BirgitS BirgitS skrev:
Jag läser vad Jonobe skriver och han är då bra mycket mer insatt än vad du är.
Jo men han förefaller ju ha totalt fel mot en samlad svensk läkarkår.
Just nu på TV4, efter fem är det om de "tre professorernas" visdom om pandemin och omikron (inkl Magnus Gisslen), kan skicka klippet senare.
Så du förefaller också ha totalt fel och sysslar enbart med att skrämma stackars svenskar.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Med tanke på att minst hälften av dem som lagts in på sjukhus ligger inne för något helt annat, men råkade testa posotivt för corona… så är det ju rätt svårt att veta vad man skall vänta sig.
Människor dör ju hela tiden.

Ca 1% av befolkningen i Sverige dör varje år, det blir knappt 275 om dagen. Hur många av dem som råkar vara smittade av covid varierar väl med aktuell smittspridning?
Redan vecka 1 var det så pass många som avled att det var nära gränsen till att vara mer än normalspannet (intervallet som hålls 95 % av alla veckor) och det är just covid som orsakar det.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...t-overdodlighet-till-och-med-vecka-1-2022.pdf
Som ses i inlägg #16394 så är det nu kring 4 gånger så många som smittas än just innan nyår (de som sen avled v.1). Så mycket tyder på att det är en våg som leder till överdödlighet.

Sen att du inte verkar bry dig om att folk dör i förtid pga. covid är en annan sak.
 
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju väldigt stor smittspridning på äldreboenden och inom hemtjänsten sen ett tag så jag är inte förvånad (tyvärr). Det är nu mycket fler som insjuknar än under våg 2.
[bild]
[länk]
För dessa personer räcker det många gånger med symtom som inte kräver sjukhusvård för medelålders (lätt feber t.ex.) för att de ska avlida. Antal som avlider är ju inte i nivå med våg 2 men det är som våg 3.
[bild]
Att de är smittade av corona betyder ju inte att de är sjuka av corona…
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men han förefaller ju ha totalt fel mot en samlad svensk läkarkår.
Just nu på TV4, efter fem är det om de "tre professorernas" visdom om pandemin och omikron (inkl Magnus Gisslen), kan skicka klippet senare.
Så du förefaller också ha totalt fel och sysslar enbart med att skrämma stackars svenskar.
Så vet du då vilka antivirala läkemedel som används i vården?
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Att de är smittade av corona betyder ju inte att de är sjuka av corona…
De dör i alla fall i större utsträckning än normalt oavsett vad du vill kalla det.
 
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Redan vecka 1 var det så pass många som avled att det var nära gränsen till att vara mer än normalspannet (intervallet som hålls 95 % av alla veckor) och det är just covid som orsakar det.
[länk]
Som ses i inlägg #16394 så är det nu kring 4 gånger så många som smittas än just innan nyår (de som sen avled v.1). Så mycket tyder på att det är en våg som leder till överdödlighet.

Sen att du inte verkar bry dig om att folk dör i förtid pga. covid är en annan sak.
Det är inte många som dör mycket i förtid i covid. Hade det varit så, så hade dödligheten varit mycket högre än normalt. Detta har ältats några ggr redan. Vissa verkar ha svårt att acceptera det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Redan vecka 1 var det så pass många som avled att det var nära gränsen till att vara mer än normalspannet (intervallet som hålls 95 % av alla veckor) och det är just covid som orsakar det.
[länk]
Som ses i inlägg #16394 så är det nu kring 4 gånger så många som smittas än just innan nyår (de som sen avled v.1). Så mycket tyder på att det är en våg som leder till överdödlighet.

Sen att du inte verkar bry dig om att folk dör i förtid pga. covid är en annan sak.
Vi ÄR i en pandemi och om det är över eller underdödlighet får de vise strida om.
I sak så avlider då äldre, mycket bräckliga med allvarligare underliggande sjukdom av Covid-19 och det är då sorgset men varje år så avlider då 90-100 tusen.
Så jag vet inte heller vad du är ute efter? Evigt liv?
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Det är inte många som dör mycket i förtid i covid. Hade det varit så, så hade dödligheten varit mycket högre än normalt. Detta har ältats några ggr redan. Vissa verkar ha svårt att acceptera det.
Tillräckligt mycket för att medellivslängden skulle sjunka med ett drygt halvår 2020. Eftersom mycket långt ifrån alla gamla dog så borde du kunna förstå att vissa fick sina liv förkortade med flera år.
 
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
De dör i alla fall i större utsträckning än normalt oavsett vad du vill kalla det.
Som visats tidigare hade hela 13 av 20 föregående år högre dödlighet än 2020 i Sverige… och då hade vi ändå ovanligt låg dödlighet 2019, så vi hade rimligtvis ovanligt många sköra i Sverige 2020.

Detta är fakta från SCB:s officiella siffror.

Så enligt dig måste ju då de 13 åren varit fruktansvärda?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så vet du då vilka antivirala läkemedel som används i vården?
Nej jag har ingen aning mer än att man kraftigt förkortat vårdtiderna och verkar ha läget under full kontroll.
Misstror du den svenska läkarkåren?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Vi ÄR i en pandemi och om det är över eller underdödlighet får de vise strida om.
I sak så avlider då äldre, mycket bräckliga med allvarligare underliggande sjukdom av Covid-19 och det är då sorgset men varje år så avlider då 90-100 tusen.
Så jag vet inte heller vad du är ute efter? Evigt liv?
Du verkar rätt löjlig när du frågar så.

Det är inget att tvista om det är över- eller underdödlighet för det finns väldigt bra statistik på det.

Jag vore väldigt glad om smittspridningen var lägre så att inte fullt så många äldre nåddes av viruset så att fler av dem kunde få uppleva ytterligare några familjesammankomster och en vår/sommar innan de gick bort. För de och deras anhörigas skull. Det är nog ytterst få som vill att deras anhöriga ska dö onödigt fort.
 
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Du verkar rätt löjlig när du frågar så.

Det är inget att tvista om det är över- eller underdödlighet för det finns väldigt bra statistik på det.

Jag vore väldigt glad om smittspridningen var lägre så att inte fullt så många äldre nåddes av viruset så att fler av dem kunde få uppleva ytterligare några familjesammankomster och en vår/sommar innan de gick bort. För de och deras anhörigas skull. Det är nog ytterst få som vill att deras anhöriga ska dö onödigt fort.
Som sagt, hade dödligheten stuckit ut under pandemin så hade jag varit med på det, men så är det ju inte.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Som visats tidigare hade hela 13 av 20 föregående år högre dödlighet än 2020… och då hade vi ändå ovanligt låg dödlighet 2019, så vi hade rimligtvis ovanligt många sköra i Sverige 2020.

Detta är fakta från SCB:s officiella siffror.

Så enligt dig måste ju då de 13 åren varit fruktansvärda?
Det är ju bara ditt konstiga sätt att räkna överdödlighet. Det har inte stöd hos SCB och andra forskare.
Linjediagram som visar jämförelse mellan normaldödlighet och faktisk dödlighet i Sverige veckovis från 2016 till 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...t-overdodlighet-till-och-med-vecka-1-2022.pdf
Ser du överdödlighetstopparna?
Långt mer än topparna under åren med svår influensa. Uppvägs inte på långa vägar av att lite färre dog av influensa mm. 2019.

Men jag vet att du tar det med en klackspark.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du verkar rätt löjlig när du frågar så.

Det är inget att tvista om det är över- eller underdödlighet för det finns väldigt bra statistik på det.

Jag vore väldigt glad om smittspridningen var lägre så att inte fullt så många äldre nåddes av viruset så att fler av dem kunde få uppleva ytterligare några familjesammankomster och en vår/sommar innan de gick bort. För de och deras anhörigas skull. Det är nog ytterst få som vill att deras anhöriga ska dö onödigt fort.
Är det någon som ÅR "löjlig" så är det väl du!
Du vägrar ta in fakta från andra än de du ser som betrodda, du vägrar se verkligheten.
Samma fråga som till Jonobe, vad är du ute efter?
 
J
P paralun skrev:
Jo men han förefaller ju ha totalt fel mot en samlad svensk läkarkår.
Just nu på TV4, efter fem är det om de "tre professorernas" visdom om pandemin och omikron (inkl Magnus Gisslen), kan skicka klippet senare.
Så du förefaller också ha totalt fel och sysslar enbart med att skrämma stackars svenskar.
Men snälla du, visa mig det citat där Gisslén säger att ett antiviralt läkemedel i tablettform mot covid19 är onödigt.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.