1 014 066 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Så tolkar jag inte läkarvetenskapen och det återspeglar sig INTE i antal avlidna.J Jonobe skrev:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Vad är ni ute efter? Att skrämma många i onödan?
Jaha, vilket bra alternativ finns då? En tablettbehandling skulle vara aktuell framförallt för de som inte är svårt sjuka än, för att förhindra progress till svår sjukdom.P paralun skrev:
För Remdesivir måste man lägga in patienten 5 dagar tidigt i förloppet då det ges intravenöst, dvs då de egentligen inte behöver sjukvård, för att kanske förhindra ett senare vårdtillfälle. Dyrt är det också.
Monoklonala antikroppar är det extrem brist på. Först måste man ta patienten till ett isoleringsrum och kontrollera om de svarat på vaccinering med antikroppar, sen när svaret kommit efter något dygn måste man ta tillbaka dem och ge behandlingen intravenöst, vilket tar 1-1,5h. Det kräver en hel del koordinering, det är inte heller så att det finns ett överflöd av utrymmen som är lämpliga för ändamålet.
Låter det som jättepraktiska alternativ i förhållande till att ta tabletter några dagar? Som förövrigt skulle kunna kombineras med antikroppar för de som också behöver det.
Din tolkning är felaktig.
Jo nu är vi då inne på ett ytterst fåtal ofta äldre, mycket bräckliga svårt sjuka patienter med oftast allvarligare bakomliggande sjukdom. Vem vill du rädda? Varje år dör 90000-100000 människor i Sverige.J Jonobe skrev:Jaha, vilket bra alternativ finns då? En tablettbehandling skulle vara aktuell framförallt för de som inte är svårt sjuka än, för att förhindra progress till svår sjukdom.
För Remdesivir måste man lägga in patienten 5 dagar tidigt i förloppet då det ges intravenöst, dvs då de egentligen inte behöver sjukvård, för att kanske förhindra ett senare vårdtillfälle. Dyrt är det också.
Monoklonala antikroppar är det extrem brist på. Först måste man ta patienten till ett isoleringsrum och kontrollera om de svarat på vaccinering med antikroppar, sen när svaret kommit efter något dygn måste man ta tillbaka dem och ge behandlingen intravenöst, vilket tar 1-1,5h. Det kräver en hel del koordinering, det är inte heller så att det finns ett överflöd av utrymmen som är lämpliga för ändamålet.
Låter det som jättepraktiska alternativ i förhållande till att ta tabletter några dagar? Som förövrigt skulle kunna kombineras med antikroppar för de som också behöver det.
Din tolkning är felaktig.
Det finns ingen vettig proportion till vad du är ute efter. En stor gåta?
Fast det har jag inte sagt något om. Du påstod att det inte behövdes då andra alternativ fanns. Det stämmer inte.P paralun skrev:
Behovet har såklart minskat rejält nu med Omikron, men ett antiviralt läkemedel i tablettform är lämpligt att sätta in tidigt på patienter på vårdhem t.ex. Det är inte få alls.
Jo jag är helt övertygad om att den svenska gemensamma läkarvetenskapen har full kontroll på behovet inkl antivirala läkemedel.J Jonobe skrev:
Vad är du ute efter? Evigt liv?
Svårt att värdera, jag vet inte hur många som "skulle" ha dött, man får väl se sen om det var någon överdödlighet eller ej.B b8q skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det är ju väldigt stor smittspridning på äldreboenden och inom hemtjänsten sen ett tag så jag är inte förvånad (tyvärr). Det är nu mycket fler som insjuknar än under våg 2.B b8q skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.folkhalsomyndigheten.se...9/2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka-3.pdf
För dessa personer räcker det många gånger med symtom som inte kräver sjukhusvård för medelålders (lätt feber t.ex.) för att de ska avlida. Antal som avlider är ju inte i nivå med våg 2 men det är som våg 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med tanke på att minst hälften av dem som lagts in på sjukhus ligger inne för något helt annat, men råkade testa posotivt för corona… så är det ju rätt svårt att veta vad man skall vänta sig.B b8q skrev:
Människor dör ju hela tiden.
Ca 1% av befolkningen i Sverige dör varje år, det blir knappt 275 om dagen. Hur många av dem som råkar vara smittade av covid varierar väl med aktuell smittspridning?