1 014 750 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Religion är verkligen inte fakta och jag tror inte många hävdar detta.Staffan2000 skrev:
Relion, är ett bra exempel. För en stor del av världens befolkning, är det ett faktum att "gud" finns. För andra är det ett faktum att munnskydd/andningsskydd är bra för att förhindra att partiklar når lungorna. Förutom Coronan. Inkonsekvent för många. Men en sanning för andra. Listan kan göras hur lång som helst.
Staffan
Men bara ett av antaganden är sant, så fakta är i så fall att vi ännu inte känner till fakta.Staffan2000 skrev:
Relion, är ett bra exempel. För en stor del av världens befolkning, är det ett faktum att "gud" finns. För andra är det ett faktum att munnskydd/andningsskydd är bra för att förhindra att partiklar når lungorna. Förutom Coronan. Inkonsekvent för många. Men en sanning för andra. Listan kan göras hur lång som helst.
Staffan
Fast man kan ju inte bli smittad av svår Covid19!P Pin skrev:
Läste den tidigare idag och jag uppfattade att det gällde lärare, inte elever.
Min bild av klassrummet så är väl den enda personen som kan hålla två meter just läraren. Ungarna sitter och umgås tätt.
Kanske "svårt smittad" som då skulle bli "mycket smittad"?Ulltand skrev:
I de lägre klasserna kan läraren definitivt inte hålla avstånd, de fyller många roller för de barnen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Skolan består av mer än klassrum, t.ex. korridorer, matsal och lärarrum. Många lärare verkar ju smitta varandra eftersom många av dem insjuknar samtidigt. Precis som på äldreboendena och i personalgrupper på sjukhusen.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Sånt är ju inte fakta utan upplevelser. Ska det vara fakta när det gäller färger får man ju gå på vilka våglängder det är. Någon vetenskaplig definition av dofter finns inte så vitt jag vet.Staffan2000 skrev:
Men nu börjar väl detta bli väldigt mycket off-topic.
Ett smultron blir inte ett hallon för att du tycker det luktar såStaffan2000 skrev:
Men det finns ju filosofiska resonemang som går ut på att inget är fakta, dvs att man kan inte säga att en koltrast är svart förrän man med säkerhet sett alla, för om det skulle finnas en albino så kan koltrasten vara både vit och svart. I verkliga livet är det ju dock inte speciellt användbart.
Det du beskrev ovan är upplevelser.Staffan2000 skrev:
Det finns fakta på hur just färgen brun fungerar, det är inte så enkelt som man tror. Det är mörkt orange men upplevs endast brunt i vissa sammanhang, lite av en synvilla alltså. Lit OK men kanske kul ändå
Som du nu bidrog tillBirgitS skrev:
Det är fakta att det luktar smultron. Det luktar inte hallon. När slutade upplevelser att vara fakta?
Att du älskar du dina barn, är alltså bara en upplevelse och inte fakta.
-"Mamma. Älskar du mig?" "-Ja. Dvs. Jag upplever det så iallafall".
Staffan
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg