen av studien, i ett pressmeddelande.

https://www.lakemedelsvarlden.se/viktig-framgang-for-tablett-mot-covid-19/

Lite nyare artikel
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2022/01/antiviral-kapsel-narmar-sig-varden/
 
  • Gilla
Lilak och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
"Västra Götalandsregionen kämpar med att bemanna sjukvården. Trots att kravet på karantän vid bekräftad covid-19 har sänkts från sju till fem dagar, och trots att vårdens arbetsgivare tillåts göra undantag för personal i kritiska funktioner, kan en ovanligt stor andel av de anställda på regionens sjukhus inte gå till jobbet."

"– Det är ett jättebekymmer, säger Emelie Hultberg, ordförande för Västra Götalands läkarförening."
"– Det gäller hela koncernen och inte bara sjukhusen. Det brukar alltid vara en del sjukfrånvaro under influensasäsongen, men vi har varit uppe över tio procent och det brukar vi normalt sett inte vara, säger Jan Kilhamn."
"Vi har i dag ställt in operationer på min mottagning för att det inte fanns personal för att genomföra dem."
https://www.dn.se/sverige/hog-sjukfranvaro-okar-pressen-pa-anstallda-i-varden/
 
sysmali sysmali skrev:
Magnus Gisslen verkar enligt denna artikel se fram mot antivirala piller

– Vi har sett fram emot att få tillgång till effektiv antiviral terapi mot covid-19 som kan ges oralt. Baserat på de positiva resultaten från Movee-out-studien är min bedömning att molnupiravir sannolikt kommer att bli ett viktigt behandlingsalternativ för vissa patienter med covid-19 både i Sverige och globalt, säger Magnus Gisslén, huvudprövare i den svenska delen av studien, i ett pressmeddelande.

[länk]
Jo en det viktiga är ju att vi har ju inga dumskallar i "stridslinjen" , de ser ju med egna ögat hur patienter reagerar på en vissa behandling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.