""Det verkar finnas något hos covid-19 som ökar risken för ohälsa även i ett längre perspektiv. Åtminstone bland dem som drabbas av lite svårare sjukdom.

Det konstaterar forskare vid London School of Hygiene and Tropical Medicine och University of Oxford i Storbritannien, efter att ha studerat vad som hände med 25 000 patienter som hade vårdats på sjukhus på grund av covid-19.""

""När forskarna vidgade perspektivet och tittade på risken att dö oavsett orsak, var riskökningen för de före detta covidpatienterna hela 4,8 gånger större.""

– Våra resultat tyder på att människor som haft så pass svår covid-19 att de vårdats på sjukhus löper en signifikant högre risk för att drabbas av ytterligare hälsoproblem månaderna efter sjukhusvistelsen."

https://www.dn.se/sverige/vard-pa-grund-av-covid-19-okar-risken-att-do-av-andra-orsaker/

OBS detta gäller efter sjukhusvistelse. Någon studie efter måttlig/mild Covid har inte utförts mig veterligen.

heisiandiishe
Ulltand Ulltand skrev:
""Det verkar finnas något hos covid-19 som ökar risken för ohälsa även i ett längre perspektiv. Åtminstone bland dem som drabbas av lite svårare sjukdom.

Det konstaterar forskare vid London School of Hygiene and Tropical Medicine och University of Oxford i Storbritannien, efter att ha studerat vad som hände med 25 000 patienter som hade vårdats på sjukhus på grund av covid-19.""

""När forskarna vidgade perspektivet och tittade på risken att dö oavsett orsak, var riskökningen för de före detta covidpatienterna hela 4,8 gånger större.""

– Våra resultat tyder på att människor som haft så pass svår covid-19 att de vårdats på sjukhus löper en signifikant högre risk för att drabbas av ytterligare hälsoproblem månaderna efter sjukhusvistelsen."

[länk]

OBS detta gäller efter sjukhusvistelse. Någon studie efter måttlig/mild Covid har inte utförts mig veterligen.
Har inte dn men bör det inte handla om att om man varit så pass sjuk i Covid så är väl kroppen rejält nedsatt efteråt. Många andra jobbiga sjukdomsförlopp kan väl nästan stärka en kropp efteråt medan detta illvilliga virus faktiskt kan ge bestående men, ett ej 100-procentigt tillfrisknande/återställande av kropp/lungor. En grov spekulation som ändå baseras på allt möjligt jag läst och hört om detta i knappt två år‍♂️

heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Har inte dn men bör det inte handla om att om man varit så pass sjuk i Covid så är väl kroppen rejält nedsatt efteråt. Många andra jobbiga sjukdomsförlopp kan väl nästan stärka en kropp efteråt medan detta illvilliga virus faktiskt kan ge bestående men, ett ej 100-procentigt tillfrisknande/återställande av kropp/lungor. En grov spekulation som ändå baseras på allt möjligt jag läst och hört om detta i knappt två år‍♂️

Så tror jag också. Man har sett från annan forskning att Covid kan ge tex skador på njurarna mm.

Man behöver nog följa upp patientgruppen bättre efter sjukdomen så kanske man kan fånga upp andra risker för patienten.

optimum
Här är en fantastisk fin funktion som fler borde använda så slipper ni läsa sådan ni stör er på.
Funktionen "Ignorera användare" vilken jag själv använder på sådana som lägger hela sin själ i att hacka sönder allt för att vinkla till sin egna fördel.

Hittar ni längs ned på inläggen maskerat med 3 prickar ...

Skärmbild av ett foruminlägg med en "Ignorera användare"-knapp synlig i en kontextmeny.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
En brittisk undersökning av 100 000 PCR-test från slumpmässigt utvalda människor under perioden 5-20 januari visar att 4,4 % av dem var positiva, vilket är 3 gånger högre än i decembers undersökning.

Omikron stod för ung. 99 % av fallen.
Av de ung. 3500 positiva som svarade på frågan om de hade haft en bekräftad covid förut så svarade 65 % ja.
Infektionsrisken var högre i flerpersonershushåll än i enpersonshushåll.
https://spiral.imperial.ac.uk/handle/10044/1/93887
SVT refererar till studien: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 9.57

BirgitS
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Artikeln är inte låst för mig men det görs en jämförelse med 15 000 influensafall som behövt sjukhusvård åren innan covid :
Ett liknande mönster sågs bland dessa patienter, med en förhöjd risk för sjukhusvård och död även om de hade överlevt sjukdomen som sådan. Risken för död oavsett orsak var dock högre bland covidpatienterna, jämfört med influensapatienterna.
Så det får nog anses att det är normalt att vara extra "sjuklig" efter en svår infektion.

heisiandiishe
BirgitS BirgitS skrev:
Artikeln är inte låst för mig men det görs en jämförelse med 15 000 influensafall som behövt sjukhusvård åren innan covid :

Så det får nog anses att det är normalt att vara extra "sjuklig" efter en svår infektion.
Ah, ok jag provade inte ens att gå vidare. Tack för citat och förklaring!

heisiandiishe
optimum optimum skrev:
Här är en fantastisk fin funktion som fler borde använda så slipper ni läsa sådan ni stör er på.
Funktionen "Ignorera användare" vilken jag själv använder på sådana som lägger hela sin själ i att hacka sönder allt för att vinkla till sin egna fördel.

Hittar ni längs ned på inläggen maskerat med 3 prickar ...

[bild]
Tack!

Skärmdump från diskussionsforum som visar funktionen "Ignorera användare" i en kommentarstråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Danska regeringen bekräftar: Restriktioner slopas nästa vecka

Den danska regeringen är beredda att följa epidemikommissionens rekommendation om att slopa coronarestriktioner från den 1 februari, skriver landet hälsominister Magnus Heunicke i ett mejl till övriga partier i folketinget, rapporterar danska TV2. Från samma dag kräver Heunicke att covid-19 inte längre klassas som en samhällsfarlig sjukdom.

Epidemikommissionen motiverar rekommendationen med att antalet sjukhusinläggningar minskat och därmed inte följer kurvan över antalet smittade, som de senaste veckorna skjutit i höjden i Danmark.

Folketinget har sedan tidigare lyft en del av coronarestriktionerna för det danska kulturlivet, exempelvis för landets museer som nyligen fick slå upp portarna igen.

Även om restriktionerna slopas den 1 februari kommer rådet om testning och isolering att finnas kvar i minst fyra veckor framöver.

https://www.dn.se/sverige/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live/

BirgitS BirgitS skrev:
Det vet man inte säkert men forskarna jämförde ju med influensa och där fanns också en överdödlighet efter tillfrisknande från svårare sjukdom. Om än inte lika stor.

Den här uppföljning gällde några månader. En viktig fråga som kvarstår är när överdödlighet är nere på noll igen. Rön om njurskador efter Covid har gjort att man misstänker att en ökad dödlighet kan komma lång senare i livet.

heisiandiishe
optimum optimum skrev:
Och du tror på fullt allvar att vi kommer få något vaccin till Sverige att använda i någon större omfattning om ett par månader?

Möjligen det kommer ges till riskgrupper till sommaren och övriga under hösten 2022.
Men då är smittspridningen redan över och pandemin är förklarad över och möjligen blivit en endemi.
Dessutom har nog de flesta redan varit sjuka då med Omikron varianten och behöver inget mer vaccin.

Smittspridningen skenar nu och de råd och rekommendationer vi har hjälper inte till att få ned smittspridningen.
Danmark öppnar nu snart upp och jag tror Sverige kommer göra det snart också även om smittspridningen skenar nu. Den trend som Storbritannien och Irland haft verkar inte vara här på ett tag till.

Troligen kommer de flesta bli smittade och sjuka med Omikron varianten och de som haft tidigare mutationer och tror sig ha ett bra naturligt skydd kan nog glömma det för de kommer nog också bli sjuka igen.
Jag har flera kolleger på jobbet som tidigare haft covid men som nu återigen fått covid och de flesta från sina barn då barnen varit sjuka före dem.

[bild]

[länk]
Skönt tycker jag när man hittar en person som sitter på sanningen. Har blockat alla övriga användare och går all in på Optimums inlägg. Tack Optimum!

• Gilla
  • Haha
b8q och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Och du tror på fullt allvar att vi kommer få något vaccin till Sverige att använda i någon större omfattning om ett par månader?

Möjligen det kommer ges till riskgrupper till sommaren och övriga under hösten 2022.
Men då är smittspridningen redan över och pandemin är förklarad över och möjligen blivit en endemi.
Dessutom har nog de flesta redan varit sjuka då med Omikron varianten och behöver inget mer vaccin.

Smittspridningen skenar nu och de råd och rekommendationer vi har hjälper inte till att få ned smittspridningen.
Danmark öppnar nu snart upp och jag tror Sverige kommer göra det snart också även om smittspridningen skenar nu. Den trend som Storbritannien och Irland haft verkar inte vara här på ett tag till.

Troligen kommer de flesta bli smittade och sjuka med Omikron varianten och de som haft tidigare mutationer och tror sig ha ett bra naturligt skydd kan nog glömma det för de kommer nog också bli sjuka igen.
Jag har flera kolleger på jobbet som tidigare haft covid men som nu återigen fått covid och de flesta från sina barn då barnen varit sjuka före dem.

[bild]

[länk]

Tyvärr verkar det också finnas en nyare variant av omicron på uppgång som är så pass annorlunda att man tror den går att få även efter sjukdom i omicron nr 1.

Om det stämmer kommer smittoppen är bli betydligt längre än vad man berömmer nu.

Om det hinner komma ett uppdaterad vaccin vet vi ju inte men det testas och produceras för fullt i skrivande stund. Å andra sidan ger ju tre doser redan ett gott skydd mot svår sjukdom och död så det vilkigaste är väl att vaccinera på så mycket det går.

Skeptikerna är nog utom räddning för den här vågen av corona iaf.

optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Tyvärr verkar det också finnas en nyare variant av omicron på uppgång som är så pass annorlunda att man tror den går att få även efter sjukdom i omicron nr 1.

Om det stämmer kommer smittoppen är bli betydligt längre än vad man berömmer nu.

Om det hinner komma ett uppdaterad vaccin vet vi ju inte men det testas och produceras för fullt i skrivande stund. Å andra sidan ger ju tre doser redan ett gott skydd mot svår sjukdom och död så det vilkigaste är väl att vaccinera på så mycket det går.

Skeptikerna är nog utom räddning för den här vågen av corona iaf.
Nej jag tror inte något vaccin hinner komma för vår del innan den här vågen dragit över.
Möjligen för riskgrupper till hösten ifall den återkommer igen.
De flesta kommer nog bli smittade av BA.2 eller BA.1

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nej jag tror inte något vaccin hinner komma för vår del innan den här vågen dragit över.
Möjligen för riskgrupper till hösten ifall den återkommer igen.
De flesta kommer nog bli smittade av BA.2 eller BA.1
Ja, ett modifierat vaccin kommer nog för sent för att göra någon nytta. Många som nu åker på omikron har ju tidigare haft andra varianter av coronaviruset, så det är ju högst troligt att det kommer fortsätta dyka upp nya varianter och att folk får dem med. Men förr eller senare tröttnar väl regeringen på restriktioner och tar bort allt, även om det betyder att många fortsätter insjukna och dö i nya varianter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.