1 013 985 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Vad gullig du är, tack, blir nästan lite rörd.heisiandiishe skrev:
Eftersom jag följer bara dig med de rätta tankarna och senaste forskningsrönen så kan jag inte läsa de andras inlägg. Men jag håller förstås med sig. Vi hoppas ju alla att det här ska vara över, helst igår och att det aldrig mer kommer några mutationer eller jobbigheter som inskränker på vår fria livsföring
Viruset muterar hela tiden men tveksamt om det kommer något speciellt nytt.
BA2 kommer inte från BA.1 utan båda kom till samtidigt då Omikron bildades.
Här är en länk till var jag hämtar min uppgifter sedan en tid då det är för mycket virrigt på detta forum som mer liknar Flashback numera. Numera går det mest ut på att hugga varandra i ryggen här. Nej det är ingen tävling i dumheter utan troligen egenheter pandemin skapat hos en del som lägger för mycket tid på detta.
Tips.
Dr John Campbell
https://www.youtube.com/user/Campbellteaching
Har flera på jobbet som kan intyga att en del får det värre än vanliga förkylningar.Snigla skrev:
Några givetvis som får det enkelt.
En del enbart som lite ont i halsen till de med hög feber i flera dagar med en ihållande trötthet även andra veckan.
Vad som gör att det skiljer sig så vet jag inte och alla är vaccinerade.
Igår rekordmånga som var hemma med "förkylningssymptom" några hade lyckats få test och rekordmånga positiva nu.
Idag troligen fler som är hemma.
Jo FHM aktar sig nog noga för ordet "flockimmunitet"....Snigla skrev:
Hursomhelst så presenterade de egna uppskattningar att minst 500000 blir smittade varje vecka och det är nog mycket försiktigt beräknat, jag tror det är mycket högre men hursomhelst så går det då snabbt till en "peak" eller "tipping point" där det inte finns så många att smitta längre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Senaste informationen från vaccinsamordnaren Bergström.
"– Om de kliniska prövningarna går enligt plan och uppdateringarna godkänns av myndigheterna kan vi få tillgång till Pfizers nya vaccin i april-maj och Modernas i juni-juli, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström till SVT Nyheter."
"Det finns dock flera skäl till att uppdatera vaccinen.
– Dels kan omikron komma tillbaka, möjligen nästa vinter. Eller så dyker det upp en ny släkting till omikron och då är det bra att ligga lite närmare nästa variant än det ursprungliga viruset som kom för två år sedan."
För de med kraftigt nedsatt immunsystem.
"Inom kort kommer nya proteinbaserade covid-19-vaccin som tros kunna ge ett bättre skydd.
– Novavax är vårt första proteinvaccin och det kommer nu i slutet av februari. Sen kommer ytterligare ett proteinvaccin från Sanofi och GSK senare i vår."
Bergström tror också att det som blir aktuellt framöver är en vaccindos på hösten, kanske en kombinerad mot covid, influensa och RS-virus.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppdaterade-covidvaccin-kan-komma-med-start-i-april
"– Om de kliniska prövningarna går enligt plan och uppdateringarna godkänns av myndigheterna kan vi få tillgång till Pfizers nya vaccin i april-maj och Modernas i juni-juli, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström till SVT Nyheter."
"Det finns dock flera skäl till att uppdatera vaccinen.
– Dels kan omikron komma tillbaka, möjligen nästa vinter. Eller så dyker det upp en ny släkting till omikron och då är det bra att ligga lite närmare nästa variant än det ursprungliga viruset som kom för två år sedan."
För de med kraftigt nedsatt immunsystem.
"Inom kort kommer nya proteinbaserade covid-19-vaccin som tros kunna ge ett bättre skydd.
– Novavax är vårt första proteinvaccin och det kommer nu i slutet av februari. Sen kommer ytterligare ett proteinvaccin från Sanofi och GSK senare i vår."
Bergström tror också att det som blir aktuellt framöver är en vaccindos på hösten, kanske en kombinerad mot covid, influensa och RS-virus.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppdaterade-covidvaccin-kan-komma-med-start-i-april
Min förhoppning är det finns om några år bra och billiga antivirala läkemedel, som kan tas för minska påverkan på samhället. Tänker att jag blir lätt förkyld istället för att få influensa osv. Vad jag förstår sker forskning och det finns redan några läkemedel som har använts för dem som är svårt sjuka i C19.
Redigerat:
Besvikelsen är säkert stor bland de som ojat sig över omicron när nu immunologer säger att omicronvarianten endast är som en extra lättsmittande förkylning.
Flera här envisas med att den belastar vården, men det är inte vad Norge kommit fram till.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...m-omikron-som-en-ekstra-smittsom-forkjoelelse
Flera här envisas med att den belastar vården, men det är inte vad Norge kommit fram till.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...m-omikron-som-en-ekstra-smittsom-forkjoelelse
Hur ser responsen ut i Sverige jmf med Norge o Danmark av IVA-patienter?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 862 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 862 inlägg
Indirekt belastar den vården. Om 25% av personalen är borta pga att de är sjuka i Omikron så blir det en belastning på vården. Det är iallafall min tes.Nissens skrev:
Jo och det budskapet framfördes då tydligt i gårdagens pk med Hallengren/TegmarkWisell.Nissens skrev:
En omikron-infektion är mild och lindrig för vaccinerade.
Sen norrmännen resonerar ju även om det är så klokt att ens bromsa det här eftersom man då riskerar att flockimmuniteten blir ofullständig. Fortsättning följer men det ser klart lovande ut!
Den föreställningen kan jag vara utan, men varifrån får du att omikron bara är lindrig för vaccinerade??P paralun skrev:Jo och det budskapet framfördes då tydligt i gårdagens pk med Hallengren/TegmarkWisell.
En omikron-infektion är mild och lindrig för vaccinerade.
Sen norrmännen resonerar ju även om det är så klokt att ens bromsa det här eftersom man då riskerar att flockimmuniteten blir ofullständig. Fortsättning följer men det ser klart lovande ut!![]()
Det är ju inte vad Norrmännen säger..
Som en förkylning med andra ord…optimum skrev:
Har flera på jobbet som kan intyga att en del får det värre än vanliga förkylningar.
Några givetvis som får det enkelt.
En del enbart som lite ont i halsen till de med hög feber i flera dagar med en ihållande trötthet även andra veckan.
Vad som gör att det skiljer sig så vet jag inte och alla är vaccinerade.
Igår rekordmånga som var hemma med "förkylningssymptom" några hade lyckats få test och rekordmånga positiva nu.
Idag troligen fler som är hemma.
Va, är inte kvällspressen pålitlig längre?optimum skrev:
Vad gullig du är, tack, blir nästan lite rörd.
Viruset muterar hela tiden men tveksamt om det kommer något speciellt nytt.
BA2 kommer inte från BA.1 utan båda kom till samtidigt då Omikron bildades.
[media]
Här är en länk till var jag hämtar min uppgifter sedan en tid då det är för mycket virrigt på detta forum som mer liknar Flashback numera. Numera går det mest ut på att hugga varandra i ryggen här. Nej det är ingen tävling i dumheter utan troligen egenheter pandemin skapat hos en del som lägger för mycket tid på detta.
Tips.
Dr John Campbell
[länk]