D djac skrev:
Kanske "svårt smittad" som då skulle bli "mycket smittad"?
I de lägre klasserna kan läraren definitivt inte hålla avstånd, de fyller många roller för de barnen :)
Studien avser lärare som insjuknat i svår covid. Bara reportern som inte behärskar språket :)

Precis lägre klasser/förskola är lärarna lika sjuka som andra grupper.

I högstadiet är min bild en annan (dotter som går i nian)
 
optimum
Från dagens pressträff.
Här skyller Anders Tegnell på att många regioner har valt att spara vaccin.
Har vii verkligen gjort det i den omfattningen att det är det som hindrar vaccinationerna?
Troligen har vi fått betydligt mer vaccin än Danmark då vi har större folkmängd.

Skamligt att vi inte kan få ordning på en så enkel sak som att vaccinera folk.
Dessutom kan vi uppenbarligen inte dra nytta av vad andra gör bättre.

Det blir det gamla vanliga "-Kan själv!"


Textutdrag från en artikel där Anders Tegnell diskuterar vaccinationsstrategier och jämför med Danmark.
 
optimum optimum skrev:
Skamligt att vi inte kan få ordning på en så enkel sak som att vaccinera folk.
Tja, var det inte en nyhet redan i december att vårdförbundet (tror jag det var?) själva gick ut och varnade för att man inte skulle kunna hinna vaccinera i så hög takt, eftersom man helt enkelt saknar personal? (Och att vissa här på forumet då tyckte att det var väl inget problem, vem som helst borde kunna lära sig bli vaccinatör på en kafferast, typ...)
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nyhet i Expressen

[bild]
Oppositionen kan få klaga hur mycket de vill, men det går vi inte på...
Historiskt utklädda män i livlig diskussion runt ett bord i ett gammaldags rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Har vii verkligen gjort det i den omfattningen att det är det som hindrar vaccinationerna?
Enligt de siffror som kommit så har väl ungefär hälften av de levererade doserna sparats i Sverige. Det framgår av dagens inlägg i tråden.

Sverige har t.o.m. förra veckan vaccinerat 0,8 % av befolkningen vilket är samma nivå som många EU-länder, t.ex. Spanien och Tyskland, så det har ju inte varit unikt att spara doser för att vara säker på det finns tills det är dags för dos 2. Det finns också EU-länder som har vaccinerat betydligt färre t.ex. Nederländerna och Frankrike (0,2 %).

Det har ju tidigare skrivits om att Kina har vaccinerat så många med det är 0,6 % av befolkningen där.

Uppgifter från https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/ som hämtar ländernas siffror från Our world in data.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Ja jösses vilket fynd. Ett inlägg som gick missuppfatta trots att vi då diskuterade hur vår regering skötte sig och inlägget jag svarade på även innehöll även andra länders ledning.
Du måste helt missat den diskussion vi hade som rörde nyheter i denna tråden.
Köp en trisslott om du tycker du hade tur. Jag tycker enbart det var trams av dig. För mig räcker det med ledningen här som inte gjort som de lär.

Förstår om du tar vid dig då dina idoler inte sköter sig och vi klagar på dem.
Lustigkurre. Jag bara läste det du skrev och citerade. Bättre att du står för det du skriver.
 
Det här är oroväckande- Tegnell/FHM vet inte att en dos vaccin ger ett mycket bra skydd efter tre veckor. Rimligen förstår då heller inte regionerna nyttan med att trycka ut så många första doser som möjligt

”Vaccinera ifatt”
– Kan man nu vaccinera ifatt, så bör det inte göra så stor skillnad. Första dosen ger ju ett ganska tveksamt skydd, det är ju efter två doser som man får ett bra skydd, framför allt hos äldre som bor på särskilda boenden. Så om det gör jättestor skillnad vet jag inte. Vi pratar om en vecka kanske, men det är en viktig vecka. Jag håller med om det. Vi jobbar hårt med SKL om att få ut budskapet på ett övertydligt sätt, om att nu gäller det att använda så mycket vaccin som möjligt.
På frågan vad vi kan lära av Danmark, som ligger före Sverige med vaccineringen, säger Tegnell också:
– Skillnaden är helt uppenbart att många svenska regioner har sparat doser, det har man inte gjort i Danmark."" Tegnell i Expressen idag.

Senaste forskningen

https://www.bmj.com/content/372/bmj.n18

How effective is just one dose?
A paper published in the New England Journal of Medicine stated that the efficacy of the Pfizer-BioNTech vaccine was 52.4% between the first and second dose (spaced 21 days apart).5 However, in its “green book” Public Health England said that during the phase III trial most of the vaccine failures were in the days immediately after the first dose, indicating that the short term protection starts around day 10.6 Looking at the data from day 15 to 21, it calculated that the efficacy against symptomatic covid-19 was around 89% (95% confidence interval 52% to 97%).
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Det här är oroväckande- Tegnell/FHM vet inte att en dos vaccin ger ett mycket bra skydd efter tre veckor. Rimligen förstår då heller inte regionerna nyttan med att trycka ut så många första doser som möjligt

”Vaccinera ifatt”
– Kan man nu vaccinera ifatt, så bör det inte göra så stor skillnad. Första dosen ger ju ett ganska tveksamt skydd, det är ju efter två doser som man får ett bra skydd, framför allt hos äldre som bor på särskilda boenden. Så om det gör jättestor skillnad vet jag inte. Vi pratar om en vecka kanske, men det är en viktig vecka. Jag håller med om det. Vi jobbar hårt med SKL om att få ut budskapet på ett övertydligt sätt, om att nu gäller det att använda så mycket vaccin som möjligt.
På frågan vad vi kan lära av Danmark, som ligger före Sverige med vaccineringen, säger Tegnell också:
– Skillnaden är helt uppenbart att många svenska regioner har sparat doser, det har man inte gjort i Danmark."" Tegnell i Expressen idag.

Senaste forskningen

[länk]

How effective is just one dose?
A paper published in the New England Journal of Medicine stated that the efficacy of the Pfizer-BioNTech vaccine was 52.4% between the first and second dose (spaced 21 days apart).5 However, in its “green book” Public Health England said that during the phase III trial most of the vaccine failures were in the days immediately after the first dose, indicating that the short term protection starts around day 10.6 Looking at the data from day 15 to 21, it calculated that the efficacy against symptomatic covid-19 was around 89% (95% confidence interval 52% to 97%).

Du missade sista meningen när du klipp&klistrade:

"Meanwhile, Pfizer has said that it has no evidence that the protection lasts beyond the 21 days."
 
  • Gilla
crappyusrname och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det här är oroväckande- Tegnell/FHM vet inte att en dos vaccin ger ett mycket bra skydd efter tre veckor.
Det är väl inte så konstigt eftersom det bara är du som vet att det gäller människor kring 90 år som är sjukliga och skröpliga. Men det har vi ju redan diskuterat så det är ju ingen nyhet och ingen idé att diskutera igen.
 
T tanaris skrev:
Du missade sista meningen när du klipp&klistrade:

"Meanwhile, Pfizer has said that it has no evidence that the protection lasts beyond the 21 days."
Efetrsom man inte har undersök efter 21 dagar så finns det inga data. Rimligen så avtar immuniteten på ett liknande sätt som efter sjukdom dvs inte så mycket under iaf 8 månader. Men det saknat betydelse för resonemanget som FHM för.

De säger nämligen inte att man skall vänta länge än 3 veckor

(vilket WHO förespråkar och britterna gör)

Men de säger att en dos ger att halvdant skydd och det stämmer inte.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Efetrsom man inte har undersök efter 21 dagar så finns det inga data. Rimligen så avtar immuniteten på ett liknande sätt som efter sjukdom dvs inte så mycket under iaf 8 månader.
Det är rimligt för dig ja, men det betyder inte att det är rimligt för de som är specialister i ämnet. Apropå den lilla sidodiskussionen om vad som är fakta.
 
  • Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är rimligt för dig ja, men det betyder inte att det är rimligt för de som är specialister i ämnet. Apropå den lilla sidodiskussionen om vad som är fakta.

Du skjuter över målet (med flit)?

FHM säger idag att en dos ger ett halvdant /tveksamt skydd.

Det stämmer helt enkelt inte. Det ger ett extremt bra skydd på alla som har testats vi rätt tidpunkt.

Det här viktigt för regionernas förståelse att inte spara vaccin. För om en dos bara ger ett halvdant skydd är dos nummer två så mycket viktigare. Vilket alltså är en felaktigt uppfattning som då florerar.

( av någon anledning så uttalar sig Tegenell dessutom om att vaccinet inte tar så bra på äldre vilket jag absolut inte sett några data för, snarare tvärt om)
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Du skjuter över målet (med flit)?

FHM säger idag att en dos ger ett halvdant /tveksamt skydd.

Det stämmer helt enkelt inte. Det ger ett extremt bra skydd på alla som har testats vi rätt tidpunkt.

Det här viktigt för regionernas förståelse att inte spara vaccin. För om en dos bara ger ett halvdant skydd är dos nummer två så mycket viktigare. Vilket alltså är en felaktigt uppfattning som då florerar.

( av någon anledning så uttalar sig Tegenell dessutom om att vaccinet inte tar så bra på äldre vilket jag absolut inte sett några data för, snarare tvärt om)
Alltså, jag tycker du nedvärderar personalen på regionerna lite, jag är helt övertygad att de har läkare som kan tolka medicinsk info och därför inte sitter och kikar på TV vad som sägs till journalister och allmänhet, de råd som går ut från FHM till regioner lär också vara på ett annat språk.

Däremot är jag kritisk till de som styr regionerna, dessa är ofta en bagare, en revisor, en säljare av vitvaror, osv, jag har lägre förtroende för deras förmåga att läsa, förstå och därefter ta beslut, grundat på att de läst medicinska texter (halvt på latin).
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
( av någon anledning så uttalar sig Tegenell dessutom om att vaccinet inte tar så bra på äldre vilket jag absolut inte sett några data för, snarare tvärt om)
Han killgissar igen


"Hos personer över 65 år var skyddet 94 procent, vilket därmed kan skingra en del tvivel mot att vaccinet inte skulle vara lika effektivt i den mest sårbara åldersgruppen. Vidare uppger bolagen att skyddet var det samma oavsett kön eller etnisk grupp. "

Undrar när hans beundrare här som har honom som idol ska genomskåda gubben.

https://www.dagensmedicin.se/specialistomraden/infektion/pfizers-vaccin-skyddar-aldre-mot-covid-19/
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Han killgissar igen


"Hos personer över 65 år var skyddet 94 procent, vilket därmed kan skingra en del tvivel mot att vaccinet inte skulle vara lika effektivt i den mest sårbara åldersgruppen. Vidare uppger bolagen att skyddet var det samma oavsett kön eller etnisk grupp. "

Undrar när hans beundrare här som har honom som idol ska genomskåda gubben.

[länk]
Just denna diskussion fördes i tråden för bara ett par dagar sen så det är ingen nyhet utan bara tjatigt.

Men siffran om 94 % gäller inte skröpliga och sjukliga människor mellan 80 och 90 år eftersom de inte var med i studien.
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.