D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Relion, är ett bra exempel. För en stor del av världens befolkning, är det ett faktum att "gud" finns. För andra är det ett faktum att munnskydd/andningsskydd är bra för att förhindra att partiklar når lungorna. Förutom Coronan. Inkonsekvent för många. Men en sanning för andra. Listan kan göras hur lång som helst.

Staffan
Religion är verkligen inte fakta och jag tror inte många hävdar detta.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Relion, är ett bra exempel. För en stor del av världens befolkning, är det ett faktum att "gud" finns. För andra är det ett faktum att munnskydd/andningsskydd är bra för att förhindra att partiklar når lungorna. Förutom Coronan. Inkonsekvent för många. Men en sanning för andra. Listan kan göras hur lång som helst.

Staffan
Men bara ett av antaganden är sant, så fakta är i så fall att vi ännu inte känner till fakta.
 
P Pin skrev:
[länk]

Hoten började efter att han publicerat en studie som visar på att lärare och barn i grundskolan löper liten risk att smittas av svår covid-19.
Fast man kan ju inte bli smittad av svår Covid19! :)

Läste den tidigare idag och jag uppfattade att det gällde lärare, inte elever.

Min bild av klassrummet så är väl den enda personen som kan hålla två meter just läraren. Ungarna sitter och umgås tätt.
 
D
Ulltand Ulltand skrev:
Fast man kan ju inte bli smittad av svår Covid19! :)

Läste den tidigare idag och jag uppfattade att det gällde lärare, inte elever.

Min bild av klassrummet så är väl den enda personen som kan hålla två meter just läraren. Ungarna sitter och umgås tätt.
Kanske "svårt smittad" som då skulle bli "mycket smittad"?

I de lägre klasserna kan läraren definitivt inte hålla avstånd, de fyller många roller för de barnen :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Min bild av klassrummet så är väl den enda personen som kan hålla två meter just läraren.
Skolan består av mer än klassrum, t.ex. korridorer, matsal och lärarrum. Många lärare verkar ju smitta varandra eftersom många av dem insjuknar samtidigt. Precis som på äldreboendena och i personalgrupper på sjukhusen.
 
Staffans2000
G gaidin skrev:
Men bara ett av antaganden är sant, så fakta är i så fall att vi ännu inte känner till fakta.
Både ja och nej.
När jag ser ser brunt, ser du mörklila. När jag känner doften av smultron, känner du doften av hallon. Vem har rätt. Du eller jag? Fakta är ett luddigt begrepp.

Staffan
 
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Både ja och nej.
När jag ser ser brunt, ser du mörklila. När jag känner doften av smultron, känner du doften av hallon. Vem har rätt. Du eller jag? Fakta är ett luddigt begrepp.

Staffan
Nu skojar du med oss igen!
 
Staffans2000
D djac skrev:
Nu skojar du med oss igen!
Hur så?

Staffan
 
D djac skrev:
Nu skojar du med oss igen!
Framförallt driver ni väldigt OffTopic... (och fakta är för övrigt vilken elektromagnetisk våglängd som reflekteras/emitteras (och det går att mäta), inte vilken färg individen uppfattar).:geek:
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Både ja och nej.
När jag ser ser brunt, ser du mörklila. När jag känner doften av smultron, känner du doften av hallon. Vem har rätt. Du eller jag? Fakta är ett luddigt begrepp.

Staffan
Sånt är ju inte fakta utan upplevelser. Ska det vara fakta när det gäller färger får man ju gå på vilka våglängder det är. Någon vetenskaplig definition av dofter finns inte så vitt jag vet.

Men nu börjar väl detta bli väldigt mycket off-topic.
 
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hur så?

Staffan
Ett smultron blir inte ett hallon för att du tycker det luktar så :)

Men det finns ju filosofiska resonemang som går ut på att inget är fakta, dvs att man kan inte säga att en koltrast är svart förrän man med säkerhet sett alla, för om det skulle finnas en albino så kan koltrasten vara både vit och svart. I verkliga livet är det ju dock inte speciellt användbart.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Både ja och nej.
När jag ser ser brunt, ser du mörklila. När jag känner doften av smultron, känner du doften av hallon. Vem har rätt. Du eller jag? Fakta är ett luddigt begrepp.

Staffan
Det du beskrev ovan är upplevelser.

Det finns fakta på hur just färgen brun fungerar, det är inte så enkelt som man tror. Det är mörkt orange men upplevs endast brunt i vissa sammanhang, lite av en synvilla alltså. Lit OK men kanske kul ändå ;)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Sånt är ju inte fakta utan upplevelser. Ska det vara fakta när det gäller färger får man ju gå på vilka våglängder det är. Någon vetenskaplig definition av dofter finns inte så vitt jag vet.

Men nu börjar väl detta bli väldigt mycket off-topic.
Som du nu bidrog till:D. Aja baja.

Det är fakta att det luktar smultron. Det luktar inte hallon. När slutade upplevelser att vara fakta?
Att du älskar du dina barn, är alltså bara en upplevelse och inte fakta.
-"Mamma. Älskar du mig?" "-Ja. Dvs. Jag upplever det så iallafall".:D

Staffan
 
Nu är det dåligt med Covid-nyheter här igen.
optimum optimum skrev:
Nyhet i Expressen
Vad en politiker (eller någon annan) tycker är dock inget exempel på en nyhet som passar i denna tråd.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nu är det dåligt med Covid-nyheter här igen.

Vad en politiker (eller någon annan) tycker är dock inget exempel på en nyhet som passar i denna tråd.
Vad grundas denna fakta på?

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.