Snailman
P paralun skrev:
Jo det finns flera regioner och kommuner som taget det rakryggade beslutet att ovaccinerad personal inte längre är välkommen. En ovaccinerad får då mycket högre virusnivåer än en ovaccinerad som insjuknar.
Förmodligen det absolut viktigaste beslutet!
Verkligen?

När jag läste om det nyligen så sa man att både vaccinerade och ovaccinerade blev smittade och hade lika höga nivåer av viruset, men de vaccinerade var sjuka kortare tid och blev inte så allvarligt sjuka.

De har ju fått trappa ner på vaccinnets saliggörande successivt, i och med att verkligheten kom ikapp.

Nissens Nissens skrev:
Visst, men om man följt trådarna här ett tag så ser man att en handfull personer här är fantastiska på att hacka på myndigheterna och att vältra sig i en massa efterklokhet och göra sken avv att de heeeela tiden vetat vad som varit rätt.

Du vet, taxichaufförer och frisörer är de som borde styra världen… :)
Jo men vi hackar ju på olika saker, det finns de som "nojjar" över omikron och sedan de som inser att omikron kan vara det bästa som hänt under de här bedrövliga åren med pandemin.
Alla reportage från sjukvården lyser med sin frånvaro och det beror troligen främst på att de sagt sitt (dvs för böfvelen vaccinera er!!!) så nu jobbar de bara på hårt eftersom de också insett det här med att går vi igenom de närmaste 2 veckorna med omikron så kan livet se bra ut! ;)

Snailman Snailman skrev:
Verkligen?

När jag läste om det nyligen så sa man att både vaccinerade och ovaccinerade blev smittade och hade lika höga nivåer av viruset, men de vaccinerade var sjuka kortare tid och blev inte så allvarligt sjuka.

De har ju fått trappa ner på vaccinnets saliggörande successivt, i och med att verkligheten kom ikapp.
Det man har fått trappa ner är vaccinets skydd mot infektion och att man smittar.
Man har INTE ändrat åsikt om vaccinens skydd mot svårare infektion och det ser vi tydligt i varenda land runt jordklotet.
En ovaccinerad får då en svårare infektion med högre virusnivåer som smittar flera med stor sannolikhet.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
R
Jag kan helt ärligt säga att jag blivit ytterst tveksam till spruta 3…
Har tagit 2 likaså min sambo, senaste veckan har vi varit i karantän då vi båda testat positivt. (Lite snuviga men inget värre än en lättare förkylning)

Så varför stänger vi ner ett helt land när säsongsinfluensan dödar mer varje månad än nuvarande variant?
Jo jag har tagit mina sprutor för samhällsnyttans skulle, inte min egen skull främst då jag ej är i nån riskgrupp.

Men att ta en tredje spruta,
för vad egentligen när det inte var värre än så (jag fattar att sprutorna ev. mildrade sjukan lite) ?

För att de som vaccin vägrar ska slippa bli sjuka?
De skiter jag i, de har gjort sitt val. De får stå sitt kast, inte mitt ansvar.

En bekants kompis kommer missa sitt första barns födelse pga att han vägrar ta sprutorna.

Darwin award……

R RalleB skrev:
Har tagit 2 likaså min sambo, senaste veckan har vi varit i karantän då vi båda testat positivt. (Lite snuviga men inget värre än en lättare förkylning)

Så varför stänger vi ner ett helt land när säsongsinfluensan dödar mer varje månad än nuvarande variant?
Jo jag har tagit mina sprutor för samhällsnyttans skulle, inte min egen skull främst då jag ej är i nån riskgrupp.

för vad egentligen när det inte var värre än så (jag fattar att sprutorna ev. mildrade sjukan lite) ?

En bekants kompis kommer missa sitt första barns födelse pga att han vägrar ta sprutorna.

Darwin award……
Du kan ju alltid chansa... eller leva i en egen "bubbla".
Du ser ju bevisen överaltt runt jordklotet, i varenda land!

R
Problem med läsförståelsen?
Om du läser mitt inlägg så har vi precis haft BEKRÄFTAD covid.

Så jag lever inte i nån bubbla, snarare du som gör isåfall.

R RalleB skrev:
Problem med läsförståelsen?
Om du läser mitt inlägg så har vi precis haft BEKRÄFTAD covid.

Så jag lever inte i nån bubbla, snarare du som gör isåfall.
Jag har också haft bekräftad Covid och skulle inte på något sätt ens fundera över de rekommendationer man ger i varenda land runt jordklotet... (jag kan inte förstå hur man kan vara så korkad?, ett stort mysterium) )

• Gilla
pmd
  • Laddar…
R RalleB skrev:

Darwin award……
Rent teoretiskt:
Du tar vaccinet ör att det förhoppningsvis ger dig en mildare reaktion om/när du får covid. Vissa skulle inte blivit mer än ”snuviga” även utan vaccinet.. men problemet är att man inte vet vem som kommer reagera hur (eller hur många). Värsta scenariot är att alla måste läggas in.. bästa är om alla får covid och klarar sig med ”snuva”.

Vaccineringen (enligt mig) var aldrig gjord för att stoppa smittan, eller utrota covid. Det var gjort för att försöka mildra sjukdomsförloppet.. försöka ge folket lite antikroppar. Tyvärr envisas de med att försvinna ur kroppen lite snabbare än någon räknat med och därför vill de gärna att man fyller på sin vaccination.. (Dvs dos 3 idag då).

Covid kommer inte försvinna, kommer bli en del av det nya samhället. Förhoppningsvis kommer det räcka med en influensasprruta varje år så småningom (Dvs att covidvarianternas vaccin ligger i den årliga influensasprutan).

Men för nu.. så avtar vaccinets effekt efter redan 4-5 månader (börjar minska..) och de vill försöka hålla intensiven fri från så många covidpatienter som möjligt.. då de är svårbehandlade och långdragna patienter. Ju fler som kan vara hemma och bara ”snyta” sig desto bättre.. så påfyllning av antikroppar nu när omrikon sprids som bäst.. är planen.. (och hoppas att så många som möjligt får covid, när de är som starkast o viruset som ”snällast”).

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
R
P paralun skrev:
Jag har också haft bekräftad Covid och skulle inte på något sätt ens fundera över de rekommendationer man ger i varenda land runt jordklotet... (jag kan inte förstå hur man kan vara så korkad?, ett stort mysterium) )
Jag ifrågasätter nyttan i att ta ytterligare sprutor om det inte var värre än såhär.
För någon annans skull som är ovaccinerad?

Den som är korkad är väl den som aldrig ifrågasätter och bara gör det man blir tillsagd…..

• Gilla
GVR4
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Jag ifrågasätter nyttan i att ta ytterligare sprutor om det inte var värre än såhär.

Den som är korkad är väl den som aldrig ifrågasätter och bara gör det man blir tillsagd…..
Jag vet inte var du tar dina fakta men hela den här tråden är fylld av fakta.
Läser du bara Facebook?
SVT, TV4, Fohm's sida, andra länders nyheter, kvällstidningarnas dravel om Sverige?
Det verkar ju enbart som att du inte lagt ner någon möda med att ge dig själv viktiga fakta.

R
P paralun skrev:
Jag vet inte var du tar dina fakta men hela den här tråden är fylld av fakta.
Läser du bara Facebook?
SVT, TV4, Fohm's sida, andra länders nyheter, kvällstidningarnas dravel om Sverige?
Det verkar ju enbart som att du inte lagt ner någon möda med att ge dig själv viktiga fakta.
Gå och sov ruset av dig och svara igen när du kan ge ett vettigt svar istället.

För personlig del så ifrågasätter jag att ta fler sprutor när JAG inte fick värre symptom än en lättare snuva.

För SAMHÄLLSNYTTAN förstår jag men där har jag redan gjort min plikt med 2 sprutor. Att jag ska ta fler för att någon annan vägrar är verkligen inte mitt problem.
De människorna får stå sitt kast.

• Gilla
sysmali
  • Laddar…
R RalleB skrev:

Äh klart man ska ifrågasätta och fundera lite!
Alla tänker dock inte på samma sätt och i dessa trådar är de vana och kriga - och kan därför vara lite bryska och hm.. hårda.. i sina ordval vid diskussioner.

Jag ska ta nr tre om två veckor, jag gör det för att jag är en patient sjukhuset definitivt inte vill ha på besök med covidproblem. Så jag tar den för att jag tror den kan lätta mina symtom när jag får covid och att det hjälper mig att hålla mig borta från intensiven..

Resten av Sverige bryr jag mig numer inte om längre (ur den synvinkeln), då jag tycker alla får göra sitt val själva .. och vill man spela med sitt liv som insats - så är det upp till en själv (det gör du även när du tar vaccinet/mediciner.. man vet aldrig vem som reagerar hur) .. alla kommer dock få covid förr el senare (går inte hindra smittspridningen).

Hälften kommer inte ens veta om att de haft det…

Men önskar alla god hälsa :)

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
R
Ett vettigt och klokt svar, tack!
(y)

R RalleB skrev:
Gå och sov ruset av dig och svara igen när du kan ge ett vettigt svar istället.

För personlig del så ifrågasätter jag att ta fler sprutor när JAG inte fick värre symptom än en lättare snuva.

För SAMHÄLLSNYTTAN förstår jag men där har jag redan gjort min plikt med 2 sprutor. Att jag ska ta fler för att någon annan vägrar är verkligen inte mitt problem.
De människorna får stå sitt kast.
Vad vill du ha för vettigt svar än vad varenda lands myndigheter rekommenderar? Jorden runt!
Dina grubblerier verkar härröra från suspekta grupper på Facebook.
Ingen normal person skulle ens fundera över det här.

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
sysmali
P paralun skrev:
Vad vill du ha för vettigt svar än vad varenda lands myndigheter rekommenderar? Jorden runt!
Dina grubblerier verkar härröra från suspekta grupper på Facebook.
Ingen normal person skulle ens fundera över det här.
Jag inbillar mig vara relativt normal och jag tänker likadant som @RalleB . Har nyligen haft Covid (förmodligen omikron) och tagit två sprutor. Varför ska jag ta en tredje spruta i nuläget?

(har inte facebook)

• Gilla
RalleB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.