1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Blir inte klok på hur man tänker? När man gick ut med att om man fått sina tre sprutor kunde man leva ett normalt liv. Men varför inför man nya restriktioner. Man ställer in teater och konserter, man kräver vaccinations intyg. Varför denna ändring ?
Verkar som man skiter i oss trevaccinerade och skapar ett samhälle där antivaccsare ska värnas. Funderar på om det kan vara så att tolkarna från Syrien som kom till Sverige är både antivaxare och älskare/älskarinna åt svenska politiker och att det är den gruppen man vill skydda?
Man skriver om att virus kan mutera jag tror att det snarare är så att någon regering spridit virus för att testa om man kan avliva folk med virus. För att de egna folket eller friska militärer ska avlida har man tagit fram ett dottervirus som gör att folk kan bli sjuka men syftet med de nya viruset är att folk ska bli immuna mot den första virustypen. Misstänker att myndigheten har insett att vissa regeringar byter ut militär krigsföring mot ett viruskrig och genom att ha flera virustyper kan man inta ett land och sedan sprida ut den nya virusen för att skydde den invaderande styrkan.
Annars är min inställning som trevaccare att jag och mina vänner ska leva livet och att vi skiter fullständigt i om vi som trevaccare tar livet av alla antivaccare vi möter.
Verkar som man skiter i oss trevaccinerade och skapar ett samhälle där antivaccsare ska värnas. Funderar på om det kan vara så att tolkarna från Syrien som kom till Sverige är både antivaxare och älskare/älskarinna åt svenska politiker och att det är den gruppen man vill skydda?
Man skriver om att virus kan mutera jag tror att det snarare är så att någon regering spridit virus för att testa om man kan avliva folk med virus. För att de egna folket eller friska militärer ska avlida har man tagit fram ett dottervirus som gör att folk kan bli sjuka men syftet med de nya viruset är att folk ska bli immuna mot den första virustypen. Misstänker att myndigheten har insett att vissa regeringar byter ut militär krigsföring mot ett viruskrig och genom att ha flera virustyper kan man inta ett land och sedan sprida ut den nya virusen för att skydde den invaderande styrkan.
Annars är min inställning som trevaccare att jag och mina vänner ska leva livet och att vi skiter fullständigt i om vi som trevaccare tar livet av alla antivaccare vi möter.
Det är väl inte så konstigt? Vi lever i Sverige, där alla ska behandlas lika, oavsett om de vägrar vaccin eller har tagit tre eller fler sprutor.N nallepu skrev:
Jag är tveksam till nya mutationer. Möjligen mindre varianter av Omikron men där kommer nog immunitet finnas hos väldigt många. Om det ska komma något och ersätta Omikron bör det vara mer smittsamt och enligt de som kan en del om detta är man klart tveksam till att SARS-CoV-2 kan bli mer smittsam än den är nu i form av Omikron.B b8q skrev:Ja, ett modifierat vaccin kommer nog för sent för att göra någon nytta. Många som nu åker på omikron har ju tidigare haft andra varianter av coronaviruset, så det är ju högst troligt att det kommer fortsätta dyka upp nya varianter och att folk får dem med. Men förr eller senare tröttnar väl regeringen på restriktioner och tar bort allt, även om det betyder att många fortsätter insjukna och dö i nya varianter.
Jag hoppas detta är slutsvängen på skiten vi nu haft i två år. Hoppas vi får en fantastisk vår och sommar utan skiten covid och att den inte återkommer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
"Smittspridningen av covid-19 och virusvarianten omikron är fortsatt hög. Bedömningen är att toppen nås någon av de närmaste veckorna."
"– Den mycket höga smittspridningen har medfört utmaningar med bemanning i sjukvården, äldreomsorgen och andra samhällsviktiga funktioner men har från årsskiftet inte föranlett en motsvarande ökning av allvarlig sjukdom och död."
"Om vaccinationstäckningen fortsätter att öka samtidigt som påverkan på samhällsviktiga funktioner och utvecklingen av sjukligheten av covid-19 inte väsentligt förändras så bedömer jag att ett flertal av åtgärderna kan avvecklas den 9 februari."
"Konkreta besked och detaljer i avvecklingen av åtgärder kommuniceras under nästa vecka."
https://www.folkhalsomyndigheten.se...t-covid-19-bedoms-kunna-avvecklas-9-februari/
Ett sammandrag av regerings presskonferens finns här: https://www.falkopingstidning.se/2022-01-26/socialministern-restriktioner-kan-havas-i-februari
"– Den mycket höga smittspridningen har medfört utmaningar med bemanning i sjukvården, äldreomsorgen och andra samhällsviktiga funktioner men har från årsskiftet inte föranlett en motsvarande ökning av allvarlig sjukdom och död."
"Om vaccinationstäckningen fortsätter att öka samtidigt som påverkan på samhällsviktiga funktioner och utvecklingen av sjukligheten av covid-19 inte väsentligt förändras så bedömer jag att ett flertal av åtgärderna kan avvecklas den 9 februari."
"Konkreta besked och detaljer i avvecklingen av åtgärder kommuniceras under nästa vecka."
https://www.folkhalsomyndigheten.se...t-covid-19-bedoms-kunna-avvecklas-9-februari/
Ett sammandrag av regerings presskonferens finns här: https://www.falkopingstidning.se/2022-01-26/socialministern-restriktioner-kan-havas-i-februari
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nej, det behöver inte vara mer smittsamt utan det räcker att en ny variant kommer runt immunförsvaret mot omikron så folk blir sjuka igen. På samma sätt som med beta och gamma.optimum skrev:
Själv skiter jag i om jag har tagit död på en handfull antivaccare genom att leva ett normalt liv med vänner och fester.P paralun skrev:Danska regeringen bekräftar: Restriktioner slopas nästa vecka
Den danska regeringen är beredda att följa epidemikommissionens rekommendation om att slopa coronarestriktioner från den 1 februari, skriver landet hälsominister Magnus Heunicke i ett mejl till övriga partier i folketinget, rapporterar danska TV2. Från samma dag kräver Heunicke att covid-19 inte längre klassas som en samhällsfarlig sjukdom.
Epidemikommissionen motiverar rekommendationen med att antalet sjukhusinläggningar minskat och därmed inte följer kurvan över antalet smittade, som de senaste veckorna skjutit i höjden i Danmark.
Folketinget har sedan tidigare lyft en del av coronarestriktionerna för det danska kulturlivet, exempelvis för landets museer som nyligen fick slå upp portarna igen.
Även om restriktionerna slopas den 1 februari kommer rådet om testning och isolering att finnas kvar i minst fyra veckor framöver.
[länk]
Ps! Hörde att man ska införa nya restriktionen när Coronan är över. Vi killar ska visst bli tvungna att bära kondom på snoppen om vi sätter oss på en allmän stol för att minimera risken att kvinnor blir gravida om vi skulle sprida ut en spermafläck på stolen!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Anledningen till nuvarande restriktioner är framförallt att man vill hålla nere antalet som blir sjuka samtidigt. Det gäller även personer som blir sjuka utan att behöva sjukhusvård. Vi ser ju på många ställen i samhället där verksamheten knappt fungerar för att för många i personalen är borta pga sjukdom. Skolor som stängs, vården som saknar personal (mer än vanligt), hemtjänsten som saknar personal etc.N nallepu skrev:
Jag vill också ha bort restriktionerna, men om de hjälper just nu så ser jag inget problem att vara utan teater och konserter en månad till. Även vi som tagit 3 doser kan bli sjuka, förhoppningsvis lindrigt, och kan därmed kanske inte arbeta, eller så smittar vi någon annan så att den inte kan utföra sitt arbete i en verksamhet som saknar personal.
Vaccinpassen har jag aldrig varit en förespråkare av, även om de kanske kunde hjälpa till lite mot tidigare varianter. Mot Omikron känns det som det kan kvitta.
Jag tror inte det är för att värna antivaccare, utan som jag skrev i kommentaren innan, värna samhällskritiska verksamheter.N nallepu skrev:
Jag antar att du menar tolkarna från Afghanistan?N nallepu skrev:
Nej, det tror jag inte ett dugg på. Varför skulle det vara så?
Du tror alltså inte på att virus kan mutera av sig själv? Att alla mutationer kommer från ett labb i ett lämpligt land? Ja, att det finns biologiska vapen tror jag alla vet, det är knappast något nytt. Kanske är Covid-19 ett sådant, men jag har synnerligen svårt att tro det.N nallepu skrev:Man skriver om att virus kan mutera jag tror att det snarare är så att någon regering spridit virus för att testa om man kan avliva folk med virus. För att de egna folket eller friska militärer ska avlida har man tagit fram ett dottervirus som gör att folk kan bli sjuka men syftet med de nya viruset är att folk ska bli immuna mot den första virustypen. Misstänker att myndigheten har insett att vissa regeringar byter ut militär krigsföring mot ett viruskrig och genom att ha flera virustyper kan man inta ett land och sedan sprida ut den nya virusen för att skydde den invaderande styrkan.
Ja, skit i antivaxxare för all del, men om någon av er behöver en operation och den ställs in pga personalen är sjuk (trots att de också tagit tre doser) gäller samma sak?N nallepu skrev:
Om någon av dina bekanta har behov av hemtjänst och den personen inte får hjälp att duscha på en vecka, gäller samma sak?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Du låter rätt lättlurad?N nallepu skrev:
Utgå inte från att allt du hör är sant.
Det finns ingen medicinsk rimlig anledning att inte låta trippelvaccinerade leva som vanligt. Det handlar nog mest om att det är för krångligt att administrera i förhållande till den korta tid man bedömer att det behövs restriktioner.
Nu kanske jag är ett undantag, men jag är försiktig, trots tre sprutor. För mig är den uppoffringen jag gör, värt den vetskapen att jag inte bidrar till en ökad smittspridning. Det får räcka med netflix istället för att gå på bio, äta gott hemma istället för gå på restaurang osv.
Dagens föreställning med Hallengren/TegmarkWisell blev jag faktiskt nöjd med.
Tidsfönstret är nog vettigt jämfört med Danmark dvs 2 v till.
Sedan var det en helt ny tydlighet att en omikroninfektion är lindrig/mild för vaccinerade.
Slutligen att vården på det hela fungerar.
Klart bra!
Tidsfönstret är nog vettigt jämfört med Danmark dvs 2 v till.
Sedan var det en helt ny tydlighet att en omikroninfektion är lindrig/mild för vaccinerade.
Slutligen att vården på det hela fungerar.
Klart bra!
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 345 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 345 inlägg
Eftersom jag följer bara dig med de rätta tankarna och senaste forskningsrönen så kan jag inte läsa de andras inlägg. Men jag håller förstås med sig. Vi hoppas ju alla att det här ska vara över, helst igår och att det aldrig mer kommer några mutationer eller jobbigheter som inskränker på vår fria livsföringoptimum skrev:
Jag är tveksam till nya mutationer. Möjligen mindre varianter av Omikron men där kommer nog immunitet finnas hos väldigt många. Om det ska komma något och ersätta Omikron bör det vara mer smittsamt och enligt de som kan en del om detta är man klart tveksam till att SARS-CoV-2 kan bli mer smittsam än den är nu i form av Omikron.
Jag hoppas detta är slutsvängen på skiten vi nu haft i två år. Hoppas vi får en fantastisk vår och sommar utan skiten covid och att den inte återkommer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ggF6_XkjZ3aRstzypNXQIocO9Nfa25Nayoef3Wet-ZhZk
(För pluskunder)