1 014 072 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jo men han förefaller ju ha totalt fel mot en samlad svensk läkarkår.BirgitS skrev:
Just nu på TV4, efter fem är det om de "tre professorernas" visdom om pandemin och omikron (inkl Magnus Gisslen), kan skicka klippet senare.
Så du förefaller också ha totalt fel och sysslar enbart med att skrämma stackars svenskar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Redan vecka 1 var det så pass många som avled att det var nära gränsen till att vara mer än normalspannet (intervallet som hålls 95 % av alla veckor) och det är just covid som orsakar det.Nissens skrev:
Med tanke på att minst hälften av dem som lagts in på sjukhus ligger inne för något helt annat, men råkade testa posotivt för corona… så är det ju rätt svårt att veta vad man skall vänta sig.
Människor dör ju hela tiden.
Ca 1% av befolkningen i Sverige dör varje år, det blir knappt 275 om dagen. Hur många av dem som råkar vara smittade av covid varierar väl med aktuell smittspridning?
https://www.folkhalsomyndigheten.se...t-overdodlighet-till-och-med-vecka-1-2022.pdf
Som ses i inlägg #16394 så är det nu kring 4 gånger så många som smittas än just innan nyår (de som sen avled v.1). Så mycket tyder på att det är en våg som leder till överdödlighet.
Sen att du inte verkar bry dig om att folk dör i förtid pga. covid är en annan sak.
Att de är smittade av corona betyder ju inte att de är sjuka av corona…BirgitS skrev:
Det är ju väldigt stor smittspridning på äldreboenden och inom hemtjänsten sen ett tag så jag är inte förvånad (tyvärr). Det är nu mycket fler som insjuknar än under våg 2.
[bild]
[länk]
För dessa personer räcker det många gånger med symtom som inte kräver sjukhusvård för medelålders (lätt feber t.ex.) för att de ska avlida. Antal som avlider är ju inte i nivå med våg 2 men det är som våg 3.
[bild]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Så vet du då vilka antivirala läkemedel som används i vården?P paralun skrev:Jo men han förefaller ju ha totalt fel mot en samlad svensk läkarkår.
Just nu på TV4, efter fem är det om de "tre professorernas" visdom om pandemin och omikron (inkl Magnus Gisslen), kan skicka klippet senare.
Så du förefaller också ha totalt fel och sysslar enbart med att skrämma stackars svenskar.
Det är inte många som dör mycket i förtid i covid. Hade det varit så, så hade dödligheten varit mycket högre än normalt. Detta har ältats några ggr redan. Vissa verkar ha svårt att acceptera det.BirgitS skrev:
Redan vecka 1 var det så pass många som avled att det var nära gränsen till att vara mer än normalspannet (intervallet som hålls 95 % av alla veckor) och det är just covid som orsakar det.
[länk]
Som ses i inlägg #16394 så är det nu kring 4 gånger så många som smittas än just innan nyår (de som sen avled v.1). Så mycket tyder på att det är en våg som leder till överdödlighet.
Sen att du inte verkar bry dig om att folk dör i förtid pga. covid är en annan sak.
Vi ÄR i en pandemi och om det är över eller underdödlighet får de vise strida om.BirgitS skrev:
Redan vecka 1 var det så pass många som avled att det var nära gränsen till att vara mer än normalspannet (intervallet som hålls 95 % av alla veckor) och det är just covid som orsakar det.
[länk]
Som ses i inlägg #16394 så är det nu kring 4 gånger så många som smittas än just innan nyår (de som sen avled v.1). Så mycket tyder på att det är en våg som leder till överdödlighet.
Sen att du inte verkar bry dig om att folk dör i förtid pga. covid är en annan sak.
I sak så avlider då äldre, mycket bräckliga med allvarligare underliggande sjukdom av Covid-19 och det är då sorgset men varje år så avlider då 90-100 tusen.
Så jag vet inte heller vad du är ute efter? Evigt liv?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Tillräckligt mycket för att medellivslängden skulle sjunka med ett drygt halvår 2020. Eftersom mycket långt ifrån alla gamla dog så borde du kunna förstå att vissa fick sina liv förkortade med flera år.Nissens skrev:
Som visats tidigare hade hela 13 av 20 föregående år högre dödlighet än 2020 i Sverige… och då hade vi ändå ovanligt låg dödlighet 2019, så vi hade rimligtvis ovanligt många sköra i Sverige 2020.BirgitS skrev:
Detta är fakta från SCB:s officiella siffror.
Så enligt dig måste ju då de 13 åren varit fruktansvärda?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Du verkar rätt löjlig när du frågar så.P paralun skrev:
Det är inget att tvista om det är över- eller underdödlighet för det finns väldigt bra statistik på det.
Jag vore väldigt glad om smittspridningen var lägre så att inte fullt så många äldre nåddes av viruset så att fler av dem kunde få uppleva ytterligare några familjesammankomster och en vår/sommar innan de gick bort. För de och deras anhörigas skull. Det är nog ytterst få som vill att deras anhöriga ska dö onödigt fort.
Som sagt, hade dödligheten stuckit ut under pandemin så hade jag varit med på det, men så är det ju inte.BirgitS skrev:
Du verkar rätt löjlig när du frågar så.
Det är inget att tvista om det är över- eller underdödlighet för det finns väldigt bra statistik på det.
Jag vore väldigt glad om smittspridningen var lägre så att inte fullt så många äldre nåddes av viruset så att fler av dem kunde få uppleva ytterligare några familjesammankomster och en vår/sommar innan de gick bort. För de och deras anhörigas skull. Det är nog ytterst få som vill att deras anhöriga ska dö onödigt fort.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det är ju bara ditt konstiga sätt att räkna överdödlighet. Det har inte stöd hos SCB och andra forskare.Nissens skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.folkhalsomyndigheten.se...t-overdodlighet-till-och-med-vecka-1-2022.pdf
Ser du överdödlighetstopparna?
Långt mer än topparna under åren med svår influensa. Uppvägs inte på långa vägar av att lite färre dog av influensa mm. 2019.
Men jag vet att du tar det med en klackspark.
Är det någon som ÅR "löjlig" så är det väl du!BirgitS skrev:
Du verkar rätt löjlig när du frågar så.
Det är inget att tvista om det är över- eller underdödlighet för det finns väldigt bra statistik på det.
Jag vore väldigt glad om smittspridningen var lägre så att inte fullt så många äldre nåddes av viruset så att fler av dem kunde få uppleva ytterligare några familjesammankomster och en vår/sommar innan de gick bort. För de och deras anhörigas skull. Det är nog ytterst få som vill att deras anhöriga ska dö onödigt fort.
Du vägrar ta in fakta från andra än de du ser som betrodda, du vägrar se verkligheten.
Samma fråga som till Jonobe, vad är du ute efter?
Men snälla du, visa mig det citat där Gisslén säger att ett antiviralt läkemedel i tablettform mot covid19 är onödigt.P paralun skrev:Jo men han förefaller ju ha totalt fel mot en samlad svensk läkarkår.
Just nu på TV4, efter fem är det om de "tre professorernas" visdom om pandemin och omikron (inkl Magnus Gisslen), kan skicka klippet senare.
Så du förefaller också ha totalt fel och sysslar enbart med att skrämma stackars svenskar.