1 014 023 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA har på torsdagen beslutat att godkänna Pfizers covidpiller Paxlovid, rapporterar flera nyhetsbyråer.
I ett uttalande skriver EMA att myndigheten rekommenderar godkännande av Paxlovid för behandling av covid-19 för vuxna med förhöjd risk för allvarliga symptom, men som inte är i behov av extra syrgas.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Pfizers läkemedel mot covid-19, Paxlovid, har visat sig vara effektivt i kliniska försök.trähandtag skrev:
Min förhoppning är det finns om några år bra och billiga antivirala läkemedel, som kan tas för minska påverkan på samhället. Tänker att jag blir lätt förkyld istället för att få influensa osv. Vad jag förstår sker forskning och det finns redan några läkemedel som har använts för dem som är svårt sjuka i C19.
Får används i vården i Stbritannien.
https://www.pharmaceutical-technology.com/news/mhra-approves-pfizer-oral-antiviral/
En översikt över hur det fungerar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nirmatrelvir/ritonavir
(. Det är nog egentligen bara ivermektin i en ny förpackning. .)
Jag har för lite information om Pfizers planer och rutiner för att kunna gissa det.optimum skrev:
Det är tänkbart att det vore vettigare att massvaccinera efter sommaren, när immuniteten hos de som har smittats den senaste tiden har gått ner.
Jag blir dock gärna vaccinerad någon gång i vår eftersom jag fick min tredje spruta i mitten av december.
Maj kanske vore lämpligt?
Maj?P pmd skrev:Jag har för lite information om Pfizers planer och rutiner för att kunna gissa det.
Det är tänkbart att det vore vettigare att massvaccinera efter sommaren, när immuniteten hos de som har smittats den senaste tiden har gått ner.
Jag blir dock gärna vaccinerad någon gång i vår eftersom jag fick min tredje spruta i mitten av december.
Maj kanske vore lämpligt?
Varför då?
Troligen finns det igen smittspridning kvar i Sverige då av Omikron.
Möjligen intressant ihop med influensavaccin till senare delen av hösten.
Men troligen får de flesta covid nu närmsta tiden och jag räknar kallt med att även jag kommer få den.
Bara hoppas den blir den mildare varianten då jag hatar att ligga med feber.
Jag tror inte det kommer finnas speciellt stort intresse för massvaccinering mer.
Du verkar tro det.
För att det då har gått fem månader sen tredje sprutan.optimum skrev:
Givetvis kommer det att finnas virus kvar i Sverige även efter den här vågen även om spridningen kanske blir låg.
Jag vaccinerar mig varje höst mot influensa och det är rimligt att jag vaccinerar mig regelbundet mot covid-19 också. Så småningom hoppas jag att det kommer att räcka med en spruta en gång om året även mot covid-19.
Jag har läst folk som klagar på att behöva tillbringa tid tillsammans med sina barn pga covidrestriktioner. Då tar man inte sitt ansvar som förälder. Och, ja, har man sådana föräldrar så mår man nog inte så bra psykiskt.D djac skrev:
Du brukar inte ha så dålig koll men jag skulle nog säga att det som händer inom psykvården för unga är långt värre än Covid och det har väldigt lite lite att göra med om ungdomarna träffat sina föräldrar. Jag tror säkert att du har noterat att vi idag får in fyra gånger så många på sjukhusen med självskador som med skador från våld från anna på sjukhusen. Då handlar det om självskador som behöver sjukhusvård, bara toppen på isberget, det är fasansfullt och ingen har någon plan för detta.P pmd skrev:
Viktigt och allvarligt ämne.D djac skrev:Du brukar inte ha så dålig koll men jag skulle nog säga att det som händer inom psykvården för unga är långt värre än Covid och det har väldigt lite lite att göra med om ungdomarna träffat sina föräldrar. Jag tror säkert att du har noterat att vi idag får in fyra gånger så många på sjukhusen med självskador som med skador från våld från anna på sjukhusen. Då handlar det om självskador som behöver sjukhusvård, bara toppen på isberget, det är fasansfullt och ingen har någon plan för detta.
Man har tittat på det här med psykisk ohälsa och pandemin men inte sett någon större ökning i Sverige.
Ett skäl är då att vi i Sverige sluppit längre riktiga lock-downs som många andra länder plus att skolor har varit öppna.
Fohm's sida (i vänsterspalten har du vad man hittils sett)
https://www.folkhalsomyndigheten.se/fokus-psykisk-halsa/coronapandemin/
Sen postade en FB-vän den här länken från Norge, "Den stilla pandemin".
Den stille pandemien – Ytring (nrk.no)
Så många mår nog inte så bra.
Ja, jag vet inte vad de har tittat på för massor av gymnasie och högskolor har varit stängda och det har inneburit andra vanor för eleverna, misstror såklart inte vad de skriver men som man frågar får man svar. Har ingift släkting som jobbar inom psykiatrin och det var ju kaos redan före pandemin men nu är det nere på under 10% av behövd kapacitet (90% får inte den vård de konstaterats behöva), detta innebär ju också att ingen orkar ta lediga tjänster, du dränks direkt.P paralun skrev:Viktigt och allvarligt ämne.
Man har tittat på det här med psykisk ohälsa och pandemin men inte sett någon större ökning i Sverige.
Ett skäl är då att vi i Sverige sluppit längre riktiga lock-downs som många andra länder plus att skolor har varit öppna.
Fohm's sida (i vänsterspalten har du vad man hittils sett)
[länk]
Sen postade en FB-vän den här länken från Norge, "Den stilla pandemin".
Den stille pandemien – Ytring (nrk.no)
Så många mår nog inte så bra.
Jo men läs även vad Fohm kommit fram till.D djac skrev:Ja, jag vet inte vad de har tittat på för massor av gymnasie och högskolor har varit stängda och det har inneburit andra vanor för eleverna, misstror såklart inte vad de skriver men som man frågar får man svar. Har ingift släkting som jobbar inom psykiatrin och det var ju kaos redan före pandemin men nu är det nere på under 10% av behövd kapacitet (90% får inte den vård de konstaterats behöva), detta innebär ju också att ingen orkar ta lediga tjänster, du dränks direkt.
(sen kan det då vara så att den här vården var nedrustad före pandemin?)
Här är då resultaten på vad Fohm kommit fram till.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...den-psykiska-halsan--det-vi-vet-sa-har-langt/
Så jag tror själv vi klarat oss bättre än riktiga "lock-down"länder.
Ja men det är jag övertygad om att vi gjort, jag undrar hur det ska gå i de värst drabbade länderna, hör från kollegor att i Holland ser det riktigt illa ut.P paralun skrev: