J Jonobe skrev:
Nej, så är det verkligen inte. De alternativ som finns (Remdesivir och Sotrovimab) är dyra, omständliga att använda, och/eller brist på. En antiviral behandling i tablett/kapselform behövs definitivt.
Så tolkar jag inte läkarvetenskapen och det återspeglar sig INTE i antal avlidna.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Vad är ni ute efter? Att skrämma många i onödan?
 
J
P paralun skrev:
Så tolkar jag inte läkarvetenskapen och det återspeglar sig INTE i antal avlidna.
[länk]
Vad är ni ute efter? Att skrämma många i onödan?
Jaha, vilket bra alternativ finns då? En tablettbehandling skulle vara aktuell framförallt för de som inte är svårt sjuka än, för att förhindra progress till svår sjukdom.

För Remdesivir måste man lägga in patienten 5 dagar tidigt i förloppet då det ges intravenöst, dvs då de egentligen inte behöver sjukvård, för att kanske förhindra ett senare vårdtillfälle. Dyrt är det också.

Monoklonala antikroppar är det extrem brist på. Först måste man ta patienten till ett isoleringsrum och kontrollera om de svarat på vaccinering med antikroppar, sen när svaret kommit efter något dygn måste man ta tillbaka dem och ge behandlingen intravenöst, vilket tar 1-1,5h. Det kräver en hel del koordinering, det är inte heller så att det finns ett överflöd av utrymmen som är lämpliga för ändamålet.

Låter det som jättepraktiska alternativ i förhållande till att ta tabletter några dagar? Som förövrigt skulle kunna kombineras med antikroppar för de som också behöver det.

Din tolkning är felaktig.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Jaha, vilket bra alternativ finns då? En tablettbehandling skulle vara aktuell framförallt för de som inte är svårt sjuka än, för att förhindra progress till svår sjukdom.

För Remdesivir måste man lägga in patienten 5 dagar tidigt i förloppet då det ges intravenöst, dvs då de egentligen inte behöver sjukvård, för att kanske förhindra ett senare vårdtillfälle. Dyrt är det också.

Monoklonala antikroppar är det extrem brist på. Först måste man ta patienten till ett isoleringsrum och kontrollera om de svarat på vaccinering med antikroppar, sen när svaret kommit efter något dygn måste man ta tillbaka dem och ge behandlingen intravenöst, vilket tar 1-1,5h. Det kräver en hel del koordinering, det är inte heller så att det finns ett överflöd av utrymmen som är lämpliga för ändamålet.

Låter det som jättepraktiska alternativ i förhållande till att ta tabletter några dagar? Som förövrigt skulle kunna kombineras med antikroppar för de som också behöver det.

Din tolkning är felaktig.
Jo nu är vi då inne på ett ytterst fåtal ofta äldre, mycket bräckliga svårt sjuka patienter med oftast allvarligare bakomliggande sjukdom. Vem vill du rädda? Varje år dör 90000-100000 människor i Sverige.
Det finns ingen vettig proportion till vad du är ute efter. En stor gåta?
 
J
P paralun skrev:
Jo nu är vi då inne på ett ytterst fåtal ofta äldre, mycket bräckliga svårt sjuka patienter med oftast allvarligare bakomliggande sjukdom. Vem vill du rädda? Varje år dör 90000-100000 människor i Sverige.
Det finns ingen vettig proportion till vad du är ute efter. En stor gåta?
Fast det har jag inte sagt något om. Du påstod att det inte behövdes då andra alternativ fanns. Det stämmer inte.

Behovet har såklart minskat rejält nu med Omikron, men ett antiviralt läkemedel i tablettform är lämpligt att sätta in tidigt på patienter på vårdhem t.ex. Det är inte få alls.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Dagens rapporterade antal avlidna är 77. Jag måste säga att det är fler än jag väntat mig nu när den ”mildare” omikron är den vanligaste varianten och nästan alla sköra är vaccinerade.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Fast det har jag inte sagt något om. Du påstod att det inte behövdes då andra alternativ fanns. Det stämmer inte.

Behovet har såklart minskat rejält nu med Omikron, men ett antiviralt läkemedel i tablettform är lämpligt att sätta in tidigt på patienter på vårdhem t.ex. Det är inte få alls.
Jo jag är helt övertygad om att den svenska gemensamma läkarvetenskapen har full kontroll på behovet inkl antivirala läkemedel.
Vad är du ute efter? Evigt liv?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Dagens rapporterade antal avlidna är 77. Jag måste säga att det är fler än jag väntat mig nu när den ”mildare” omikron är den vanligaste varianten och nästan alla sköra är vaccinerade.
Svårt att värdera, jag vet inte hur många som "skulle" ha dött, man får väl se sen om det var någon överdödlighet eller ej.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo jag är helt övertygad om att den svenska gemensamma läkarvetenskapen har full kontroll på behovet inkl antivirala läkemedel.
Vilka antivirala läkemedel pratar du om?
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vilka antivirala läkemedel pratar du om?
Jo du får nog läsa på bakåt!
 
D djac skrev:
Svårt att värdera, jag vet inte hur många som "skulle" ha dött, man får väl se sen om det var någon överdödlighet eller ej.
Vi får nog spela "Circle of Life" några gånger och det djupa budskapet i låten
 
J
P paralun skrev:
Jo jag är helt övertygad om att den svenska gemensamma läkarvetenskapen har full kontroll på behovet inkl antivirala läkemedel.
Vad är du ute efter? Evigt liv?
Vad menar du? Att de sköraste inte ska få någon behandling alls?
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J
P paralun skrev:
Jo du får nog läsa på bakåt!
Nej, du får berätta vad du menar här.
 
BirgitS
B b8q skrev:
Dagens rapporterade antal avlidna är 77. Jag måste säga att det är fler än jag väntat mig nu när den ”mildare” omikron är den vanligaste varianten och nästan alla sköra är vaccinerade.
Det är ju väldigt stor smittspridning på äldreboenden och inom hemtjänsten sen ett tag så jag är inte förvånad (tyvärr). Det är nu mycket fler som insjuknar än under våg 2.
Stapeldiagram som visar ökning av bekräftade COVID-19-fall per vecka bland äldre på SÄBO och med hemtjänst, 2021-2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...9/2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka-3.pdf
För dessa personer räcker det många gånger med symtom som inte kräver sjukhusvård för medelålders (lätt feber t.ex.) för att de ska avlida. Antal som avlider är ju inte i nivå med våg 2 men det är som våg 3.
Histogram över antalet avlidna bekräftade fall per vecka, uppdelat på ovaccinerade och vaccinerade fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo du får nog läsa på bakåt!
Jag läser vad Jonobe skriver och han är då bra mycket mer insatt än vad du är.
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Nissens
B b8q skrev:
Dagens rapporterade antal avlidna är 77. Jag måste säga att det är fler än jag väntat mig nu när den ”mildare” omikron är den vanligaste varianten och nästan alla sköra är vaccinerade.
Med tanke på att minst hälften av dem som lagts in på sjukhus ligger inne för något helt annat, men råkade testa posotivt för corona… så är det ju rätt svårt att veta vad man skall vänta sig.
Människor dör ju hela tiden.

Ca 1% av befolkningen i Sverige dör varje år, det blir knappt 275 om dagen. Hur många av dem som råkar vara smittade av covid varierar väl med aktuell smittspridning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.