Nissens
optimum optimum skrev:
Jag är tveksam till nya mutationer. Möjligen mindre varianter av Omikron men där kommer nog immunitet finnas hos väldigt många. Om det ska komma något och ersätta Omikron bör det vara mer smittsamt och enligt de som kan en del om detta är man klart tveksam till att SARS-CoV-2 kan bli mer smittsam än den är nu i form av Omikron.

Jag hoppas detta är slutsvängen på skiten vi nu haft i två år. Hoppas vi får en fantastisk vår och sommar utan skiten covid och att den inte återkommer.
Skönt att du äntligen till slut börjar få den insikten…

Nissens Nissens skrev:
Den föreställningen kan jag vara utan, men varifrån får du att omikron bara är lindrig för vaccinerade??
Det är ju inte vad Norrmännen säger..
Jo det säger de visst i likhet med vad som sas igår Sverige. (precis som Magnus Gisslen berättade för en vecka sedan)
Utmaningen blir sedan att det finns många som prompt ska ha reda på om det är Covid.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...negativa-snabbtester--pcr-testet-var-positivt
Men beror ju på att man inte förklarat det här riktigt vad som nu händer.
Känner man förkylningssymptom så bäddar man ner sig några dagar, sen är det bra för de allra flesta.

Nissens
P paralun skrev:
Jo det säger de visst i likhet med vad som sas igår Sverige. (precis som Magnus Gisslen berättade för en vecka sedan)
Utmaningen blir sedan att det finns många som prompt ska ha reda på om det är Covid.
[länk]
Men beror ju på att man inte förklarat det här riktigt vad som nu händer.
Känner man förkylningssymptom så bäddar man ner sig några dagar, sen är det bra för de allra flesta.
Kvällspressen bryr jag mig inte så mycket om.
Men du har rätt, Norrmännen skriver att det är en kombination av vaccinprogrammet och att omicron är en mild variant.

Nissens Nissens skrev:
Kvällspressen bryr jag mig inte så mycket om.
Men du har rätt, Norrmännen skriver att det är en kombination av vaccinprogrammet och att omicron är en mild variant.
Nej, kvällpressen ser ju en massa reklaminkomster försvinna ;)

Så här sa man i Norge, sen en lite lustig avslutningsmening att gå nu inte ut och smitta ner er med flit:geek:
Citat:
– Som situationen är nu i Norge har vi en befolkning som nyligen har fått en tredje dos och har ett gott skydd mot sjukdom och att läggas in på sjukhus för sjukdomen. Det är bättre att bli smittad när man är i den situationen än när vaccineffekten går ner något, säger generaldirektören Camilla Stoltenberg i FHI:s pressmeddelande.

Hon poängterar att detta inte innebär att hon förespråkar att folk ska sträva efter att bli smittade, eftersom det trots allt kan innebära en risk för att bli allvarligt sjuk.
Slut citat

Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Nu är ju många inte hemma för att de är sjuka, det är ofta restriktionerna som håller dem hemma.
Ja, förvisso är det folk som sitter hemma för att en familjemedlem är sjuk elelr stannar hemma en dag mer än vad kanske är strikt nödvändigt, men det är också många som faktiskt är sjuka själva också.

Jag vet inte hur det ser ut på respektive sjukhus, men jag vet hur det var på dotterns skola när över 30% av personalen var borta, en stor majoritet var det för att de själva var sjuka.

Visst ska vi lyfta restriktionerna snart, men åtminstone för mig så är det helt ok att vänta till 9 februari.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
P paralun skrev:
Jo och det budskapet framfördes då tydligt i gårdagens pk med Hallengren/TegmarkWisell.
En omikron-infektion är mild och lindrig för vaccinerade.

Sen norrmännen resonerar ju även om det är så klokt att ens bromsa det här eftersom man då riskerar att flockimmuniteten blir ofullständig. Fortsättning följer men det ser klart lovande ut! ;)
Har du gått på den bluffen?
Vaccin är mirakel, knappast.

Många får den lindrigt men en del betydligt värre.
Jag har en kollega som var tillbaka idag efter 10 dagar hemma.
Hög feber, hosta och hade mått för jäkligt.
Även tappat lukt och smaksinne.
Han är i bra kondition och har spelat fotboll i många år (ej högre divisioner) och inte många gram fett.
Alltså pigg och glad.
FULLVACCINERAD.
Tror han är 35 år.

Visst är vaccin bra, jag har 3 doser men knappat mirakel.
Och vaccin mot Omikron verkar inte vara speciellt säkert.

Nissens
optimum optimum skrev:
Har du gått på den bluffen?
Vaccin är mirakel, knappast.

Många får den lindrigt men en del betydligt värre.
Jag har en kollega som var tillbaka idag efter 10 dagar hemma.
Hög feber, hosta och hade mått för jäkligt.
Även tappat lukt och smaksinne.
Han är i bra kondition och har spelat fotboll i många år (ej högre divisioner) och inte många gram fett.
Alltså pigg och glad.
FULLVACCINERAD.
Tror han är 35 år.

Visst är vaccin bra, jag har 3 doser men knappat mirakel.
Och vaccin mot Omikron verkar inte vara speciellt säkert.
Visst är vaccin ett mirakel. Utan det hade kanske din kompis haft träfrack nu.

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Besvikelsen är säkert stor bland de som ojat sig över omicron när nu immunologer säger att omicronvarianten endast är som en extra lättsmittande förkylning.
Flera här envisas med att den belastar vården, men det är inte vad Norge kommit fram till.

[länk]
Det är väl inte så konstigt att Norge inte tycker att det belastar vården när de har typ 1/4 av antalet patienter som Sverige har.
Graf som jämför antalet COVID-19 patienter på sjukhus per miljon människor i Sverige och Norge över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...olor+by+test+positivity=false&country=SWE~NOR
Sverige har nu betydligt fler covidpatienter utanför IVA än under tredje vågen.

Har du varit med om en förkylning där det tar 11 dagar innan du kan jobba heltid hemifrån?
Jag känner en som just har tillfrisknat efter att ha haft det så och för en annan tog det 5 dagar innan personen började känna sig bättre. Båda dubbelvaccinerade. Nej, så det behöver verkligen inte vara som en vanlig förkylning ens när man är vaccinerad.

Richard Bergström tror på en fjärde dos till hösten.

"För vilka en fjärde dos skulle kunna bli aktuell är inte helt klart.

– Jag tror på en dos till till hösten, kanske till alla men i alla fall till äldre, riskgrupper och vårdpersonal, säger vaccinsamordnaren.

På sikt är förhoppningen att vaccinen ska ges årligen."

https://www.svd.se/malet-ar-arlig-vaccinering-mot-covid-19

Och tidningen "Dagen" rapporterar att gospelkryssningen är uppskjuten till hösten. Närmare bestämt 7-9 oktober.

https://www.dagen.se/kultur/2022/01/26/gospelkryssning-uppskjuten-till-hosten/

P
optimum optimum skrev:
Och du tror på fullt allvar att vi kommer få något vaccin till Sverige att använda i någon större omfattning om ett par månader?
Det är svårt att sia, speciellt om framtiden. Jag har förhoppningen om att det ska komma omikronvaccin i mars/april eftersom det är vad Pfizer har meddelat som troligt.

P
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Många andra jobbiga sjukdomsförlopp kan väl nästan stärka en kropp efteråt
Jag känner bara till antikroppar i det hänseendet. Finns det något mer som en sjukdom kan stärka en kropp med?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Det är svårt att sia, speciellt om framtiden. Jag har förhoppningen om att det ska komma omikronvaccin i mars/april eftersom det är vad Pfizer har meddelat som troligt.
Och när tror du det kommer finnas tillgängligt i Sverige?
Knappast mars/april.
Och om man inte är 90 år eller tillhör rejäl riskgrupp, när tror du vi andra får vaccinet?

Och till vilken nytta?
Omikron kommer troligen passera under närmsta 2 månaderna här.

P
N nallepu skrev:
Funderar på om det kan vara så att tolkarna från Syrien som kom till Sverige är både antivaxare och älskare/älskarinna åt svenska politiker och att det är den gruppen man vill skydda?
Tolkar från Syrien? Syftar du på de Afghanska tolkarna som tolkade åt våra svenska soldater i Afghanistan?
Din fundering verkar vara ganska "far out", tycker jag.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
trähandtag trähandtag skrev:
Nu kanske jag är ett undantag, men jag är försiktig, trots tre sprutor. För mig är den uppoffringen jag gör, värt den vetskapen att jag inte bidrar till en ökad smittspridning.
Du är inte ett ensamt undantag.
Det får räcka med netflix istället för att gå på bio, äta gott hemma istället för gå på restaurang osv.
Det är ungefär att "leva normalt" för mig, så jag lider inte, och har aldrig lidit av, covidrestriktionerna.
Folk som gnäller på smittskyddsåtgärder får faktiskt ta och skärpa sig!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Du är inte ett ensamt undantag.

Det är ungefär att "leva normalt" för mig, så jag lider inte, och har aldrig lidit av, covidrestriktionerna.
Folk som gnäller på smittskyddsåtgärder får faktiskt ta och skärpa sig!
Jag förstår vad du säger och för egen del kan jag instämma men det ser inte bra ut för våra yngre, både barn och ungdomar har tagit mycket stryk och det börjar faktiskt se riktigt illa ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.